Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door Markenmies »

Goedemorgen,

Ik loop even tegen een praktisch puntje bij het monteren van de luifel adapters op onze Sprinter...

Ze worden zowel gelijmd, als gebout. Alleen; hoe maak je het waterdicht?, want je komt er nooit meer bij als het vastzit. En onder de adapter zit een behoorlijke strook in de watergoot welke niet gelijmd is. (de adapters zijn o.a. 50cm.)

In de tekening is rood gekleurd: Sikaflex 252...zoals door Thule aanbevolen.

Ik zou 'm zelf al bijna helemaal volkitten met shellkit o.i.d., maar wil het wiel niet opnieuw uitvinden :wink:

Dus; hoe doet de collega luifelmonteur dit? Om het in één keer goed te doen....

Bedankt voor de reacties alvast...
Bijlagen
mercedessprinterad07.jpg
mercedessprinterad07.jpg (43.79 KiB) 1414 keer bekeken
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Waterdicht maken omnistor 6200 luifel adapter sprinter



Bericht door myway »

Geen bout, met de juiste kit kun je daarna de wagen aan de luifel optakelen
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Waterdicht maken omnistor 6200 luifel adapter sprinter



Bericht door Bert »

Kitten zoals op de tekening staat aangegeven en rond de bouten kitten maar niet teveel, het gootje moet open blijven anders blijf daar water instaan


Bert
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door Markenmies »

@myway: Is dat echt zó sterk, dat spul ?? Niet te geloven...maar, zou het niet zo prettig vinden als ik m'n luifel mis op de plek van aankomst...en ergens op de Autobahn ligt..

@Bert; Lijkt me het voor de hand liggend, vooral omdat ik de gaten al geboord heb.. Is alleen de meest slechte plek in de regengoot...
Op de tekening staat nog een verhoging in de goot getekend, maar in werkelijkheid loopt het gewoon plat...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door gjvonk »

Je post roept bij mij vragen op: heeft een Sprinter geen standaard bevestigingspunten voor een grote dakdrager? Een Ducato/Jumper/Boxer hebben dat wel (zie foto 1). Als dat wel het geval is, heb je dan wel de juiste adapters (foto 2) voor jouw bus? De juiste adapter wordt volgens mij n.l. aan het dakdrager bevestigingspunt bevestigd met 2 bouten en eventueel moeren en aanvullende bevestigingsstrip. Dat wordt geborgd met Sikaflex 252. De bouten mogen dus niet te vast aangedraaid, want er moet een voldoende dikke laag Sikaflex overblijven. Dat laat je vervolgens eerst minimaal 24 uur uitharden voor je de luifel monteert.

Een luifel alleen met Sikaflex bevestigen, zou ik niet aanraden. 2x..meter luifeldoek veroorzaakt een forse hefboomwerking op een bevestiging van maximaal 3 x 10x20 cm...

Opgerold/ingeschoven geen probleem, maar bij het uitrollen of als de wind er per ongeluk een onder slaat...

Als je toch doorgaat met het huidige systeem, zorg dan dat je een voldoende dikke laag Sikaflex overhoudt tussen adapter en dak door de bouten niet strak aan te draaien. In de verwerkingsvoorschriften voor Sikaflex 252 staat hoe dik de laag minimaal moet zijn. Sikaflex is dan n.l. ook meteen een waterdichte afsluiting.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


AfbeeldingAfbeelding

8
Buscamper fan
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door Markenmies »

Er zitten wel plastic doppen op waaronder een gat zit om iets door te voeren, dat wel, maar zitten natuurlijk weer op de verkeerde plek....Zodat ik ze wel moest boren voor de adapters, en dat maakt me ook niet zoveel uit, als het maar goed dicht te krijgen is...

Zit allemaal wel in de goot...Vandaar..

Bedankt voor de tips. De handleiding van Thule is niet erg uitvoerig hierover; alleen wel m.b.t. de te gebruiken kit ! (Sikaflex 252) Dat dan weer wel...!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door gjvonk »

Zoek ook eens op de montage handleiding van luifel adapters van Thule. Soms zijn er voor aparte onderdelen aparte handleidingen. De adapters zijn er voor verschillende luifels en voertuigmodellen. Bij de meeste luifelsystememen moeten ze apart worden aangeschaft en hebben dan soms ook een aparte handleiding.

Levert dat geen resultaat, zoek dan eens bij de handleidingen van Fiamma, in de basis lijken de bevestigings systemen n.l. heel sterk op elkaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door Markenmies »

Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door Huub56 »

Hij heeft de gaten toch al geboord dus roeien met de riemen die je hebt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door gjvonk »

Lijkt bij dat type bus ook zo te moeten heb ik ondertussen begrepen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 18 apr 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gebruik knop Plaats reactie bij rechtstreeks reageren.
Buscamper fan
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Waterdicht maken Omnistor 6200 luifeladapter



Bericht door Markenmies »

Gisteravond geplaatst, en zit lekker in de kit. En met bouten trouwens.. Origineel M6...heb ik toch maar M8 van gemaakt...

Nu eerst maar even goed aantrekken...Maar dat gaat wel lukken met die temperatuur :-B :-B :-B en van het weekend lekker in de schaduw zitten :cheers:
Plaats reactie