Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door Kroppie »

zo,n roostertje van 12x20 x2 cm desnoods in de kleur vd auto valt toch amper meer op, maar als je het moeilijk wilt kan het natuurlijk altijd. .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
driesz
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 03 apr 2017, 23:46

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door driesz »

Je hebt gelijk Jos. Zo heel erg zit ik daar ook niet mee in, maar als het anders kon wou ik het wel anders. En vragen staat vrij.
Waarom ik nu toch zoveel moeite doe om een oplossing voor de geiser te zoeken is om de juiste info en mogelijkheden te kennen voor ik de knoop definitief doorhak en omdat ik denk dat een geiser gewoon interessanter is voor mijn verbruik..

Correct me if i'm wrong, want ik heb uiteraard geen praktijkervaring, maar dit is hoe ik het zie:

Boiler:
- Ik kom bij mijn bus na een hele dag mountainbiken. Ofwel moet ik eraan denken om hem op voorhand aan te zetten (en dan verbruikt hij heel de dag gas om het water op temperatuur te houden), ofwel moet ik bij aankomst 30min wachten op warm water.

Truma Combi
- Wanneer je het verwarmen van je bus wilt combineren met het verwarmen van water duurt het al 80min eer je warm water hebt. (lees ik) Plus het idee van combi toestellen vind ik niet zo aantrekkelijk. Toestellen die meerdere dingen kunnen zijn meestal minder goed in elk apart en duurder.

Geiser:
- Ik kan direct douchen en kan direct mijn ruimte verwarmen (met m'n aparte heater). Wanneer ik stop met douchen stopt mijn verbruik ook. Het is goedkoper dan bovenstaande opties, neemt weinig ruimte in en ik verbruik minder gas. Het enige nadeel lijkt me de veiligheid, maar als je een echt gesloten systeem installeert met rookgas afvoer en zuurstof invoer, dan is dit toch even veilig?

Zit ik ergens fout? Zie ik iets over het hoofd? Ik wil deze knoop eindelijk volledig doorhakken :) zit er al te lang over te twijfelen..
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door Kroppie »

en een boiler met een tijdklokje?, kost het enkel gas met opwarmen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door Marco Polo »

Een moderne truma combi heeft tegenwoordig een tijdklok in zijn bediening.
Als de CP plus bediening nu standaard is tenminste.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door Kroppie »

een b10 boiler aanzetten doe door een knopje op de bedienpaneeltje om te zetten, dat omzetten maakt een elektrisch contact, dus dat kan elke schakelklok op 12 volt.
kan denk ik zelfs met je mobile telefoon , maar daar heb ik geen kaas van gegeten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door Cee Pee »

@Driesz,
Zo'n haakse uitlaat op dak werkt niet altijd goed.
Zolang de wind van voren komt is er geen probleem.
Maar als de wind in het pijpje blaast is er geen trek meer en krijg je een ophoping van verbrandingsgassen.
Dat lijkt me geen gezonde situatie.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
driesz
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 03 apr 2017, 23:46

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door driesz »

@marco polo en @jos :
fair point. Had ik idd nog niet echt aan gedacht.
Maar dan nog is er bij de geiser het voordeel dat als ik meer als 10L wil verbruiken, het warm water nooit op is en als ik minder wil verbruiken er niet nutteloos 10L moet verwarmt worden.
Zijn er buiten de veiligheid (dat volgens mij geschrapt kan worden met die gesloten versie) nog andere nadelen aan een geiser die ik nog niet ken?

@Cee Pee
Is dit ook het geval bij een gesloten geiser systeem? Want in die geiser zit er een ventilator die de verbrandingsgassen naar buiten stoot. Er is dus geen natuurlijke trek nodig en de schouw zou bochten mogen maken in tegenstelling tot een half open geiser. Maar inderdaad, als de wind er vollop in zit kan ik me inbeelden dat zelfs met een ventilator de trek minder kan zijn. Maar als de trek minder is, dan valt de geiser uit, dus 'onveilig' is het dan niet. Gewoon heel af en toe wat onhandig misschien..
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door Cee Pee »

Gewoon de kop in de wind houden. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door Camperbassie »

Als er een ventilator in de geiser zit dan duwt die ventilator de rookgassen met lichte overdruk de schoorsteen uit van natuurlijke trek is vrijwel geen sprake. Vlgs mij kan je haakse pijpje gewoon goed werken. Zet er wel een gaasje voor anders kun je nog wel eens een vogeltje erin krijgen.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door jurgenc »

10 l heet water geeft meer dan 10 l warm water om te douchen.
H20
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?



Bericht door GuusA »

@Driesz: ikzelf denk ook aan het inbouwen van een geiser in m'n buscamper. Welke oplossing heb jij ingebouwd en met name: hoe heb je de rookgasafvoer (netjes/stealth) opgelost?
Guus
Plaats reactie