Wat weegt inbouw ongeveer?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door Korsou »

Ik heb een fraaie Mercedes Sprinter (om zelf te bouwen) op het oog van 6.96 meter lengte met een laadruimte van 4.30 meter.

De bus weegt echter 2496 kg. Wijzelf en de twee (kleine) honden zo'n 200 kg., dus blijft er 800 kg. over voor de 'rest'.

Maar wat weegt de inbouw ongeveer? Of wat weegt deze in jullie geval? Dit om in te kunnen schatten wat wij benadering uiteindelijk kunnen beladen.
License to chill !!!
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door L4H3 »

Mijn bus een Ducato vergelijkbaar met die van jou kwa lengte en gewicht heeft al met al ongeveer 750 kg aan materiaal. Ga maar even rekenen
Vergis je niet wat alles bij elkaar weegt. Alleen al je luifel is 30 KG. Koelkast 20 KG, HH accu 50-60 KG, Twee E bikes 50 KG en noem maar op. Al je meubelplaten , Matrassen enz enz. Hier komt het gewicht van ons tweeen (150 KG) nog bij en al het eten, potten en pannen enz enz Dus 1000 KG totaal zit je zo op. Mijn totaal gewicht van de bus is dus ook 3500+ KG. Dus eigenlijk net even te veel.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door Dafluc »

Mooi voorbeeld. Ik zou de e-bikes alleen niet bij het gewicht de inbouw tellen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door Korsou »

@L4H3: Dank voor je bericht. Tja...wordt waarschijnlijk een lastig verhaal dan.....
License to chill !!!
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door L4H3 »

Niet zo snel de moed opgeven. Ik heb mijn bus nogal zwaar uitgevoerd doordat ik berkenmultiplex heb gebruikt. Ik ben van mening dat je zeker 200kG minder kan. Ik heb ook veel toeters en bellen in mijn bus. Zo heb ik ook een zonnepaneel installatie wat al met al ook 25 KG is dait kan je achterwege laten. Ik heb 2 gasflessen 1 kan ook. Zit een dubbele bodem in hoeft niet. enz enz Gewoon effe kijken wat je in je bus wilt hebben en alle gewichten zijn op internet te vinden. En je kan om gewicht te besparen ook met je hele gezin op dieet gaan. :-B Scheelt ook weer een paar kilo. En ook die zak aardappelen lekker thuis laten. :lol3:
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door rob2 »

http://www.cs-reisemobile.de/de/reisemobile/rondo-l.htm

Zo'n soort bus dus; CS uit Duistland verkoopt ze ook als 3500kg.
kaal leeggewicht zonder toeters en bellen al meer dan 3t.

In het verleden met deze bouwer gesproken, toch gaat het overgrote deel als 5 tonner 'de deur uit'

wel een mooie grote bus natuurlijk !
Groet,
Rob
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door BOKKIE »

Hoi Korsu,

Voor jou lengte komt er ongeveer 550kg tot 650kg bij.
Ik heb eerder een VW LT35 TDI maxi ingebouwd, leeg gewicht: 2020kg, na ombouw camper 2770kg.
Heb vervolgens een VW Crater L4H2 ingebouwd, leeg gewicht 2380kg, na inbouw camper 2850kg.
Bij VW Crafter (komt overeen met X Sprinter) heb ik er echt om gedacht om zo weinig mogelijk zwaar en veel hout in te bouwen. Daar waar geen hout hoefde heb ik dat ook niet gedaan.

Gebruik wel de populieren meubelpanelen, dus MET HPL, deze wegen bij een standaard maat 244x122 ca. 17,5kg per plaat.
Als je deze platen gaat gebruiken heb je voor een goede indeling ca. 11platen nodig. ca. 200kg
DRINGENDE NOTE: gebruik NIET de KALE populieren platen, je camper wordt dan erg ongezond om in te leven: De lijm beschimmeld en dat is slecht voor je gezondheid. Heb dit net gezien bij iemand die die platen had gebruikt welke er vervolgens er weer uit zijn gehaald. De platen hebben allemaal een vieze grijze uitslag: SCHIMMEL.
Dan heb je nog zware draaiplateau's, gasflessen, spoelbak en kookplaat, (gevulde) watertanks, diverse elektrische apparaten, en noem maar op.
Dat zijn gauw een paar kilo's extra.

