Originele ruit inbouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Originele ruit inbouwen



Bericht door Max en Evelien »

Hallo, wij hebben een Renault Master uit 2005 en willen een origineel raam in de schuifdeur bouwen. Afgelopen weekend het raam bij een autosloperij opgehaald, maar nu moet hij er nog in. Op internet hebben we gezien dat je een soort primer en speciale kit nodig hebt. Weet iemand welke dit precies zouden moeten zijn en waar je die kan halen?

Wij hebben geen ervaring op dit gebied dus elke tip is welkom. Thanks!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door Kroppie »

ramenkit en bijbehorende primer, waar?, bij de automaterialenzaak denk ik, net als brood ,haal je bij de bakker, auto spullen bij een automaterialenzaak.

maar zeker weten dat het een raam is wat gelijmd moet worden?, er zijn ook ruiten welke met een rubber gemonteerd zitten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door Toedeledoki »

Je kunt het ook even laten doen bij Carglass ofzo. Ik had het zelf gedaan. En toch ging een stukje raam bovenin los. En ik ben niet heel onhandig.

Zelf doen kost je sowieso al 50 Euro aan kit etc. Carglass deed het bij mij even tussendoor voor 5 tientjes. Normale prijs is iets van 100 Euro.

Het gat zagen of knabbelen kun je wel zelf doen. Zaagrandjes afwerken met verf en een rubber u-profiel erop drukken.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door Max en Evelien »

Hmm... Oke bedankt voor de reactie. Of het een te lijmen raam is of een raam in een rubber profiel vraag ik mij af... Het is een Renault Master uit 2005. Weet iemand wat voor raam dat is?

Misschien moet ik het dan maar laten doen bij een carglass oid. Als het maar een paar tientjes is :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door Kroppie »

je hebt het raam van een sloperij/, dan even terug gaan en het rubber ook vragen, want gelijmde ruitjes zal een sloperij wel niet demonteren, want dat is veel werk om ze er heel uit te krijgen.
zit er aan de randen van de ruit veel zwarte lijm/kit , dan is het een gelijmde ruit.
is de rand schoon? vrij van kit/lijmresten , dan is het een in rubber gemonteerde ruit, en moet je bij de sloper of de dealer om een rubber.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door Jan van Gemert »

Mijn Master is uit 2007 en daar zit de ruit in rubber profiel, tussen rubber en staal zit nog een soort o-ring van iets zachter rubber, misschien een soort pees.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door Max en Evelien »

Het is een ruit die erin gelijmd moet worden. Dat neem ik aan sinds er een soort schuim ofzo op het raam zit waar hij mee vastgeplakt heeft gezeten denk ik.

Heb contact met een lokale Autoglaz en met Carglas. Beiden willen de ruiten wel zetten, maar het gat niet snijden. Dus moet opzoek naar een schadeherstel bedrijf die het wel doet, werd mij via de telefoon verteld.
SReuver
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 sep 2017, 14:03

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door SReuver »

Ha Max en Evelien, wat is er bij jullie uit gekomen? Wij hebben vandaag een Master uit 2007 gekocht en willen daar ook een ruit in de zijdeur zetten. Nu heb ik bij de sloop ook een originele ruit gezien, maar ben dus benieuwd hoe deze geïnstalleerd moet worden.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door ducati 900 »

Gat erin stelt niks voor je kunt meestal de vorm van het binnenframe volgen.
Met een flexje en een mm schijf ben je er zo door.
Ronde hoeken doe ik altijd met een grotegaten zaag.
En het erin lijmen selt ook niks voor.
Als je ruitenkit koopt dan zit er een speciaal spuitmondje bij zodat
je altijd de juiste hoogte kitrand krijgt.
Maar voor € 50 erin zetten vind ik wel een redelijke prijs.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door WoutvanAken »

Wanneer het een gelijmde ruit is en je kunt op de sloop een deur in de juiste kleur kopen kun je misschien beter de hele deur wisselen....
Wout.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door hathi »

Eerst even,bij een autoruitenboer,informeren,wat de totaal prijs is incl. ruit,en vandaar uit,bepalen,of het rendabel is om ,naar de sloop en weet ik wie te gaan,meestal,denk je goedkoper uit te zijn,maar dat is niet altijd zo
Hans
SReuver
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 sep 2017, 14:03

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door SReuver »

Het ging mij er even om of de master uit 2007 origineel gelijmde ramen of ramen die je met een rubber rand vast klemt. Lijmen lijkt me niet zo ingewikkeld. Met een rubber rand denk ik dat het een stuk nauwkeuriger komt hoe je zaagt. @hathi Goeie tip, ik zal eens even kijken wat een nieuwe ruit kost.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door ducati 900 »

Met rubber is ook geen probleem, je kunt meestal de vorm van het binnenframe volgen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Originele ruit inbouwen



Bericht door durisotti »

ducati 900 schreef:
za 27 okt 2018, 18:00
Gat erin stelt niks voor je kunt meestal de vorm van het binnenframe volgen.
Met een flexje en een mm schijf ben je er zo door.
Ronde hoeken doe ik altijd met een grotegaten zaag.


Mijn tip :Nooit zagen of flexen aan auto's.. dan krijg je roestvorming..knippen met een knabbelschaar is de enige juiste oplossing !
Plaats reactie