Vraag rond isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Sjimmiej
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 16 feb 2018, 10:10

Vraag rond isolatie



Bericht door Sjimmiej »

Dag Iedereen,

Mooi forum dat jullie hier hebben! Ik heb de zoekfunctie gebruikt om antwoord te krijgen op een aantal vraagjes, maar het blijkt een moeilijk onderwerp te zijn, waar de meningen nogal verspreid over zijn. Daarom voel ik mij toch genoodzaakt om een nieuw topic te openen, met alle gevolgen van dien.

Ik ben bezig een Ford Transit om te bouwen tot camper. De plannen zijn zo goed als klaar, de bus is leeg en schoon gemaakt, enkel zit ik nog met een issue rond het isoleren.
Ik zou graag X-trem gebruiken om alles te isoleren, omdat velen online er goede ervaringen mee hebben. Ik zoek enkel nog een product om de lege ruimtes tussen x-trem en binnenwand op te vullen. Zoals in deuren, rond wielkassen etc. Sommigen van jullie raden schapenwol aan, anderen zijn daar op tegen. Mijn binnenwandjes ga ik maken van MDF light.
Kortom; buitenwand, X-trem, iets om de gaten mee op te vullen, MDF. Wat raden jullie aan, en waarom? En In hoeverre moet ik mij zorgen maken over vocht tussen de wandjes, en wat doe je er tegen?

Bedankt alvast voor de moeite van het reageren. Zodra ik wat verder in de werkzaamheden ben wil ik nog een uitgebreid (foto)verslag plaatsen.

Groeten,

Jimmy
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door PaulBng »

Toch schapenwol. Neemt vocht op maar staat het ook weer af.
Geen damp remmende folies etc gebruiken in een bus. Dan sluit je het vocht op.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door annoh »

@TS,

Je geeft niet aan of het om geluid dan wel T isolatie gaat.

Uit mijn eigen metingen blijkt dat veel rij-geluiden afkomstig zijn van vloer en wielkasten. Ik heb geconstateerd dat X-trem niets doet aan geluid isolatie. Agglomer doet dat wel en wel -3 dBa. Indien je de juiste vloerbedekking kiest kan je wel een demping van -6 dBa halen zo is mij gebleken.

Ik heb wat indicatieve metingen gedaan betreffende T isolatie X-trem versus Agglomer. Ik kom weinig verschil tegen.

Agglomer kan vocht aantrekken. Dat kan je oplossen door een strook van X-trm te gebruiken bij achterdeuren en schuifdeur.

Schapenwol zou vocht regulerend werken. Van belang is dat je e.e.a. aan de binnenkant niet afsluit. Ik heb gemerkt dat de meningen over schapenwol op dit forum zwaar verdeeld zijn.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8477
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door EasyBee »

Hierop aansluitend : isoleren betekent automatisch goed blijven ventileren, er bouwt door aanwezigheid van warmte en ademende wezens (ik laat in het midden van welke soort dan ook) onherroepelijk vocht op. Dat moet er uit, dus ventilatie.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Sjimmiej
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 16 feb 2018, 10:10

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door Sjimmiej »

Bedankt alvast voor de snelle reacties!


@Annoh, Ik spreek voornamelijk over warmte isolatie

@Easybee, Ventileren van het hele voertuig, akkoord. Maar tussen buiten en binnen wand is het moeilijk ventileren, lijkt me. Blijft daar geen vocht hangen? In het schapenwol?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door PaulBng »

Er zitten in een bus overal "gaten" in de stijlen. Gewoon niet alle stijlen helemaal volstoppen. Dan hou je voldoende ventilatie om de wol het vocht weer af te laten geven.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door annoh »

@TS,

In de dorpel zitten gaatjes. Tijdens het rijden ontstaat er onderdruk. Indien er verder wat open verbindingen aan de binnenkant zijn ontstaat er een trek en daarmee ventilatie.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door WoutvanAken »

Waarom lijm je de X-treme of Armaflex niet direct tegen de buitenplaat?
Er blijft dan een holle ruimte tussen de betimmering en de isolatie.
De kokers/profielen kun je dan naar wens nog vullen met schapenwol o.i.d.
Wout.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door PaulBng »

Lees de openingstopic nou nog eens, Wout.....
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door pele »

Een beetje off topic...
Ik las hierboven dat topic starteer MDF light wil gebruiken. Ik weet niet wat dit precies is, maar MDF in't algemeen is minder geschikt dan multiplexen (van populier, berken, okoumé, meranti,...)
MDF is zwaarder en kan zeker op termijn geen vocht verdragen.( Voordelen zijn er wel : homogeen, laat zich goed bewerken en goed te lakken.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door Mickel Moen »

Zoals je zelf al zegt. De meningen verschillen.
Het belangrijkste is hierboven al gezegd namelijk: ventileren.

Ik heb er op mijn blog meerdere pagina’s aan gewijd: https://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolat ... latie.html

Succes met het kiezen.

En inderdaad mdf zou zeker ook niet mijn keuze zijn. Triplex/multiplex is lichter. Zeker als je populier -plex neemt. Overigens heb ik de reeds aanwezige panelen van hardboard gebruikt. :-B Of bedoel je dat met mdf-light?
Die heb ik op de zichtbare plekken met kunstleer bekleed. Schapenwol erachter en klaar is Kees.

https://mickelmoen.blogspot.nl/2013/08/blog-post.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door WoutvanAken »

Je hebt gelijk Paul, sorry. Niet goed gelezen, ik vond het ook al vreemd.....
Wout.
Sjimmiej
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 16 feb 2018, 10:10

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door Sjimmiej »

Bedankt allen voor de reacties. Ik ben al veel geholpen.
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Vraag rond isolatie



Bericht door TomF »

Hallo,

(Ik heb enige twijfel om hier aan te haken omdat dit alweer een oud draadje is, maar ik wil liever niet het zoveelste nieuwe draadje over isolatie beginnen)

Wat ik tot nu toe nog niet gelezen heb, is om Agglomer luchtdicht verpakt te gaan gebruiken (Gesealed ofzo).
Dan zou je een goede isolatie hebben (Temperatuur en geluid, zonder het nadeel dat het vocht vast houdt)

En ik heb ook nog niet gelezen om bijvoorbeeld een VW Transporter af-fabriek te laten voorzien van de volgende optie:
[6CG] Extra ventilatieopening in de D-stijl

Tom
Plaats reactie