Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door kampo »

Zelfs met wat humor en 1 april erbij kan ik hier van genieten. :lol:

Alles kan goedkoper, zelfs gratis. Dat is hier de nationale sport. Jammer dat je met die sport niet verder komt als je de zaak grondig wilt gaan uitzoeken. :-B Je kan beter vertrekken met beproefde technieken en componenten. Daarna kan je je de vraag stellen of het zinvol is van extra goedkoop spul te gaan zoeken. In de Action ga je weinig van die componenten vinden, behalve de kraan. :-?
O ja, vele anderen hier hebben ook een douchesysteem dat werkt en gaan het je vertellen. Maar dat was je vraag niet, dacht ik te begrijpen.

Ja ik heb dus ook een douche en wat ervaring met sanitaire systemen. Zowel berekeningen als praktijk.
Misschien kan ik je ter oriëntatie nog wat informatie geven, je moet het wiel tenslotte geen 2de keer uitvinden.
Mijn krachtige douche thuis geeft een debiet van 12 liter per minuut. Nu, sinds we de druk van de straat aan de teller verminderd hebben van 6 bar naar 3 bar komt er nog 8,5 lpm uit. Heb het gemeten.
In onze camper (480 liter) hebben we aan de grote regen-douchekop 6 liter per minuut. Op het typeplaatje van de Jabsco SensorMax waterpomp staat 14 liter per minuut en 2,7 bar. In werkelijkheid is het wat minder. Een meting voor inbouw gaf 8,9 lpm. Daar zit in de camper ook een filter tussen en UV lamp.
Zelf denk ik dat je voor een goede recirculatie douche op een 3,5T camper met de speciale douchekop van 4 liter per minuut een goed en aangenaam resultaat kan krijgen. Je moet wel de juiste douchekop uitzoeken. Alles daar onder is eerder behelpen. De regen douchekop op mijn camper is er voor de fun op gekomen. Niet om te sparen.

Ik heb het ook berekend. Om met een water/water warmtewisselaar zoals een Alfa Laval 13kW water uit een tank van 5°C op te warmen tot 38°C bij een debiet van 7 liter per minuut heb je een verwarming van ongeveer 7kW nodig. Nameten in de praktijk bleek dat de 5 graden tankwater eerder 10 tot 15 graden moest zijn. Dat zijn dan de verliezen.

Dus je gaat een joekel van een verwarming nodig hebben of je gaat koud douchen. Tenminste als je het rechtstreeks wilt uitwisselen met het sanitair solarpaneel op je dak en aan een behoorlijk debiet. Niemand doet dat zo. De paar die het gedaan hebben met sanitaire solarwisselaar op hun camper hebben een boiler. Een boiler met een 20 liter vat is nipt voor 2 personen zonder bij verwarmen. Met 30 liter zit je altijd goed voor 2 douches na elkaar. En we hebben het over lange douches.

Misschien splits je je “denk project” best op in meerdere te onderzoeken zaken:
1 Sanitair douchewater verwarmen met de zon of met een brandstof verwarming
2 Hoe ga ik een douchewater filter maken.
3 Hoeveel en welke pompen heb ik nodig.


Foto: vergelijking debiet van 3 drukpompen na filter
Afbeelding



Dit is een debiet van 6,0 liter per minuut aan een regendouche
Afbeelding



Dit is 8,9 liter per minuut met een electronische 14 lpm drukpomp en combinatie fijnfilter
Afbeelding



Hier een inox opvangbak met daarop een membraan of gulperpomp
om douchewater op te pompen naar de binnenliggende grijswatertank
Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door 't Busje »

De watercirculatie is per douchebeurt:
Na gebruik loopt al het water uit het Upfall hybride systeem weg door een uniek ontworpen, gepatenteerd reservoir. Er blijft niets achter!
Je begint dus steeds opnieuw met schoon water, maar door het water te circuleren bespaar je bij iedere douchebeurt wel water en gas voor het opwarmen.
De opvangtank voor het douchewater wordt dus tijdelijk gebruikt en hoeft niet groot te zijn. Ik denk dat 5 tot 10 liter groot genoeg is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door de Jonckheer »

20 minuten douchen? :wtf: Wat doe je dan al die tijd want ik sta me na 5 minuten al stierlijk te vervelen. Wel eens onder een camping douche gestaan die na 8 minuten uitging waarbij ik op de helft wilde dat het wel een keer mocht stoppen. :lol: :lol:
Meine
Berichten: 4756
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door Meine »

Water waar je zojuist je kont mee gewassen hebt weer over je hoofd spoelen? Waanzin of een 1 april grap.
Zonder zoiets zijn er al mogelijkheden genoeg om onderweg een besmetting op te doen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10184
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door Peter LMC »

