Ombouw Opel Vivaro L2H1

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
thelamb
Berichten: 9
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 22:45
Locatie: Noord-brabant

Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door thelamb »

Hallo allemaal,

In dit topic willen wij onze zelfbouw een beetje bijhouden en onze ideeën/overwegingen met jullie delen. Wij hebben in elk geval veel geleerd van vergelijkbare topics dus hopelijk heeft iemand wat aan dit topic.
I didn't have time to write a short letter, so I wrote a long one instead - Mark Twain
Dit is de gekozen bus:
Afbeelding

Specificaties bus
  • Open Vivaro L2H1
  • Bouwjaar 05-2012
  • Kilometerstand 66.000
  • 2.0 liter dieselmotor, 114PK (overweeg chiptuning, heeft iemand hier ervaring mee?)
  • Verbruik 6.9l/100km gemiddeld (volgens specificaties)
Zitplaatsen
De bus heeft nu 3 zitplaatsen voorin (bestuurder en bankje). Het bankje willen we vervangen door een stoel en we gaan beide stoelen op een draaiplateau zetten.

Voor extra zitplaatsen in het woongedeelte die we ook tijdens het rijden mogen gebruiken gaan we een bank in lengterichting plaatsen. We zullen vooral met zijn tweeën reizen dus het gaat om de sporadische lifter of vrienden die een keer meegaan.
We zijn ons volledige bewust van het feit dat de bank in lengterichting niet veilig is, maar we zien een goedgekeurde bank in rijrichting gewoon niet zitten (qua kosten en leefruimte, we willen in de hele lengte van de bus kunnen lopen/zitten).
Als iemand ideeën heeft om te veiligheid van zo'n bank te vergroten dan horen we het graag.

Koken en verwarmen
Het is een L2H1 bus, dus de ruimte die we hebben is schaars. Op dit moment neigen we naar een combinatie van koken en verwarmen op diesel (zoiets als de Wallas XC Duo). Naar ons idee hangen hier 3 nadelen aan: aanschafkosten, kooktijd en het feit dat de warmte middenin de bus geblazen wordt i.p.v. vanaf de grond.

Dat het koken iets langer duurt maakt ons niet uit, we zijn uiteindelijk voor ons plezier op pad en gaan ons hier niet druk over maken.
Het verwarmen gaan we eerst testen en mocht het een probleem zijn dat de warmte niet vanaf onder verspreid wordt dan denk ik dat dit wel op te lossen is door het geheel kantelbaar te maken, dat we in de verwarmstand de achterkant van de kookplaat dus op kunnen tillen waardoor hij de wamte naar onderen blaast. Ik heb nog niet nagekeken of zo'n kookplaat per se vlak moet staan.
Een alternatief is dat we naast de kookplaat-verwarming ook vloerverwarming aanleggen. Dan zou het toch goed te doen moeten zijn (we willen eigenlijk wel wat koudere landen kunnen bezoeken).

Isolatie/geluid demping
Dit wordt een combinatie van X-trem of Armaflex (nog niet over uit wat beter is) en schapenwol in het woongedeelte.
We willen graag ook het motorgeluid wat dempen maar we hebben nog niet veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden hiervoor.

Verder overwegen we anti-dreun platen maar we willen eerst wat rondrijden zonder tussenschot om een indicatie te krijgen waar het meeste geluid vandaan komt (zal toch motor en wielkasten zijn).

Slaaphefdak
We willen een slaaphefdak plaatsen (hoge kant vooraan). We zijn er nog niet over uit welke, wel weten we dat we de variant willen die achter extra ver omhoog gaat.

We moeten de verschillende aanbieders nog even goed naast elkaar leggen en het liefst wat verschillende daken bekijken voordat we een keuze maken.

