Mitsubishi L400 4x4

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Sinds afgelopen weekend in het bezit van een space gear interieur. Ik kreeg er gelijk de zijramen, vloerbedekking, zijpanelen, elektrische ramen voor, elektrische en verwarmde spiegels, airbag stuur en bijrijders airbag inclusief aansturing, interieurverwarming achter en de rest van de auto bij.

Helaas met middelste achterbank ipv de twee captain chairs, maar ook hier kan ik wel wat mee. Nu ik weet wat voor een interieur ik heb, kan ik ook aan de slag met de juiste locaties van de electra. Nu wil ik waarschijnlijk alleen maar 12Volt in de auto maken. Voor de hele enkele keer dat 230 Volt moet gebruiken gebruik ik mijn omvormer wel. Als ik ga kiezen voor walstroom, zal hier waarschijnlijk dan ook gewoon een acculader aan vast zitten.

Voor het laden van de hh accu wil ik waarschijlijk weer gebruik gaan maken van zoiets:
Afbeelding

https://www.conrad.nl/p/acculader-voor- ... 0&vat=true

Al zes jaar naar tevredenheid in gebruik in mijn Landcruisers.
Nu heb ik in de Landcruiser gewoon 2 identieke auto accu's van 100 Amp, en hiermee kan ik met de thermo electrische koelbox in combinatie met het opvouwbare zonnepaneel ongeveer 2 a 3 dagen stilstaan zonder te laden. Nadeel is wel dat je de accu dan eigenlijk verder leeg trekt dan dat die leuk vindt. Echter met 1x per jaar wisselen van de twee identieke accu's verleng je de levensduur weer een beetje. Tel daarbij op dat 3 dagen stilstaan misschien 1x per jaar voorkomt...

Planning voor de bus is om wel over te stappen op een 12v compressorkoelbox, voor een lager stroom verbruik, en met name om minder geluid te hebben. Daarnaast voorzien van meer dan voldoende usb poorten, ik denk aan 4 voor, 4 midden en 2 achter.
Zoiets pas ik toe:
https://nl.aliexpress.com/item/12-24V-D ... autifyAB=0
Kost weinig, en leverd meer dan genoeg vermogen om alles op te kunnen laden, de 2 tablets zijn sneller vol dan thuis uit het stopcontact met de originele laders.
Daarnaast nog 2 12V aansluitingen voor en 2 achter.

Voor de Led binnenverlichting heb ik nog 8 LED strips liggen. Eens kijken of ik deze net als bij de Landcruiser onzichtbaar in de deurrubber kan verwerken.

Nu alleen kijken welke kabels ik moet gaan gebruiken. Voor de Landcruiser heb ik gewone luidsprekerkabels gebruikt die ik had liggen. Werkt eigenlijk prima, maar als er iets het niet meer zou doen zijn het wel erg veel rode en zwarte kabels in de bundel :bang: En daarnaast merk ik wel dat uit het originele 12v contact in de bagage ruimte meer power komt dan dat uit de HH accu die ik zelf heb aangelegd.
going where I want, going where you can't
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Even een korte vraag, de hoogte van het aanrecht moet minimaal 60 cm zijn.
Als ik nu mijn meubel maak met een hoogte van 60cm met daarbovenop mijn brander, en daar onderin een lade maak voor mijn wasbak, voldoe ik dan aan de eisen? Of moet de bovenkant van de wasbak ook op minimaal 60 cm zitten?
De hoogte van mijn ramen zitten nl. precies op de minimale hoogte van de keuken, en het zou het mooiste zijn om deze mooi op elkaar te laten aansluiten.
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Dafluc »

Dit is de letterlijke tekst:
'een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.'

Het werkblad moet dus 60 cm hoog zijn., En een ingebouwde watervoorziening met spoelbak mag. Dus ik voorzie geen probleem. Maar wil je het zeker weten moet je je vraag bij de belastingdienst stellen.
Afbeelding
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Afgelopen weekend even wezen testen in Furstenau hoe capabel de L400 in het terrein is;
Conclusie: Hij stelt niet teleur. Overal waar de grote (en kleine) jongens doorkwamen kwam ik ook door, vaak zelfs met de aanhanger erachter

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XDgEsurxAKI[/youtube]

Nu weer door met ombouwen.
Inmiddels er wel achter dat het met deze auto niet de makkelijkste weg is om om te bouwen naar camper, maar offroad capaciteiten is gewoon een must. En dat hebben andere busjes niet.
going where I want, going where you can't
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door BobV »

Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Met alle respect voor de vw t4/t5 syncro, de transporter is, ook met 4x4, ontworpen als een on-road bus, met een modern chassis en een onderstel wat bedoeld is voor voornamelijk op de weg. Dit maakt de transporter een fijne reiswagen, die op onverhard, met de juiste banden erg ver kan komen. En natuurlijk kan je met onderdelen van bijvoorbeeld seikel de syncro upgraden naar een nog betere offroader, maar dat kost een lieve duid aan centen. (alles kan, zolang je maar betaald) De syncro mist in standaard uitvoering met name bodemvrijheid, het filmpje wat je laat zien toont dat ook duidelijk, de voorbumper van de bus is verwijderd, of om een betere inloophoek te krijgen, of misschien omdat hij ergens is blijven hangen. (ik weet het niet)