Ja en dan spreken we nog niet over de vervuiling en bacterie vorming in de filters en recirculatie pomp.
Of wil je na iedere douche beurt alles demonteren en ontsmetten.
Het idee is wel interessant maar in praktijk lijkt het me vanuit hygiëne oogpunt niet aan te bevelen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door kampo »

Neemt wel wat plaats...
De idee is dat de UV lamp alle bacteriën doodt.
De grof en fijnfilters halen alle grote tot microscopisch kleine partikels eruit.
De actief koolfilter vreet de zeep en andere reukjes.
In principe kan het water na zo een filterinstallatie zuiverder zijn als kraantjeswater.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door 't Busje »

Natuurlijk kan je een hele rioolwaterzuiveringsinstallatie meenemen. Dan kun je je verwarming stoken op het vrijkomende methaangas.

Allemaal luchtfietserij.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door Kroppie »

als je de banden van je luchtfiets vult met dat methaan kun je ws wat makkelijker boven komen. :-B :-B

heb je die luchtfietsen ook elektrisch?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door kampo »

Er zijn er die het hebben in hun camper ... en van mij mogen ze.
Dus het is niet omdat je het nog niet bent tegengekomen dat het niet bestaat of onmogelijk is.
De betere installaties werken met een omgekeerde osmosesysteem zoals bij schepen.
Dat is daar om zeewater om te zetten in drinkwater.
Een ander systeem dient om het regenwater van het camperdak te recycleren tot drinkwater.
o.a. Bliss Mobil uit Breda doet dat.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door de Jonckheer »

Allemaal leuk en aardig, als . . . water schaars en erg duur zou zijn, wat het niet is en dus is het een duur en nutteloos hobby project. Dat is niet erg omdat hobby's best geld mogen kosten maar je verdient er dus geen stuiver mee, integendeel. Al zou alles de helft kosten van wat kampo opgeeft (en dat zal ongetwijfeld het geval zijn) dan nog is het peperdure onzin om mee te pronken: "kijk mij nou eens 20 minuten onder douche staan met mijn 100 liter watertank". :lol: :lol:
En beter dan wat er uit de kraan komt? :lol: :lol: Nou, in België misschien maar hier zeker niet! :mrgreen: :lol: :lol:
Sander33
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 21:43

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door Sander33 »

Ik wil Kampo hartelijk danken voor de nuttige en inhoudelijke reacties tot nu toe, heb ik zeker wat aan :bow: Van wat ik begrijp moet het dus wel degelijk mogelijk zijn in een camper / op 12 volt maar is het
- nogal een dure grap in aanschaf van materialen (1000 - 2000 euro?)
- een aardige klus om het in elkaar te zetten/te installeren
- een redelijke belasting op het gewicht/volume van een 3,5 tons camper
- volgens sommigen (velen) het gezien het bovenstaande niet waard

Toch vind ik het jammer dat de meeste reacties hier zich beperken tot 1 april, luchtfietserij of douchen in je eigen poep aangezien het wel degelijk kan maar volgens velen te duur is dan is het gelijk onzin. Dit is wel de meest treffende reactie
de Jonckheer schreef:
za 31 mar 2018, 22:04
Allemaal leuk en aardig, als . . . water schaars en erg duur zou zijn, wat het niet is en dus is het een duur en nutteloos hobby project. Dat is niet erg omdat hobby's best geld mogen kosten maar je verdient er dus geen stuiver mee, integendeel. Al zou alles de helft kosten van wat kampo opgeeft (en dat zal ongetwijfeld het geval zijn) dan nog is het peperdure onzin om mee te pronken: "kijk mij nou eens 20 minuten onder douche staan met mijn 100 liter watertank". :lol: :lol:
En beter dan wat er uit de kraan komt? :lol: :lol: Nou, in België misschien maar hier zeker niet! :mrgreen: :lol: :lol:
Schoon, gefilterd water is in Nederland en omstreken goedkoper dan het zou moeten zijn en alleen al vanuit dat oogpunt kan het geen kwaad wat te besparen op watergebruik. Los daarvan gaat het mij niet om 'pronken dat ik 20 minuten onder de douche kan staan'. Vanwege uiteenlopende persoonlijke redenen is lang douchen voor mij belangrijk.

Sommige mensen slaan honderden euro's stuk op een mooie spoiler, lichtmetalen velgen of een verchroomde grille. Je gaat me toch niet vertellen dat je daar een stuiver mee verdient? En zoals al aangehaald het gaat er niet om dat het water schoner is dan uit de kraan, het gaat erom dat het veilig en verantwoord is (dus vrij van ziekmakers, of dusdanig weinig ziekmakers dat je er niet ziek van wordt).

