Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
Is het mogelijk om de Truma B10 boiler zijn rookgasafvoer en eventueel aanvoer verbrandingslucht via dakschoorstenen te doen ipv via dat wanddoosje? Ik wil echt zo weinig mogelijk aan de zijkant van mijn bus te zien hebben.. Ik zie dat de combi6 van truma dat wel kan, maar die vind ik wat prijzig en een heater heb ik al...
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
Waar heb je gezien dat een Truma combi met een dakschoorsteen kan??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
in de handleiding..
https://www.truma.com/web/downloadcente ... o,-406,422
pagina 41
https://www.truma.com/web/downloadcente ... o,-406,422
pagina 41
De dakschoorsteen is als accessoire bij de kachel leverbaar –
een inbouwhandleiding wordt bijgeleverd
Buislengten vanaf 100 cm tot max. 200 cm mogen alleen stijgend worden gelegd.
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
Even voor alle duidelijkheid.
Heb je het over een B10 boiler of een Truma combi toestel Combi (E)?
Bij een B10 boiler is een wanddoorvoer en de Combi kan met een wand- of dakdoorvoer.
Het zijn twee zeer verschillende toestellen
Heb je het over een B10 boiler of een Truma combi toestel Combi (E)?
Bij een B10 boiler is een wanddoorvoer en de Combi kan met een wand- of dakdoorvoer.
Het zijn twee zeer verschillende toestellen
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
Een B10 kan (of kon) inderdaad met een schoorsteen uitvoering. Werd veelal gebruikt in de watersport.
Type is dan B10 BM
Type is dan B10 BM
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
@iveco
Dat is net mijn vraag, die dacht ik wel duidelijk was .
Kan de B10 ook via het dak ZOALS de truma combi.
@rinuss
Thanks!
Dat is net mijn vraag, die dacht ik wel duidelijk was .
Kan de B10 ook via het dak ZOALS de truma combi.
@rinuss
Thanks!
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
Staat niet meer op de site van Truma, maar wordt hier nog wel verkocht.. https://www.leisureshopdirect.com/gas/c ... ng-element
Vreemd..
Vreemd..
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
Kachel
De dakschoorsteen is als accessoire bij de kachel leverbaar –
een inbouwhandleiding wordt bijgeleverd.
Boiler B10
Plaats de sjabloon voor de opening van de rookgasafvoer tegen
de binnenkant van de wand.
Je haalt 2 dingen door elkaar kachel en boiler.Daarom vroeg ik "wat bedoel je".
Een boiler B10 heeft geen dakrookgasafvoer.
De dakschoorsteen is als accessoire bij de kachel leverbaar –
een inbouwhandleiding wordt bijgeleverd.
Boiler B10
Plaats de sjabloon voor de opening van de rookgasafvoer tegen
de binnenkant van de wand.
Je haalt 2 dingen door elkaar kachel en boiler.Daarom vroeg ik "wat bedoel je".
Een boiler B10 heeft geen dakrookgasafvoer.
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
als ie niet meer op de site van truma staat word het waarschijnlijk niet meer gemaakt en als hij nog wel ergens verkocht word , is dat dan uitlopende voorraad ?en dat is dan weer niet handig als er over een paar jaar iets aan vervanging toe is, zo goedkoop is zo,n ding nu ook weer niet.
ff goed informeren dus.
jos
ff goed informeren dus.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
De boiler B10 BM is een gewone truma B10 boiler. Het enigste is dat er een hulpstuk op wordt gemonteerd waardoor er een luchttoevoer en rookgasafvoer op kan worden aangesloten, die dan omhoog naar het dak kunnen worden toe en afgevoerd.
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
@iveco
Ze hebben het over de 'kachel' in de handleiding van de Truma Combi. Dat is 1 aparaat, kachel en boiler samen, dus ik vermoed dat die ook maar 1 rookgas afvoer heeft.
Ik haal niet twee dingen door elkaar. Ik heb gelezen dat de Truma Combi een schoorsteenoptie zou hebben en ik heb ook gelezen dat de boiler B10 tegen de wand gezet moet worden. Toch mijn vraag of er geen tussenstuk bestaat of een mogelijkheid om die afvoer van de boiler B10 naar boven te trekken ipv naar de wand. Je weet nooit hé..
@rinuss
Thanks. Maar dat tussenstuk zal niet apart te verkrijgen zijn zeker? Inderdaad niet zo veel zin om een ouder model te kopen van een buitenlandse site :/
Lijkt me wel ideaal anders.. ook een vrij discrete schoorsteen.
De reden waarom ik het vraag: Ik wou met een geiser werken omdat ik toch zelden warm water nodig heb en het mij verspilling leek om constant 10l warm te houden of op te warmen (en de geiser ging ik juist en veilig doen), maar de schoorstenen voor geisers moeten bij een half open type al direct een 100mm trega kap zijn en bij en gesloten type lijken ze mij nog groter. Dat is ook niet erg stealth op mijn dak, dus ben ik naar alternatieven aan het zoeken (zonder wand uitlaat). Misschien toch voor de truma combi, maar daar lijkt het mij wel kut dat je 80min op warm water moet wachten als je tegelijk ook je verwarming gebruikt.
