Zelfbouwproject Ducato L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
landcruiser
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 19:06
Locatie: Bombinhas- Brazilie
Contacteer:

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door landcruiser »

54wolf45 schreef:Misschien een stomme vraag maar kan je een bestuurdersstoel gebruiken als passagiersstoel? Ik snap dat de gordel dan aan de verkeerde kant zit maar kan je dit (laten) vermaken of is dat niet te doen?
Ja dat kan, bij mijn braziliaanse Ducato in elk geval wel maar dit zal bij de europese modellen net zo zijn. De veiligheidsgordel zit aan de carrosserie vast je moet enkel de houder waar ie dus inklikt aan de andere kant van de nieuwe stoel bevestigen ( = 1 12 mm gaatje boren) .
Omdat de sensor voor de airbag aan de gordel van de middelste stoel gekoppeld zit en je die dus niet meer hebt heb ik die gordel verwijderd en onder de passagiers stoel weggewerkt om zo dat kabeltje weer gewoon aan te kunnen sluiten anders zou je airbag niet werken

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door GuusA »

Leuk project, ik begin binnenkort met ombouw van een Ducato L3H2 tot camper.
Vraagje: ben je bij het verwijderen van het tussenschot ook 2 bevestigingspunten (1 links, 1 rechts) tegengekomen die lijken op een popnagel?
Zo ja, hoe verwijder je die?
De rest zijn Parkers, da's simpel.
Alvast bedankt.
Guus
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door L4H3 »

Tussenschot zit alleen met schroeven vast. Ding is er binnen 5 minuten uit.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

landcruiser schreef:
zo 20 mei 2018, 14:00
54wolf45 schreef:Misschien een stomme vraag maar kan je een bestuurdersstoel gebruiken als passagiersstoel? Ik snap dat de gordel dan aan de verkeerde kant zit maar kan je dit (laten) vermaken of is dat niet te doen?
Ja dat kan, bij mijn braziliaanse Ducato in elk geval wel maar dit zal bij de europese modellen net zo zijn. De veiligheidsgordel zit aan de carrosserie vast je moet enkel de houder waar ie dus inklikt aan de andere kant van de nieuwe stoel bevestigen ( = 1 12 mm gaatje boren) .
Omdat de sensor voor de airbag aan de gordel van de middelste stoel gekoppeld zit en je die dus niet meer hebt heb ik die gordel verwijderd en onder de passagiers stoel weggewerkt om zo dat kabeltje weer gewoon aan te kunnen sluiten anders zou je airbag niet werken

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Bedankt voor je antwoord maar inmiddels hebben we 2 andere stoelen gekocht om erin te zetten.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

GuusA schreef:
zo 20 mei 2018, 15:24
Leuk project, ik begin binnenkort met ombouw van een Ducato L3H2 tot camper.
Vraagje: ben je bij het verwijderen van het tussenschot ook 2 bevestigingspunten (1 links, 1 rechts) tegengekomen die lijken op een popnagel?
Zo ja, hoe verwijder je die?
De rest zijn Parkers, da's simpel.
Alvast bedankt.
Bij mij zat hij idd alleen met schroeven vast en was hij er heel simpel uit te halen. Alleen wel erg zwaar om te tillen dus dat heb ik even samen met mijn man gedaan.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Er is alweer veel gebeurt de afgelopen tijd. Het probleem met de luifel is opgelost. We hebben hem er helemaal afgehaald en een aantal schroeven waren aan het roesten. We hebben alles schoongemaakt en roest verwijderd. De schroeven vervangen door rvs schroeven en bouten. Alles met een laag kit weer teruggezet. Het lekt niet meer en het piept ook niet meer!

De huishoudaccu is binnengekomen dus mijn man is druk met de elektra geweest.

Het plafond is geïsoleerd en voorzien van plaatwerk. Dit gaat nog afgewerkt worden met gelakte latjes maar die komen pas over 2 weken geleverd worden.
Afbeelding

Dit wordt het hoofdeinde van het bed. In het midden een schakelaar voor 4 spotjes die boven het bed komen. Aan beide kanten een dubbele usb aansluiting voor het opladen van de telefoon enz. In de schuine zijde heb ik nog een bakje gemaakt waar je een paar kleine dingen in op kunt bergen.
Afbeelding

Ik ben alvast begonnen met het opbergvak boven de cabine. Het gaat uiteindelijk een dichte kast worden maar hoe ik dat precies ga afwerken moet ik nog even goed bedenken.
Afbeelding

De achterruiten zijn geplaatst. Dit hebben we laten doen omdat we dat voor ongeveer dezelfde prijs konden doen als dat we zelf ramen zouden kopen.
Afbeelding

De eerste achterdeur is afgewerkt. Het middenstuk bestaat uit hetzelfde stof als het hoofd en voeteneind.
Afbeelding

We hebben ook 2 lattenbodems bij de ikea gekocht en die heb ik aangepast zodat ze goed op hun plaats passen. Ze zitten nog niet in de bus omdat ik eerst de kasten onder het bed af ga maken.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

We zijn weer lekker opgeschoten met de bus!

Onze kat Noxi heeft de bus alvast goedgekeurd!
Afbeelding

Onder het bed zijn de wielkasten afgetimmerd en extra geïsoleerd met schapenwol. Daarboven zijn 2 open vakken gemaakt om wat spullen in op te bergen. De lattenbodems zijn wat aangepast en passen nu goed op hun plek.
Afbeelding

Onder het bankje is de elektra weggewerkt, via het luik kun je er nog gemakkelijk bij.
Afbeelding
Afbeelding

Aan de zijkant van het bankje zit een lade voor extra opbergmogelijkheden. De kussens moeten nog iets aangepast worden en krijgen nieuwe bekleding.
Afbeelding

We zijn begonnen met de keuken. De laden zijn van de IKEA trofast lades, erg makkelijk. Aan de rechterkant komen de watertanks en daarboven een plank waar we de pannen kwijt kunnen. Er komt aan de zijkant van de keuken nog een stuk keukenblad dat je op kan klappen.
Afbeelding

De verhoogde vloer zit erin. In het midden een luik voor extra opbergruimte en aan de voorkant een vak waar je slippers in kunt opbergen.
Afbeelding

Het plafond gaat afgewerkt worden met dunne latjes (gaan we morgen ophalen) Maar voor het stuk bij de schuifdeur weet ik nog niet helemaal wat ik moet doen. Om de onderste stijl heb ik stof geplakt zoals op de foto te zien is. Het plan was om daarboven een schuine plank te plaatsen net als op de andere schuine stukken en de latten daarop laten doorlopen. Aan de rechterkant gaat dat denk ik wel lukken maar aan de linkerkant loopt het met een bolling naar binnen dus moet ik daar wat anders verzinnen. Heeft iemand nog een goed idee hoe ik dat kan afwerken? Voor de afwerking boven de cabine zit ik ook nog te twijfelen hoe ik dat kan aanpakken. Ik weet dat er originele afwerking te koop is voor de zijkanten maar dat vindt ik best prijzig en als ik het zelf kan doen lijkt dat me wel leuker. Als iemand nog tips heeft of foto's hoe het er bij jullie uitziet?
Afbeelding
Afbeelding

We hebben ook nog een zonnepaneel geplaatst maar daar heb ik geen foto van. Morgen gaan we de latten voor de plafond afwerking halen en dan zal ik daar wel even zoet mee zijn.
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door anka »

Vrolijke kleur zo, dat blauwgroen :)

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Dank je!
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

De camper is ondertussen klaar (voor zover dat kan met een zelfbouw camper :wink: )

Het Bed met aan het hoofdeinde 2 dubbele 12 volt oplaad punten en 2 zakjes voor de telefoon enz. Aan het voeteneind de wereldkaart van kurk.
Afbeelding
Afbeelding

De hoge kast met onderaan de porta pottie, daarna de koelkast op 12 volt en bovenaan een kast met legplanken.
Afbeelding

Onder het bed hebben we opslag plek voor kleding enz. Ik zat te twijfelen waarmee ik het af ging sluiten maar uiteindelijk voor een doek gekozen omdat dat lekker licht is en weinig plek inneemt.
Afbeelding
Afbeelding

De keuken, lekker simpel maar precies wat wij nodig hebben. De deurtjes zitten met magneten vast en zijn in zijn geheel weg te halen waardoor je overal makkelijk bij kunt.
Afbeelding

De zithoek met nieuwe kussens en 3 puntsgordels. Op het moment is 1 voorstoel draaibaar, voor de andere stoel moeten we nog een draaiplateau enzo kopen. Nog een open bovenkastje voor extra opberg mogelijkheden.
Afbeelding

De overgang van vroegere laadbak naar de cabine was een moeilijk punt. Ik heb er voor gekozen om het zo simpel mogelijk aan te pakken omdat ik geen ervaren klusser ben en geen groot budget heb. De balk bij de schuifdeur heb ik bekleed met stof. De zijkanten heb ik van hout gemaakt en overtrokken met stof en van de bovenkant hebben we een open kast gemaakt.
Afbeelding

Zelf ben ik heel tevreden met het plafond van smalle latjes. Het was een flinke klus om alle latten te beitsen en om de beurt op het plafond te plakken maar het resultaat mag er wezen.
Afbeelding

Het eerste echte proefweekend moet nog komen maar ik heb er alle vertrouwen in!
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Ik heb nog 3 rollen schapenwol over van 600x60x3 cm voor de geïnteresseerden.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door roze »

Proficiat met je camper!
Ziet er goed uit voor een <citaat> onervaren klusser.

Veel vakantie plezier er mee!
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

roze schreef:
ma 27 aug 2018, 14:30
Proficiat met je camper!
Ziet er goed uit voor een <citaat> onervaren klusser.

Veel vakantie plezier er mee!
Dank je!
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door anka »

Netjes gedaan bij de b stijlen! Wat voor stof heb je gebruikt?

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Plaats reactie