Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
PlanB[us]
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 18:50

Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...



Bericht door PlanB[us] »

Hallo mede zelfbouwers,

In het land der dwaze plannen ben ik bezig met mijn oude droom, een 12m bus ombouwen tot woonbus.
Ik ben in het bezit van een een oldtimer bus met de volgende relevante eigenschappen:
Categorie, M3/CA.
Max. toeg. massa, 10800kg.
Mass. rijklaar, 7770kg.
zitplaatsen, 45.
Lengte, 11.48m.
Bouwjaar, 1966.
2 assen, achter dubbel lucht uiteraard.
Staat, geschorst.
APK, verlopen.

De bus was in de verkoop door de strenge eisen aan autobussen waarin er je oa dakluiken moest gaan hakken, tachografen en andere ingrijpende maatregelen die deze bus voor personenvervoer onrendabel maakten. Dus heb ik hem gekocht met de intentie er nog iets nuttigs mee te doen, ombouw tot camper. Uiteraard heb vele avonden zitten googelen, oa hier en de Touringcamper facebook groep, naar de regelgeving maar toch slaat elke keer weer de twijfel toe bij het contact hebben met het RDW en tegenstrijdige discussies.
Zoals vandaag weer een figuur aan de telefoon die 2 schalen hoger moest omdat het omkeuren van autobus naar camper 'een hele ingewikkelde vraag was' (en niet terugbellen, ga ik morgen maar doen). :problem:

Mijn gedachtes waren als volgt:
-Oldtimer, dus geen kwarttarief maar totale vrijstelling.
-Tijdens schorsing ombouwen tot camper over een periode van 2/3 jaar. Ombouwverzekering aanvragen van bv NKC.
-Herkeuren tot camper. Niet als 'vrachtwagen' of autobus laten staan, te veel restricties en zover ik vond is het onmogelijk een autobus als privebezit te verzekeren..

Vragen
- Mag dit bij het RDW? Ik kan niks mbt lengte, gewicht en type vinden waarom dit niet zou mogen..
- In hoeverre heeft de belastingdienst er nog wat mee te maken? Moet je vrijstelling aanvragen, of bewijs van ombouw camper?
- Wat voor voertuig is het dan, autobus met camperaantekening of simpelweg een 'personenauto'. Deze vraag icm met welk rijbewijs dan dus nodig is. Volgens de site van Rijksoverheid betekend een voertuig van meer dan 7.500 kilo, max 8 zitplaatsen Rijbewijs C. Immers, ik heb de banken eruit gesloopt en laat hooguit een 2-zitsbank zitten voor passagiers. Op het kentencard staat dus 45, ook al zijn de banken weg, wat zou betekenen dat ik D nodig heb?

Kunnen jullie hier iets mee, of rijzen ook hier de vraagtekens? Alvast bedankt voor het antwoord.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door faalhaas »

Het is nogal een vraag. Naar mijn weten is een camper altijd een M1/SA. Dus personenauto met Kampeerinrichting.

Qua belasting kom je dan op ca €0,26 pet kg per jaar, behalve als je het over een oldtimer vam 40+ hebt.
Dat is niet te betalen dus...

Wat je beter kan doen is kijken of de regeling Multifunctioneel voertuig nog bestaat. Of ingeschreven houden als bus/touringcar.
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door T-Jay »

Beste PlanB[us],

Wat gaaf! Ik ben ook bezig om een oude streekbus om te bouwen naar camper. Ik kan je denk ik wel helpen bij je vragen. (kijk anders ook even bij mijn project: viewtopic.php?f=7&t=8428281&hilit=daf+den+oudsten)

Qua afmetingen en gewicht is het geen probleem een bus als camper om te keuren. Een camper mag maximaal 12m lang zijn naar ik weet, en dat is in jouw geval dus geen probleem. Gewicht en type zijn niet van belang.
Zodra je de bus om laat keuren naar camper wordt dit een type M1/SA voertuig, dus inderdaad eigenlijk een personenauto met kampeerinrichting. Omdat je bus ouder is dan 40 jaar is de bus wegenbelasting vrij. Je hoeft dus ook geen kwart-tarief o.i.d. aan te vragen. Verder heb je met de belastingdienst ook mede daardoor niet zoveel meer van doen.

