Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Sander33
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 21:43

Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door Sander33 »

Beste Camperforum gebruikers,

Ik had een idee/vraag maar ik het te weinig (loodgieters)kennis om te beoordelen of dit ook haalbaar is, of eventueel zelf zelfs te bouwen. Ik kwam recent artikelen tegen van een waterbesparende douche de 'upfall shower'. Deze filter en pompt water rond waardoor je met 'dezelfde' liter water kan blijven douchen. Het systeem is echter geloof ik nog niet breed verkrijgbaar, niet geschikt voor campers en bovendien nogal prijzig met een vanafprijs van 4.800 euro. (bron: https://www.installatie.nl/nieuws/douch ... ikt-water/ bron2: http://www.acuutloodgieters.nl/upfall.html)

Nu vroeg ik mij af of het niet mogelijk is zoiets zelf (te laten) maken voor een camper, het systeem is namelijk in principe heel simpel. Opvangtank vangt water op, water wordt opgezogen door pomp door een filter langs een uv-lamp (deze doodt bacteriën) en drukt het weer door de kop heen. Om het water op temperatuur te houden wordt af en toe een extra liter voorverwarmd water toegevoegd. Uit de links blijkt ook dat het idee is om langere tijd hetzelfde water te gebruiken waar eventueel desinfectiemiddel aan toe kan worden gevoegd.

Nu zou ik zelf opteren voor 2 alternatieve systemen. Ik zou OF kiezen voor een systeem waarbij hetzelfde waterreservoir wordt gebruikt maar waar het water dan door wordt gewisseld terug naar de boiler (ik zal dit zo nader toelichten). OF ik zou kiezer voor een (hopelijk) goedkoper systeem waarbij (hopelijk) de UV-lamp niet nodig is omdat je het water wel hergebruikt tijdens de douchebeurt maar daarna als afvalwater beschouwd.

SYSTEEM 1 (gesloten systeem)
- 10 liter water in zonnneboiler op temperatuur
- 1 liter water door de douchekop
- 1 liter water opgevangen, gefilterd met filter en UV lamp en een paar minuten rondgepompt
- nadat het water teveel temperatuur verliest gaat het terug in de zonneboiler en wordt de volgende liter water getapt
- zo kun je in theorie 10x een paar minuten douchen en hou je aan het eind van het verhaal 10 liter water over

SYSTEEM 2 (half open systeem)
- 10 liter water in zonneboiler op temperatuur
- 1 liter water door de douchekop
- 1 liter water opgevangen, gefilterd met enkel een filter (geen UV indien mogelijk) en na een paar minuten weg als afvalwater
- zo kun je in theorie 10x een paar minuten douchen voor slechts 10 liter afvalwater

Ik zou zelf gaan voor het tweede systeem omdat hopelijk een UV-lamp niet nodig is als je warm water slechts enkele minuten hergebruikt (erg nieuwsgierig of iemand wat kan zeggen over de bacterievorming dan). In mijn beleving zou de constructie dan als volgt zijn

- zonneboiler in camper met boiler van 10 liter met sensor die weet wanneer er een nieuwe liter nodig is
- waterbesparende douchekop
- opvangreservoir gekoppeld aan een dieselpompje en een filter om het water weer omhoog te pompen
- slimme sensor die weet wanneer het water 'vuil' is of afgekoeld is en het afvoert naar de vuilwatertank

Grootste uitdagingen
- dieselpompje vinden water hier geschikt voor is (bestaan die uberhaupt)
- sensorsysteem maken. In principe zou dit relatief simpel moeten zijn, sensor 1 opent een klep voor x seconden die een liter water uit de zonneboiler geeft. Sensor 2 meet de temperatuur van het water elke keer nadat het in de afvoer komt voordat het door het filter gaat, indien de temperatuur onder X komt doet sensor 2 een klep open naar de vuilwater tank, enkele seconden nadat het water weg is gaat de klep dicht en opent sensor 1 in verbinding met sensor 2 een nieuwe liter water.

Maar zoals gezegd, dit is de theorie van iemand die beperkt verstand van zaken heeft. Dus mijn vragen aan jullie
- Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over waarom dit systeem wel of helemaal niet in een camper zou werken
- Is er iemand die enig idee heeft van de materiaalkosten en tijd die het zou kosten om zoiets te bouwen.

