Vraag rond isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
titoma
Berichten: 44
Lid geworden op: di 12 nov 2019, 8:09

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door titoma »

Ik ben ook aan het bouwen, en dacht slim te zijn, ik heb de holle ruimtes in de stijlen boven en achter in de bus gevild het glas / steenwol...… Nu sprak ik een andere bouwer, die kwam mijn bus bekijken, en zei dat het spul er meteen uit moet, het zou als een spons werken met vocht.
Nu ga ik vrijdag weer verder, zal ik beginnen de stijlen weer leeg te halen?

Groet Michel
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door PaulBng »

Zeker.
Glaswol neemt het vocht op maar staat het niet weer af. Het wordt dus gewoon nat. En dan zakt het in elkaar.

Voorbehandelde schapenwol is een goed alternatief.
Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door Tom_ »

Dit is inderdaad een onderwerp met veel meningen.

Ik ben momenteel met een ombouw bezig en heb na veel lezen uiteindelijk voor schapenwol gekozen (zonder dampscherm). Xtrem lees ik ook goede ervaringen over.

Wat bij mij uiteindelijk de doorslag heeft gegeven om voor schapenwol te gaan, is de hogere isolatiewaarde, en dat het niet gelijmd hoeft te worden (ivm gezondheid). De toekomst zal moeten leren of het een goede keuze geweest is.

Als je schapenwol gebruikt, zou ik doscha wol nemen. Naast doscha heb ik ook isolena gebruikt, maar die is toch echt van mindere kwaliteit. Tip: het is taai spul om te snijden, ik heb het gezaagd met een cirkelzaag (oppassen natuurlijk).
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door henk en lila »

Glas- en steenwol kunnen ook vochtafwerend behandeld zijn. Deze gaat bijvoorbeeld in spouwmuren: https://www.isolatie-info.nl/spouwmuuri ... uf-supafil
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie