Betonplex bekleden/verven

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Betonplex bekleden/verven



Bericht door WanderRebel »

De wanden en het plafond van onze zelfbouw camper zijn betimmerd met 4mm donkerbruin betonplex (zie foto). Echter vinden we de bruine kleur erg donker en daarom gaan we liever voor een witte of lichte tint. Hoe kunnen we het betonplex het best bekleden met lichtgewicht materiaal? Ik heb al een paar tips gehad, maar ik zoek eigenlijk nog wat meer inspiratie :)

Is het goed te verven, behangen, bestickeren etc.? Of hecht dat niet goed vanwege het gladde oppervlak/of gewoon te veel werk (schuren enzo) en kunnen we beter kiezen om er bijvoorbeeld decoratie houten latjes tegen te schroeven?
Wanden1.JPG
Wanden1.JPG (82.61 KiB) 3139 keer bekeken
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Betonplex bekleden/verven



Bericht door leftlanebandit »

Schuimvinyl er tegen aanlijmen met de juiste lijm hecht dit prima wordt veel toegepast in de jachtbouw. Daar wordt het rechtstreeks op metaal verlijmd

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Erik_Esther
Berichten: 467
Lid geworden op: do 18 aug 2016, 22:55
Locatie: ZO-Drente

Re: Betonplex bekleden/verven



Bericht door Erik_Esther »

Schilderen is in ieder geval een slecht plan, betonplex is juist bedoeld om slecht te hechten. Bestickeren kan wel.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Betonplex bekleden/verven



Bericht door leftlanebandit »

Deze lijm is uitermate geschikt om schuimvinyl te verlijmen op gladde ondergrond Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Betonplex bekleden/verven



Bericht door henk en lila »

Wij hebben Carmat stoffen bekleding geplakt over (zelf) aangebrachte dunne multiplex afwerkplaten.
https://www.dewitschijndel.nl/carmat-na ... dbekleding&
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Betonplex bekleden/verven



Bericht door Toxiq »

Het lijk er op dat jullie pas 1 stuk hebben gedaan, waarom dat niet verwijderen en het geheel bijv met 6mm multiplex doen (net ff steviger)

Wat is dat zwarte dat tegen de wand zit ?
Met een hamer past alles
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Re: Betonplex bekleden/verven



Bericht door WanderRebel »

Toxiq schreef:
za 21 apr 2018, 20:34
Het lijk er op dat jullie pas 1 stuk hebben gedaan, waarom dat niet verwijderen en het geheel bijv met 6mm multiplex doen (net ff steviger)

Wat is dat zwarte dat tegen de wand zit ?
We hebben er twee stuks in zitten en voor de overige wanden en het plafond al betonplex aangeschaft. Is sterker en kan beter tegen vocht, vandaar de keuze. Dat zwarte is armaflex isolatie.
Laatst gewijzigd door WanderRebel op za 21 apr 2018, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Re: Betonplex bekleden/verven



Bericht door WanderRebel »

leftlanebandit schreef:
za 21 apr 2018, 19:38
Deze lijm is uitermate geschikt om schuimvinyl te verlijmen op gladde ondergrond Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Betonplex bekleden/verven



Bericht door WoutvanAken »

Vilon is ook erg mooi spul, te lijmen met de eerder genoemde lijm. Ik heb deze voor de hemelbkleding gebruikt. Je kunt bij leveranciers een monster opvragen. Wel redelijk zwaar en niet echt goedkoop.
Je kunt ook kunstleer gebruiken met evt. een foam onderlaag.
Wanneer je het goedkoop en eenvoudig wilt doen kan een goed vinyl behang ook best mooi en redelijk sterk zijn.
Daarnaast gaan sommige bouwers voor tapijt of naaldvilt.
Of anders zomaar een voorbeeldje; http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/wa ... HeEALw_wcB
Wout.
Plaats reactie