De voordelen zijn natuurlijk duidelijk, lekker lang douchen in je eigen camper zonder grote watertank en nog eens supermilieuvriendelijk ook, de vraag is, wat gaat het - initieel - kosten.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water Rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door de Jonckheer »

€4800 om een paar liter water uit te sparen? De kopers zullen wel in rijen van 3 voor de deur staan om dat aan te schaffen! :lol3: :lol3: :lol3:
Hoe je het ook doet, het blijft vuil water wat in ronde 2 over je heen komt, althans een stuk minder schoon dan de eerste keer. Of filter je de shampoo e.d. er uit?
Een zonneboiler op je camper. Zeker op een 3,5 ton exemplaar gaat dat op zeker niet lukken qua gewicht.
Zoals ik het zie kun je maar op één manier het water op de goede temperatuur houden en dat is het rondpompen door een geiser want die heeft nauwelijks tijd nodig om water te verwarmen, een boiler is voor zoiets uiteraard ongeschikt. Maar ja, een geiser gebruikt wat gas en dat is niet zo goed volgens de milieu bewuste mens. :lol:

Ik denk dat de oplossing voor dit "probleem" zit in het wat korter douchen (ook thuis een prima besparende oplossing). Van minutenlang onder een douchekop blijven staan wordt je niet schoner en dat is toch waar het bij douchen om gaat, toch?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Water Rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door kampo »

Een paar opmerkingen over je leuke concept. Ik ben zeker dat het al werd voorgedaan op andere mobiele installaties.
Er bestaan speciale douchekop sproeiers die veel minder water verbruik toelaten. Begin daarmee want voor een 70-€ heb je de Ultramax spaardouche van Bricor.
http://bricor.com/products/ultramax/
Hiermee zit je afhankelijk van het model aan een goed resultaat met een verbruik van 3,8 liter per minuut met model 100 (aangenaam en lang haar) tot 2,6 liter per minuut met het model ultramax (minder aangenaam)

De zonnecollector mag natuurlijk geen water doorstromer zijn. Daarvan gaan die stuk en vergeet ook vriezen niet.
Dus op koelvloeistof en via een water/water warmtewisselaar waar je meteen ook de Hydronic diesel kachel en/of het motorcircuit op zet.

De filter is het zwakke punt in dit systeem. Iedere filter bestaat uit grof, fijn, extra fijn elementen gevolgd door actief kool voor smaak en geur.
Weet je hoeveel plaats en onderhoud dat gaat vragen ?
De UV lamp werkt enkel goed met gefilterd water.
Ik heb in mijn camper een 11W UV lamp op een douchedebiet van 6,0 lpm

Een dieselpomp is niet goed . Je moet een bilge pomp gebruiken en nog beter is een membraan pomp.
Die verstoppen het minst en worden aangewend om gebruikt douchewater op te pompen richting hoog gelegen binnentank.
Vervolgens moet je nog een drukpomp zetten om door de fijnfilters te geraken.
https://www.jabscoshop.com/marine/pumps ... olt-dc.htm

Dit is misschien mogelijk op een vrachtwagencamper maar bij 3,5T zal het gewicht tegenvallen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Water Rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door kampo »

Materiaalkost budget met nieuw en 1A materiaal ?

Membraanpomp 180 €
Vlotterschakelaar: 45 €
Drukpomp: 100 €
Expansietankje van 1 liter: 80 €
Voorfilter: zelf maken 100 €
3 regenwater filters waarvan 1 actief kool: 100 €
UV lamp op 12V?: van 200 tot 700 € afhankelijk van model
Water/water warmtewisselaar (ca 13kW): van 100 tot 200 €
Zonnecollector met 12V circulatiepomp, vulsysteem en manuele aansturing: vanaf 500 €
Aansluitmateriaal en leidingwerk (inox?): van 200 tot 400 €
Bevestigingsmateriaal ?
Sturing en electrisch ?


