Combinatie bedrijfsbus kampeerbus Trafic L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Combinatie bedrijfsbus kampeerbus Trafic L2H2



Bericht door Lieke59 »

Hallo, ik lees al een tijd mee, en het wordt tijd me hier eens te melden:<br/>
Al een paar jaar geleden hebben we een Renault Trafic L2H2 gekocht, bouwjaar 2011.<br/>
Bedoeld om te gebruiken als bedrijfsbus, maar zeker ook om mee te kamperen en op termijn op camperkenteken te zetten.<br/>
Er zit inmiddels een dakluik in, en we hebben al lekker geexperimenteerd met de inrichting.<br/>
Op dit moment is alles in de laadruimte los gemonteerd door middel van haken, het is dus lading, en kan gemakkelijk verwijderd worden.<br/>
Om onszelf een duwtje in de rug te geven, zodat er wat vaart in het project komt, heb ik nu het tussenschot verwijderd.<br/>Wat een lawaai, we moeten nu echt vaart maken met isolatie <E>:-B</E></r>
We zijn begonnen met het plakken van boem-platen, met alleen het dak klaar lijkt het al te schelen.

Omdat het voorlopig een grijs kentekenbus blijft, heb ik een vraag over de inrichting.
Ik wil vaste kasten maken in de lengterichting langs de wanden. Die worden 80-90 centimeter hoog, en 35-45 centimeter diep. In de bovenkant van de ene kast komt een spoelbak. Op de andere kast komt een opklapbed, dat neergeklapt landt op de kast aan de andere kant. Zo heb ik een bed over de hele breedte, van 1.60. Wat een luxe.

In de laadruimte mag natuurlijk geen zitplaats zijn, want het is een bestelbus. Ik heb me een ongeluk gezocht naar de definitie van zitplaats. Het enige dat ik gevonden heb is: ''een zitplaats is een plaats waar een volwassen persoon kan zitten''. Dat kan dus een kist met deksel zijn, of afgetimmerde wielkasten.
Wat ik wil weten is, wanneer iets in ieder geval géén zitplaats is. Kan een kast van 80 cm. hoog een zitplaats zijn?
Kan een kast van 45 cm. diep een zitplaats zijn, maar van 35 cm. niet?
Ik heb echt goed gezocht, maar niets kunnen vinden. Iemand van jullie wel?
Ik houd me aanbevolen, groet van Lieke
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus trafic l2h2



Bericht door Gommel »

Geen zorgen maken over de inrichting. Met het schot eruit valt hij toch niet onder grijs kenteken en ben je toch in overtreding.
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus trafic l2h2



Bericht door Lieke59 »

Hij is groot genoeg, hij hoeft geen tussenschot. Mij maak je niet gek.. :-?
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus trafic l2h2



Bericht door Gommel »

Heb hetzelfde overleg gehad met de onze (laadruimte van 4.00m) en de keurmeesters denken daar zeker ander over.

Edit:
Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)
Een grote bestelauto moet voldoen aan de volgende eisen:

Eisen grote bestelauto

Laadruimte (blok *):

ten minste 200 cm lang
ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 200 cm
Zijruiten:

toegestaan in de laadruimte

Tussenschot:

niet verplicht

Aanvullende eis:

voor het meten van de laadruimte moet de bestuurdersstoel in de fabrieksmatige achterste stand staan en de rugleuning moet rechtop staan waarlangs de loodlijn gaat


Je hebt gelijk. Excuses..
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus trafic l2h2



Bericht door Dafluc »

Tussenschot hoeft niet. Maar alles waar je op kunt zitten kunnen ze zien als zitplaats. Zo letterlijk moet je het zien. Dus als je kisten maakt zonder deksel kun je er niet op zitten. Losse planken mogen ook. Een uit te rollen lattenbodem kun je ook zomaar in je bus hebben liggen. Ik werkte, toen mijn bus nog grijs kenteken was met kasten aan de zijkant en losse planken. Daar was een zitplaats en een bed mee te maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus trafic l2h2



Bericht door Lieke59 »

Die kasten aan de zijkant, hadden die een dichte bovenkant? Want dat is precies mijn plan...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus trafic l2h2



Bericht door Dafluc »

Het zijn rekken met verschillende vakken tot bovenaan. Op 'bedhoogte' worden ze 10 cm breder (of beter dieper, de rand steekt uit naar voren). Die rand van 10 cm gebruik ik om het bed op te leggen. Je kunt er dus niet op zitten, daar is de rand te smal voor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus trafic l2h2



Bericht door Lieke59 »

Ik heb er nu een soort werkbankje in, 90 hoog en 30 diep.
Knappe jongen die daarop kan zitten, want je hebt de rand van de opbouw in je nek, en je voeten bungelen in de lucht.
Maar waar wordt het grijze gebied zwart. Bij bedrijfswagen inrichting zie je ook vaak een werkbank, die nog wat dieper/groter is...
Daar kan je makkelijk op zitten, behalve dat je voeten niet de vloer raken. Waarom mag dat dan wel?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus trafic l2h2



Bericht door seth_space »

De belastingdienst ( voor je kwarttarief de bepalende grens) spreekt over
Algemene eisen
Elke bestelauto moet voldoen aan de volgende eisen:

De laadruimte moet een vaste, vlakke laadvloer hebben over de hele breedte en lengte van de laadruimte.
In de laadruimte mogen geen zitplaatsen zijn.
Een vaste kast die tot op de vloer komt lijkt dus daarmee in tegenspraak. Of is alleen de plaats die toereikend is voor het "blok" de bepalende factor en dus de laadruimte?

bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus Trafic L2H2



Bericht door Dafluc »

Kasten en kisten zijn geen probleem. Zolang je er maar niet op kunt zitten. Een kast met vakken met een verbreding die 10 cm uitsteekt is geen zitplaats.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus Trafic L2H2



Bericht door Lieke59 »

De kast met vakken en verbreding snap ik. Maar past niet in mijn plan, helaas. Daarom vraag ik nog wat door: Kun je op 20 centimeter wel zitten? Of op iets wat heel hoog is. Wie bepaalt dat, en vooral, waar staat dat?


Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus Trafic L2H2



Bericht door Dafluc »

Denk niet dat je dat ergens kunt vinden. Weet wel dat iemand problemen kreeg doordat hij om zijn wielkasten twee kistjes had gemaakt. Want daar kon je op zitten. Zal ook nog per keurmeester verschillen. Maar een mailtje naar de rdw met deze vraag kun je er wel aan wagen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus Trafic L2H2



Bericht door Lieke59 »

Ga ik doen. Geeft RDW antwoord op zo'n vraag? Was nl. bang dat ik bij Belastingdienst of Douane moest zijn...
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Combinatie bedrijfsbus kampeerbus Trafic L2H2



Bericht door henk en lila »

RDW is eigenlijk (voor jou nu) niet belangrijk. Belastingdienst/ Douane handhaven en bekeuren. Als bij een controle volgens hen het geen bedrijfsbusje meer is, dan heb je een probleem.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie