Nissan Primastar

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Maartenbel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46

Nissan Primastar



Bericht door Maartenbel »

Dag allen,

Afgelopen zomer heb ik een Nissan Primastar gekocht. Een oude bestelbus die er van buiten en binnen nog vrij aardig uitzag. Nette onderhoudshistorie, zo'n 170.000 km op de teller en airco, dus voldeed hij aan mijn eisen.

Afbeelding
Afbeelding

Ik wilde alles graag zelf en betaalbaar inbouwen, alleen het hefdak en de zijruiten heb ik laten doen (ook wat lastig om dit op straat in je eentje te doen..)
Afbeelding
Afbeelding

Mijn vriendin en ik wilden graag de inrichting zoals je die eigenlijk alleen bij de wat grotere busjes zag, dus met een bed in de breedte, met als bijkomende voordelen veel permanente opslag onder het bed en nooit het bed hoeven ombouwen en opruimen als je wilt gaan slapen. Gelukkig zijn we allebei niet erg lang, dus na wat meten en testen heb ik toch het bed overdwars ingebouwd. Het keukentje is van Camperfixx met een Smev 911L fornuis/wasbak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de achterzijde is er nu in het midden boven plek voor twee campingstoelen en een tafel. Daaronder passen twee kisten voor onze kleding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De stoelen zijn gemonteerd op draaischijven.

Afbeelding

Op het hefdak heb ik een 150Wp paneel geinstalleerd. Die laadt een 90Ah AGM accu. Hiermee kunnen we permanent zelfvoorzienend kamperen (we staan eigenlijk nooit op een camping. In de bus zijn een koellade (Dometic CD-30), wat led-verlichting, twee usb-poorten (12V) en een omvormer (300W) aanwezig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met behulp van een peesrail en een luifelsetje hebben we ook een goedkope luifeloplossing en geen 'bak' aan de auto hangen.

Afbeelding

Omdat ik de bus ook als dagelijks vervoer gebruik en omdat we makkelijk, snel en onopvallend willen reizen is dit de set-up geworden :).

Afbeelding
Afbeelding
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Nissan Primastar



Bericht door BobV »

Heb je ook het kwarttarief van de belastingdienst toegewezen gekregen? Met een max breedte van de laadruimte van 167 cm voldoet het bed nl niet aan de inrichtingseisen.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Nissan Primastar



Bericht door henk en lila »

Mooi man en die koellade bevalt ons ook geweldig.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Maartenbel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46

Re: Nissan Primastar



Bericht door Maartenbel »

BobV schreef:
do 03 mei 2018, 19:21
Heb je ook het kwarttarief van de belastingdienst toegewezen gekregen? Met een max breedte van de laadruimte van 167 cm voldoet het bed nl niet aan de inrichtingseisen.
Ik weet niet hoe je aan die 167cm komt? Het bed is 180 lang dus gelukkig wel kwarttarief :)
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Nissan Primastar



Bericht door L4H3 »

Handig dat zonnepaneel op het hefdak. Als je je dak uitklapt staat het zonnepaneel precies in de goede hoek tov de zon mits je natuurlijk de auto niet de verkeerde kant op zet. Zo heb je de hoogste opbrengst.Een kleine opmerking. Had je het bed niet iets lager kunnen maken. Nu zit er niet veel ruimte tussen dak en matras. Beetje lastig als je met je vriendin gymnastiek oefeningen gaat doen. :lol:
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Maartenbel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46

Re: Nissan Primastar



Bericht door Maartenbel »

Hahaha, op deze hoogte maak je maximaal gebruik van de hoogte van de bus, vandaar.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Nissan Primastar



Bericht door Toxiq »

L4H3 schreef:
do 03 mei 2018, 20:22
Handig dat zonnepaneel op het hefdak. Als je je dak uitklapt staat het zonnepaneel precies in de goede hoek tov de zon mits je natuurlijk de auto niet de verkeerde kant op zet. Zo heb je de hoogste opbrengst.Een kleine opmerking. Had je het bed niet iets lager kunnen maken. Nu zit er niet veel ruimte tussen dak en matras. Beetje lastig als je met je vriendin gymnastiek oefeningen gaat doen. :lol:
Da's inderdaad geen w.phoogte :-B
Met een hamer past alles
Mobil1
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 15:58

Re: Nissan Primastar



Bericht door Mobil1 »

Hoeveel bedraagt de hoogte tussen matras en plafond?
Ik moet nog beginnen bouwen maar zit met dilemma ivm indeling.
Crossmotor moet nog in de bus dus zou het bed boven zadel van de motor maken. Dan heb ik nog 80cm over min matras...