Persoonlijk vind ik een investering van zeg 1500 - 2000 euro om een recirculerende douche te installeren in de camper die goed en veilig werkt een prima investering - het staat mensen uiteraard vrij om het daarmee oneens te zijn. Dat ik er geen stuiver op zou verdienen is bovendien onzin, de meeste campings rekenen geld voor een paar minuten douchen, dus daar bespaar ik dan alvast op.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door de Jonckheer »

Als het bij die investering blijft . . maar dat is niet zo want wat dacht je van onderhoud? Filterelementen die regelmatig vervangen moeten worden, een grondige reiniging van slangen, leidingen, etc. En hoe test je wanneer een filter nog goed werkt of vervangen moet worden? Met test strookjes? Ik denk dat je nog steeds niet helemaal doorhebt wat het is wat je wilt. Bovendien qua volume en gewicht totaal ongeschikt voor een 3,5 tons camper. Beter kun je dan overstappen naar een bus of vrachtwagen, die ombouwen naar camper, een 1500 of 2000 liter watertank en hoppa, je kunt douchen en dat zonder ook maar één filter.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door leftlanebandit »

Ik heb met grote belangstelling deze topic gelezen (ik ben al 15 jaar bezig met het bouwen van waterzuivering installaties in noord Europa).
Wat mij opvalt is dat de TS er nogal luchtig over denkt om water te zuiveren, er is geen leven zonder water met andere woorden ook gezuiverd water zit vol met levende organismen.
Het grootste gevaar zit hem in de tank waar je het water in opvangt, deze zal na iedere douche beurt grondig gereinigd moeten worden en dat kost ook weer water.
Dit soort eenvoudige systemen kunnen best goed werken als je zelf het systeem een handje helpt door geen deodorant, haar smeerseltjes, bodylotions en make up te gebruiken.
Een rvs membraam filter is eenvoudig te reinigen, een koolstoffilter kan alleen gasvormige verontreiniging opnemen dus om onaangename geuren weg te nemen is dit wel toepasbaar, een uv lamp is eigenlijk al jaren achterhaald het is net zoiets als antibiotica het doodt ook de nuttige bacteriën en er zijn organismen die verzot zijn op uv licht zoals algen.
Maar niets is onmogelijk en ik vindt het geweldig dat iemand nadenkt om met zoiets kostbaars als water zuinig om te springen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
za 31 mar 2018, 22:04
... Al zou alles de helft kosten van wat kampo opgeeft (en dat zal ongetwijfeld het geval zijn) dan nog is het peperdure onzin om mee te pronken...

Ieder mag zijn mening hebben en zelf bepalen wat voor hem zinvol is of niet. Jammer dat het nodig is om ieder denkproject van een ander dat misschien meer dan een paar euro kost, dan zo af te vallen.
Je duwt de andere forumdeelnemers in de hoek van de armoezaaiers. Zo voel ik me echt niet en waarschijnlijk vele anderen met mij. We leven in een normaal huis, zijn 2 verdieners die al vele jaren full time werken, hebben wat geld te besteden aan onze kinderen en allerlei hobby’s. We werken, kunnen goed sparen, omgaan met budgetten, investeringen en hebben dat ook al bewezen. We weten heel goed waar de grenzen van onze financiële mogelijkheden liggen. Zotte kosten of uitgaven doen we niet.

Een moraalridder ben ik niet. Alles weten doe ik zeker niet. Ik heb mijn eigen interesses en durf daar voor uit komen. Een campersysteem dat leuk is, innoverend, van groot comfort en misschien zelfs milieuvriendelijk mag van mij best wel wat kosten. Het is echt niet voor de goedkoop dat ik een camperfan ben. Camperfan houdt voor mij in dat je interesse hebt voor nieuwe ontwikkelingen, leuke ideeën van anderen. Dat sommige ideeën nog niet helemaal rijp zijn, minder praktisch, realistisch of fantasie … so what.

https://www.google.com/search?tbm=shop& ... 2563823107
Vijverfilters inclusief UV lamp heb je al voor 100 €
Met wat aanpassingen en toevoegen van warm water moet het mogelijk zijn om op die basis een recirculatie douchesysteem te maken.
Het eerste probleem daarbij lijkt me de stevigheid van dat plastikgedoe.
Moet tenslotte niet gaan lekken na een paar jaar verkeersdrempels en putten in de wegen.
Groeten Kampo
Plaats reactie