LPG tank

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

LPG tank



Bericht door Gommel »

Hoi allen,

nu met de nieuwe bouw voor de deur zitten we met het vraagstuk van gas. In onze huidige hadden we een onderbouw LPG tank, maar zit toch met een paar problemen waar ik niet uit kom.

Ten eerste bevriest de leiding erg snel en bijvoorbeeld de kookplaat is niet normaal te regelen. Net of we teveel druk hebben. Hierdoor hebben we nu alsnog een losse fles gebruikt. Ik zou toch in de nieuwe graag weer een LPG tank willen gebruiken. Wat doen we fout?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LPG tank



Bericht door Kroppie »

juiste regelaar in gebruik.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LPG tank



Bericht door travelscout »

Leidingen die bevriezen, zonder dat het buiten vriest?
Was het wel een LPG-damptank (rood)?
Was de montage hoek wel goed?
Paul.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: LPG tank



Bericht door Gommel »

Nee een LPG onderbouw tank met een 50mbar regelaar. Vriend van mij heeft dezelfde setup voor in zijn loods..
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: LPG tank



Bericht door EasyBee »

Kookplaat misschien voor 30 mbar? Koelkast ook op LPG? 30 of 50 mbar?
Wat travelscout schrijft : montagehoek van de regelaar?
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 10 mar 2018, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LPG tank



Bericht door Cee Pee »

Waarom een 50mbar regelaar als tegenwoordig alle apparatuur 30mbar is?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LPG tank



Bericht door Kroppie »

staat niet bij hoe oud de apparatuur is, dus kan ook nog gemixed zijn, ff nazien dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG tank



Bericht door de Jonckheer »

Als het gemixt is moet je altijd voor de laagste waarde kiezen, in dit geval 30 Mbar. Bij ons is alles 30, behalve bij de oude E4000 kachel in de slaapkamer, die is 50 Mbar. Op 30 doet ie het prima, waarschijnlijk ietsje minder maar daar merken wij niks van.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: LPG tank



Bericht door eef van baal »

en als de tank buiten gemonteerd zit zou ik in de koude dagen(<6 graden)alleen maar propaan tanken, is een paar cent duurder maar geen gezeik meer.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: LPG tank



Bericht door PaulBng »

de Jonckheer schreef:Als het gemixt is moet je altijd voor de laagste waarde kiezen, in dit geval 30 Mbar. Bij ons is alles 30, behalve bij de oude E4000 kachel in de slaapkamer, die is 50 Mbar. Op 30 doet ie het prima, waarschijnlijk ietsje minder maar daar merken wij niks van.
Ik heb ooit een truma combi c6002 gehad. Werkdruk 50mBar.
Deed niets op 30mBar.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: LPG tank



Bericht door vanHooltje »

Als je leidingen bevriezen duit dat op vloeibaar gas in je leidingen, vandaar je gasstel raar gaat doen.
Dit komt of, door een verkeerd opgestelde hoek, of het is geen dampgastank.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG tank



Bericht door de Jonckheer »

PaulBng schreef:
za 10 mar 2018, 22:32
de Jonckheer schreef:Als het gemixt is moet je altijd voor de laagste waarde kiezen, in dit geval 30 Mbar. Bij ons is alles 30, behalve bij de oude E4000 kachel in de slaapkamer, die is 50 Mbar. Op 30 doet ie het prima, waarschijnlijk ietsje minder maar daar merken wij niks van.
Ik heb ooit een truma combi c6002 gehad. Werkdruk 50mBar.
Deed niets op 30mBar.
In dat geval moet er een gasdruk stabilisator 50 - 30 Mbar tussen want 30 Mbar apparaten op 50 Mbar laten werken kan sowieso niet.Je krijgt dan wel wat dubbel leidingwerk.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: LPG tank



Bericht door Gommel »

Ik denk dat het dan geen dampgas tank zal zijn.

Tank zit gewoon horizontaal op reservewiel plek.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG tank



Bericht door de Jonckheer »

Lijkt mij sterk. Met vloeibaar gas in de leidingen krijg je echt dat gasstel niet aan het branden en ook bevriest de leiding niet als er vloeibaar gas in zit, anders zou elke LPG auto altijd met bevroren leidingen rondrijden, wat niet het geval is. Leidingen bevriezen alleen als de afname te groot is en de omgevingstemperatuur laag.
Het is eenvoudig te controleren; draai de leiding op de tank los en zie wat er lekt, je ziet duidelijk of dat damp of vloeibaar is.
Plaats reactie