Mitsubishi L400 4x4

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Van de week maar eerst de houten vloer en rekken eruit halen, misschien is er dan helemaal geen probleem. En anders van de week maar eens mailen met de plannen met de stoelen van de espace naar de RDW. (Ik ga er even vanuit dat de rails voor deze stoelen gewoon van staal zijn, en gewoon op de vloer vast gelast kunnen worden.)
Dafluc schreef:
do 29 mar 2018, 16:53
Met een kinderzitje wil je niet klooien.
Helemaal mee eens, maar ook voor mijn eigen veiligheid. Het is altijd de bedoeling geweest om het veilig te maken, maar helaas is er een groot verschil tussen veilig maken en aantoonbare veiligheid voor de RDW. Beetje gevalletje van leuker kunnen wel het niet maken, veiliger wel, maar dat mag niet.
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door frank_h »

Precies. Veilig en goedgekeurd zijn twee verschillende dingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Aloys »

travelscout schreef:
do 29 mar 2018, 8:00
Met een langsbank 4 extra zitplaatsen creeeren (zonder gordels), lijkt me technisch onmogelijk.
Mijn 2 langsbanken in de eethoek zijn elk 1,40m breed, en door RDW goedgekeurd als 6 zitplaatsen op kenteken.
Mijn busje (5,99m) van 2011 heeft dus 8 goedgekeurde zitplaatsen op kenteken.

Dus als 1 meter 40 voldoende is voor 3 zitplaatsen, dan biedt een (slaap)bank van 1 meter 90 wel voldoende
ruimte voor 4 zitplaatsen op kenteken.

Even theoretisch, we hebben het natuurlijk niet over comfort, veiligheid etc. Puur de keuringseisen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door henk en lila »

Wordt toch tijd voor een plattegrond of niet?
4 tot 6 zitplaatsen op een vloer van krap 2 meter?
Onbekend aantal slaapplaatsen.
Je concentreert je nu erg op de zitplaatsen maar een camper is meer dan dat.

Ik heb wel ervaring met "kleintjes" maar onze Totyota was wel een LWB en maar voor twee personen.

Dus schets eerst de eindsituatie zowel voor daggebruik als nachtgebruik en dan kun je altijd nog in stappen er naar toe werken.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door annoh »

Je concentreert je nu erg op de zitplaatsen maar een camper is meer dan dat.
Wanneer je een camper wilt gaan bouwen dan denk ik dat je in een heel vroeg stadium een paar vragen over het zitten tijdens het rijden zal moeten stellen.
- met hoeveel mensen wil je rijden?
- hoe veilig wil je zitten?
- wil je zitten op zetels RDW gekeurd?
- wil je verzekerd zijn?
- hoe comfortabel wil je zitten?

Indien je aan de slag gaat met deze vragen dan zal je merken dat bepaalde auto's niet of nauwelijks te gebruiken zijn of dat je van een bepaalde auto een heel specifieke uitvoering moet hebben.

Veel gecertificeerde banken en dinettes kunnen maar op 1 of een aantal beperkte manieren in de camper geplaatst worden. De vrijheid om inrichting en meubeltjes te ontwerpen kan dus beknopt worden. Vanuit mijn optiek zou je dus eerst de vraagstukken omtrent het zitten tijdens het rijden moeten oplossen en vervolgens kijken hoe je daar omheen een handig interieur kan ontwerpen en bouwen.
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door jochniew »

Je kunt eens zoeken naar inrichtingen van een Hyundai H200.
Dat is in feite dezelfde bus en hier zijn best wel wat campers van gemaakt. Misschien
levert dat nog wat ideëen op.
Wel leuk dat je een 4x4 hebt. Zijn er niet zoveel van en best wel terrein waardig.

Succes met je product.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Ik heb al verschillende platte gronden uitgedacht afhankelijk van de manieren van dat de zitplaatsen gebruikt kunnen gaan worden. In feite zijn er mogelijkheden genoeg als je maar creatief bent. De zitplaatsen zijn echter wel bepalend voor de rest van de inrichting. Overigens is het ook nog een zo, dat als je zes zitplaatsen hebt, het niet wil zeggen dat je alle zes de zitplaatsen mee moet nemen op vakantie. Zolang je maar aan de minimale eisen blijft voldoen.

