Zelfbouwproject Ducato L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Zelfbouwproject Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

We zijn misschien wat eigenwijs maar hebben besloten om deze Fiat Ducato L2H2 uit 2007 te kopen.
Afbeelding

Hij is gebruikt in de motorcross sport om met een motor naar een crossbaan te rijden en daar te overnachten. De verkoper was bezig om hem om te bouwen en tot camper te laten keuren maar door een blessure kwam het stil te liggen. Bus heeft dus al een inrichting die volgens mij bijna klaar is om te keuren, er zit een bed in, keukentje, verschillende opbergmogelijkheden, en een bankje in. Volgens mij ontbreekt alleen de tafel. De inrichting is van vrij zwaar hout gemaakt en heeft niet de indeling die wij willen dus na de keuring zullen we dit eruit halen en opnieuw beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor dat we hem laten omkeuren heb ik het tussenschot er wel uitgehaald daarvoor een deel van de keuken gedemonteerd maar dat ga ik morgen weer terugzetten.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 54wolf45 op vr 09 mar 2018, 20:34, 4 keer totaal gewijzigd.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Doordeweeks wil ik de bus ook voor mijn werk gebruiken (ik train blindengeleidehonden) dan plaats ik onder het bed 2 benches waar de 2 honden in kunnen. Als ik dan ergens ga trainen blijft er dus steeds 1 hond in de auto (natuurlijk niet als het erg warm is) en dan is ventilatie natuurlijk belangrijk. Ik dacht eerst om 1 dakluik en 1 dankventilator te maken maar nu zag ik dat er ook dakluiken met ventilatie zijn. Nu twijfel ik of het dakluik dan wel nodig is, we willen in de achterdeuren nog 2 ramen en aan de zijkant een schuifraam.

Is https://www.kampeerperfect.nl/omnivent- ... gJEl_D_BwE deze goed als ventilatie? Of is https://www.kampeerperfect.nl/mini-heki ... gJYO_D_BwE deze beter? Er staat met vent maar zie er verder weinig over staan.

Ik heb ook nog ventilatoren op zonne energie gezien heeft iemand daar ervaring mee? https://www.boottotaal.nl/alles-voor-de ... gJouvD_BwE
Toedeledoki

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door Toedeledoki »

Is volgens mij gewoon een keurige bus. Mooie basis voor een camperombouw. Ook ideaal dat hij gelijk gekeurd kan worden als camper.

Met het er weer uit halen van de inrichting moet je wel even oppassen. Je gaat waarschijnlijk kwarttarief aanvragen. Dat kan 8 weken duren. In die 8 weken kunnen ze maar zo besluiten dat ze langs willen komen om de auto in het echt te zien. Voldoet hij op dat moment niet aan de eisen dan heb je een uitdaging.
Is het kwarttarief eenmaal geregeld dan mag je nooit gaan rijden zonder dat alles erin zit wat er volgens de belastingdienst in moet zitten. Bij een controle door de Douane (dat gebeurt echt!) krijg je dan een naheffing + boete namelijk.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Bedankt voor de waarschuwing! We willen eerst beginnen met de ramen en ventilator enz zodat de inrichting nog zo lang mogelijk kan blijven zitten. Helaas zijn de wanden en vloer niet geïsoleerd dus zodra hij op kwarttarief staat moet alles er wel uit voor de isolatie anders had ik het stukje voor beetje gedaan zodat hij steeds aan de eisen voldeed.

Nog tips waar ik goede ramen kan vinden? Ik wil het liefst 2 originele achterramen ik weet dat dat slecht is voor de isolatie maar ik vindt ze wel veel mooier. Anders zo plat mogelijke plastic ramen (dat heeft mijn man het liefst). En ik wil graag een zijraam aan de linkerkant dus tegenover de schuifdeur en dan het liefst een schuif raam zodat we wat meer ventilatie hebben.
Toedeledoki

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door Toedeledoki »

Originele schuiframen aan de zijkant is nog een heel verhaal. Die kosten 1100 Euro per stuk. Een goed alternatief zijn de ramen van Klassen in Duitsland:
https://www.ebay.de/itm/Ducato-Boxer-Ju ... SwDNdVo~3M

https://www.ebay.de/itm/Ducato-Boxer-Ju ... SwEOpaOQWp

Ze kunnen ze eventueel ook monteren. Maar dat kan Carglass ook. De vaste achterramen zijn niet duur en gewoon overal wel te bestellen of gebruikt (sloop) te vinden.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Oke we gaan even alles op een rijtje zetten wat we nu echt belangrijk vinden. Th voor de hulp in ieder geval!
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