En in optie:
Hydronic 5 kW Diesel verwarmingssysteem voor donkere dagen en winter: vanaf 1300 €
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door de Jonckheer »

Als je écht wilt besparen douche dan niet elke dag want dat is niet alleen onnodig, het is ook verspillend. In de camper gaat de douche kraan open, eventjes natmaken, (thermostaat)kraan weer dicht. inzepen met douchegel en weer afspoelen. Ik denk dat bij elkaar de kraan nog geen 2 minuten aan staat, waarschijnlijk minder.
Het gaat er bij ons niet zozeer om het besparen want de tank is 500 liter groot dus die is niet zomaar leeg. Water is ook niet duur maar het gaat er om dat we niet overal water willen innemen omdat we bij voorkeur ergens vrij staan en met onze camper dan 2,5 tot 3 weken niets nodig hebben en niets hoeven af te tappen. Dat betekent wel dat je redelijk zuinig met water moet omgaan want ik ben zeker niet van plan om duizenden € uit te gaan geven aan filters e.d. Die paar liter die je ermee bespaart doen het dan ook niet. Het nut van een zonneboiler zie ik sowieso niet, ook niet op een woonhuis want dat is veel te afhankelijk van de zon. Wij hebben het vroeger regelmatig meegemaakt dat er op campings met zo'n systeem gewoon geen warm water was vanwege een bewolkte dag want dan doet het niks.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door jansloos »

Als je weet wat er onder de douche gadaan wordt, en welke vloeistoffen er nog bijkomen :-B
Douche wel als deJonckheer. Of anders op een camping.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door kampo »

Mijn ervaring is dat gebruikt keuken en douchewater bij hogere omgevingstemperaturen toch wel gaat stinken vanaf de 2de dag.
De brokken, het vet, zand en haren eruit halen zal mogelijk zijn met goede filters. Te kleine gaan meteen verstoppen.
Maar de geur, zeep resten, zout en andere chemicaliën eruit halen zal enkel gaan met de juiste actief koolfilter.
Het filteren moet gebeuren voor de drukpomp want dat soort pompen lopen snel vast bij vervuiling.
De tegendruk van een goed filtersysteem is hoog dus de drukpomp moet dit aankunnen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
HocusPas
Berichten: 142
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 21:16
Locatie: Heerenveen

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door HocusPas »

Na 1 april zal het allemaal best wel goedkoper zijn. :wink:
....... en hij wees trots op een eigenaardig voertuig dat daar stond. 'De reiswagen van Pas,' verklaarde hij. 'Voortbewogen door het rad van avontuur. Ja, ja, dat zal een reis worden om nooit te vergeten'. [Maarten Toonder, de wilde wagen]
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door Iveco4x4 »

jansloos schreef:
vr 30 mar 2018, 9:28
Als je weet wat er onder de douche gadaan wordt, en welke vloeistoffen er nog bijkomen :-B
Vertel, en graag uit eigen ervaring! :wink:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door jansloos »

Zweeeeeten jongen.

Hele camper gepoetst :cheers: :wink:
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
roma
Berichten: 4563
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door roma »

t Is toch veel simpeler om bij een regenbui je luifel schuin te zetten en het water via een (opvang)slang in je watertank te laten lopen. Effe het stof van het luifel laten lopen, slang met trechter er onder en ... gratis water. Kosten? Minder dan 5 Euro.

Ja, ik heb de Donald Duck Hogeschool gehad.
Sander33
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 21:43

Re: Water Rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door Sander33 »

de Jonckheer schreef:
vr 30 mar 2018, 7:21
€4800 om een paar liter water uit te sparen? De kopers zullen wel in rijen van 3 voor de deur staan om dat aan te schaffen! :lol3: :lol3: :lol3:
Hoe je het ook doet, het blijft vuil water wat in ronde 2 over je heen komt, althans een stuk minder schoon dan de eerste keer. Of filter je de shampoo e.d. er uit?
Een zonneboiler op je camper. Zeker op een 3,5 ton exemplaar gaat dat op zeker niet lukken qua gewicht.
Zoals ik het zie kun je maar op één manier het water op de goede temperatuur houden en dat is het rondpompen door een geiser want die heeft nauwelijks tijd nodig om water te verwarmen, een boiler is voor zoiets uiteraard ongeschikt. Maar ja, een geiser gebruikt wat gas en dat is niet zo goed volgens de milieu bewuste mens. :lol:

Ik denk dat de oplossing voor dit "probleem" zit in het wat korter douchen (ook thuis een prima besparende oplossing). Van minutenlang onder een douchekop blijven staan wordt je niet schoner en dat is toch waar het bij douchen om gaat, toch?
Ik vind die douche ook wat duur gezien wat hij doet :-B

