Ombouw Opel Vivaro L2H1

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Sjnuufke
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 14:12

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Sjnuufke »

thelamb schreef:
Sjnuufke schreef:
vr 09 mar 2018, 20:57
Hebben jullie al een keuze gemaakt wat betreft het hefdak?
Ben zelf bezig een Soort gelijke bus aan het ombouwen (Nissan).
Hey Sjnuufke,

We zijn dit weekend bij FSL geweest om hun daken te bekijken en het e.e.a. te bespreken (zij leveren eigen FSL daken, CMC, en ook SCA). SCA is ons te duur dus die dat valt af.

FSL of CMC vinden we hele mooie opties. Voordeel van het CMC dak is dat het stijver is. FSL is helemaal glad, CMC heeft dezelfde structuur als het Vivaro dak. Hierdoor wordt de uiteindelijke hoogte bij het CMC dak wel wat hoger volgens mij, maar dit hangt natuurlijk ook af van je matrasdikte. Het CMC dak is standaard vrij hoog maar FSL maakt dit zo laag als je wilt (binnen wat mogelijk is natuurlijk ;)).

Wij zijn nu in beraad over hoe we verder moeten gaan om de keuze te maken (vinden we CMC goed of moeten we toch meer bekijken en zo ja, welke). We zijn er ook nog niet uit over hoe we het gat af willen sluiten. Bij FSL heb je 2 opties: een 3-delige bodem of een bodemplaat die je schuin omhoog kunt drukken (net als het dak eigenlijk). We willen waarschijnlijk op koudschuim matrassen liggen dus dan is eigenlijk de enige keus zo'n plaat die je omhoog drukt. Lig je op een luchtbed of gebruik je de ruimte bijna niet als slaapplek dan geeft zo'n 3-delig systeem misschien meer ruimte. Helaas stonden er zaterdag alleen bussen met het 3-delige systeem.

Weet niet of iemand praktische ervaring met deze daken heeft maar ons gevoel is in elk geval dat FSL goed werk levert en dat als er problemen mochten zijn dat ze dit dan goed op gaan lossen. Er werd goed de tijd voor ons genomen om alles door te praten en ook advies over ongerelateerde dingen gekregen.

Hoop dat je hier iets mee kunt. Hoor ook graag wat jouw onderzoek tot dusver opgeleverd heeft, en wat voor jou de belangrijke keuzepunten zijn.
We zijn ook bij FSL geweest en ze leveren inderdaad kwaliteit. Wat we gezien hebben was mooi, solide gebouwd en zeker fantastisch afgewerkt. Echter gaan we niet voor een bovenslaaper maar hebben we het hefdak nodig om te voldoen aan de eisen.
We zijn er nog niet uit, maar deze week moeten we wel knopen door hakken. Ik hou je op de hoogte.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door kampo »

Aloys schreef:
ma 12 mar 2018, 13:25
Over dat dak: ik denk dat Kampo -als Belg- over het hoofd ziet dat zo'n verhoogd- of uitklapdak in Nederland nodig is in verband
met de belastingen: zonder wordt het geen goedgekeurde camper, dat scheelt circa € 1000 per jaar bij zo'n busje.

Het uitzetdak is snel terugverdiend! :D
Ik ken de (dure) NL regelgeving wel een beetje maar daar gaat het mij niet zozeer over.
Wel over de prijs van zo een hefdak. Mijn vriend betaalde 4600 € voor zijn T5 hefdak.

Zelf ga ik er van uit dat je een gebruikte Savel of Opel/Renault H2 met lengte L2 of L3 voor ongeveer dezelfde prijs gaat vinden als een gebruikte en kleinere
T4/5/6 of Vivaro/Trafic of MB Vito.
Maar bij de compacte komt de prijs van een hefdak bovenop.
Dus onder de streep is een kleinere (Vivaro) duurder als een grotere (Movano), voor minder camper volume.

