Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Toxiq »

Dan heb je zeker geluk gehad.
Maar hey....ik ben happy, ik heb een camper :clap:

nu langzaam aan dit omtoveren tot ons paleisje
Met een hamer past alles
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Toxiq »

Vraagje mbt de wegenbelasting groep
Op het formulier dat ik kreeg staat allen het rijklaar gewicht (2236kg) echter als ik op de wegenbelastingsite kijk en het tarief opzoek dat ik nu betaal dan past dat bij het ledig gewicht
Het verschil tussen die 2 is 100kg (en was bij mijn vorige bussen ook zo)

Moet/kan ik er van uit gaan dat het tarief wat ik ga betalen past bij 2136 kg of werkt dat anders ?
Met een hamer past alles
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Toxiq »

Op dit moment ben ik bezig met het geluid in de camper
De deurpanelen heb in gedemonteerd, opgesplitst in twee delen en een deel weggezaagd
Hierin komt een mdf behuizing voor de voorste speaker

Of ik nog verder ga (moet) zagen hangt er van af hoe speaker presteert in die behuizing

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
Unit 13
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 16:48
Locatie: Texel

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Unit 13 »

Goedemorgen Toxiq,

Lekker bezig, je hebt meer dan alleen een draaibank zie ik. :wink:
Die schuurkegel werkt ook goed hè, onlangs voor een meubelklusje een zelfde gekocht bij Herman B.
Werkze man ik volg het op afstand :wave:

Groet Willem
De Horizon Voorbij
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Toxiq »

Aan gereedschap geen gebrek, ruimte wel :D
Die schuurkegel bleek in dit geval inderdaad een handig ding


VRAAG:

Ik wil me voorbereiden op het elektra systeem, het is al een tijd geleden dat ik me daar in verdiept heb, dus twijfels

Ik heb een Argofet 100/3 liggen, een multiplus 35/800/12 en een Mppt regelaar 75/15 (allen victron)
Nu twijfel ik even over het aansluiten van de Argofet

Klopt het dat de kabel die vanaf de dynamo komt niet naar de start accu gaat maar naar de argofet, vanaf de argofet (kanaal 1) gaat het naar de start accu, kaneel 2 naar huishoudaccu A. en kanaal 3 blijft leeg (want voorlopig geen 3e accu)

[edit]
klopt het dat de startaccu ook 14.4 volt mag hebben, in dat geval zouden de mppt en multiplus ook op de ingang van de argofet aangesloten worden ?

Ik overweeg nog een schakelaar om in geval van nood op de huishoudaccu te kunnen starten, deze zou ik dan gewoon tussen de + en + zetten van beide accu's

Zit ik zo op het goede spoor of....?
Laatst gewijzigd door Toxiq op ma 14 mei 2018, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door macfocus »

Toxiq schreef:
do 03 mei 2018, 22:47
Vraagje mbt de wegenbelasting groep
Op het formulier dat ik kreeg staat allen het rijklaar gewicht (2236kg) echter als ik op de wegenbelastingsite kijk en het tarief opzoek dat ik nu betaal dan past dat bij het ledig gewicht
Het verschil tussen die 2 is 100kg (en was bij mijn vorige bussen ook zo)

Moet/kan ik er van uit gaan dat het tarief wat ik ga betalen past bij 2136 kg of werkt dat anders ?
Die 100kg is een vaste waarde en betreft de bestuurder en wat brandstof meen ik.
Leeggewicht is relevant voor de belasting dacht ik.
Het klopt iig
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Toxiq »

Een poging globaal in beeld te brengen wat ik bedoel

Daarbij nog een vraag, ik zie in tekeningen die ik online vind een draadje van de argofet terug naar de dynamo lopen (bij mij groen getekend)
Waar dient die voor ?
aansluitschema.jpg
aansluitschema.jpg (60.71 KiB) 632 keer bekeken
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Kroppie »

ook de argofet heeft een spannings verlies, 0,3 -0,45 volt afhankelijk van de lopende amperes, omdat weer te kompenseren is dat draadje, aansluiten op D+, hoef je de dynamo niet om te bouwen..

en ik zou de omvormer op de hh accu zetten niet op de argo, ook de paneel regelaar, enkel de dynamo op de ingang van de argo, start accu op uitgang1, en hh accu op uitgang 2, en 3 vrij.

voor een gewone startaccu is 14,4 volt prima.

en neem voor die noodgevallen een startkabel, OF een heel zware schakelaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Toxiq »

Ah...dat is dat draadje voor :-)

Waarom zou jij de zonnelader en multiplus op de HH accu zetten
Heb er wel aan gedacht maar kon niet 123 een reden vinden om ze niet op de argofet te zetten

Kan ik de dynamo kabel die er nu zit gewoon afkoppelen, aftapen en dan een nieuwe kabel trekken naar de argofet ? of kan dat anders/beter ?
Laatst gewijzigd door Toxiq op ma 14 mei 2018, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Kroppie »

wil jij de amperes voor de omvormer via de argo laten lopen?, mag hoor van mij wel, maar Ik zou alles op de accu aansluiten want zo loopt het niet op de accu enkel op de dynamo want die zit op de INGANG en de accu op een UITGANG, en vanaf een uitgang is er geen verbinding met een ingang , stroom kan enkel van dynamo naar accu,s niet omgekeerd, en ook niet van de ene accu naar de andere.

kabel vd omvormer en regelaar op hh accu en dynamo op ingang argo.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 14 mei 2018, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Toxiq »

Jaaaaaaaaaa juist, argo is maar 1 richtingsverkeer, op deze manier kan de multiplus wel beide accu's laden maar krijgt niks terug om de omvormer op te laten werken CHECK

Ik snap hem
De Mulltiplus en mppt verhuist dus naar de HH accu ipv de argofet
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Kroppie »

ok

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door Toxiq »

Dan moet dit 'm zijn
Bedankt voor het meedenken
aansluitschema.jpg
aansluitschema.jpg (63.88 KiB) 576 keer bekeken
Met een hamer past alles
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)



Bericht door myway »

Uh............ spanningsverlies bij argofet 0.02 tot 0.1 volt

Dynamo ‘energize’ aansluiting sommige dynamo’s beginnen alleen met laden indien er spanning aanwezig is op de B+ aansluiting. Wanneer de dynamo direct op een accu is aangesloten, zal er spanning op de B+ aansluiting staan. Een diode of FET laadstroomverdeler isoleert echter de accu’s van de dynamo zodat deze niet zal starten. De nieuwe Argo FET laadstroomverdelers hebben een aparte stroom begrensde ‘Energize’ aansluiting waarmee spanning op de B+ aansluiting gezet kan worden wanneer het contactslot van de motor in de contactstand gezet wordt.
Plaats reactie