Op zich denk ik dat een zonneboiler bij nader inzien niet nodig is. De benodigde hoeveelheid energie om 1 liter water op een temperatuur van 30 - 40 graden te houden lijkt me te overzien. En natuurlijk hoef je geen half uur onder de douche te staan, maar ik ben een groot liefhebber van douchen en 2 minuten onder zo'n ultra zuinige spaardouche staan wordt ik nou niet vrolijk van.
kampo schreef:
vr 30 mar 2018, 7:41
Een paar opmerkingen over je leuke concept. Ik ben zeker dat het al werd voorgedaan op andere mobiele installaties.
Er bestaan speciale douchekop sproeiers die veel minder water verbruik toelaten. Begin daarmee want voor een 70-€ heb je de Ultramax spaardouche van Bricor.
http://bricor.com/products/ultramax/
Hiermee zit je afhankelijk van het model aan een goed resultaat met een verbruik van 3,8 liter per minuut met model 100 (aangenaam en lang haar) tot 2,6 liter per minuut met het model ultramax (minder aangenaam)

De zonnecollector mag natuurlijk geen water doorstromer zijn. Daarvan gaan die stuk en vergeet ook vriezen niet.
Dus op koelvloeistof en via een water/water warmtewisselaar waar je meteen ook de Hydronic diesel kachel en/of het motorcircuit op zet.

De filter is het zwakke punt in dit systeem. Iedere filter bestaat uit grof, fijn, extra fijn elementen gevolgd door actief kool voor smaak en geur.
Weet je hoeveel plaats en onderhoud dat gaat vragen ?
De UV lamp werkt enkel goed met gefilterd water.
Ik heb in mijn camper een 11W UV lamp op een douchedebiet van 6,0 lpm

Een dieselpomp is niet goed . Je moet een bilge pomp gebruiken en nog beter is een membraan pomp.
Die verstoppen het minst en worden aangewend om gebruikt douchewater op te pompen richting hoog gelegen binnentank.
Vervolgens moet je nog een drukpomp zetten om door de fijnfilters te geraken.
https://www.jabscoshop.com/marine/pumps ... olt-dc.htm

Dit is misschien mogelijk op een vrachtwagencamper maar bij 3,5T zal het gewicht tegenvallen.
kampo schreef:
vr 30 mar 2018, 9:30
Mijn ervaring is dat gebruikt keuken en douchewater bij hogere omgevingstemperaturen toch wel gaat stinken vanaf de 2de dag.
De brokken, het vet, zand en haren eruit halen zal mogelijk zijn met goede filters. Te kleine gaan meteen verstoppen.
Maar de geur, zeep resten, zout en andere chemicaliën eruit halen zal enkel gaan met de juiste actief koolfilter.
Het filteren moet gebeuren voor de drukpomp want dat soort pompen lopen snel vast bij vervuiling.
De tegendruk van een goed filtersysteem is hoog dus de drukpomp moet dit aankunnen.
HocusPas schreef:
vr 30 mar 2018, 12:19
Na 1 april zal het allemaal best wel goedkoper zijn. :wink:
Bedankt voor je uitgebreide reacties, ik kan mij niet voorstellen dat die ultramax modellen echt comfortabel zijn als ik bedenk dat een spaardouche thuis met een redelijk bescheiden straal 20 liter water per minuut verbruikt kun je voor 2,6 liter echt niet veel verwachten.

Bedankt ook voor de hele nuttige inhoudelijke informatie, ik weet nu dat ik zeker met 2000 euro aan materiaalkosten rekening moet houden. Persoonlijk vind ik dit niet onoverbrugbaar, echter in je derde reactie stel je dat douchewater vaak toch wel gaat stinken vanaf de 2e dag. In hoeverre zijn de componenten die jij aanraad in je 2e reactie goed genoeg om dit volledig tegen te gaan? Mijn gedacht was dat het opnieuw opslaan van het water misschien wat teveel van het goede is. Ik zou me willen beperken tot het hergebruiken van douchewater tijdens een enkele douchebeurt, zo hoeft het water ook maar maximaal enkele tientallen minuten relatief schoon te blijven. Maakt dit verschil of is inensieve filtering dan nog noodzakelijk?

