Vraag over binnenruimte eisen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
rob1425
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 23:41

Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door rob1425 »

Na al veel op het forum gelezen te hebben wil ik me even voorstellen en meteen een vraag stellen.
Ik ben samen met mijn vrouw gek op motor rijden en dan vooral oude motorfietsen, wij hebben beide een BSA die van mij uit 1941 en die van mijn vrouw uit 1943.
Wij zijn ons aan het oriënteren of het mogelijk is een bedrijfsbus om te bouwen naar camper waar beide motoren in kunnen.
De motoren zijn niet zwaar, ongeveer 170 kilo per stuk en hebben een hoogte van 1,20m. Ik dacht dan ook aan een Fiat/Peugeot L3 H3.

Als ik inteken wat wij nodig hebben dan past dit prima, het wordt een kamper met 2 zitplaatsen die we creëren met draaibare voorstoelen.
Er komt een opklap tafel in, een kleukenblok en een toiletje en boven de motorfietsen een groot bed en opbergruimte.

Ik ben een beetje bezig geweest met sketchup maar loop nu toch tegen een vraag op m.b.t. de eisen van de belastingdienst over het vloeroppervlak.
Op de site van de belastingdienst staat

”De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.”

Wordt de binnenruimte incl. bed berekend of moet ik dat gedeelte eraf halen, de vloerruimte vanaf het tussenschot waar de motoren staan tot de bestuurdersstoel is 1.85m
Kom ik hiermee in de problemen?

Op de tekening een indruk van zoals ik het bedacht had, er missen nog wel wat kastjes en een deur voor het toilet.

Groeten,
Rob
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (90.61 KiB) 974 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (91.31 KiB) 975 keer bekeken
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door Titus »

De belastingdienst rekent een 'denkbeeldig blok'. Het hoeft er niet daadwerkelijk in te passen als er spullen in staan. Het gaat om de maten tussen de wanden, vloer, plafond van je leefruimte.
Bed, kastjes, keukenblok, tafel, die de belastingdienst eisen, moet vanuit je leefruimte bereikbaar zijn.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door Titus »

Ik neem aan dat je met 2 personen gaat reizen. Dan moet je bed ook de minimum maten hebben van 180 x 110.
Ik kan niet goed zien of dat lukt met je getekende portapottie.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
rob1425
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 23:41

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door rob1425 »

De breedte en lengte van het bed gaat wel lukken, ik twijfelde over de ruimte tussen het schot van de garage en de bestuurdesstoel, die is nu ongeveer 1.83m
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door Titus »

Je bed loopt boven de motoren door. Dan zou het volgens mij geen probleem mogen zijn.
Ons bed eindigt bij de klep en daaronder zit bergruimte die niet vanuit de leefruimte bereikbaar is. Verder hebben we wel andere bergruimtes die wel bereikbaar zijn.
Dat is vergelijkbaar met jouw ontwerp.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door 't Busje »

Dat blok moet in een LEGE bus passen, dus in de ruimte waarin je later de inrichting (keuken, tafel, bed etc.) plaatst. Het is niet zo dat dat blok er nog in moet kunnen als de auto als camper ingericht is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door henk en lila »

En overdwars? Op 1,70 hoogte heb je waarschijnlijk geen 2 meter breedte over?
En de porta-potti ruimte is waarschijnlijk ook geen 90 cm breed?
Offtopic: Die neemt overigens wel veel ruimte zo. Kun je die niet uittrekbaar maken zodat hij in "werk"-toestand het gangpad benut?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door Titus »

Voor zover ik weet is een portapoti niet verplicht ;-) Er zijn dan ook geen minimale maten voor.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door 't Busje »

Een WC aan boord is inderdaad niet verplicht. In ons vorige busje hadden we helemaal geen WC. De Westfalia Nugget heeft een klein kastje voor een PortaPotti, die je voor het gebruik te voorschijn moet halen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
rob1425
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 23:41

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door rob1425 »

Ik twijfelde nog over de PortaPotti maar de ruimte die ik nog had naast de motoren kwam wel mooi uit om hem daar te plaasten.
Ik zal nog eens goed gaan puzzelen, een PortaPotti aan bord vind ik wel erg prettig.

Ben in iedergeval blij dat de vereiste binnenruimte geen probleem moet zijn.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door Titus »

Je had de portapoti toch al getekend? Gewoon daar laten is voor de belastingdienst geen probleem. Er zijn geen eisen aan gesteld.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door henk en lila »

Een porta-potti is niet verplicht maar wel super handig.
Als die ruimte toevallig 90 cm breed is dan past daar het denkbeeldige blok al in.
Maar ik denk dat hij met het hoge bed ook wel goedgekeurd wordt.
In onze Toyota had ik een rondzit en met de tafel omlaag werd dat het bed. Maar het pad tussen de banken was ook maar 60 cm breed. Het gaat om het denkbeeldige blok in de lege bus achter de voorstoelen (in achterste stand).

Offtopic: Maar nu heb je eigenlijk twee gangpaden, eentje naar de pp en eentje naar het bed.
Ik zou tot aan de tafel een kastenwand maken tegen de linkerzijde van de bus en de pp daar onderin schuiven. Niet pal voor het bed want dat is weer lastig uitstappen 's nachts.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door eef van baal »

in dit topic staat ook wat van een motor rijder misschien kun je er een paar ideeën op doen.

viewtopic.php?f=7&t=8460139
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
rob1425
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 23:41

Re: Vraag over binnenruimte eisen



Bericht door rob1425 »

Bedankt voor alle reacties, ik ga veder met meten en tekenen.
Zodra het definitief wordt en het bouwen gaat beginnen zal ik jullie op de hoogte houden.

Rob
Plaats reactie