Hierbij dan ons eerste verzoek: zijn er mensen in de buurt van Eindhoven (30-40 minuten rijden is prima) met een bepaald slaaphefdak waarbij we even zouden mogen kijken? Op onze radar staan op dit moment REIMO, SCA, Atrion en Austops. We zouden heel graag wat verschillende willen bekijken, of de voor/nadelen van iemand horen die het e.e.a. al op een rijtje gezet heeft.

Het slaaphefdak is een van de weinige dingen die we niet zelf willen doen, laat dit liever aan een professional over ;)

Energievoorziening
Wij zijn niet zo van de campings, dus voor langere tijd onafhankelijk kunnen zijn is belangrijk. De stroomverbruikers zijn:
  • Koelkast
  • Laptop
  • Telefoons
  • Kookplaat (minimaal, vooral bij het opstarten)
  • Verlichting
  • Vloerverwarming (?)
Specificaties van de accu/zonnepanelen e.d. moeten we nog beter over nadenken zoals te zien is in de eerste reacties.

Water
Vuilwatertank komt als het een beetje kan onder de bus. Schoonwater waarschijnlijk wel binnen.

We zijn er nog niet over uit of we een boiler willen en zo ja: wat voor een. Ook nog niet veel onderzoek naar gedaan wat de mogelijkheden zijn.

Keuken
Zoals ik al zei gaan we waarschijnlijk koken op diesel. Een alternatief wat nog op tafel ligt is spiritus of LPG maar dan zitten we nog met de verwarming. Al met al lokt de combi van koken en verwarmen op diesel ons gewoon heel erg.

Heb ergens op dit forum gelezen dat een koelkast op stroom goed te doen is (we hebben geen gas bij ons). We willen in elk geval een die je uit kunt trekken. Het precieze model moet nog bepaald worden ;)

Slot
Al met al zijn er nog best veel dingen om over na te denken, maar dat maakt het ook leuk. De bus komt in elk geval dinsdag en dan gaan we de indeling die we in gedachte hebben met karton maken om te zien hoe het aanvoelt. Dan ramen plaatsen, een besluit nemen over het slaaphefdak en met de isolatie beginnen.

Al naar gelang we besluiten over bepaalde dingen genomen hebben zal ik dit hoofdbericht aanpassen en uitleggen waarom we die keuze gemaakt hebben.

Bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door thelamb op zo 04 mar 2018, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Dafluc »

Daar is over nagedacht.
Succes en veel plezier met de ombouw!
Afbeelding
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door moosev »

Je zit op de grens met de leeftijd van de auto om de zijzitplaatsen te krijgen. Wellicht even nakijken, ik dacht juli 2012, dus dan zit je net goed. Ik heb een reimo slaaphefdak op een LWB VW T5. Erg tevreden over het dak. We slapen er trouwens niet in dus daar geen ervaring mee.

Veel succes met de ombouw en ben benieuwd naar de foto's!
Gr
René.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door 't Busje »

Houd je rekening met het gewicht van de 400 Ah accu en de 400 Wp zonnepanelen in relatie tot het laadvermogen van de bus?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Dafluc »

Zijdelings kan niet meer vanaf juni 2013. Geen last van dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Kroppie »

accu,s +-120kg 2 a 200Ah a 60kg
panelen +-8kg per stuk van 100Wp
omvormer +-10kg

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
thelamb
Berichten: 9
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 22:45
Locatie: Noord-brabant

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door thelamb »

Bedankt voor de reacties!

Bank in lengterichting zou inderdaad geen probleem moeten zijn, al is de exacte leeftijdsgrens wel een paar keer aangepast volgens mij. Ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden maar volgens mij zitten we safe :).

Goed punt van het gewicht van de accu's, die krengen zijn zwaar. Ik ga eerst maar eens een berekening maken hoe lang we met 200Ah onafhankelijk kunnen zijn en dan een afweging maken, rekening houdend met de rest van het materiaal wat er er in stoppen.
Nog weer een voordeel van geen gasfles ;)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Dafluc »

Leeftijdsgrens is niet aangepast: Personenvoertuigen in gebruik genomen na 21 juli 2013 en bedrijfsauto's na 21 januari 2014 (<3500kg) mogen niet zijn voorzien van zijdelingse zitplaatsen.

