Mitsubishi L400 4x4

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Sinds afgelopen zaterdag ben ik eigenaar van een Mitsubishi L400 4x4, bouwjaar 2000 met 153000 km op de teller, die ik wil gaan ombouwen als campertje. Het betreft nu nog een grijskenteken bus uit 2000, met 153000 km op de teller en zonder noemenswaardige mankementen.

Uitdaging hierin wordt dat het momenteel nog een kale bus is, met niets erin, en er dadelijk minimaal 4 zitplaatsen in moeten komen, (liefs zelfs 6) terwijl de buitenafmetingen niet echt royaal zijn.


Ik heb een mogelijke indeling in gedachten waarbij dat mogelijk zou moeten zijn, maar ik weet niet of dat mag. Natuurlijk ben ik wel bekend met de eisen van zowel de rdw en de eisen van de belastingdienst, maar eigenlijk zijn daar de eisen maar summier in benoemd. Ik zou bijvoorbeeld graag een wegklapbare wasbak willen maken ivm met de ruimte of een aanrechtblad met brander en wasbak wat je als een lade uitrekt. Zoiets is wel bewegelijk, maar toch ook vast. Mag zoiets in de ogen van de RDW en de belastingdienst? En zo heb ik nog wel meer vragen en zullen er nog vele volgen als ik eenmaal begin. Nu moet ik eerst even eens de exacte maten gaan opnemen om echte concrete ontwerpen te maken.
Bijlagen
20180325_164757.jpg
20180325_164757.jpg (126.57 KiB) 2338 keer bekeken
20180325_164813.jpg
20180325_164813.jpg (140.95 KiB) 2337 keer bekeken
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum. Het keukenblokje moet een minimale hoogte hebben. Er zal ook een hefdak op moeten. Hij moet minimaal 170 hoog zijn binnen. En ja, die zitplaatsen. Misschien dat je gezien het bouwjaar nog wegkomt met een langsbank (mag tot juni 2013). Maar even de zoekfunctie gebruiken of googelen. Is al heel wat over geschreven. Wel een leuke bus, veel plezier met het ombouwen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door annoh »

Ik zou bijvoorbeeld graag een wegklapbare wasbak willen maken ivm met de ruimte of een aanrechtblad met brander en wasbak wat je als een lade uitrekt
Wasbak en/of brander mag verschuifbaar/draaibaar/weg klapbaar gemaakt worden.

Zo ver ik weet is er geen goedgekeurde slaapbank voor de L400 op de markt.

Indien je 4 - 6 personen wilt vervoeren dan is dat echter geen probleem. Zoals al genoemd is, een bank tegen de zijwand. Het is dan niet toegestaan gordels te monteren.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door travelscout »

Volgens het kenteken bij de RDW, is het een het een bus op een grijs kenteken.
Zitplaatsen creeren betekent, een geel kenteken.
Met een camperkenteken zul je moeten voldoen aan de inrichtingseisen voor camperts.
Plaats je na ombouw weer alle zitplaatsen terug, kan het m.i. onmogelijk nog aan die inrichtingseisen voor campers voldoen.
In principe geen probleem, tot er een calamiteit is waarbij er schade gaat worden verhaalt op de eigenaar.
Dan heb je beslist, "de rapen gaar".

Wat wil je precies gaan doen met je bus?
Want het is beslist een leuke en degelijke bus, die opvallend genoeg vooral in de NL, zeer ondergewaardeerd is.
Paul.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Dafluc »

Hij heeft nu 2 zitplaatsen. Dus plek genoeg voor een camperinrichting. Met een langsbank krijg je extra zitplaatsen op kenteken en hou je nog steeds genoeg ruimte over. (Welke zitplaatsen hij dan na ombouw terug zou moeten plaatsen ontgaat mij). Ook als hij maar twee zitplaatsen zou aanhouden krijgt hij na keuring voor camper een geel kenteken. Dat heeft niets met het aantal zitplaatsen te maken. Een camper komt sinds jaren op geel kenteken in ons land. Hem op grijs kenteken laten staan heeft dus voor- en nadelen. Geen eisen aan inbouw behalve dat hij aan inrichtingseisen grijs kenteken moet blijven voldoen , maar ook geen extra zitplaatsen.
Afbeelding
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

annoh schreef:
wo 28 mar 2018, 7:51
Zo ver ik weet is er geen goedgekeurde slaapbank voor de L400 op de markt.
De originele banken van de mitsubishi spacegear (luxe uitvoering van de L400) zijn al behoorlijke slaapbanken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zijn ook als middenbank draaibaar richting de schuifdeur.

Afbeelding

Maar vind er maar eens een, en dan vooral een met niet zo'n afschrikwekkend patroon, en ik ben er ook niet helemaal van overtuigd dat de rdw en de belastingdienst dit als een bed zien. Maar met een luchtbedje erop zal het prima slapen zijn.

Daarom zullen in eerste instantie langsbanken gemonteerd worden, als ik naderhand andere dingen vind kan ik dat altijd nog veranderen. Zelf kijk ik stiekem ook nog naar de losse stoelen van de renautl Espace. Die zijn ook mooi, en tevens een mooi ontwerp mee te maken. En veiligheids gordels voor de achter passagiers. Ook niet belangrijk.

