Moeilijk plek voor koelkast installatie?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door BP 2 »

Gustavsson, Waarom het zo moeilijk maken met een absorptiekoelkast? Met een compressorkoelkast is de installatie eigenlijk eenvoudiger want een elektrische kabel is sneller gelegd dan gasleidingen. Met gaskoelkast moeten, de wanden goed aangesloten zijn aan de wanden ivm de verbrandingsgassen wat bij een compressorkoelkast niet hoeft.
Onze tweede zelfbouw is terug met een MDC90 Dometic/Waeco compressorkoelkast en verwarming met een standverwarming op diesel het gevolg is dat wij alleen een campingazflesje gebruiken om te koken en dat neemt ook veel minder plaats in dan een andere gasfles wat een voordeel is in een buscamper. Een nadeel is dat je een best een tweede batterij en zonnepaneel nodig hebt.
In onze bussen hebben we de koelkast boven de wielkast geplaatst wat een handige hoogte is en daar is de bus iets breder dan er boven.
Denk nog eens goed na over de indeling want balken doorzagen van de basisstructuur kan en mag eigenlijk niet.
Zoals te zien op de foto hebben we een gasoventje boven de koelkast maar dat is geen must.
BP 2

Afbeelding
Gustavsson
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 nov 2017, 17:42

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Gustavsson »

Hallo, dank jullie wel voor al informatie!

Ik heb besloten om een compressor koelkast met zonnepanelen te gebruiken.

De prijsverschil is niet groot uit eindelijk, een paar honderd euro duurder.
Absortie koelkast met installatie 350-400 Euro (moet extra uitlaat kopen)
Zonnepanel met 220v koelkast en installatie 550 euro (zonder omvormer)

Maar nu heb nu een artikel gelezen, waarin staat dat een omvormer met koelkast dubbel zoveel stroom als een koelkast compressor op 12 volt gebruikt.

Ik ga 200 watt zonnepanelen gebruiken met een batterij rond 150 ah.
Een koelkast 80-100 liter - rond 45 cm breed, rond 50 cm diep en rond 80 cm hoog - 220 volt.

Ik ben bang voor dat de koelkast met een omvormer te veel stroom gebruikt.

Wat is jullie ervaring hier in? Wat voor zonnepanelen/batterij/koelkast/omvormer hebben jullie? hoe werkt het?

Ik heb een omvormer voor 300 watt, ik ben bang voor dat die te klein is? wat denken jullie?
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door myway »

De omvormer van 300 watt is in ieder geval te klein om een 230 kast te laten draaien.
Hiervoor zou het toch minimaal 800 watt moeten zijn.
Een 230 kast heeft een bepaald verbruik en de omvormer gebruikt natuurlijk ook, hoeveel dat is??
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door gsm »

Waarom een compressor koelkast op 230 ? Neem er een op 12V
Wij hebben een 130L en staan nooit aan de paal met een 90Ah accu en 265Wp paneel op het dak.
Even bij de Wit gekeken en daar kost een Indel 85L €689 en verbruikt gemiddeld 1,3A/h
Dit alleen als voorbeeld :cheers:
Ga je een huiskoelkast nemen ? Ja die vraagt met omvormer veel meer.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gustavsson
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 nov 2017, 17:42

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Gustavsson »

Myway,

Ik heb de koelkast en de omvormer nog niet, dus wet niet hoeveel.

gsm

Omdat 220v koelkasten veel goedkoper zijn.
Ik kan voor 60-80 euro tweedehands kopen, heel mooie.
Een 12 volt koelkast is niet veel op het markt, niet tweedehands. Ik heb niet onder 400 euro gezien. Ik wil geen boven klep, die zijn goedkoper.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door kampo »

Een 230V koelkast lijkt goedkoper als een 12V koelkast maar is het niet.
Je moet de prijs van een oversized omvormer erbij rekenen, dat valt nog mee.
Een goed KK model kiezen en het ombouwen voor veilig gebruik in een bus. Deur vastzetten,
condens afvoer maken, gevaarlijke 230V electra verstevigen, voor permanent 230V gebruik tijdens rijden.
Het beetje extra stroomverbruik en de aanslag daardoor op je 12V accusysteem gaan je jarenlang geld kosten.
Niet enkel je centen of goedkoop bekijken. Je hebt iets minder autonomie wat voor velen doorslaggevend is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Kroppie »

in de praktijk valt het allemaal hard mee met al die dingen die zogenaamd omgebouwd moeten worden, en ja je hebt een omvormer nodig , die hebben een hoop mensen toch al voor andere dingen en het stroom gebruik is ook niet dusdanig dat je dat lange tijd veel geld gaat kosten , die accu word onder het rijden weer opgeladen dat valt niet eens op dat beetje.
tja als je met je camper op expeditie gaat in een of andere jungle of woestijn , dan word het wel wat anders maar voor jan de gewone camperaar is het allemaal niet zo dramatisch als voorgesteld.
er zijn op het forum meer ervaringen te vinden waarbij het prima werkt als ervaringen waarbij het tegenviel of zelfs helemaal niet ging

maar net wie men geloven wil , en wat het beschikbare budget is, en wat men er mee van plan is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door gsm »

