Vraag over ventilatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door edison »

jurgenc schreef:
di 01 mei 2018, 20:20
Omdat die volgens mij de binnenlucht terug opwarmt en geen verse buitenlucht. Hj haalt enkel de te verbranden lucht van buiten.
nee hoor, die nemen zowel de verbrandingslucht als de op te warmen lucht van buiten
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door 't Busje »

Onze Truma Combi 6 (misschien niet modern genoeg?) doet dat in ieder geval niet. Alleen de verbrandingslucht wordt van buiten aangezogen. De te verwarmen lucht circuleert alleen binnen de camper.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door myway »

edison schreef:
jurgenc schreef:
di 01 mei 2018, 20:20
Omdat die volgens mij de binnenlucht terug opwarmt en geen verse buitenlucht. Hj haalt enkel de te verbranden lucht van buiten.
nee hoor, die nemen zowel de verbrandingslucht als de op te warmen lucht van buiten
Ik denk dat je daar nog maar eens naar moet kijken.
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door edison »

nu begin ik zelf ook te twijfelen. Ik zoek het uit.
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door edison »

Potverdorie, hij schijnt idd enkel maar de binnenlucht op te warmen. We hebben de CP plus bediening, en daar had ik gelezen bij het gebruik van de ventilatorstand "VENT=Luchtcirculatie als er geen apparaat in gebruik is en de warmwaterbereiding is uitgeschakeld. Het toerental kan op 10 standen worden ingesteld". Ik ging er van uit dat de lucht dan van buiten werd aangezogen, wat heb je er nu aan om in de zomer (als je geen verwarming vraagt) de lucht in de camper rond te laten circuleren?

Dat ga ik aanpakken! De Truma Airmix is blijkbaar niet geschikt voor de Combi, enkel voor de Trumatic S 3002/ S5002 :thumbdown:
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door faalhaas »

Even over die paddestoelen, kijk ook eens in de watersportwinkel.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door henk en lila »

Even terug naar de vraag. Lucht binnen laten via je dakluik is niet zo'n goed plan. Warme lucht stijgt op en boven in de camper is het dus het warmst.
Dus laag aanvoeren en hoog afvoeren. De toevoer gaat bij ons via de voordeuren onderin en met een raam op een kiertje. Daar zit dan weer een spoiler boven dus dat zie je niet eens.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22899
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door PaulBng »

't Busje schreef:Onze Truma Combi 6 (misschien niet modern genoeg?) doet dat in ieder geval niet. Alleen de verbrandingslucht wordt van buiten aangezogen. De te verwarmen lucht circuleert alleen binnen de camper.
Die combi haalt de te verwarmen lucht uit de ruimte waar hij in staat. Ik had die in mijn vorige camper.
De ruimte waar hij in stond, stond in open verbinding met het interieur. Maar in de bodem was ook een rooster naar buiten.
Dus een gedeelte van de te verwarmen lucht kwam van buiten. Dat voorkomt ophoping van vochtige lucht. Mits een raampje open.

Het is dus maar net hoe het ding is ingebouwd.
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Vraag over ventilatie



Bericht door jurgenc »

PaulBng schreef:
do 03 mei 2018, 21:06
[Maar in de bodem was ook een rooster naar buiten.
Dus een gedeelte van de te verwarmen lucht kwam van buiten.
Ben je zeker dat hij daar zijn te verwarmen lucht van betrekt of is het niet eerder een rooster om gas (van een lek) naar buiten af te voeren?

In de installatievoorschriften vind je toch enkele elementen:
Omgevingsluchtaanzuiging
De omgevingslucht wordt door de kachel aangezogen. Dit moet via één grote of meerdere kleine openingen met een totale
oppervlakte van min. 150 cm² vanuit de woonruimte (niet de garage achterin) naar de inbouwruimte gebeuren.


De openingen voor de aanzuiging van de omgevingslucht moeten zodanig zijn aangebracht dat het onder normale gebruiksomstandigheden
onmogelijk is om de uitlaatgassen van de motor van het voertuig en de rookgassen van de kachel aan te zuigen.


Rookgasafvoeren moeten zodanig worden geplaatst dat er geen rookgassen in het voertuig kunnen komen.
H20
Plaats reactie