Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Dan heb je zeker geluk gehad.
Maar hey....ik ben happy, ik heb een camper
nu langzaam aan dit omtoveren tot ons paleisje
Maar hey....ik ben happy, ik heb een camper
nu langzaam aan dit omtoveren tot ons paleisje
Met een hamer past alles
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Vraagje mbt de wegenbelasting groep
Op het formulier dat ik kreeg staat allen het rijklaar gewicht (2236kg) echter als ik op de wegenbelastingsite kijk en het tarief opzoek dat ik nu betaal dan past dat bij het ledig gewicht
Het verschil tussen die 2 is 100kg (en was bij mijn vorige bussen ook zo)
Moet/kan ik er van uit gaan dat het tarief wat ik ga betalen past bij 2136 kg of werkt dat anders ?
Op het formulier dat ik kreeg staat allen het rijklaar gewicht (2236kg) echter als ik op de wegenbelastingsite kijk en het tarief opzoek dat ik nu betaal dan past dat bij het ledig gewicht
Het verschil tussen die 2 is 100kg (en was bij mijn vorige bussen ook zo)
Moet/kan ik er van uit gaan dat het tarief wat ik ga betalen past bij 2136 kg of werkt dat anders ?
Met een hamer past alles
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Op dit moment ben ik bezig met het geluid in de camper
De deurpanelen heb in gedemonteerd, opgesplitst in twee delen en een deel weggezaagd
Hierin komt een mdf behuizing voor de voorste speaker
Of ik nog verder ga (moet) zagen hangt er van af hoe speaker presteert in die behuizing
De deurpanelen heb in gedemonteerd, opgesplitst in twee delen en een deel weggezaagd
Hierin komt een mdf behuizing voor de voorste speaker
Of ik nog verder ga (moet) zagen hangt er van af hoe speaker presteert in die behuizing
Met een hamer past alles
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Goedemorgen Toxiq,
Lekker bezig, je hebt meer dan alleen een draaibank zie ik.
Die schuurkegel werkt ook goed hè, onlangs voor een meubelklusje een zelfde gekocht bij Herman B.
Werkze man ik volg het op afstand
Groet Willem
Lekker bezig, je hebt meer dan alleen een draaibank zie ik.
Die schuurkegel werkt ook goed hè, onlangs voor een meubelklusje een zelfde gekocht bij Herman B.
Werkze man ik volg het op afstand
Groet Willem
De Horizon Voorbij
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Aan gereedschap geen gebrek, ruimte wel
Die schuurkegel bleek in dit geval inderdaad een handig ding
VRAAG:
Ik wil me voorbereiden op het elektra systeem, het is al een tijd geleden dat ik me daar in verdiept heb, dus twijfels
Ik heb een Argofet 100/3 liggen, een multiplus 35/800/12 en een Mppt regelaar 75/15 (allen victron)
Nu twijfel ik even over het aansluiten van de Argofet
Klopt het dat de kabel die vanaf de dynamo komt niet naar de start accu gaat maar naar de argofet, vanaf de argofet (kanaal 1) gaat het naar de start accu, kaneel 2 naar huishoudaccu A. en kanaal 3 blijft leeg (want voorlopig geen 3e accu)
[edit]
klopt het dat de startaccu ook 14.4 volt mag hebben, in dat geval zouden de mppt en multiplus ook op de ingang van de argofet aangesloten worden ?
Ik overweeg nog een schakelaar om in geval van nood op de huishoudaccu te kunnen starten, deze zou ik dan gewoon tussen de + en + zetten van beide accu's
Zit ik zo op het goede spoor of....?
Die schuurkegel bleek in dit geval inderdaad een handig ding
VRAAG:
Ik wil me voorbereiden op het elektra systeem, het is al een tijd geleden dat ik me daar in verdiept heb, dus twijfels
Ik heb een Argofet 100/3 liggen, een multiplus 35/800/12 en een Mppt regelaar 75/15 (allen victron)
Nu twijfel ik even over het aansluiten van de Argofet
Klopt het dat de kabel die vanaf de dynamo komt niet naar de start accu gaat maar naar de argofet, vanaf de argofet (kanaal 1) gaat het naar de start accu, kaneel 2 naar huishoudaccu A. en kanaal 3 blijft leeg (want voorlopig geen 3e accu)
[edit]
klopt het dat de startaccu ook 14.4 volt mag hebben, in dat geval zouden de mppt en multiplus ook op de ingang van de argofet aangesloten worden ?
Ik overweeg nog een schakelaar om in geval van nood op de huishoudaccu te kunnen starten, deze zou ik dan gewoon tussen de + en + zetten van beide accu's
Zit ik zo op het goede spoor of....?
Laatst gewijzigd door Toxiq op ma 14 mei 2018, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een hamer past alles
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Die 100kg is een vaste waarde en betreft de bestuurder en wat brandstof meen ik.Toxiq schreef: ↑do 03 mei 2018, 22:47Vraagje mbt de wegenbelasting groep
Op het formulier dat ik kreeg staat allen het rijklaar gewicht (2236kg) echter als ik op de wegenbelastingsite kijk en het tarief opzoek dat ik nu betaal dan past dat bij het ledig gewicht
Het verschil tussen die 2 is 100kg (en was bij mijn vorige bussen ook zo)
Moet/kan ik er van uit gaan dat het tarief wat ik ga betalen past bij 2136 kg of werkt dat anders ?
