Belastingregels en dakramen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
dakempen
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 11:57
Locatie: Nijmegen

Belastingregels en dakramen



Bericht door dakempen »

Hoi allen,

Ik ben al een tijdje van plan om een bestelbus (Fiat Ducato L2H2) te gaan kopen en deze om te bouwen tot camper. Ik ben momenteel bezig met het inwinnen van informatie met als doel voor zo min mogelijk verassingen te staan. Dit forum blijkt tot nu toe al flink wat informatie te bevatten (waarvoor mijn dank), maar ik heb echter nog wat extra vragen waar ik niet zo snel duidelijke informatie over kon vinden. Hieronder samengevat:

1. Ten eerste ben ik gaan kijken naar de voorwaarden van de belastingdienst en RDW. Ik zie daar dat ik van de belastingdienst een fictief blok van 1700*2000*900 in mijn camper moet kunnen plaatsen. Ik heb hierover gemaild naar de RDW en ze geven aan dat dit een regel is van de belastingdienst, om 'te voorkomen dat te kleine bedrijfsauto's als kampeerauto worden gebruikt’. Dit is dus precies wat ik wil gaan doen, en waarvan ik ook zie dat het hier veel gedaan wordt. Hoe is jullie ervaring met deze regel in de praktijk? Wordt deze streng nageleefd? Is dit een kwestie van eenmalig goedgekeurd krijgen en dan aanpassen, of heb ik dan problemen met eventuele verzekering?

2. Als ik twee officiële zitplaatsen in mijn camperbus wil, zijn dan de voorstoelen voldoende en kan ik de zitplekken achter (waar niemand dus op zit tijdens het rijden) naar eigen wens invullen zonder aan bepaalde voorwaarden te voldoen? En wanneer ik een bus koop met meerdere zitplaatsen, kan ik deze zitplaatsen gewoon laten verwijderen uit de bus en laten verwijderen uit de papieren?

3. Een grote hobby van me is fotografie. Nu ik met het plan zit om een camper om te bouwen, dacht ik er aan om een groot dakraam in te bouwen. Ik zou dan, in mijn idee, via dit dakraam het dak op kunnen klimmen. Dit geeft me, naast een prachtige zitplek, een interessante hoek voor foto’s in allerlei situaties. Nu vroeg ik mij ten eerste af of het überhaupt mogelijk is om zomaar op het dak van een Fiat Ducato te gaan staan. Daarnaast was ik benieuwd of er mensen zijn die meer ervaring hebben met het inbouwen van dakramen en zij nog dingen weten waar ik eens naar moet kijken of op moet letten wanneer ik dit idee ten uitvoer wil brengen.

Alle informatie is welkom; alvast bedankt!
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door 't Busje »

Een Ducato L2H2 is een prima basis voor een camper en dat rechthoekige blok past daar ook achterin. De laadruimte (type 250 en 290) is 3120 (l) x 1870 (b) x 1932 (h). Een kleine bedrijfswagen is een VW Caddy, Fiat Doblo etc.
De voorstoelen zijn altijd goedgekeurde zitplaatsen. Zitplaatsen achterin verwijderen kan altijd. Goedgekeurde zitplaatsen (dat wil zeggen met gordels) achterin bijplaatsen is moeilijker. De regels daarvoor hangen af van het bouwjaar van de bus. Niet goedgekeurde zitplaatsen achterin kun je rustig inbouwen. Die mogen tijdens het rijden niet gebruikt worden.
Dakramen inbouwen moet geen probleem zijn. Die zitten in alle buscampers op basis van de Ducato. Of je op het dak kunt zitten of lopen zou ik niet weten. Misschien wel op de spanten, maar waarschijnlijk niet daartussen. Een imperiaal lijkt me een beter optie.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Toedeledoki

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door Toedeledoki »

Als je een wat groter Gebo luik neemt dan zit je goed. Dit zijn in feite "vluchtluiken" voor op een schip. Erg sterk en degelijk. Een gewoon caravan dakraam zal snel stuk gaan als je er door gaat kruipen. Een dakraam of dakluik is geen probleem voor de belastingdienst.
Via het dakraam naar het dak is leuk. Maar de meeste mensen doen het via een laddertje op de achterdeur. Daar zal vast een reden voor zijn.
Zomaar lopen op het dak van een Ducato gaat niet zonder deuken. Er moet dus iets van een imperiaal op.
Er moeten 2 zitplaatsen in het woongedeelte van de camper aanwezig zijn. Deze mag je realiseren door de voorstoelen draaibaar te maken. Ook voldoet een eenvoudige houten kist met rugleuning en eventueel een kussen aan de term "zitplaats".
Zitplaatsen verwijderen mag altijd. Goedgekeurde zitplaatsen achterin (die je dus ook tijdens het rijden mag gebruiken) is iets lastiger. Maar niet onmogelijk. Tot ca 2013 wordt een bank in de lengte achterin goedgekeurd voor gebruik tijdens het rijden. Alles in de rijrichting moet origineel of goedgekeurd zijn.