Ik las ergens dat de RDW foto's maakt bij de keuring, is het zonder problemen mogelijk om naderhand de inrichting te veranderen naar bijvoorbeeld de stoelen van de renault? Of moet ik daarna opnieuw naar de keuring.

Hoe vast is overigens een vaste tafel? die verwijderbaar mag zijn? Moet deze als die staat in de bodem verankerd worden?
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door travelscout »

Met een langsbank 4 extra zitplaatsen creeeren (zonder gordels), lijkt me technisch onmogelijk.
Het is immers geen LWB maar een SWB.

Misschien wel met een drie-zitsbankje voor in en een langsbank voor 3 personen.
Helaas zit daarvoor de versnellingspook van dit model nogal in de weg.
Maar goed, wie weet lukt het ts toch, graag neem ik dus kennis van zijn eerder genoemde plannen.

Het was vrij gebruikelijk, om campers in wording met een bouwjaar van vóór 2013, ná de herkeuring tot camper mét langsbank, die zitplaatsen te vervangen door reguliere zitplaatsen.
En dan wel in de rijrichting conform bovenstaande foto´s ts.
Tot medio 2017 kon dat blijkbaar.
Om deze constructie tegen te gaan worden er sinds 2017, foto´s gemaakt door de RDW:

https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 2&start=15
Paul.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door annoh »

Een paar opmerkingen:
Er zijn vanuit de regelgeving minimum maten voor het bed. Zover ik begrepen heb mag je de zitting van de voorstoelen daarbij niet gebruiken als deel van het bed.
Een tafel mag uitneembaar zijn. Daar zijn verschillende constructies voor. Je kan bijvoorbeeld een aluminium trap profiel strip aan de tafel maken en een zogenaamd touwprofiel aan de keuken of aan de carrosserie bevestigen. De tafel kan zijn plankje hout en een inklapbare poot. Andere constructies, inschuifbaar of wegdraaibaar zijn ook mogelijk. Bij mijn weten zijn er geen minimum maten voor de tafel. Ik heb zelf gemerkt dat een uitschuifbare tafel vanuit de RDW gezien vergrendeld moet worden.
Het klopt dat de RDW foto's maakt tijdens de keuring. Onlangs ben ik weer gewaarschuwd door diverse verzekerings maatschappijen dat er een kans is dat er niet uitbetaald wordt indien je geen certificaat van de slaapbank kan overhandigen na malheur. Datzelfde geldt overigens ook, zo vernam ik, voor gebruik van draai plateaus. Maar dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Dafluc »

De banken op de foto's zouden prima voldoen. Eis van de belastingdienst hieraan (slaapplaats voor minimaal twee personen) qua afmetingen:
bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door annoh »

De originele banken van de mitsubishi spacegear (luxe uitvoering van de L400) zijn al behoorlijke slaapbanken.
Zitten in je L400 al bevestigingspunten voor de Spacegear meubeltjes?
Robert1980
Berichten: 22
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 16:25

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Robert1980 »

Ik hoop het, ben er bij de koop wel van uitgegaan, maar omdat er een extra houten vloer plaat in ligt kon ik het niet controleren, bijkomend was dat ik de keus snel moest maken omdat er meer gegadigden voor de bus waren en als ik hem niet gekocht had, was hij gelijk verkocht aan een ander. (Er had al een Griek het geld overgemaakt naar de handelaar van de bus). Voordeel was, de prijs was uitstekend.

Als de bus voor het omkeuren van langsbanken naar banken met gordels terug moet naar de Rdw, zijn langsbanken een no go. Ik heb achterin minimaal 2 zitplaatsen nodig met gordels ivm 1 kinderzitje. (En eventuele uitbreiding later). Ik kan moeilijk of het meisje of de kleine thuislaten. Beide waarderen dat niet echt.

Mogen bijvoorbeeld de eerder genoemde stoelen van een renault espace met ingebouwde gordels wel achterin gemonteerd worden als ze op de originele rails zitten en deze degelijk gemonteerd zijn.?
going where I want, going where you can't
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door frank_h »

Als ik het bouwjaar van de bus zie denk ik wel. Even zoeken, de officiële uitleg staat ergens op het forum. Als ik het goed heb zijn vanaf 2013 goedgekeurde bevestigingspunten verplicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door Dafluc »

Met een kinderzitje wil je niet klooien. Als de originele bevestigingspunten aanwezig zijn is het nog te doen. Anders kinderzitje voorin, meisje rijden en jij achterin (knipoog).
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Mitsubishi L400 4x4



Bericht door annoh »

@TS,

Ik denk dat het niet zo handig is om op dit forum te gaan zoeken naar een officiële uitleg. Je kan beter rechtstreeks je vragen stellen aan de RDW. De RDW kent verschillende afdelingen. Gegeven de vragen die je hebt moet je dit mail adres hebben. TTV@rdw.nl

Laat je ons weten hoe de antwoorden zijn op je vragen? Dan doen we weer aan wat kennis opbouw.
Plaats reactie