Belastingregels en dakramen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8493
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door EasyBee »

dakempen schreef:
zo 25 feb 2018, 11:15
1. Ten eerste ben ik gaan kijken naar de voorwaarden van de belastingdienst en RDW........ Hoe is jullie ervaring met deze regel in de praktijk? Wordt deze streng nageleefd? Is dit een kwestie van eenmalig goedgekeurd krijgen en dan aanpassen, of heb ik dan problemen met eventuele verzekering?
De voorschriften van de Belastingdienst mbt het verkrijgen van het kampeerautotarief heb je gevonden.
Als de wagen nu nog geen door de Belastingdienst erkende kampeerauto is, zul je aanmelding/aanvraag moeten doen en waarschijnlijk foto's op moeten opsturen om aan te tonen dat het zo is. Zo ging het bij ons ook voor de oude Transit.
De meesten houden zich daarna aan de inrichtingseisen en sommigen niet. Die veranderen zaken achteraf weer en voldoen mogelijk niet (helemaal) aan de eisen. Je loopt altijd het risico dat je wordt gecontroleerd, met name door de Douane. Is het dan niet conform de eisen, heb je echt een probleem en moet je alsnog diep in de beurs duiken (nabetalen voltarief en boete). Mijn broer had eerst een T3 en heeft nu een T4 (beide op kampeerautotarief) en gebruikt deze ook voor dagelijks woon-werk verkeer (enige auto). Hij is met beide auto's al eens aangehouden en gecontroleerd op voldoen aan de eisen. Of het komt omdat hij in het grensgebied woont (veel meer Douane) of omdat hij er onbetrouwbaar uitziet, laat ik aan de Douane over. :P
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door Korsou »

Indien je geen 'vaste ladder' wenst is dit wellicht een optie (of iets soortgelijks).

https://www.thule.com/nl-nl/nl/van-acce ... s-_-301404
License to chill !!!
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door BobV »

Of voor dat geld 4 van deze; https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Maar dan heb je natuurlijk geen Thule :bang:
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door Bringamosa »

dakempen schreef:
zo 25 feb 2018, 11:15
2. Als ik twee officiële zitplaatsen in mijn camperbus wil, zijn dan de voorstoelen voldoende en kan ik de zitplekken achter (waar niemand dus op zit tijdens het rijden) naar eigen wens invullen zonder aan bepaalde voorwaarden te voldoen? En wanneer ik een bus koop met meerdere zitplaatsen, kan ik deze zitplaatsen gewoon laten verwijderen uit de bus en laten verwijderen uit de papieren?
Houd er rekening mee dat je wagen dan van 3 zitplaatsen op papier naar 2 zitplaatsen op papier gaat. Dit zorgt er voor dat ze bij jou langs moeten komen of dat je naar lelystad moet rijden. (volgens moet je dan ook een groen nummerbord ofzo aanvragen voor die dag). Zou je niets veranderen aan de stoelen dan kan je ook zelf naar een keuringslokaal dichter in de buurt rijden.

Voor mij was de makkelijkere doorgang naar achteren toe toch belangrijker en ik ben dus ook van 3 naar 2 gegaan.
dakempen
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 11:57
Locatie: Nijmegen

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door dakempen »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

Voordat ik deze ideeën daadwerkelijk ten uitvoer kan brengen, moet ik nog wel een busje kopen. Ik ben al twee maanden aan het zoeken, sommige dagen actiever dan andere. Ik merk alleen dat ik erg onzeker ben in mijn keuze, en daarom was ik wederom benieuwd naar jullie input :)

Omdat ik als particulier BPM moet betalen kan de bus helaas niet te nieuw zijn. Ook wil ik minimaal een Euro4 motor. Ik zoek daarom een bus van ouder dan 2009, maar jonger dan 2006.

Nu heb ik begrepen dat de Fiat Ducato / Citroën Jumper / Peugeot Boxer van 2006-2011 van goede kwaliteit zijn met uitzondering van de 2.2l motor. Hier ben ik dus al naar aan het kijken, maar tot nog toe heb ik niet het juweeltje gevonden waar ik naar op zoek was. Ik ga gestaag door met deze zoektocht, maar als jullie nog tips of opmerkingen over dit type hebben is alle informatie welkom!

Tevens kan ik me niet voorstellen dat Fiat/PSA als enigen goede bestelbussen leveren. Hierom ben ik mijn zoektocht ook een beetje gaan verbreden naar andere merken. Zo las ik (ook op dit forum) dat er bijvoorbeeld ook best positief over de Renault Master wordt gedacht.

Nu is mijn vraag wat jullie ervaring is met andere merken, en welke merken / type bussen jullie zouden adviseren? Zouden jullie adviseren om bij Fiat/PSA te blijven zoals de meeste camperbouwers lijken te doen, of vinden jullie andere merken net zo goed of misschien wel beter? Hebben jullie nog meer tips waar ik echt op moet letten bij de aankoop?

Wederom mijn dank!



PS.

Ik weet dat de titel inmiddels niet meer klopt, maar weet niet echt hoe daar mee omgegaan wordt op dit forum. Zodra ik de aankoop heb gedaan deel ik graag mijn ervaringen met het ombouwen en zal ik dit tegen die tijd wel kloppend maken :)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door 't Busje »

dakempen schreef:
do 15 mar 2018, 12:53
Tevens kan ik me niet voorstellen dat Fiat/PSA als enigen goede bestelbussen leveren.
Fiat/PSA bussen zijn breder dan alle andere. Dat is een voordeel als je een dwarsbed wilt maken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Belastingregels en dakramen



Bericht door Bringamosa »

De renault master/opel movano kan je overdwars ook op 180cm krijgen, moet je wel een klein stukje dunner isoleren bij voeteneind en hoofdeind. 2cm aan elke kant.
Plaats reactie