Ik denk dat je kampo en kroppie beiden kunnen geloven maar net wat kroppie schrijft wat voor soort kampeerder ben je :cheers:
Sta je vaak of regelmatig aan de paal dan voldoet een keukenkoelkast best maar sta je vaak los dan denk ik van niet.
Een keukenkoelkast verbruikt gemiddeld 100W/h samen met de omvormer kom je op ±120W/h wat 10A per uur onttrekking betekend.
In vergelijking met mijn 12V-130L koelkast die verbruikt gemiddeld 1,38A per uur
Met de keukenkoelkast op een accu van 180Ah betekend het dat je in één nacht op je maximale ontlading zit van je accu
Dan moet die overdag weer 100% opgeladen worden wat in de praktijk niet lukt.
Vergeet niet dat een gebruikte keukenkoelkast ook vaak meer verbruikt dan een nieuwe A+++ :thumbdown:
Het budget zal de belangrijkste reden zijn want TS zou eerst gaan voor een absorptie en is na vele adviezen overstag gegaan naar een compressor maar blijft nu steken op een keuken koelkast. Begrijpelijk maar denk ook even aan de toekomst.
Succes met de overweging :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Kroppie »

ik heb een keuken koelkast op de omvormer en sta nooit aan de paal(wel eens voor , maar dat is wat anders) gestaan, en het verbruik zomers in zd frankrijk is +- 32 Ah op een dag , koelkast draait gemiddeld maar 27% van de tijd., wat makkelijk door de 320Wp van de panelen gedekt wordt
slechts een ervaring van een al jaren tevreden keuken kk gebruiker.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Aloys »

gsm schreef:
do 22 feb 2018, 13:05
Een keukenkoelkast verbruikt gemiddeld 100W/h samen met de omvormer kom je op ±120W/h wat 10A per uur onttrekking betekend.
In vergelijking met mijn 12V-130L koelkast die verbruikt gemiddeld 1,38A per uur
Dit klopt niet, volgens mij: 100W/h = 2,4KW/dag x 365 = 876KW/h op jaarbasis. Dat kost dan (thuis) zo'n € 175 aan stroom!
Ik heb in de garage een nieuwe staande koelkast van 1,80m hoog, die gebruikt nog géén € 30 per jaar.

Bovendien, 10A per uur uit de accu, dat is wat die oudere absorptiekasten gebruikten, op 12V. Een compressorkoelkast op 230V
gebruikt gemiddeld per uur... even Googelen.

Coolblue, tafelmodel:
A+++ = 80 kWh per jaar = € 18,40
A++ = 120 kWh per jaar = € 27,60
A+ = 150 kWh per jaar = € 34,50
Een kastmodel gebruikt per jaar 90/130/160 kWh (dus 10 kWh extra)

Bron: https://www.koelkaststore.nl/advies/ver ... lkast.html
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door gsm »

Je heb gelijk, ik heb het van google gehaald van een zoals het nu blijkt een oud topic. :bang:
Als je het omreken met een nieuwe A+++ koelkast dan is het misschien wel gelijk. :thumbup:
A+++ keukenkoelkast van 80kWh/jr met omvormer zal dan ±12W/h verbruiken wat neerkomt op 1A en dus ongeveer het zelfde als een 12V koelkast.
Maar laat TS eerste even weten welke koelkast die wil kopen dan is het goed te vergelijken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Appiecamp »

Wat is het verbruik van een omvormer van 800 watt?
Zit daar veel verschil in per type of vermogen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Kroppie »

een apparaat vraagt het vermogen de omvormer bepaald of hij het gevraagde kan leveren.
een apparaat wat 800 watt vraagd en een omvormer die dat kan leveren.
het rendement van een omvormer is het hoogst bij vollast, meestal zo,n 87 a 88% dat ontloopt elkaar niet veel bij de verschillende merken.
wat wel veel verschil kan geven is het nullast verbruik, het verbruik wat de omvormer nodig heeft om niets te doen zeg maar, dus uitzetten als je hem niet meer nodig hebt

een omvormer met een belasting van 800 watt vraagd 800watt gedeeld door 12 volt plus het rendement van zeg 13% dus zeg maar 75 ampere uit de accu.
verbruik is dus afhankelijk van het te gebruiken apparaat, niet van de omvormer

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Moeilijk plek voor koelkast installatie?



Bericht door Appiecamp »

Ik bedoelde eigenlijk in standby stand dus als er geen gebruikers zijn maar de omvormer wel aan staat.
Plaats reactie