Wij hadden een Mercedes 407 met imperiaal op het dak en laddertje achterop. Linda is een fanatieke hobby-fotograaf en die mist het imperiaal nog altijd. Levert inderdaad vaak leuke perspectieven op!
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb in mijn bus een (gebruikt) uitwerpluik uit een touringcar of taxi bus zitten.
Deze luiken kunnen erg duur zijn maar deze was gebruikt naar verhouding erg goedkoop.
Heb het er zelf in gezet.
Heel het luik kan verwijderd worden en alles is stevig genoeg om er door te klimmen.
Ook heb ik een groot imperiaal waarop ik planken heb gemaakt.
Dit is een mooie combi en is in het verleden gebruikt als terras.
Nadelen zijn er ook, het luik is ook makkelijk van buiten te openen.
Ik heb die handels er af geslepen en de handels binnen vastgezet.
Ook komt er erg veel zon door als je in de zomer naar het zuiden gaat.
Daar moet je een oplossing voor maken.

voorbeeldfoto van internet,mijn luik is doorzichtig :
vluchtluik.jpg
vluchtluik.jpg (55.54 KiB) 2900 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Toedeledoki

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door Toedeledoki »

http://www.gebomarineglazing.nl/nl/prod ... ne-luiken/

Deze zijn van binnenuit te blokkeren. Zeer sterk (overloopbaar) en bruin getint dus zonwerend. Sowieso de ideale dakluiken wat mij betreft. Maar de vraag blijft: waarom zou je binnendoor op je dak willen klimmen?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door dedruivenplukker »

Misschien omdat je bij een ladder achterop niet weet wie er onderweg nog bij komt zitten?

imagesOZ9CMXPN.jpg
imagesOZ9CMXPN.jpg (16.77 KiB) 2867 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
driesz
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 03 apr 2017, 23:46

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door driesz »

Is hij van na 2015? Blijkbaar zijn de regels strenger sinds dan en mag je niet zomaar dakramen plaatsen. Ik moet zelf nog uitzoeken wat wel en niet mag en hoe ik het ga doen, dus ik volg even :) (mijne is een Peugeot boxer l3h2 van 2015).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door BobV »

Ben wel benieuwd naar die (nederlandse) regels
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
dakempen
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 11:57
Locatie: Nijmegen

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door dakempen »

Een kleine bedrijfswagen is een VW Caddy, Fiat Doblo etc
Top! Ik had niet door dat het bij het fictieve blok van de belasting om een lege laadruimte ging. Ik dacht dat deze al ingevuld moest zijn met het bed etc. Ook goed om te horen dat ik een hoop gedoe met goedgekeurde zitplaatsen kan vermijden.
Is hij van na 2015? Blijkbaar zijn de regels strenger sinds dan en mag je niet zomaar dakramen plaatsen.
Nee, het wordt een Ducato van na 2011 (Euro 5 motor) maar voor 2013 (omdat ik anders wel heel veel BPM moet gaan betalen).
Als je een wat groter Gebo luik neemt dan zit je goed. Dit zijn in feite "vluchtluiken" voor op een schip. Erg sterk en degelijk. Een gewoon caravan dakraam zal snel stuk gaan als je er door gaat kruipen. Een dakraam of dakluik is geen probleem voor de belastingdienst.
Via het dakraam naar het dak is leuk. Maar de meeste mensen doen het via een laddertje op de achterdeur. Daar zal vast een reden voor zijn.
Ik had er nog niet bij stilgestaan dat er op boten inderdaad ook luiken zitten waar mensen doorheen moeten kunnen klimmen, maar dat is wel een goeie. Ik ga het eens in die hoek zoeken.
Of je op het dak kunt zitten of lopen zou ik niet weten. Misschien wel op de spanten, maar waarschijnlijk niet daartussen. Een imperiaal lijkt me een beter optie.
Wat betreft het ‘dakterras’ zat ik zelf ook al te denken aan een imperiaal; het is inderdaad veel steviger. Ik twijfelde hieraan vanwege mijn doel de camper er aan de buitenkant zo min mogelijk uit te laten zien als een camper en des te meer als een saaie bestelbus. Hierom heb ik liever ook geen ladder, buiten de reden die Druivenplukker ook al geeft: iedereen kan er dan op, ook ’s nachts of als ik zelf niet bij de camper aanwezig ben. Niet zo fijn als je niet op een camping of kampeerplaats staat.