Vandaar ook mijn vraag waarom je eigenlijk een compacte Vivaro zou nemen.
TS heeft gereageerd dat hij dit niet wenst te specifiëren.
Ik voel er weinig voor om onze keuze 'maar even te motiveren', persoonlijke voorkeur is een groot aspect in een keuze als deze. Voor ons is de keuze gemaakt en we voelen ons hier goed bij.
Ik heb daar geen probleem bij want van mij mag ieder doen wat hij liefst heeft maar vanuit budgetstandpunt gezien zie ik alvast geen logica.
Normaal had ik een antwoord verwacht van
- mijn garage is te laag
- het is mijn woon werk voertuig
- mijn oprit is te kort
- ...
Dan had ik de keuze voor een Vivaro met hefdak meteen begrepen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Aloys »

Prima verhaal. Maar 4600 voor zo'n dak is wel veel geld. Mijn vriend kocht een verhoogd dak voor 450, en heeft
dat er zelf opgezet. Maar we weten inderdaad niet wat de overwegingen zijn geweest...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door kampo »

450 € ?
Het is geweten en steeds weer indrukwekkend dat men het op dit forum goedkoper kan als overal anders in de rest van Europa :-B
De prijs voor een hefdak inclusief montage kan bij Reimo oplopen tot 5.099 € voor een Vivaro.
En Reimo is niet het duurste merk.
Polyroof Duitsland vraagt tussen de 5000 en de 7000 € voor zo een hefdak inclusief montage
Misschien zit er verschil op of is er meer inbegrepen, kan ik alvast niet beoordelen.
Ik bekijk enkel vanop een afstand het nut van het kopen van een te klein voertuig om het daarna meteen te gaan vergroten.

https://www.reimo.com/de/2806012-sd_eas ... erschluss/
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Aloys »

Ja, kan ook 350 geweest zijn, daar wil ik afwezen... :D

Goed lezen: een verhoogd dak, geen uitzetdak. Dat heeft ie er juist afgesloopt! Een polyester dak dus, van een camperinbouwer
die dat ding over had en er vanaf wilde omdat ie in de weg lag. Was maar een voorbeeld.

Voor 4600 heb ik ze nog nooit gezien, dat is wel het andere uiterste denk ik! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door kampo »

Ja sorry ik bedoel hefdak en niet verhoogd dak.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door annoh »

TS heeft bepaalde keuzes gemaakt. Is het niet correcter om die keuzes te respecteren?

Hoe zinvol is het om het merk Reimo te noemen terwijl Reimo geen slaaphefdak voor een Vivaro L2H1 < 2014 maakt?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Kroppie »

kampo schreef:
di 13 mar 2018, 9:36
450 € ?
Het is geweten en steeds weer indrukwekkend dat men het op dit forum goedkoper kan als overal anders in de rest van Europa
goed he van die hollandse camperforummers, ons bin zuunig, leer er van dat het ook anders kan dan overdreven duur, en doet uw voordeel er mee.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjnuufke
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 14:12

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Sjnuufke »

Keuze van het type voertuig hebben we gemaakt op basis van een aantal punter:
- moest onder de carpoort passen
- niet te breed ivm gedeelde oprit
- gebruik 2 personen en voornamelijk lange weekend trips
- afmetingen
- toepassing als vervoermiddel incl bed
(Mijn voorkeur was een DAF XF105, maar voldoet niet aan bovengenoemde)
Ik heb de bus voor een redelijk bedrag kunnen kopen. Als een soortgelijke met verhoogd dak zou aanschaffen was de investering voor ons hoger geweest dan het later inbouwen van een hefdak. Echter mijn vraag is ga je voor het grote "luxe" dak of voldoet een Reimo "paddestoel"?





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door BobV »

Of voor een laag groot dak waar je niet onder kan slapen.
Voordeel tov paddestoel is dat je de ruimte onder het lage schuine gedeelte kan gebruiken om wat dingen weg te leggen als het dak open is.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Plaats reactie