Overgingen stel ik zelf vrij weinig eisen, ik leef meestal toch buiten de camper, en het zal allicht ten opzichte van mijn landcruiser ten alle tijden een verbetering zijn.
going where I want, going where you can't
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Het lijkt erop dat ik originele bevestigingpunten in de vloer heb zitten voor de banken.
Bijlagen
20180403_193217.jpg
20180403_193217.jpg (97.69 KiB) 876 keer bekeken
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door travelscout »

Beter nog even dicht laten als je eerst die keuring met een "langsbank" overweegt.
Paul.
frank110
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 21:51

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door frank110 »

Je mag ook op de vloer slapen. Als je daar een oppervlakte hebt van 110x180cm en de bank heeft genoeg ruimte tussen de poten kan je hem eroverheen zetten ben je er wettelijk ook al.
Land Rover Defender Camper
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door rijschoollucassen »

Voor de Westfalia VW T4 en de Vito Marco Polo is een tweezits-bankje in de handel die je kunt bijplaatsen als je de slaapbank helemaal naar achteren schuift. Je hebt dan je zes zitplaatsen, maar kunt de slaapbank alleen gebruiken als je de tweezitter thuis laat. Of je deze plaatsen ook op kenteken kunt krijgen weet ik niet. Was bij onze Vito ook niet nodig omdat deze helemaal geen zitplaatsen op kenteken had (1997).

Ik zou op zoek gaan naar een dergelijke inrichting.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 93
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 13:49
Locatie: sexbierum

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door douwewe »

ik zou op zoek gaan naar klik stoelen
voor de vito zijn rail systemen die je los kan nemen
als je deze in je vloer verwerkt zal het wel bij rdw gekeurd moeten worden .
maar mits dit goed gedaan word zal het niet snel een probleem zijn
voor deel is dat je de stoelen kan dicht klappen en desnoods eruit kan pakken
een verhoogde bodem in de bus maakt waar je de rest van de camping spullen en tassen kwijt kan
kijk hier eens voor ideetjes
de vito is een soort gelijke kleine bus met beperkte ruimte
viewtopic.php?f=7&t=8463475
een probleem is pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door annoh »

als je deze in je vloer verwerkt zal het wel bij rdw gekeurd moeten worden .
maar mits dit goed gedaan word zal het niet snel een probleem zijn
Misschien een wat tendentieuze stelling.

Ik heb diverse malen met de RDW contact gehad over rails en stoelen die je er in klikt. Een perfect systeem voor een aantal bestelwagens die omgebouwd wordt tot camper. Het is een heel goede oplossing om extra zitplaatsen gekeurd te krijgen.

But there is no free lunch. De RDW, zo is mij zeer onlangs en meermalen gebleken, gaat op zoek naar certificaten van de rails en gaat bijvoorbeeld contact opnemen met het inbouwbedrijf of de importeur. De rails is getest in combinatie met een specifieke auto. Ook kan er gekeken worden naar de lengte van de rails. De rails mag niet ingekort zijn ten opzichte van de rails zoals beschreven in het certificaat.

Kortom, de RDW keurt op dit moment inderdaad deze oplossing goed mits aan een aantal voorwaarden voldaan wordt. Ook voor deze oplossing zou ik altijd van te voren contact leggen met de RDW.
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Ik heb weer nieuwe wetenswaardigheden, maar daardoor ook weet nieuwe vragen.

De originele captains chairs waarmee de space gear ook leverbaar was en ik waarschijnlijk bevestigingspunten voor heb, heeft naast de 3 punts gordels ook in de stoel ingebouwde heup gordels, voor als de stoelen gedraaid zijn tijdens het rijden. Voldoen deze voor de keuring, omdat de rdw te kennen heeft gegeven dat ombouwen van twee naar drie punt gordels geen constructie wijzing is waarvoor de auto opnieuw gekeurd moet gaan worden.


Antwoord van de Rdw op een eerder gestelde vraag ivm ombouwen van 2 naar 3 punts gordels:

En het antwoord:
Het wijzigen van de autogordel is geen wijziging in contstructie en dus niet verplicht te laten beoordelen door de RDW.
De verantwoording voor deze aanpassing ligt dus bij u zelf.
Bij de APK-keuring wordt beoordeeld of de aanpassing deugdelijk is uitgevoerd.
Of de verzekeringsmaatschappij hier problemen mee heeft kunt u aan de verzekeringsmaatschappij voorleggen.
De betreffende stoelen met zowel de heupgordels als de driepuntsgordel gordels op de stijlen:
Bijlagen
7262ad0d7ac1.jpg
7262ad0d7ac1.jpg (37.54 KiB) 735 keer bekeken
going where I want, going where you can't
Plaats reactie