Tweepers. hefbed in de lengte? Welke schanieren/hefsysteem?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Tweepers. hefbed in de lengte? Welke schanieren/hefsysteem?



Bericht door Gele banaan »

IMG_2560.JPG
IMG_2560.JPG (61.86 KiB) 3020 keer bekeken
IMG_2560.JPG
IMG_2560.JPG (61.86 KiB) 3020 keer bekeken
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Tweepers. hefbed in de lengte? Welke schanieren/hefsysteem?



Bericht door henk z »

Hallo,
ik heb het bed in de lengte en in de lengte half op klapbaar, het opklapbare deel is in evenwicht door middel van 2 gasveren.
zie mijn site van de bouw: www.zandman.nl/camper . De site is in bewerking, de teksten staan niet overal op de juiste plaatsen, maar ik hoop dat het duidelijk is. We reizen ermee sinds 2005 en het bevalt ons nog steeds prima.
Henk
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Tweepers. hefbed in de lengte? Welke schanieren/hefsysteem?



Bericht door joske501 »

Beste,
Het beste systeem om dit te doen is met rolluik linten die boven over een keerrolletje lopen en onder het bed worden opgerold door twee asjes die met een tandriemtje aan elkaar verbonden zijn en aangedreven worden door een 12 volt motortje.
Benimar heeft dat trouwens al standaard in een van zijn modellen

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: 2 persoons hefbed in de lengte, hoe? welke schanieren / hefsysteem



Bericht door campercamper »

Dank voor de reacties!
roma schreef:
do 01 mar 2018, 19:14
Je kiest voor een moeilijke oplossing: verticaal en rechtsstandig omhoog. Waarom niet scharnierend omklappen? Dus de ene bedhelft links tegen de wand en de andere helft rechts. Lijkt me veel eenvoudiger te maken.
Dit heb ik / ben ik uiteraard ook aan het overwegen, alleen heb je bij deze oplossing niets meer aan de kast. Het voordeel van een hefbed is dat de kast die er naast zit in beide standen te bereiken is. Draaien is inderdaad makkelijker, maar ook daar loop je weer tegen andere problemen aan.
pele schreef:
do 01 mar 2018, 19:01
Ik heb hier geen ervaring mee maar wil wel opmerken dat je langsbed naast die kast (opbergruimte?) en rekening houdend met een aanzienlijke versmalling tegen het dak aan, zelfs bij een Ducato/Boxer, Jumper, amper 120 cm breed kan zijn.
Mijn bus is nagenoeg vierkant, de breedte bovenin is 175, dus daar moet een bed van 140 inpassen.
Gele banaan schreef:
do 01 mar 2018, 22:09
Wil je hiermee de bed bodem omhoog drukken of laten zakken vanaf het plafond?
In principe laten zakken vanaf het plafond. Als het bed in slaapstand is, rust de bedbodem aan beide lange kanten geheel op een kast / balk. Waar mogelijk op de kopse kanten van het bed ook gedeeltelijk.

Ik kwam zelf deze oplossing nog tegen, de geleiders bestaan uit schuifdeur geleiders, maar dan verticaal geplaatst. En een soort katrol op 12v:

https://www.youtube.com/watch?v=ZEurdaURavw
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Tweepers. hefbed in de lengte? Welke schanieren/hefsysteem?



Bericht door Richie »

Hier nog een linkje Zelfde bed, maar nu "af"

hier ook een nette oplossing, maar kost wel wat.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Tweepers. hefbed in de lengte? Welke schanieren/hefsysteem?



Bericht door campercamper »

We zijn even verder, toch voet bij stuk gehouden :)

Met behulp van mijn broer een frame in de bus gelast waaraan schuifdeurrails zijn bevestigd. Een precies werkje omdat alles haaks/recht moet zijn om het bed fatsoenlijk op en neer te kunnen schuiven. In slaapstand rust het bedframe op de stalen steunen, het bed naar boven geschoven wordt het vastgezet met een pin / klem.

Het bedframe zelf bestaat uit alu profielen van 40x40. Hierop komt in de lengte nog (beloopbaar = stevig) polycarbonaat op. We hebben erg fijne (en dure :| ) exped luchtmatrassen die we hier op leggen, dit slaapt dikke prima. Hierdoor weegt het gehele bed ca 15 kg. Het geheel is daardoor makkelijk naar boven te schuiven, dit kan zelfs alleen door er onder te zitten en het omhoog te duwen, reeds getest... Dus geen katrollen, gasveren of andere systemen, maar een licht bed in schuifdeurrails. Zo hebben we een groot bed (150x200) en overdag veel ruimte onder het bed!

zie de wat wazige foto's.
Bijlagen
IMG_9438.JPG
IMG_9438.JPG (105.75 KiB) 2661 keer bekeken
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Tweepers. hefbed in de lengte? Welke schanieren/hefsysteem?



Bericht door campercamper »

De bijlage IMG_9796.JPG is niet meer beschikbaar
IMG_9796.JPG
IMG_9796.JPG (71.08 KiB) 2659 keer bekeken
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Tweepers. hefbed in de lengte? Welke schanieren/hefsysteem?



Bericht door campercamper »

gaat niet helemaal goed met de foto's hier nog een
IMG_9799.JPG
IMG_9799.JPG (73.58 KiB) 2658 keer bekeken
Plaats reactie