De voorschriften van de Belastingdienst mbt het verkrijgen van het kampeerautotarief heb je gevonden.dakempen schreef: ↑zo 25 feb 2018, 11:151. Ten eerste ben ik gaan kijken naar de voorwaarden van de belastingdienst en RDW........ Hoe is jullie ervaring met deze regel in de praktijk? Wordt deze streng nageleefd? Is dit een kwestie van eenmalig goedgekeurd krijgen en dan aanpassen, of heb ik dan problemen met eventuele verzekering?
Als de wagen nu nog geen door de Belastingdienst erkende kampeerauto is, zul je aanmelding/aanvraag moeten doen en waarschijnlijk foto's op moeten opsturen om aan te tonen dat het zo is. Zo ging het bij ons ook voor de oude Transit.
De meesten houden zich daarna aan de inrichtingseisen en sommigen niet. Die veranderen zaken achteraf weer en voldoen mogelijk niet (helemaal) aan de eisen. Je loopt altijd het risico dat je wordt gecontroleerd, met name door de Douane. Is het dan niet conform de eisen, heb je echt een probleem en moet je alsnog diep in de beurs duiken (nabetalen voltarief en boete). Mijn broer had eerst een T3 en heeft nu een T4 (beide op kampeerautotarief) en gebruikt deze ook voor dagelijks woon-werk verkeer (enige auto). Hij is met beide auto's al eens aangehouden en gecontroleerd op voldoen aan de eisen. Of het komt omdat hij in het grensgebied woont (veel meer Douane) of omdat hij er onbetrouwbaar uitziet, laat ik aan de Douane over.