Helemaal mee eens, maar ook voor mijn eigen veiligheid. Het is altijd de bedoeling geweest om het veilig te maken, maar helaas is er een groot verschil tussen veilig maken en aantoonbare veiligheid voor de RDW. Beetje gevalletje van leuker kunnen wel het niet maken, veiliger wel, maar dat mag niet.
Mitsubishi L400 4x4
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25
Re: Mitsubishi L400 4x4
Van de week maar eerst de houten vloer en rekken eruit halen, misschien is er dan helemaal geen probleem. En anders van de week maar eens mailen met de plannen met de stoelen van de espace naar de RDW. (Ik ga er even vanuit dat de rails voor deze stoelen gewoon van staal zijn, en gewoon op de vloer vast gelast kunnen worden.)
going where I want, going where you can't
Re: Mitsubishi L400 4x4
Precies. Veilig en goedgekeurd zijn twee verschillende dingen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Mitsubishi L400 4x4
Mijn 2 langsbanken in de eethoek zijn elk 1,40m breed, en door RDW goedgekeurd als 6 zitplaatsen op kenteken.travelscout schreef: ↑do 29 mar 2018, 8:00Met een langsbank 4 extra zitplaatsen creeeren (zonder gordels), lijkt me technisch onmogelijk.
Mijn busje (5,99m) van 2011 heeft dus 8 goedgekeurde zitplaatsen op kenteken.
Dus als 1 meter 40 voldoende is voor 3 zitplaatsen, dan biedt een (slaap)bank van 1 meter 90 wel voldoende
ruimte voor 4 zitplaatsen op kenteken.
Even theoretisch, we hebben het natuurlijk niet over comfort, veiligheid etc. Puur de keuringseisen.
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Mitsubishi L400 4x4
Wordt toch tijd voor een plattegrond of niet?
4 tot 6 zitplaatsen op een vloer van krap 2 meter?
Onbekend aantal slaapplaatsen.
Je concentreert je nu erg op de zitplaatsen maar een camper is meer dan dat.
Ik heb wel ervaring met "kleintjes" maar onze Totyota was wel een LWB en maar voor twee personen.
Dus schets eerst de eindsituatie zowel voor daggebruik als nachtgebruik en dan kun je altijd nog in stappen er naar toe werken.
4 tot 6 zitplaatsen op een vloer van krap 2 meter?
Onbekend aantal slaapplaatsen.
Je concentreert je nu erg op de zitplaatsen maar een camper is meer dan dat.
Ik heb wel ervaring met "kleintjes" maar onze Totyota was wel een LWB en maar voor twee personen.
Dus schets eerst de eindsituatie zowel voor daggebruik als nachtgebruik en dan kun je altijd nog in stappen er naar toe werken.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Mitsubishi L400 4x4
Wanneer je een camper wilt gaan bouwen dan denk ik dat je in een heel vroeg stadium een paar vragen over het zitten tijdens het rijden zal moeten stellen.Je concentreert je nu erg op de zitplaatsen maar een camper is meer dan dat.
- met hoeveel mensen wil je rijden?
- hoe veilig wil je zitten?
- wil je zitten op zetels RDW gekeurd?
- wil je verzekerd zijn?
- hoe comfortabel wil je zitten?
Indien je aan de slag gaat met deze vragen dan zal je merken dat bepaalde auto's niet of nauwelijks te gebruiken zijn of dat je van een bepaalde auto een heel specifieke uitvoering moet hebben.
Veel gecertificeerde banken en dinettes kunnen maar op 1 of een aantal beperkte manieren in de camper geplaatst worden. De vrijheid om inrichting en meubeltjes te ontwerpen kan dus beknopt worden. Vanuit mijn optiek zou je dus eerst de vraagstukken omtrent het zitten tijdens het rijden moeten oplossen en vervolgens kijken hoe je daar omheen een handig interieur kan ontwerpen en bouwen.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Mitsubishi L400 4x4
Je kunt eens zoeken naar inrichtingen van een Hyundai H200.
Dat is in feite dezelfde bus en hier zijn best wel wat campers van gemaakt. Misschien
levert dat nog wat ideëen op.
Wel leuk dat je een 4x4 hebt. Zijn er niet zoveel van en best wel terrein waardig.
Succes met je product.
Dat is in feite dezelfde bus en hier zijn best wel wat campers van gemaakt. Misschien
levert dat nog wat ideëen op.
Wel leuk dat je een 4x4 hebt. Zijn er niet zoveel van en best wel terrein waardig.
Succes met je product.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25
Re: Mitsubishi L400 4x4
Ik heb al verschillende platte gronden uitgedacht afhankelijk van de manieren van dat de zitplaatsen gebruikt kunnen gaan worden. In feite zijn er mogelijkheden genoeg als je maar creatief bent. De zitplaatsen zijn echter wel bepalend voor de rest van de inrichting. Overigens is het ook nog een zo, dat als je zes zitplaatsen hebt, het niet wil zeggen dat je alle zes de zitplaatsen mee moet nemen op vakantie. Zolang je maar aan de minimale eisen blijft voldoen.
Overgingen stel ik zelf vrij weinig eisen, ik leef meestal toch buiten de camper, en het zal allicht ten opzichte van mijn landcruiser ten alle tijden een verbetering zijn.
Overgingen stel ik zelf vrij weinig eisen, ik leef meestal toch buiten de camper, en het zal allicht ten opzichte van mijn landcruiser ten alle tijden een verbetering zijn.
going where I want, going where you can't
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25
Re: Mitsubishi L400 4x4
Het lijkt erop dat ik originele bevestigingpunten in de vloer heb zitten voor de banken.
