wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door caspervl »

Beste mensen, kinderen zijn het huis uit dus onze dethleffs integraal is wat groot voor ons geworden en staat te koop.
Wij zijn inmiddels ook al een paar keer met een 4x4 met daktent de onverharden paden op geweest in de Pyreneeën. Geweldige ervaring! Eigenlijk wil ik iets gaan maken wat ook de paden in de Pyreneeën kan rijden maar wel meer comfort biedt dan de daktent.

Idee is om wat te gaan bouwen wat hiet op lijkt: http://camperduaron.com.br/chassis-total-pop-up/
Dus laadbak eraf maar met het grote verschil dat ik hem niet afzetbaar wil maken maar vast op het chassis, om in aanmerking te kunnen komen voor de camper MRB.
Als basis denk ik een Mitsubishi L200 4x4 dubbele cabine te gaan gebruiken met een voor Nederland gebruikelijk verlengd chassis. Leefgedeelte zal zo een 2.2 meter lang zijn en de overbouw wil ik tot aan het voorraam laten lopen. Nu heb ik al veel campers bekeken om ideeën op te doen maar ik ben er nog niet uit wat ik als wandbekleding zal gaan gebruiken. Het moet stevig zijn, een tak zal echt wel eens geraakt worden, en evt makkelijk te repareren zijn.
Is Sandwichplaat met alu hoeklijn om de hoeken en een houtenframe erin het beste . Of multiplex als wandplaat of alu plaat met houten frame. Ik weet het niet en graag jullie advies.
Het zelfde geldt voor de dakplaat die niet te zwaar mag zijn, maar wel stijf moet wezen en natuurlijk waterdicht.
Deze camper gaat niet in de winter gebruikt worden, maar een beetje isolatie om ons tegen de koude nachten in de bergen te beschermen lijkt mij nodig. Ook hoop ik met deze camper eens een offroad reis door Marokko te kunnen gaan maken.
Kortom graag jullie advies en ervaringen!
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
Gebruikersavatar
Camperarthur
Berichten: 36
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 21:20

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door Camperarthur »

Mooie plannen! Mijn droom is om binnenkort een UAZ 452 naar NL te halen en om te bouwen tot camper. Dit voor dezelfde plannen (Marokko, IJsland, etc). Ga me dit najaar verdiepen in hoe en wat..

Er staan er al veel op EU kenteken in Oost Europa, dat moet importeren gemakkelijker maken. Er is nu ook een importeur in NL die ze nieuw verkoopt.

Groeten,
Arthur
IMG_7859.JPG
IMG_7859.JPG (86.51 KiB) 2701 keer bekeken

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citroen Jumper 2008 L3H2 zelfbouw
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door Iveco4x4 »

Zelf zou ik starten met een sportcab dus een 1 1/2 cabine.
Je zegt de kinderen zijn de deur uit dus waarom een extra bank met de bijbehorende verloren ruimte.
in een sportcab kan je (met wat moeite) ook nog iemand in nood meenemen.
En dan een Toyota!
10 jaar in gereden en niet alleen maar asfalt, en nooit heeft hij/zij me in de steek gelaten.
Nog beter is een 4x4 met sperren voor én achter en een diflock.
En dan nog heb je geen zekerheid dat je nooit vast komt te zitten.
Wanden en dak zijn (makkelijk) te maken van polyester sandwichpanelen en afwerken met polyester hoekprofielen.
Heel veel plezier met je plannen en uitvoering daarvan.
Weer een 4x4 erbij :cheers: :thumbup:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door fred101060 »

Wij hebben met een Toyota Hilux met een klapdak in Afrika door mogen crossen.
Gemiddeld een 5500 km off road en gravel. En 900 km asfalt althans wat daar voor door moet gaan.
Moet zeggen een heerlijke wagen.
Afbeelding
Zoiets vergelijkbaar hadden wij.
Zeer makkelijk te repareren bij schade

Fred
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door erichendri »

Hoi Casper. :thumbup:
Vast op het chassis kan maar dan zou ik een 3punts bevestiging maken.
Zoiets als bij een unimog, om eventuele tordering van het chassis op te vangen.
Maar moet er voor een camper goedkeuring gaan doorgang zijn vanuit de cabine?
Is wel iets om over na te denken, ook uit veiligheid.
Dat je binnendoor vanuit de unit naar je stuur plek kan komen.
Succes met bouwen.