Is eventueel te vinden op de site van de NKC.
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door henk en lila »

Ik zou met een plattegrond beginnen (na het spelen met karton) zodat je wellicht nog een paar stroomkabels routes kunt plannen voordat je met isolatie begint.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Mickel Moen »

Ik ga dit zeker volgen. Veel succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door moosev »

Dafluc schreef:
za 03 mar 2018, 20:01
Leeftijdsgrens is niet aangepast: Personenvoertuigen in gebruik genomen na 21 juli 2013 en bedrijfsauto's na 21 januari 2014 (<3500kg) mogen niet zijn voorzien van zijdelingse zitplaatsen.

Is eventueel te vinden op de site van de NKC.
Wordt regelmatig aangepast, vandaar vaak de verwarring (ook bij de RDW): http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... Hoofdstuk5
Art 5.2.46: Personen auto's datum intussen op 31 dec 2014. :roll:

conclusie voor TS: nog steeds geen probleem. Lekker gaan bouwen dus!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door jan- »

Wat leuk: deze combi van koken/verwarmen kende ik nog niet.

thelamb schreef: "dat de warmte middenin de bus geblazen wordt i.p.v. vanaf de grond."

Dat hoeft geen probleem te zijn. De lucht die uitgeblazen wordt, wordt ook weer ergens aangezogen. Als je zorgt dat dit onderin aangezogen wordt, zal de meeste warmte onderin blijven. De inbouw beschrijving geeft dan ook deze tip. Maar als je het keukenblok aan de ene kant van de bus staat en het zit gedeelte aan de andere kant, wordt het wel lastig. Want dan wordt alleen de lucht rond het keukenblok verwarmt. Of je moet weer met luchtslangen gaan werken, maar dan is het bij elkaar niet meer zo compact.

Ik heb een compacte dieselkachel onderin mijn bedbank geplaatst. Neemt praktisch geen ruimte in want hier bovenop zit weer een bakje waar ik spullen in kwijt kan. Koken doe ik op een losse brander met van die gasbusjes. Nergens leidingen, dus compacter kan bijna niet.

Nadeel van koken op diesel lijkt mij ook het stroomverbruik. Iedere keer als je het op moet starten voor een kopje thee of zo krijg je weer met de opstart en nadraai tijd te maken van zo'n 10 minuten. Ik heb maar een kleine accu en geen panelen. Toch kan ik aardig goed vrij staan. Als het warm is gebruikt mijn dieselkachel geen stroom en als het koud is gebruikt mijn koelbox veel minder stroom. Maar jij hebt natuurlijk een veel grotere stroom voorraad.

Wat wil je op die omvormer van 1600 W aansluiten? Want dat zie ik niet bij de verbruikers staan.
Laatst gewijzigd door jan- op zo 04 mar 2018, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Toedeledoki

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door Toedeledoki »

Leuk project!

Hefdaken hebben ze in Engeland heel veel keuze in. En ze zijn ook nogal goedkoper dan hier.

Ter inspiratie:
http://www.poptoproofs.co.uk/shop/produ ... r&id=30384
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Opel Vivaro L2H1



Bericht door pele »

Ik zou de verwarming en de kookvoorziening herbekijken:
Een Eberspacher of Webasto standverwarming (of een goedkopere kloon) : zeer compact, plaatsing en warmte waar je ze nodig hebt.
Minder stroom nodig!
Koken op campinggas (flesje 901, 902, 903) Véél goedkoperdan koken op diesel, perfect veilig te installeren. Met zo'n busje kook je gemakkelijk een paar weken. Op veel plaatsen in Europa verkrijgbaar. Ook te gebruiken voor buiten-bbq.
Met deze installatie ga je met een pakweg 230 ah accu al heel ver, heel lang toekomen.

Wat doe je met de koelkast?
Plaats reactie