De l400 is in basis een echte pajero, een terreinwagen puur sang, met een chassis en ophanging welke een aframmeling kan krijgen waar je U tegen zegt. Met een echte tussenbak, middensper, en sper op de achteras, ipv van een viscokoppeling om de achterwielen aan te drijven bij wielspin. Een mooi systeem, wat in 99 van de 100 gevallen prima werkt, maar de duitse eigenaar van een T4 syncro kwam er in IJsland achter dat dit systeem ook beperkingen heeft. In 1 van de doorwadingen van de rivieren is IJsland koelde zijn viscokoppeling zover af, dat precies op het moment dat hij het het meeste nodig had, zijn viscokoppeling besloot dat de bus maar verder moest in alleen 2wd, met als gevolg tot stilstand komen in het diepe stuk van de rivier. Het is dan leuk dat je een sper hebt op de achteras, maar als het middendiff geen kracht doorgeeft heb je er niets aan. Het resultaat was in dit geval water in de bus, en met een sleepkabel aan de Landcruiser eruit getrokken moeten worden. Waarschijnlijk was het een gevalletje pech hebben, in combinatie met niet weten wat te doen, en misschien slecht onderhoud, want ik heb tientallen syncro's door IJsland zien trekken, en verder geen een gesproken die er problemen mee heeft gehad.

De vraag is natuurlijk wat ga je met je bus doen, natte onverharde landwegen en paden met klei, grind, of los zand evenals een steile helling of een modderig weiland, dan voldoet de syncro prima, zoek je echt de onherbergzame gebieden op, over rotspaden, met flinke doorwadingen, en diepe moddersporen, dan liever een echte 4x4.

Natuurlijk moet iedereen zelf de keuze maken, en ik denk dat 85% van de mensen die offroad gaan voldoende hebben aan een syncro. Ik echter niet.

Overigens, een syncro t3 is een ander verhaal, oersterk, en met zijn 3 sperren niet te stoppen in het terrein, en ook wel degelijk even overwogen, maar inmiddels toch te oud.
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door gjvonk »

Je schetst een mooi voorbeeld van zeer extreem gebruik. Troost je: ook de beste terreinwagen met de beste terrein eigenschappen is niet opgewassen tegen onoordeelkundig gebruik. Ook een Land cruiser of Land rover hebben een maximale doorwaad diepte, ook al hebben ze een stoere, tot de bovenkant voorruit verhoogde luchtinlaat voor de motor. De eerst weken van het nieuwe jaar laten allerlei professionals zien hoe makkelijk het is om meer van een auto te willen, dan feitelijk kan (ja, Le Dakar).

Als ik je eisen pakket lees, wil jij eigenlijk een terreinwagen geschikt voor zwaar terrein, waarin je ook kunt slapen.

Puzzel dan ook nog eens op het vraagstuk hoe je ook tijdens (en vooral ook na) een zware terreinrit ervoor zorgt dat je kast inhoud op zijn plaats blijft (je krijgt gegarandeerd ruzie met je partner als die na een pittige rit de complete keukeninventaris over zich uitgestort krijgt). Net zo belangrijk: dat ook je koelkast inhoud op zijn plaats blijft en niet spontaan gemixt wordt...



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

ter Informatie, ik heb al 10 jaar verschillende landcruisers in bezit, dus ja, ik weet dat ook landcruisers en landrovers hun grenzen hebben, de een komt wat verder dan de ander, maar ergens houd het een keer op. Dat je je eens een keer vastrijd is geen schande, maar het spul moet wel heel blijven als het onder maximale omstandigheden moet functioneren, want er is niets zo vervelend als je de reis moet onderbreken, of erger, afbreken omdat het materiaal je in de steek laat, en dan heb ik het er nog niet eens over dat je de auto ergens in de middle of nowhere kapot gaat, en je maar moet kijken hoe je hem daar weer weg krijgt. In alle reizen die ik heb gemaakt, en het ging er soms best heftig aan toe, heb ik nooit wat kapot gereden, en dat wil ik graag zo houden. Daarnaast beleef ik er plezier aan om het maximale uit de auto te halen, en op plekken te komen, waar je geen andere tegenkomt.

Iedere auto is een compromis, een auto die zo comfortabel is als een limousine, terreincapaciteiten heeft van een Landcruiser, zo betrouwbaar is als een corolla, zo snel als een sportwagen, en een verbruik heeft van een aygo, met de aanschafprijs van een suziki alto, ben ik helaas nog niet tegen gekomen. Ieder voor zich moet uitmaken, welke eigenschappen hij belangrijk vindt. Voor mij is dat betrouwbaarheid en terrein capaciteiten. Ook al gebruik ik maar 5% van de tijd, de maximale terreincapaciteiten, ik beleef daar zoveel plezier aan, dat ik hem andere tekortkomingen vergeeft.

