Camper zelfbouw Mercedes Vario of Fiat Ducato L4H3?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
leonardus65
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 20:32

Camper zelfbouw Mercedes Vario of Fiat Ducato L4H3?



Bericht door leonardus65 »

Ik zoek een bestelbus om te verbouwen tot camper en twijfel tussen 2 merken
Mercedes vario xxl voordelen laadvermogen, breedte en lengte, rechte wanden...
nadelen verbruik? euronorm, rijbewijs c
Welk type is aan te raden 616,816,613,818...
Fiat ducato l4h3 voordelen verbruik, nieuw model, rijbewijs b,
smaller en korter, sneller overbeladen
Indien toch de ducato welke motor 2.3 130-150-180 pk of de 3.0.
Bus moet 3 slaap en 3zitplaatsen hebben.

Of zijn er bestelbussen die ik over het hoofd zie, sprinter valt voor mij af ivm nog smaller dan de ducato
Ik neig zelf al jaren naar de vario, maar aangezien de euronormen waarschijnlijk de komende jaren veel strenger worden vraag ik me af of dit een goede keus is en ook welk type ik het best zou zoeken.

René
Toedeledoki

Re: camper zelfbouw mercedes vario of fiat ducat l4h3



Bericht door Toedeledoki »

De Vario is een oerdegelijke bestelwagen. Met bijbehorend rijgedrag, verbruik en geluid.

De Ducato is veel comfortabeler, stiller, sneller en zuiniger. En bij normaal gebruik ook nagenoeg onverwoestbaar.

Ik heb zelf de 3.0 liter motor. Beest van een motor. Stil en snel. Vanmiddag nog op de A31 190 km per uur op de teller gehad bij 3200 toeren. Nadeel van de 3 liters is dat de bak bij ca 200.000 aan nieuwe lagers toe is. Dit eigenlijk zonder uitzondering. Je valt er niet mee stil, maar de bak gaat steeds meer lawaai maken. Materiaal kosten zijn een dikke 200 Euro.
De 3 liter heeft een distributieketting.

De 2.3 is een veiligere keuze. Iets minder power. Geen problemen met de lagers van de bak. Gewoon een fijne motor. Deze motor heeft een distributieriem die om de 120.000km vervangen moet worden.

De Ducato's/Boxers en Jumpers worden ook aangeboden met een 2.2 motor. Dit is de beruchte Ford motor. Even googelen en je weet genoeg.

Qua ruimte in de laadbak doet een Ducato niet onder voor een Mercedes Vario.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: camper zelfbouw mercedes vario of fiat ducat l4h3



Bericht door kampo »

Door een bus te verkiezen doe je jezelf wat aan.
In deze categorie zou ik overwegen van een chassis cabine als basis te nemen en daar een opbouw van 2,15 m breed en 1,95m hoog op te monteren of kopen. Heeft veel voordelen tov een bus.
Een camper op bus bouwen is iets voor de groep met een compacte <3,5 Ton.

Het aanbod van gebruikte Vario’s is beperkt en die hebben vaak afgezien of roesten diep onder de voorruit. Het geluidsniveau is zoals je het kan verwachten bij een voertuig dat meer dan 35 jaar geleden ontworpen werd. De rest is Mercedes en ok.

Een grote Ducato is wel lang maar eigenlijk te smal. Bovendien is die al overladen voor je eraan begint. Normaal wil je graag een douche en een watertank van 200 liter. Het versterken van de vering en verbeteren van de wegligging kan je best meteen opnemen in je lijst. Je moet onthouden dat zo een voertuig van Italiaanse kwaliteit is en niet ontworpen werd voor zware belasting in combinatie met hoge kilometerstanden.