Aan de reacties te lezen wordt het me echter duidelijk dat er compromissen gesloten moeten worden en een imperiaal (al dan niet met ladder) bijna noodzakelijk is wanneer ik op het dak wil kunnen lopen. Met onherkenbaarheid als doel in het achterhoofd, ga ik dat imperiaal zo laag mogelijk op het dak plaatsen om zo ook de zonnepanelen erop minder te laten opvallen. Ik zag elders op dit forum deze plaatjes en denk dat zo’n systeem voor mij ook wel uitkomst biedt.

Afbeelding
Afbeelding

Dan had ik nog een nieuwe vraag. Ik was namelijk aan het kijken of het eigenlijk gemakkelijk is om een vervanging te vinden voor de dubbele passagiersstoel. Idealiter wil ik hier een enkele passagiersstoel van maken en een doorgang maken in het tussenschot (of het tussenschot verwijderen en de passagiersstoel draaiend maken).

Ik kan echter nergens enkele passagiersstoelen voor Fiat Ducato’s vinden. Enkel een plateau dat kan draaien waar een stoel bovenop kan. Hebben jullie websites of winkels waar dit soort extra onderdelen te verkrijgen zijn? Ik begreep dat Ducato’s veel gebruikt worden voor zelfbouw, dus ik dacht dat die onderdelen makkelijker te vinden waren, maar misschien kijk ik ook wel helemaal niet goed.

Tot slot nog wederom mijn dank voor jullie meedenken! Zoals jullie vast al wisten zijn er best wat vragen waar je toch tegenaan loopt bij zo’n project, en dan is een forum als deze toch wel erg handig.
Toedeledoki

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door Toedeledoki »

Voor stoelen voor nieuwere Ducato's heb je eigenlijk maar 2 opties. En ze zijn duur! Reken op minimaal 500 Euro.

Egbert de Boer in Hemrik
Boomkamp Trading in Almelo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door kampo »

Betreffende dakterras.
Op het dak van een bestelwagen kan je niet staan, je krijgt een deuk.
Bovendien moet een imperiaal ook worden aangepast.
Als je daar dan al eens op gaat staan ga je merken dat het niet prettig is.
Ik heb het meermaals geprobeerd.
Het geeft helemaal geen veilig gevoel. Spekglad van vocht of dauw. En er is te veel gewiebel.
Dus zal je een balustrade moeten voorzien.
Om vervolgens nooit te gebruiken.
Koop een droon dat is goedkoper en weegt minder :-B
Met de besparing kan je het dak vol leggen met laag gemonteerde solar panelen.



Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door 't Busje »

Voor de (on)opvallendheid hoef je met een imperiaal niet zo bang te zijn. Al die aannemersbusjes hebben een imperiaal voor ladders etc. Voor het niet kunnen beklimmen van ladders bestaan ook oplossingen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door pele »

Een nette passagierstoel vinden voor een Ducato, Boxer of Jumper, ter vervanging van de tweezit-bank is steeds een probleem. Onder de 600 euro vind je ze normaal niet, tweedehands wel te verstaan. Een nieuwe kost zeker het dubbele. Bij recente wagens mag je niet zomaar een niet gestandaardiseerde stoel van een ander model of merk nemen. Ik ken het probleem, want heb er al 5x mee te maken gehad.

Als de topic starter een dakplateau wil om er al zittende of staande foto's te maken, zou ik overwegen om een alu - traanplaat van ongeveer 90 x 70 te verlijmen met polymeer op de verhoogde delen van het geprofileerde dak. Zo kan regenwater alsnog weg onder de plateau. Vanaf de begane grond is deze niet zichtbaar. Bij het gebruik van en dakimperiaal moet je eveneens een plaat voorzien waarop je kan staan of zitten.
Toedeledoki

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door Toedeledoki »

Stukje traanplaat op het imperiaal dan kun je er prima op lopen. Zo had mijn oude Mercedes dat ook. En een laddertje op de achterdeur om erop te klimmen. De zonnepanelen kun je ook nog wel in het imperiaal verwerken. Maar daar kun je niet op lopen natuurlijk!
Uiterlijk blijft het onopvallend, een bus met een imperiaal.
Ik denk zelf dat je iets dikker aluminium traanplaat op je dak kunt lijmen om erop te lopen. Het gewicht wordt dan beter verdeeld. Het dak op zich kan die belasting makkelijk aan. Alleen niet op 1 punt tussen de spanten.
Plaats reactie