Edit: Bijvoorbeeld in een bad zit men ook snel een uur en dan wordt het water ook niet ververst. Ik weet natuurlijk niet of dit te vergelijken is, mijn bacteriële en elektrotechnische kennis schiet hier tekort.
jansloos schreef:
vr 30 mar 2018, 9:28
Als je weet wat er onder de douche gadaan wordt, en welke vloeistoffen er nog bijkomen :-B
Douche wel als deJonckheer. Of anders op een camping.
Punt is nu juist dat ik langer dan 2 minuten wil douchen met een straaltje meer dan 2,6 liter per minuut en niet op een camping omdat ik dan weer afhankelijk ben van campings + de bijkomende kosten die veel campings rekenen voor het douchen. Dat daar een forse eenmalige investering tegenover staat die misschien wel onder de streep minder voordelig is dan douchen op campings neem ik dan voorlief. Mijn voornaamste vraag is of het technisch haalbaar is, met andere woorden of componenten bestaan en of stroom- en dieselverbruik (bij voorkeur zonder gas) binnen te perken blijven om te voorzien met een huishoudaccu of enkele zonnepanelen en een dieseltank.

De tweede vraag is dan natuurlijk wat het kost, en dat is dan het breekpunt voor mij om te besluiten of ik de opbrengsten vind opwegen tegen de investering. Ik kan me uiteraard voorstellen dat de meeste mensen die investering niet doen voor wat onder de streep gezien is als een klein beetje water besparen en onnodig lang douchen.
HocusPas schreef:
vr 30 mar 2018, 12:19
Na 1 april zal het allemaal best wel goedkoper zijn. :wink:
Het lijkt misschien een 1 april grap, maar ik bedoelde het wel serieus. Of in ieder geval een serieuze brainstormsessie :cheers:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door de Jonckheer »

Een andere, op zeker goedkopere oplossing is het plaatsen van een zo groot mogelijke watertank of 2 kleinere onder het motto: hoe meer water des te langer kun je douchen. Wat jij wilt is een beetje als een ligbad; dobberen in je eigen vuil. Na een bad moet je weer douchen om dat van je af te spoelen.
Sander33
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 21:43

Re: Water rondpompende douche zelf maken (zeer zuinig)



Bericht door Sander33 »

de Jonckheer schreef:
vr 30 mar 2018, 22:14
Een andere, op zeker goedkopere oplossing is het plaatsen van een zo groot mogelijke watertank of 2 kleinere onder het motto: hoe meer water des te langer kun je douchen. Wat jij wilt is een beetje als een ligbad; dobberen in je eigen vuil. Na een bad moet je weer douchen om dat van je af te spoelen.
Maar die grote watertank is wellicht goedkoper maar heeft ook nadelen. Het gaat met name ten koste van beschikbare ruimte en gewicht in de camper.

Natuurlijk krijg je water nooit zo schoon met een mobiel filter of UV-lampje als het was toen het de eerste keer uit de kraan was. Echter wel degelijk schoner dan douchen in je eigen vuil. Dit systeem is natuurlijk niet geschikt als je een tijd in de modder hebt gelegen. Maar op het moment dat het gaat om normaal, dagelijks vuil zo als wat zand, zweet, huidschilfers etc vroeg ik me af - ik weet niet zeker of het zo - of er een middenweg is tussen prettig douchen zonder het risico op schimmels, bacterievorming of een smerig gevoel en anderzijds het hergebruiken van het douchewater.

Ik hoef geen 100% schoon water te hebben. Ik heb op wildkampeer vakanties ook wel eens mezelf gewassen in een meertje of bij een beekje. Dat water is ook niet schoon. Mij gaat het vooral om het terugbrengen van de risico's op schimmels, bacterie en ziektevorming. Dat ik misschien een verdwaald zandkorreltje voor de tweede keer op mn kop krijg lig ik persoonlijk niet wakker van.

Maar het idee dat ik een twintig minuten zou kunnen douchen, onder een fatsoenlijke straal, gewoon terwijl ik vrij sta met minimaal watergebruik. Dat is iets waar ik vrolijk van zou worden en ook best wat voor zou willen investeren.
Plaats reactie