gasfles onderbouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

gasfles onderbouwen



Bericht door campercamper »

Om ruimte te besparen in het keukenkastje overweeg ik een gastank onder mijn bus te bouwen. Het gas wordt alleen gebruikt om te koken. Bestaat er een systeem dat, zonder dat je allerlei kunt en vliegwerk moet uithalen, rechtstreeks lpg in de tank kan worden getankt? Dan hoeft er vanaf de tank alleen een gasslang naar het keukenblokje te lopen, dat recht boven de gastank komt. Heeft iemand ervaring met een op het oog simpele constructie?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door Kroppie »

Met de vulopening direkt op de tank dus zonder buitenvulopening om het simpel te houden en de tank onder de auto, moet je met tanken ook onder de auto, wil je het zo simpel ?, of iets uitgebreider met een buitenvuller(slang van de tank naar een buitenwand.)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door campercamper »

Ik wil liever niet boren in de buitenwand. Dus even op de knieën zitten om de gasfles bij te vullen vind ik niet zo'n ramp. Zo vaak hoeft dat ook niet :)

Ik kwam onderstaand plaatje tegen, zoiets is prima. Kun je hier rechtstreeks op tanken? loopt er een normale (oranje) gasslang naar boven, of moet dit perse een afgeperste leiding zijn?

Afbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door travelscout »

Persoonlijk zou ik toch echt een buitenvulaansluiting gebruiken (HD-slang tussen tank en vulaansluiting).
Vooral vanwege het gemak (Net zoals bediening op afstand).
Die op de foto heeft dat vast ook (zie dikke zwarte slang rechts op de tank) maar is om onbekende reden, niet zichtbaar.
Mogelijk ergens op de treeplank achter de rechter voordeur?
Die kun je ook zonder gaten te maken in de carrosserie, aan de onderkant van een dorpel monteren in een plaat.
Voor de veiligheid verder weinig relevant.

Na de twee-trapsreduceers (=> 30 of 50MBar) verkies ik zelf metalen leidingen. Maar dat is persoonlijk en heeft ook nadelen.
Als je ook in de wintermaanden op reis bent, zorg dan voor voldoende isolatie/verwarming van de tank.
Want die op de foto boven is, helemaal klaar voor problemen bij vorst.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door kampo »

Die van de foto vind ik maar een noodoplossing....
Zo laag en open wil je de tank toch niet.
Er is ergens in de regelgeving ook iets over de minimum afstand van tank tot bodem.

Bovendien is die tank te groot als je enkel gaat koken.
Heb een paar vrienden die dit gedaan hebben en maar 1 keer om de 3 jaar moeten tanken.
Dat lijkt me dan geen goed idee met een 60 of 80 ?? liter tank. En de prijs ervan + keuring.
Een tank van ongeveer 20 liter zou zeker moeten volstaan als het enkel voor 4p te koken is.
Kleiner mag ook.
Zelf verbruiken we +/- 2,8kg met 2personen in 4 weken, 2 pitten en zonder oven
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door faalhaas »

De tank op die foto hangt onder een Mercedes 508, daar zit zeker nog 30cm ruimte onder.

Zelf heb ik een 608, mijn 80 liter tank hangt achter de achterwielen, maar zonder onser de carrosserie uit te steken.
Dat is een bewuste keuze, ik wil dat ding niet zichtbaar onder de camper hebben.

Op de plek waar deze gastank hangt heb ik een vuilwatertank hangen, met slechts 18cm er onder. Daarmee rijden we ook onverhard, zelfts door rivierbeddingen etc. Gaat allemaal prima.

Een 80 liter tank kan overigens in sommige gevallen erg fijn, helemaal afhankelijk van het gebruik en de beschikbare ruimte en laadvermogen.

Als laatste zie ik graag een link naar de regelgeving voor keuring van LPG tanks voor huishoudelijk gebruik. Ik heb het nog niet kunnen vinden.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door travelscout »

Bij iedere nieuwe tank hoort een keuringscertificaat te zitten met een geldigheidsduur.
Daarmee accepteert de fabrikant aansprakelijkheid, voor het geval dat er in die periode er iets met die tank niet zo is als dat het zou horen te zijn (certificate of conformity of zwaarder). Wat wil je nog meer dan?

Dat wij daar soms niet altijd even alert in zijn is iets anders.
Maar die keuringscertificaten zijn in principe opvraagbaar.
In de praktijk komt dit eigenlijk niet voor, behalve eventueel bij een éénmalige herkeuring.