Ziet er goed uit je bus.
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Nissan Primastar



Bericht door BobV »

Maartenbel schreef:
do 03 mei 2018, 20:20
Ik weet niet hoe je aan die 167cm komt? Het bed is 180 lang dus gelukkig wel kwarttarief :)
Uit dit bestand; http://www.mijnbuscamper.nl/wp-content/ ... autoos.pdf
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Re: Nissan Primastar



Bericht door Lieke59 »

Hallo Maarten, mooie bus! Wij hebben er net zo één, maar helaas kunnen wij niet slapen op 1.80 m.
Wij moeten dus een bed in de lengte maken..Ik ben erg geinteresseerd in je draaistoelen.
Die zou ik graag eens willen zien, om te kijken welke beenruimte je achter de bestuurdersstoel vrij moet houden..
Zou dat eens kunnen, en ook (heel interessant) waar woon je?
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Nissan Primastar



Bericht door reinolt »

BobV schreef:
Maartenbel schreef:
do 03 mei 2018, 20:20
Ik weet niet hoe je aan die 167cm komt? Het bed is 180 lang dus gelukkig wel kwarttarief :)
Uit dit bestand; http://www.mijnbuscamper.nl/wp-content/ ... autoos.pdf
Dan kijk je bij de kubistar en niet de primastar. Toch?
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Nissan Primastar



Bericht door bertt »

Netjes toch. Die bijl, voor een kampvuur? :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Maartenbel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46

Re: Nissan Primastar



Bericht door Maartenbel »

Mobil1 schreef:
do 03 mei 2018, 22:20
Hoeveel bedraagt de hoogte tussen matras en plafond?
Ik moet nog beginnen bouwen maar zit met dilemma ivm indeling.
Crossmotor moet nog in de bus dus zou het bed boven zadel van de motor maken. Dan heb ik nog 80cm over min matras...

Ziet er goed uit je bus.
Ik zal de hoogte eens opmeten binnenkort.
Lieke59 schreef:
vr 04 mei 2018, 12:49
Hallo Maarten, mooie bus! Wij hebben er net zo één, maar helaas kunnen wij niet slapen op 1.80 m.
Wij moeten dus een bed in de lengte maken..Ik ben erg geinteresseerd in je draaistoelen.
Die zou ik graag eens willen zien, om te kijken welke beenruimte je achter de bestuurdersstoel vrij moet houden..
Zou dat eens kunnen, en ook (heel interessant) waar woon je?
Ik woon in Rotterdam. Ik kan je wel een indicatie geven als ik toch die hoogte opmeet.
reinolt schreef:
vr 04 mei 2018, 18:41
BobV schreef:
Maartenbel schreef:
do 03 mei 2018, 20:20
Ik weet niet hoe je aan die 167cm komt? Het bed is 180 lang dus gelukkig wel kwarttarief :)
Uit dit bestand; http://www.mijnbuscamper.nl/wp-content/ ... autoos.pdf
Dan kijk je bij de kubistar en niet de primastar. Toch?
De bus is in ieder geval 1.90 meter breed en zoals je ziet gebruik ik de hele breedte, dus tot aan de wanden. De matras is 1.80 en je houdt dan aan beide kanten nog ietwat ruimte over.
bertt schreef:
vr 04 mei 2018, 20:04
Netjes toch. Die bijl, voor een kampvuur? :wink:
Zeker weten!
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Re: Nissan Primastar



Bericht door Lieke59 »

Ik woon in Rotterdam. Ik kan je wel een indicatie geven als ik toch die hoogte opmeet.
Aah...Rotterdam, daar kom ik niet elke dag. Ik wil een koelbox van 50 diep zo dicht mogelijk achter de bestuurdersstoel plaatsen.
In de opstelling op de foto, dat de stoelen 45 graden gedraaid staan, hoe ver komt de stoel dan over de laadvloer heen, en hoe ver uit de zijwand zit de punt? Oftewel, hoe ver achter de verhoogde cabinevloer moet de koelbox staan?
Het zou me fantastisch helpen als je dat zou willen meten.

En dan gelijk nog een vraag: Welk merk draaiplateau heb je, en werd daar bij het omkeuren naar gekeken/gevraagd?
Plaats reactie