Eric :mrgreen:
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door gjvonk »

Ik heb in de jaren 90 veel afzet campers gezien op de laadbak van een pick-up. Maar 1x een Duitse Bi-mobil op een Nissan Kingcab met een doorgang: een 'deurtje' in de achterwand van de cabine: nog het best vergelijkbaar met een hondenluik voor een grote hond. Je kan daardoor communiceren met de mensen in de opbouw, maar om er als mens doorheen te gaan vergt een lenigheid en lichaamsomvang die ik niet overwegend meer bij 50 plussers tegenkom . Maak je geen doorgang en is je laadbak groot genoeg dan geldt de opbouw als lading (hoef je ook geen gordels in de opbouw en aan andere ingewikkelde RDW eisen te voldoen). Hoe dat nu precies met grijs kenteken en de bijbehorende houderschaps belasting zit, weet ik echter niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door kampo »

caspervl schreef:
do 26 apr 2018, 14:42
...met het grote verschil dat ik hem niet afzetbaar wil maken maar vast op het chassis...
...Als basis denk ik een Mitsubishi L200 4x4 dubbele cabine te gaan gebruiken...
...Leefgedeelte zal zo een 2.2 meter lang zijn ...
...Is Sandwichplaat met alu hoeklijn om de hoeken en een houtenframe erin het beste . Of multiplex als wandplaat of alu plaat met houten frame. Ik weet het niet en graag jullie advies....
Het zelfde geldt voor de dakplaat die niet te zwaar mag zijn, maar wel stijf moet wezen en natuurlijk waterdicht....
Ik weet niet of een verlengde L200 wel het goede basisvoertuig is.
Neem toch meteen een fabrieks 3,5T
De verhouding prijs van het basisvoertuig, werk en opbouw/inrichting moet een beetje passen.
De veel voorkomende fouten die ik zie zijn:
Dat er naderhand 1000den Euro's worden uitgegeven aan versterking van veren en ophanging.
Een te grote opbouw op een te klein voertuig.
De Doka keuze is meteen een serieuze beperking van de laadlengte, heb je die nodig ?
Achteraf reservewiel, allerhande koffers, tanks en fietsen bijplaatsen, voorzie dat meteen.
Een dak dat ook vooraan openklapt is eigenlijk te groot voor zo een voertuig. Kan je dan niet beter een normale camper nemen ?
Ter orientatie: Deze unit kost leeg 13 à 16000 €
Kijk goed dan zie je ook het antwoord op je vraag over de panelen.

en in juni naar Bad Kissingen gaan !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
2travel
Berichten: 18
Lid geworden op: do 13 feb 2014, 10:29

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door 2travel »

Ondanks weinige posts van mij, denk ik enige kennis te hebben van units op pickups. In een ver verleden heb ik er ruim twintig gebouwd. Zoals Campo aangeeft is vrijwel elke opbouw op een gangbare pickup (ook zonder laadbak) te groot en te zwaar.
Een verlengd (Mitsubishi) chassis is naar mijn mening de kortste weg naar de afgrond. Het chassis wordt in Nederland doorgeslepen en met tussenstukken weer in elkaar gezet. De kans dat het chassis juist op die plek doorbreekt, is groot.
Wat betreft tordering zou ik me geen al te grote zorgen maken. Een driepunts lagering is fraai, erg duur en voegt veel gewicht toe. Vrijwel altijd staat de opbouw bij dergelijke auto’s (eventueel met tussen-rubbers) rechtstreeks op het chassis.
Kies je voor een opbouw met stahoogte zonder hefdak, dan heb je automatisch een topzware camper. Enig serieus terrein gebruik kan je gelijk vergeten.
Met enig speurwerk via google kan je waarschijnlijk wel polyester panelen vinden die ‘gevuld’ zijn met honingraat structuur. Niet goedkoop, maar wel veel gewichtsbesparing.
Een goedkoper alternatief is polyester sandwichpanelen (wanden 30mm, bodem 40mm) afgewerkt met polyester hoeklijn. Kan je helemaal op maat maken en in elkaar lijmen. Super sterk! Eventueel de bodem hout ter versteviging inlamineren.
In het interieur valt ook veel gewicht winst te behalen. Maak het van Casemaker (ook bekend als flightcase) materialen en het scheelt vele kilo’s.
Let bij de inrichting ook op de plek van gewichtige zaken als watertanks en accu. Bij voorkeur direct achter de cabine en in het midden. Zal vaak niet helemaal lukken, maar ook het streven is schoon.
Los van bovenstaande zou ook ik de ombouw van een Sprinter L2H2 4x4 in overweging nemen. In Duitsland is het aanbod 2e hands veel groter. Je hebt dan een redelijke binnenruimte en (hoewel de aanschafprijs van de auto hoog ligt) is het eindresultaat denk ik voordeliger.
Succes met de voorbereidingen en bouw.
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door Robert1980 »