[quote=" De vaste achterramen zijn niet duur en gewoon overal wel te bestellen of gebruikt (sloop) te vinden.
[/quote]

Misschien ben ik gewoon heel slecht in zoeken maar ik kan ze niet vinden. 2de hands vindt ik in principe goed heb al vele autoslopen afgebeld zonder resultaat en op internet kan ik ze ook niet vinden. Nieuw kan ik ze zo snel ook niet vinden heb nog wel wat aanvragen lopen. Zoek ik verkeerd of moet ik gewoon wat meer geduld hebben?
Toedeledoki

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door Toedeledoki »

Voor de vaste achterramen zou je ook eens bij een Autoglasbedrijf kunnen informeren. (Bijvoorbeeld Carglass). Die leveren volgens mij geen schuiframen. Schuiframen kon ik alleen vinden bij de eerder genoemde firma Klassen in Duitsland. Die hebben overigens ook vaste achterramen. Kosten ca 250 Euro per stuk. En de zijramen met schuifruit kosten 400. Al met al nog een hele uitgave realiseer ik mij. Maar echte "camperramen" zijn niet veel goedkoper.

https://www.ebay.de/itm/Paar-Ducato-Jum ... 0675.m4236

Als je achterin een bed wilt maken kun je je afvragen wat de meerwaarde van ramen daar is. Sowieso slecht qua isolatie. En als je in bed ligt doe je toch de gordijnen dicht. Een dakluik boven het bed is net zo prettig en kan nog open ook. Ook als je slaapt.
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door pele »

Terechte opmerking van Paul. Toch vinden we het fijn om vanuit het bed ook eens naar buiten te kunnen kijken: naar de volle maan, naar andere levende wezens, naar het weer van het moment. Al kan je ook wel gewoon het portier even openen... .
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Dank voor de antwoorden! Wij zitten/liggen overdag (bij minder weer) ook graag op bed om te lezen, kletsen of spelletje te spelen eigenlijk denk ik dat we meer op bed zullen zitten dan aan tafel vandaar dat we dan graag een beetje uitzicht hebben. Ook bij het wakker worden vinden we het leuk om naar buiten te kijken vanuit bed. We willen ook in lente en herfst weg dus dan zal het te koud zijn om in de ochtend meteen de achterdeuren open te doen. Slechte isolatie is idd het nadeel maar in dit geval vinden we de voordelen zwaarder wegen :wink:
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Misschien een stomme vraag maar kan je een bestuurdersstoel gebruiken als passagiersstoel? Ik snap dat de gordel dan aan de verkeerde kant zit maar kan je dit (laten) vermaken of is dat niet te doen?
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door 54wolf45 »

Gisteren is onze bus gekeurd bij de RDW. Ging er snel, alles was goed en 4 zitplaatsen op kenteken! Nu alles opsturen naar de belastingdienst en dan eindelijk beginnen met het echte werk.
arjan30
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 7:45

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door arjan30 »

Deze informatie zou nog wel eens nuttig voor u kunnen zijn.
Ik ben nl ook bezig met het ombouwen van mijn ducato, en heb navraag gedaan bij een camper inbouwer hoe het zit met de rdw regels omtrend inbouw camperbus waar je aan voldoen moet, want ik wou voor nood eigenlijk een bed, keukentje en derg. er in maken voor dat die gekeurd kan worden als camperbus en dus mee kan rijden. Het schijnt volgens die man zo te zijn dat als de rdw hem keurt ook fotos vd inbouw gaan maken en dus daarna je inbouw ook niet meer aan mag passen. Doe je dat wel, en je krijgt bijv. een ongeluk, je aansprakelijk bent omdat het niet in dezelfde staat is dan dat die toen gekeurd was. En gaat hierbij alleen om de inbouw!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Zelfbouw project Ducato L2H2



Bericht door BobV »

Bij de RDW in Heerenveen zijn in december van mijn ombouw geen foto's gemaakt.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Plaats reactie