Moeilijk plek voor koelkast installatie?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gustavsson
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 nov 2017, 17:42

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door Gustavsson »

't Busje schreef:Als die balk/spant hol is, kun je die misschien als ventilatiekanaal gebruiken, zo nodig met geforceerde ventilatie met een computerventilatortje.

Lijkt mij ook heel goed, om de luchtkanal te gebruiken als ventilatie.
Maar hoe is het met de veiligheid? Als de koelkast gas lekt, blijft de gas in de bus. Met ventilatie van buiten is het geen risico.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door 't Busje »

Je moet altijd van/naar buiten ventileren, ook al wegens de verbrandingsgassen. Een goede koelkast heeft verder een thermokoppel en zal dus geen gas lekken als het vlammetje uitwaait.
Desalniettemin is de gekozen plaats voor de koelkast uiterst ongelukkig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door pele »

Die koker is echt ongeschikt/onvoldoende om rookgassen en warmte af te voeren. Ook het idee van Kroppie is ontoereikend.
Sorry, wil je een absorptiekoelkast, herbekijk je indeling!
Gustavsson
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 nov 2017, 17:42

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door Gustavsson »

Bedankt voor jullie reacties.

Veiligheid komt eerst! Zo is het.

Dus, als ik de koelkast daar wil hebben. Dan moeten zonnepanelen op het dak geïnstalleerd worden en een compressor koelkast gebruikt worden.
Dat is mijn budget niet voor, helaas.

Ik ziet nu te denken om de koelkast te installeren bij de schuifdeur. Wij gaan de keuken-blok bij de schuifdeur hebben.

Dan kan ik gaten in de schuifdeur maken voor het ventilatie.
Probleem is de uitlaat. Als de schuifdeur open is, kreeg ik alles binnen in de bus. Niet een handige plek eindelijk, maar wel veilig....
Laatst gewijzigd door Gustavsson op ma 12 feb 2018, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door gsm »

Je wil wel gaten maken in de deur voor ventilatie maar waarom dan niet in de wand waar je hem gepland heb ?
Ja kan links de afvoer door de wand maken en rechts 2 roosters, één onder en één boven achter de koelkast eventueel met een PV ventilator die je met de hand aan en uit kan zetten om de ventilatie te forceren.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door 't Busje »

Bij of voor de schuifdeur gaat niet. Normaal gesproken heeft de achterkant van een absorptiekoelkast geen open verbinding met de binnenkant van de camper. Het onderste rooster zuigt koude buitenlucht aan en door het bovenste rooster wordt de warme lucht en de verbrandingsgassen van de koelkast afgevoerd. Hoe je een gesloten verbinding met de schuifdeur wilt realiseren, is mij een raadsel. Bij veel buscampers zit de koelkast aan de rechterkant net achter de schuifdeur met de roosters in de zijwand. Misschien is het nuttig dat je wat plattegronden van buscampers bekijkt, want de fabrikanten hebben de indelingen daarvan meestal wel aardig doordacht.
Op de foto van het bovenste rooster zie je rechts de rookgaasfvoer die direct aansluit op de schoorsteen van de koelkast.
bovenrooster.jpg
bovenrooster.jpg (102.39 KiB) 299 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 't Busje op ma 12 feb 2018, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door gsm »

Vreemd, bij die van mij in mijn vorige camper zat op de afvoer buis van de koelkast een ±110° buisje aangesloten die weer op een buitenrooster aangesloten zat zodat de afvoergassen direct naar buiten afgevoerd werd.
De roosters diende om de warmte achter de koelkast af te voeren. Omdat de warmte soms niet goed afgevoerd werd omdat het bv buiten te warm was heb ik in het bovenste rooster een PC koeler geplaatst en dat werkte goed.

Foto verduidelijkt het goed en zo was het bij mij ook. :thumbup:
Laatst gewijzigd door gsm op ma 12 feb 2018, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door ducati 900 »

vanHooltje schreef:Die balk kan je er niet uithalen, deel van dragend shassis!
Het is een deel van de karosserie en als je links en rechts van de koelkast een balk last van de helft van de breedte van de originele balk is dat geen probleem.
Je kunt daarvoor een stuik plaat nemen van 1 of 1,5 mm en dit in de vorm (laten) zetten.

Vwb de ventilatie, als je onder de staande balk, waarvan je de bovenste helft verwijdert, in de bodem of buitenkant
een opening met een rooster maakt dan is dat ruim voldoende om frisse verbrandingslucht aan te zuigen.
En als je deze opening even groot maakt als de afmeting van de balk dan lijkt mij dat ook voldoende om de
koelkast te koelen.
Natuurlijk moet je ook voor een rookgasafvoer zorgen, dit kan evt. door het dak.
En dan aan de bovenkant in de zijkant een rooster voor de afvoer van de warmte.
Maar ik ging ook voor een compressorkoelkast.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door pele »

Ducati
Deze wijzigingen aan het koetswerk zullen nooit aanvaard worden!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door Kroppie »

in belgie niet nee, weet niet waar TS woont

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door Kroppie »

en links en rechts van de balk 2 hoge smalle roosters.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door gsm »

Denk dat 2 hoge smalle roosters niet werkt voor koeling
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door L4H3 »

Denk dat je gewoon van je standpunt af moet door een koelkast op gas te willen. Neem een compressor koelkast en probleem opgelost. Geen roosters. Geen pijp. Geen gaten maken in je bus. Ik zie alleen maar voordelen met een compressor kk.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Moeilijk plek voor Koelkast installatie?



Bericht door pele »

https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 09356.html

Als je snel bent... . Nieuwprijs 1000 euro. Zelden te vinden tweedehands.
Volgens mij prima toestel voor correcte prijs.
Plaats reactie