Leeggewicht is relevant voor de belasting dacht ik.
Het klopt iig
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Een poging globaal in beeld te brengen wat ik bedoel
Daarbij nog een vraag, ik zie in tekeningen die ik online vind een draadje van de argofet terug naar de dynamo lopen (bij mij groen getekend)
Waar dient die voor ?
Daarbij nog een vraag, ik zie in tekeningen die ik online vind een draadje van de argofet terug naar de dynamo lopen (bij mij groen getekend)
Waar dient die voor ?
Met een hamer past alles
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
ook de argofet heeft een spannings verlies, 0,3 -0,45 volt afhankelijk van de lopende amperes, omdat weer te kompenseren is dat draadje, aansluiten op D+, hoef je de dynamo niet om te bouwen..
en ik zou de omvormer op de hh accu zetten niet op de argo, ook de paneel regelaar, enkel de dynamo op de ingang van de argo, start accu op uitgang1, en hh accu op uitgang 2, en 3 vrij.
voor een gewone startaccu is 14,4 volt prima.
en neem voor die noodgevallen een startkabel, OF een heel zware schakelaar.
jos
en ik zou de omvormer op de hh accu zetten niet op de argo, ook de paneel regelaar, enkel de dynamo op de ingang van de argo, start accu op uitgang1, en hh accu op uitgang 2, en 3 vrij.
voor een gewone startaccu is 14,4 volt prima.
en neem voor die noodgevallen een startkabel, OF een heel zware schakelaar.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Ah...dat is dat draadje voor
Waarom zou jij de zonnelader en multiplus op de HH accu zetten
Heb er wel aan gedacht maar kon niet 123 een reden vinden om ze niet op de argofet te zetten
Kan ik de dynamo kabel die er nu zit gewoon afkoppelen, aftapen en dan een nieuwe kabel trekken naar de argofet ? of kan dat anders/beter ?
Waarom zou jij de zonnelader en multiplus op de HH accu zetten
Heb er wel aan gedacht maar kon niet 123 een reden vinden om ze niet op de argofet te zetten
Kan ik de dynamo kabel die er nu zit gewoon afkoppelen, aftapen en dan een nieuwe kabel trekken naar de argofet ? of kan dat anders/beter ?
Laatst gewijzigd door Toxiq op ma 14 mei 2018, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een hamer past alles
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
wil jij de amperes voor de omvormer via de argo laten lopen?, mag hoor van mij wel, maar Ik zou alles op de accu aansluiten want zo loopt het niet op de accu enkel op de dynamo want die zit op de INGANG en de accu op een UITGANG, en vanaf een uitgang is er geen verbinding met een ingang , stroom kan enkel van dynamo naar accu,s niet omgekeerd, en ook niet van de ene accu naar de andere.
kabel vd omvormer en regelaar op hh accu en dynamo op ingang argo.
jos
kabel vd omvormer en regelaar op hh accu en dynamo op ingang argo.
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 14 mei 2018, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Jaaaaaaaaaa juist, argo is maar 1 richtingsverkeer, op deze manier kan de multiplus wel beide accu's laden maar krijgt niks terug om de omvormer op te laten werken CHECK
Ik snap hem
De Mulltiplus en mppt verhuist dus naar de HH accu ipv de argofet
Ik snap hem
De Mulltiplus en mppt verhuist dus naar de HH accu ipv de argofet
Met een hamer past alles
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
ok
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Dan moet dit 'm zijn
Bedankt voor het meedenken
Bedankt voor het meedenken
Met een hamer past alles
Re: Ombouw Renault Master L2H2 3.0 136 pk (2006)
Uh............ spanningsverlies bij argofet 0.02 tot 0.1 volt
Dynamo ‘energize’ aansluiting sommige dynamo’s beginnen alleen met laden indien er spanning aanwezig is op de B+ aansluiting. Wanneer de dynamo direct op een accu is aangesloten, zal er spanning op de B+ aansluiting staan. Een diode of FET laadstroomverdeler isoleert echter de accu’s van de dynamo zodat deze niet zal starten. De nieuwe Argo FET laadstroomverdelers hebben een aparte stroom begrensde ‘Energize’ aansluiting waarmee spanning op de B+ aansluiting gezet kan worden wanneer het contactslot van de motor in de contactstand gezet wordt.
Dynamo ‘energize’ aansluiting sommige dynamo’s beginnen alleen met laden indien er spanning aanwezig is op de B+ aansluiting. Wanneer de dynamo direct op een accu is aangesloten, zal er spanning op de B+ aansluiting staan. Een diode of FET laadstroomverdeler isoleert echter de accu’s van de dynamo zodat deze niet zal starten. De nieuwe Argo FET laadstroomverdelers hebben een aparte stroom begrensde ‘Energize’ aansluiting waarmee spanning op de B+ aansluiting gezet kan worden wanneer het contactslot van de motor in de contactstand gezet wordt.