Ze hebben het over de 'kachel' in de handleiding van de Truma Combi. Dat is 1 aparaat, kachel en boiler samen, dus ik vermoed dat die ook maar 1 rookgas afvoer heeft.
Ik haal niet twee dingen door elkaar. Ik heb gelezen dat de Truma Combi een schoorsteenoptie zou hebben en ik heb ook gelezen dat de boiler B10 tegen de wand gezet moet worden. Toch mijn vraag of er geen tussenstuk bestaat of een mogelijkheid om die afvoer van de boiler B10 naar boven te trekken ipv naar de wand. Je weet nooit hé..
@rinuss
Thanks. Maar dat tussenstuk zal niet apart te verkrijgen zijn zeker? Inderdaad niet zo veel zin om een ouder model te kopen van een buitenlandse site :/
Lijkt me wel ideaal anders.. ook een vrij discrete schoorsteen.
De reden waarom ik het vraag: Ik wou met een geiser werken omdat ik toch zelden warm water nodig heb en het mij verspilling leek om constant 10l warm te houden of op te warmen (en de geiser ging ik juist en veilig doen), maar de schoorstenen voor geisers moeten bij een half open type al direct een 100mm trega kap zijn en bij en gesloten type lijken ze mij nog groter. Dat is ook niet erg stealth op mijn dak, dus ben ik naar alternatieven aan het zoeken (zonder wand uitlaat). Misschien toch voor de truma combi, maar daar lijkt het mij wel kut dat je 80min op warm water moet wachten als je tegelijk ook je verwarming gebruikt.
Laatst gewijzigd door driesz op za 03 mar 2018, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
vraag even aan rinuss waar je dit hulpstuk kan kopen
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Re: Truma B10 boiler rookgasafvoer via dakschoorsteen?
@cee pee, thanks!
Heb ook een volledig gesloten geiser gevonden waar de aanvoer van zuurstof gescheiden kan worden van de aanvoer van rookgassen. (dus in twee aparte buizen van 80mm). De aanvoer van zuurstof zou dan via de bodemplaat kunnen, de afvoer van rookgas via de 80mm buis.
Maar dan heb ik nog steeds een schoorsteen nodig voor 80mm. Iemand een idee hoe dit te doen? Iemand al eens een 80mm trega kapje op een auto geïnstalleerd? ervaringen?
Edit:
dit dus:
Lijkt me veilig, zuinig en handig (warm water on demand).
Maar dan idd nog een 80mm schoorsteen vinden die vrij stealth is en niet boven mijn dakdragers komt.
Edit2:
Als het een gesloten systeem is, dan is er een ventilator, dus dan maakt het minder uit dat er wind in de schoorsteen blaast? correct? Dus dan kan een naakte pijp met een gewoon regenkapje erboven in principe ook?
Zoiets:
edit3:
Sorry voor de vele edits, maar misschien handig voor iemand die ooit met hetzelfde probleem zit
Ik denk dat ik eruit ben. Ik zet er gewoon een 90 graden bocht op uit mijn dak welke ik schuin afzaag als schoorsteen. Insteken, afkitten, done.
Stoer, laag, aerodynamisch, geen inval van regen.
Heb ook een volledig gesloten geiser gevonden waar de aanvoer van zuurstof gescheiden kan worden van de aanvoer van rookgassen. (dus in twee aparte buizen van 80mm). De aanvoer van zuurstof zou dan via de bodemplaat kunnen, de afvoer van rookgas via de 80mm buis.
Maar dan heb ik nog steeds een schoorsteen nodig voor 80mm. Iemand een idee hoe dit te doen? Iemand al eens een 80mm trega kapje op een auto geïnstalleerd? ervaringen?
Edit:
dit dus:
Lijkt me veilig, zuinig en handig (warm water on demand).
Maar dan idd nog een 80mm schoorsteen vinden die vrij stealth is en niet boven mijn dakdragers komt.
Edit2:
Als het een gesloten systeem is, dan is er een ventilator, dus dan maakt het minder uit dat er wind in de schoorsteen blaast? correct? Dus dan kan een naakte pijp met een gewoon regenkapje erboven in principe ook?
Zoiets:
edit3:
Sorry voor de vele edits, maar misschien handig voor iemand die ooit met hetzelfde probleem zit
Ik denk dat ik eruit ben. Ik zet er gewoon een 90 graden bocht op uit mijn dak welke ik schuin afzaag als schoorsteen. Insteken, afkitten, done.
Stoer, laag, aerodynamisch, geen inval van regen.
Laatst gewijzigd door driesz op za 03 mar 2018, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.