Overigens ben ik bekend met het feit dat als je niet alles goed vast maakt, er bij wild terreinrijden, het een en andere een ander plekje opzoekt in de auto. Daarom zit in mijn landcruiser alles in afsluitbare kisten onder een dubbele vloer. En het went dat je naar een zware rit even moet wachten met je biertje open trekken, zodat het koolzuur weer een beetje tot rust is gekomen in de koelbox.
going where I want, going where you can't
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Ik ben bezig met het ontwerpen van de stroomvoorziening voor de camper. Uitdaging hierbij is dat niet alleen een huishoud accu aangesloten en opgeladen moet worden, maar ook een huishoud accu in de offroad-trailer, dit o.a. omdat de koellade in de bus wel toereikend is voor een lang weekend met z'n tweeën, maar niet voor een vakantie van 3 weken met de hele familie. Tevens is dan ook de bagageruimte erg beperkt.

Uitdaging hierin is dat zowel de bus als de trailer voorzien zijn van een 7 polige stekker, waar geen vrije draad is voor een constante stroom. Ombouwen naar 13 polig doe ik liever niet, dan moet dat nl. gebeuren bij 3 auto's en 2 aanhangwagens.

Onderstaand schema heb ik nu opgezet, dit is een manier waarbij het volgens mij zou moeten werken.

HH-accu van de auto wordt opgeladen via een splitter door de dynamo als de Main Accu vol is. Tevens is op de HH accu een aansluiting voor de zonnepanelen, en een aansluiting van een acculader voor aan de paal. (De auto krijgt geen 230 Volt stopcontacten.) Voordeel van deze splitter is dat als de HH-accu vol is, tevens de main accu opgeladen wordt, doordat deze splitter zowel links als rechtsom werkt.

De HH-accu van de offroad-trailer (HH-T) wil ik laden via de aansluiting van de mistschakelaar. De trailer heeft geen mistachterlicht, dus die kabel is nu vrij. Zodra je de schakelaar van de mistlamp omzet met de trailer erachter zou de mistlamp van de auto uit moeten gaan. Doordat de voltage van de mistlamp waarschijnlijk te zwak is, zal er tussen de stekker en de HH-T een booster moeten komen welke van een ongeveer 11.8V een 14V maakt zodat er voldoende power is om een accu op te laden. Op de HH-T komt ook weer een aansluiting voor het zonnepaneel en een acculader voor aan de paal.

Volgens mijn logica zou dit moeten werken zo. Mogelijk dat de mistlamp van de auto aangaat als ik de trailer aanhang, gevoed door de HH-T, maar dat is op te lossen door er een diode tussen te plaatsen.

Voordeel is dat via de schakelaar van de mistlamp zelf te bepalen is of de HH-T opgeladen moet worden, inclusief controle lampje op het dashboard, dat dit voor iedere willekeurige auto zou kunnen werken, en zodra je stopt en het licht uitzet, ook de verbinding verbroken is tussen de main accu en de HH-T, waardoor je niet de main accu leegtrekt. Nadeel is dat je na iedere stop eraan moet denken om de schakelaar opnieuw om te zetten om de HH-T te laden.

Korte vraag aan de E-Experts hier, klopt mijn logica, of is het geheel onlogisch om het zo te doen. Tips over hoe het simpeler zou kunnen zijn ook welkom.
Bijlagen
Pi-schema.jpg
Pi-schema.jpg (24.39 KiB) 564 keer bekeken
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door seth_space »

Je kunt hem toch 13 polig maken en dan met verloop naar je aanhanger.
https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/ver ... -13-7.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Ik zie meer nadelen van ombouwen naar een 13 polige stekker dan voordelen.

*Kost meer: Nieuwe stekkerdozen en stekker, extra bekabeling en aansluitmateriaal

* meer werk: Nieuwe stroomdraad trekken, nieuwe stekkers aansluiten, waarschijnlijk zijn de bestaande kabels die nu netjes weggewerkt zijn te kort omdat je ze niet heel uit de bestaande stekker krijgt, waardoor deze verlengt moeten worden, en vervolgens dus weer extra verbindingen opleveren waardoor weer zwakke punten in het systeem komen. (spanningverlies en kans op storingen)

* Werkt dan niet achter mijn Landcruiser (vereiste) en alle andere 7 polige trekauto's. (waaronder die van mijn vriendin)

* Via een 13 polige stekker is het mogelijk om de main accu leeg te trekken als je geen extra beveiliging inbouwt.

* Een extra stekkerverbinding nodig, met extra kans op storingen en los trillen (Tijdens offroad rijden wil er wel eens wat extra trillingen en rammeltjes optreden)

* En nu werkt het ook bij auto's met 13 polige stekkers met een verloop stekker naar 7 polige stekker. (al dan niet via de constantstroom of via het mistachterlicht)

Het enige voordeel:

Je hoeft er niet over na te denken.
going where I want, going where you can't
Plaats reactie