- Bijlagen
-
- 20180403_193217.jpg (97.69 KiB) 876 keer bekeken
going where I want, going where you can't
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Mitsubishi L400 4x4
Beter nog even dicht laten als je eerst die keuring met een "langsbank" overweegt.
Paul.
Re: Mitsubishi L400 4x4
Je mag ook op de vloer slapen. Als je daar een oppervlakte hebt van 110x180cm en de bank heeft genoeg ruimte tussen de poten kan je hem eroverheen zetten ben je er wettelijk ook al.
Land Rover Defender Camper
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Mitsubishi L400 4x4
Voor de Westfalia VW T4 en de Vito Marco Polo is een tweezits-bankje in de handel die je kunt bijplaatsen als je de slaapbank helemaal naar achteren schuift. Je hebt dan je zes zitplaatsen, maar kunt de slaapbank alleen gebruiken als je de tweezitter thuis laat. Of je deze plaatsen ook op kenteken kunt krijgen weet ik niet. Was bij onze Vito ook niet nodig omdat deze helemaal geen zitplaatsen op kenteken had (1997).
Ik zou op zoek gaan naar een dergelijke inrichting.
Jaap
Ik zou op zoek gaan naar een dergelijke inrichting.
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Mitsubishi L400 4x4
ik zou op zoek gaan naar klik stoelen
voor de vito zijn rail systemen die je los kan nemen
als je deze in je vloer verwerkt zal het wel bij rdw gekeurd moeten worden .
maar mits dit goed gedaan word zal het niet snel een probleem zijn
voor deel is dat je de stoelen kan dicht klappen en desnoods eruit kan pakken
een verhoogde bodem in de bus maakt waar je de rest van de camping spullen en tassen kwijt kan
kijk hier eens voor ideetjes
de vito is een soort gelijke kleine bus met beperkte ruimte
viewtopic.php?f=7&t=8463475
voor de vito zijn rail systemen die je los kan nemen
als je deze in je vloer verwerkt zal het wel bij rdw gekeurd moeten worden .
maar mits dit goed gedaan word zal het niet snel een probleem zijn
voor deel is dat je de stoelen kan dicht klappen en desnoods eruit kan pakken
een verhoogde bodem in de bus maakt waar je de rest van de camping spullen en tassen kwijt kan
kijk hier eens voor ideetjes
de vito is een soort gelijke kleine bus met beperkte ruimte
viewtopic.php?f=7&t=8463475
een probleem is pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Mitsubishi L400 4x4
Misschien een wat tendentieuze stelling.als je deze in je vloer verwerkt zal het wel bij rdw gekeurd moeten worden .
maar mits dit goed gedaan word zal het niet snel een probleem zijn
Ik heb diverse malen met de RDW contact gehad over rails en stoelen die je er in klikt. Een perfect systeem voor een aantal bestelwagens die omgebouwd wordt tot camper. Het is een heel goede oplossing om extra zitplaatsen gekeurd te krijgen.
But there is no free lunch. De RDW, zo is mij zeer onlangs en meermalen gebleken, gaat op zoek naar certificaten van de rails en gaat bijvoorbeeld contact opnemen met het inbouwbedrijf of de importeur. De rails is getest in combinatie met een specifieke auto. Ook kan er gekeken worden naar de lengte van de rails. De rails mag niet ingekort zijn ten opzichte van de rails zoals beschreven in het certificaat.
Kortom, de RDW keurt op dit moment inderdaad deze oplossing goed mits aan een aantal voorwaarden voldaan wordt. Ook voor deze oplossing zou ik altijd van te voren contact leggen met de RDW.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25
Re: Mitsubishi L400 4x4
Ik heb weer nieuwe wetenswaardigheden, maar daardoor ook weet nieuwe vragen.
De originele captains chairs waarmee de space gear ook leverbaar was en ik waarschijnlijk bevestigingspunten voor heb, heeft naast de 3 punts gordels ook in de stoel ingebouwde heup gordels, voor als de stoelen gedraaid zijn tijdens het rijden. Voldoen deze voor de keuring, omdat de rdw te kennen heeft gegeven dat ombouwen van twee naar drie punt gordels geen constructie wijzing is waarvoor de auto opnieuw gekeurd moet gaan worden.
Antwoord van de Rdw op een eerder gestelde vraag ivm ombouwen van 2 naar 3 punts gordels:
De originele captains chairs waarmee de space gear ook leverbaar was en ik waarschijnlijk bevestigingspunten voor heb, heeft naast de 3 punts gordels ook in de stoel ingebouwde heup gordels, voor als de stoelen gedraaid zijn tijdens het rijden. Voldoen deze voor de keuring, omdat de rdw te kennen heeft gegeven dat ombouwen van twee naar drie punt gordels geen constructie wijzing is waarvoor de auto opnieuw gekeurd moet gaan worden.
Antwoord van de Rdw op een eerder gestelde vraag ivm ombouwen van 2 naar 3 punts gordels:
De betreffende stoelen met zowel de heupgordels als de driepuntsgordel gordels op de stijlen:
En het antwoord:
Het wijzigen van de autogordel is geen wijziging in contstructie en dus niet verplicht te laten beoordelen door de RDW.
De verantwoording voor deze aanpassing ligt dus bij u zelf.
Bij de APK-keuring wordt beoordeeld of de aanpassing deugdelijk is uitgevoerd.
Of de verzekeringsmaatschappij hier problemen mee heeft kunt u aan de verzekeringsmaatschappij voorleggen.
- Bijlagen
-
- 7262ad0d7ac1.jpg (37.54 KiB) 735 keer bekeken
going where I want, going where you can't