Succes met de bouw.
Wil je een goede en zeer praktische indeling zie op onze site naar de verbouw van de VW Crafter, ondanks dat je een L3 hebt.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door Korsou »

Bedankt voor alle reacties. Ik ben er erg mee geholpen en zet mij wel aan 't denken.....

@L4H3: Op dieet gaan zonder camperaanschaf is ook gewenst :-B . Aangezien wij vanaf volgend jaar elk jaar een half jaar willen gaan camperen vind ik een zonnepaneel wel belangrijk. Ik heb je verbouwing met veel plezier gelezen en zal je advies dan ook ter harte nemen om de kg. van de artikelen op internet op te zoeken.

@rob2: Klopt......om precies te zijn deze: https://suchen.mobile.de/lkw-inserat/me ... n=parkItem Het is idd geen lichte bus en ik begrijp dat hij vaker als 5 tonner verkocht wordt. Ik heb wel een C-rijbewijs, maar m'n vrouw niet......maar wellicht een idee om dat te gaan halen.


@Bokkie: Dank voor je antwoord. Je site had ik natuurlijk allang doorgespit, net zoals die van L4H3. Erg interessant en leerzaam.
Ben jij onder de 3500 kg. gebleven indien reisvaardig?
Laatst gewijzigd door Korsou op wo 14 mar 2018, 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.
License to chill !!!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door de Jonckheer »

Je vrouw een C1 rijbewijs laten halen en een 5 tons bus kopen is ook een (betere) optie. Het blijft altijd knoeien in de marge met die 3,5 ton grens want onwillekeurig gaat er toch weer van alles mee en ben je te zwaar.
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door Korsou »

Kan ik op het kentekenbewijs zien of deze bus te 'verzwaren' is tot bijv. 5000 kg.?
License to chill !!!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door de Jonckheer »

Max technische massa.
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door Korsou »

Dankje......is helaas 3500 kg. :(
License to chill !!!
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door BOKKIE »

Hoi Korsu,

Vanzelfsprekend zijn wij beneden de 3500kg gebleven.
Ik denk dat wij nu zo rond de 3100kg zijn, volledig leeg.
Dus de rest kunnen wij bijladen.

We zijn wij bij het voorbereiden van een trip aan het schiften wat wel en wat niet mee gaat.
Ook het meenemen van eigen proviand hebben we de laatste trips gehalveerd.
Vanzelfsprekend kun je ook nog gewicht besparen als je de watertanks niet helemaal vol doet tijdens het rijden.
Wij hebben een 65ltr schoonwatertank, achteraf veel te groot, een 30ltr jerrycan was groot genoeg geweest, maar daar doen we niet veel water in.
De vuilwatertank is slechts 45ltr, die we regelmatig legen.

Succes,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Re: Wat weegt inbouw ongeveer?



Bericht door Korsou »

Dankjewel Haije.

We zijn echt niet van die 'hamsters', maar de Sprinter weegt al 100 kg. meer dan jullie Crafter. Theoretisch houd ik dus slechts 300 kg. over om te beladen indien ik uitga van eenzelfde inbouw als jij hebt. Dat houdt niet over.....

De mud aardappelen laten we zeker thuis :-B en voor de rest zullen we ook niet veel etenswaar meenemen, dus daar zal het gewicht niet inzitten. Wel zou ik graag twee fietsen meenemen, aangezien we een half jaar gaan touren en het dan wel fijn is de beschikking te hebben over fietsen.

Het verschil zal dan naar mijn idee moeten komen van de inbouw.....hoeveelheid, gebruikte materialen etc. Eigenlijk zoals jij en L4H3 al aangaven.....

Ik ga nog eens ff rekenen.... :crazy:
License to chill !!!
Plaats reactie