Waar ik wel een beetje moeite heb, is dat er in de NL wel gehandhaafd wordt op losse flessen (en dan alléén die flessen, die je moet laten hervullen), maar niet op flessen en tanks die je (weliswaar dus illegaal, zie diverse topics), zelf kunt vullen. En dan heb ik het nog niet eens over de installaties die niet gekeurd hoeven te worden (met name crash sensoren die niet gecontroleerd worden op werking).

Hier schiet de handhaving simpelweg te kort.


Niet dat ik daar verder van wakker lig, integendeel.
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door de Jonckheer »

Als ik die foto zie kan ik niet anders denken dan: "welke dombo doet dat zo?" Geen sprankje bescherming te bekennen dus die gaat roesten heen. Of denken ze soms dat dat laagje verf hem jarenlang gaat beschermen? Nou, vergeet dat maar want die verf stelt helemaal niks voor. Een tank die je onder een wagen gaat hangen moet je fink met een body coating behandelen. Doe je dat niet zitten er met een paar jaar flinke roestpitten in en kun je hem weggooien. Nogmaals, dom. :bang:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door travelscout »

Ik begrijp je reactie niet helemaal, Nico.
Heb je geen vertrouwen in de certificering?
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door de Jonckheer »

Vind je dat soms slim, een onbehandelde tank onder een voertuig plaatsen waar ie wordt aangetast door water en pekel?
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door campercamper »

OK, dus heeft wel iets meer voeten in aarde dan een flesje er onderhangen. Misschien maar eens eerst de schoon en vuilwater tank er onder knopen, dat scheelt ook al ruimte en is minder gedoe.. Daar komt dan wel bij dat ik een gasfles binnen in de bus heb staan, in het keukenblok. Dit heb ik de laatste tien jaar in mijn vw busje ook gedaan, dus bij mijn nieuwe project zou dat ook moeten kunnen toch? Ik lees echter overal dat je een gasdichte kast moet hebben etc. Kun je niet gewoon de gasfles dichtdraaien na het koken, dan loop je geen risico? Nogmaals, ik gebruik hem enkel voor het koken.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door travelscout »

Nee niet echt maar ik meende dat die certificering ook roestvorming van buitenaf omhelst.

Persoonlijk heb ik veel meer moeite met de locatie waar de tank gemonteerd is op die afbeelding hierboven.
Maar dat zal wel moeilijk anders kunnen met een achterwielaandrijvert.

Wordt ook niet iets in geregeld toch?
Laat staan gehandhaafd.
Paul.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door VAN-tastique »

Ja ook ik heb grote moeite met de gekozen plek onder de bus, dat is de meest kwetsbare plek!
In het midden net voor- of achter de achteras is natuurlijk de veiligste plek , maar niet de eenvoudigste.
Ik zou hem mooi binnen in het keukenblok plaatsen en voor de watertanks en andere zaken die ruimte innemen een slimme plek zoeken onder- of achterin de bus.
Je kunt natuurlijk wel een uitsparing in de vloer zagen waar je een vierkante bak gemaakt van alu traanplaat in laat zakken, dan kan je zelf bepalen hoe ver je de rechtop staande rode gasfles door de vloer heen wilt laten steken, dat scheelt binnen de nodige inbouw ruimte.
Zo heb ik mijn Eberspacher en de huishoudaccu laten verzinken in de vloer, bekijk het maar op de site, wel een beetje werk, maar je wint er flink ruimte mee.
Maak in de bodem van die bak een aantal grote gaten of een sleuf en je hebt ook voldaan aan de verplichte ventilatie van de gaskast.
Met gewone opdek alu tochtstrips van de bouwmarkt kan je de deur van de gaskast prima gasdicht maken, bij eventuele gaslekkage zakt het gas keurig door de ventilatiegaten naar buiten.
Mijn buiten vulaansluiting heb ik direct achter de fles in de optrede achter de schuifdeur ingebouwd, dus niet in de buiten wand van de bus.
Voor het vullen aan de pomp moet ik dan wel even mijn schuifdeur open zetten.
Ik heb er trouwens ook mijn absorbtie koelkast op draaien en kan met èèn vulling ongeveer 5 weken vooruit als de koelkast continu op gas draait.
Succes met de bouw, maar wees voorzichtig met de installatie van de fles en leidingen!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: gasfles onderbouwen



Bericht door campercamper »

Goede tip! de bodem is van hout, dus daar kunnen makkelijk gaten in :)
Plaats reactie