Vandaag heeft een modern 5 Ton reisvoertuig toch wel 180Pk.
Groeten Kampo
leonardus65
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 20:32

Re: camper zelfbouw mercedes vario of fiat ducat l4h3



Bericht door leonardus65 »

Nostalgie zal er iets mee te maken hebben, heb jaren met een 508 en 608 (met opbouw) gereden. Dat waren niet de stilste maar het heeft me toen(25-30 j geleden) niet gestoord. Maar het altijd "zweten" van die motor,olieverbruik, de slechte thermische isolatie van de motor en geen servo verlang ik niet terug. In de zomer had ik soms een verbrande rechtervoet van de motorhitte(wisselde soms van voet uit noodzaak). Een 508 zal het dus nooit worden. Maar ik vermoed dat een 818 deze problemen niet meer zal hebben. Voor de rest reed ik echt graag met die wagen.
Nooit iets met fiat gehad totdat ik eens een camper huurde, een opbouw ducato 2.3 motor 130 pk. Motor, verbruik en stoel, zitpositie vielen me reuze mee en dat was in de vorige modellen van fiat(en ook citroen, peugeot ) onmogelijk met mijn 1.92cm. Wat tegenviel, was de stabiliteit van de wagen met zijwind en iets hogere snelheid door de hoge opbouw. Ook was alles zo licht mogelijk gemaakt ivm het gewicht, dus kwaliteit van de inbouw is niet zoals ik zou willen.
Toedeledoki

Re: camper zelfbouw mercedes vario of fiat ducat l4h3



Bericht door Toedeledoki »

Qua stabiliteit kan ik je vertellen dat een Ducato echt als een blok op de weg ligt. De koersvastheid met zijwind is ook goed te noemen. Zeker vergeleken met de achterwielaangedreven concurrentie.

Ik heb ook oude Benzen gereden. Allerlei types. Ze zijn inderdaad super betrouwbaar. Maar in 1 dag naar Zuid-Frankrijk doe ik toch liever met mijn Jumper (Ducato).

Neem je er eentje met een roetfilter (Euro 5) dan mag je ook nog eens alle milieuzones in. Dat red je niet met een oude Benz.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: camper zelfbouw mercedes vario of fiat ducat l4h3



Bericht door pele »

Naar Zuid Frankrijk (enkele rit) scheelt het tenminste 60 euro aan dieselbrandstof, ten voordele van de snellere, stillere en minder vervuilende Ducato.
leonardus65
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 20:32

Re: camper zelfbouw mercedes vario of fiat ducat l4h3



Bericht door leonardus65 »

Als het een vario wordt zal het waarschijnlijk wel een euro 4 of 5 worden ,zeker geen oude, meer verbruiken dan een ducato zullen ze allemaal wel doen, ook de nieuwere types. Mij viel de stabiliteit met zijwind en iets te hoge snelheid wel tegen. Wel was dit met een flinke opbouw. Een ducato bus zal zeker geen probleem zijn. Ik denk ook zeker niet dat een sprinter beter zal doen met dezelfde opbouw, waarschijnlijk slechter. Een vario wel maar dat is dubbel lucht. Nu waaide het die ene vakantie regelmatig wel zeer hard.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: camper zelfbouw mercedes vario of fiat ducat l4h3



Bericht door kampo »

Leonardus vertel eens wat meer over je gedachten dan is het makkelijker om je te volgen.
Hoe belangrijk is 3 personen op de eerste rij, die zitten dan wel slecht op zo een dubbelzit.
3 slaapplaatsen dus vast dubbel bed en de 3de op de tafel ? met een douchehok ? en aparte toilet ?
Als je het over een recente MB Vario hebt, dat is een heel ander verhaal als zo een 3,5T bestelwagentje van de Savel groep.
Waarom dan niet meteen een kleine compacte 7,5T Atego, Eurocargo of TGL in je vergelijking opnemen.
Prijs kwaliteit kan je daar beter scoren als met een Vario of Ducato.
En een Iveco Daily is een Ducato plus.
Maar als je partner ook moet rijden en enkel beschikt over een B dan wordt het een ander verhaal.
Heb je de energie om zo iets zelf te bouwen en plek om het te zetten ?
Groeten Kampo
Plaats reactie