Eigenlijk zoek je zoiets dus?

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 43f1304fff

Klaar en waarschijnlijk goedkoper dan zelf bouwen
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door seth_space »

En bij dat voorbeeld zie je ook waar ik altijd voor zou kiezen: aluminium sandwich platen. Off-road kom je nogal wat takken tegen en los van de cabine ( waar je weinig aan kunt doen) kun je veel schade/krassen etc voorkomen door gebruik te maken van aluminium. Zeker op hert dak wat als eerste de nodige natuuraanslagen te verwerken krijgt.
Kunststof is veel sneller te bekrassen en te beschadigen en daarmee ben je dus een stuk kwetsbaarder.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door kampo »

Volgens mij zijn GFK sandwichpanelen meestal sterker als Alu sandwichpanelen...

Hang natuurlijk wel af van de dikte van de gelcoat en aluminium laag.
Als het lichtgewicht moet zijn dan is het 1mm gelcoat , normaal voor grote expeditiecampers is 2mm en in heavy 3mm.
Daar kan je niet doorslaan met een voorhamer.
Krassen krijg je in de lak en in de Seitz ramen maar niet in de gelcoat.

Het gebruik van alu hoekprofielen op een GFK sandwichpaneel kom je steeds minder tegen.
Dat komt omdat aluminium een andere uitzettingscoëfficiënt heeft.

Maar alles heeft voor en nadelen.

Kijk goed, dan zie je dat er bij het bodempaneel hout inzit


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door caspervl »

Hartelijk dank voor de reacties!
Voor de duidelijkheid het moet een pop-up camper worden met de bedoeling het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden.
Ik heb eerst Amerikaanse pickups overwogen maar het laad vermogen van deze wagens is bedroevend. Een mits L200 mag 1000kg laden en door het verwijderen van de laadbak nog iets meer. Verwacht eigenlijk dat het laad vermogen voldoende zal zijn. Andere bladveren komen erop mede om hem wat onhoog te krijgen.
De laadbak van zo een l200 dc lwb is 1.90 meter lang. Net zo lang als bij de 1.5 cab.maar meer ruimte in de cabine wat handig is voor mijn honden.

Een mb sprinter 4x4 heeft standaard geen lage gearing, dat heeft wel bijvoorbeeld een iggelhout ombouw maar die is ver boven budget. Komt bij dat zo een bus te hoog vind.

Terugkomend op de wandplaat. Kan iemand een adres aanbevelen waar ze die sandwichplaten leveren?
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: wat als wand/dak te gaan gebruiken bij 4x4 pop-up camper?



Bericht door wazungu »

caspervl schreef:
zo 06 mei 2018, 22:09
Een mb sprinter 4x4 heeft standaard geen lage gearing, dat heeft wel bijvoorbeeld een iggelhout ombouw maar die is ver boven budget. Komt bij dat zo een bus te hoog vind.
Hallo Casper,

er zijn in het nieuwe model van MB sprinter (na 2006) wel fabrieksaf lage gearing beschikbaar. Ze zijn moeilijk te vinden, maar bestaan wel. Zelf heeft het mij ongeveer een half jaar geduurd voordat ik een goede had gevonden. Momenteel heb ik er een hefdak op laten zetten.

Voorbeeld die ik gevonden heb is:
https://www.truckscout24.nl/search/dut/ ... ice_type=1

Low gear is te herkennen op foto 3, busje tegen stijle helling. Vaak wordt low gear niet in de omschrijving gezet door de verkopende partij.
Plaats reactie