Voor de belastingdienst is het van belang dat een voertuig met kampeerwageninrichting aan de inrichtingseisen voldoet om niet onrechtmatig van het kwart-tarief gebruik te kunnen maken. Mij lijkt dat zodra je geen gebruik maakt van het kwart tarief, maar de volle mep betaald de inrichting van de camper niet meer zo van belang is? (Stel als je gebruik maakt van het kwart-tarief met een willekeurig voertuig die niet, of niet geheel aan de inrichtingseisen van een camper voldoet, en ze komen daar bij controle achter, dan vervalt je kwart-tarief en moet je met terugwerkende kracht het volledige bedrag betalen toch? Of zitten er ook nog andere sancties verbonden aan het niet voldoen aan de inrichtingseisen? Dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen)

Ik heb mijn bus al als camper op kenteken gehad. In de eerste post van mijn topic kun je zien met welke zeer tijdelijke inrichting de bus is omgekeurd naar camper. Helaas omdat mijn bus nog geen 40 jaar oud is, heb ik deze met het wijzigen van de wegenbelasting voor oldtimers weer terug moeten keuren naar vrachtwagen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling. Na het keuren naar camper heb ik de inrichting er overigens al vrij snel weer uitgehaald om verder te kunnen met de restauratie.
Ik zou je wel adviseren om bij het omkeuren 8 zitplaatsen in de bus aanwezig te hebben. Dan komt op je kenteken 9 zitplaatsen te staan (1 bestuurder 8 passagiers), dan kun je als het nodig is altijd met 8 passagiers op stap. Aan de zitplaatsen van zo'n oud voertuig worden niet veel eisen gesteld. Je hebt geen gordelplicht, rijrichting maakt ook niet uit, zolang de zitplaatsen maar deugdelijk bevestigd zijn.

Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden. Mocht je nog vragen hebben laat je het maar weten.

Ik ben overigens heel benieuwd wat voor bus je hebt. Ik ga het volgen! :thumbup:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door Cee Pee »

De bus is ouder dan 50 jaar dus vrijgesteld van houderschapsbelasting en APK.
Dus hoef je hem ook niet te schorsen en aangezien je er wel mee wil rijden wel verzekeren natuurlijk.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door Cee Pee »

:oops: Ik zie dat ik mezelf moet corrigeren.
Voertuigen van voor 1960 zijn APK vrij.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... apk-keuren
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door de Jonckheer »

Cee Pee schreef::oops: Ik zie dat ik mezelf moet corrigeren.
Voertuigen van voor 1960 zijn APK vrij.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... apk-keuren
Dus niet, dat geldt alleen voor apk2 dus tot 3,5 ton. Zwaardere voertuigen worden nooit apk vrij.
Het verhaal van T-Jay klopt helemaal. Dat schorsen wat je hebt gedaan is idd nergens voor nodig, neem gewoon een oldtimer camper verzekering, dat is genoeg. Wel zou ik hem laten taxeren als ie klaar voor gebruik is anders loop je een groot risico in geval van een ongeval.
Het grappige is dat eens als camper je 130 mag rijden in NL waar dat is toegestaan :lol: :lol: Nieuwe touringcars met alle veiligheids toeters en bellen mogen "slechts" 100 maar een oud gebakkie die voorheen slechts 80 mocht omdat sneller gevaarlijk zou zijn mag dan plotseling mee scheuren met de rest. Ja, onze regelneven weten het wel hoor! :lol: :lol: :mrgreen:
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door T-Jay »

Het schorsen zou natuurlijk ook met het oog op de verlopen APK keuring zijn gedaan. Zolang je voertuig geschorst is heb je geen APK plicht. Overigens wordt in de link die bakkertjes geeft wel gesproken over een APK vrijstelling voor voertuigen zwaarder dan 3.500 kg (m.u.v. taxi's en autobussen). Misschien dat daar dan toch ook verandering in komt?..
Laatst gewijzigd door T-Jay op di 06 feb 2018, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8687
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door seth_space »

De snelheidsbeperking van een touringcar bus met pakweg 50 passagiers aan boord is niet te vergelijken met een camper. Die regelneven zijn dus zo gek nog niet. Of je met een bus uit 1966 ook 130 kunt rijden ( en zou willen rijden als het kon) lijkt me onzinnig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door Cee Pee »

de Jonckheer schreef:
Cee Pee schreef::oops: Ik zie dat ik mezelf moet corrigeren.
Voertuigen van voor 1960 zijn APK vrij.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... apk-keuren
Dus niet, dat geldt alleen voor apk2 dus tot 3,5 ton. Zwaardere voertuigen worden nooit apk vrij.
.............
Even verder kijken Nico, ook zware voertuigen van voor 1960 zijn APK vrij.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door de Jonckheer »

Dus het is niet raar dat een bus of vrachtwagen die voorheen 80 km/pu maximaal mocht rijden zo opeens 130 km/pu mag enkel en alleen omdat er op papier een wijziging is gekomen? Het gaat er niet om of je het doet of niet, het gaat er om dat het volslagen idioot is dat er een dergelijk regel bestaat.
Natuurlijk zit een bus, oud of niet, stukken beter in elkaar dan een gemiddelde camper op basis van een bestelwagen die qua gewicht continue aan het einde van zijn kunnen balanceert en die dan ook nog 130, of in Duitsland, nog veel sneller mag rijden. Ook iets wat je beter niet kunt doen met zo'n rijdend kaartenhuis.
Een touringcar, ontworpen en gebouwd voor het vervoer van 50 personen plus bagage rijd alleen maar leeg als ie is ingericht als camper. Mijn bus werd 500 kg zwaarder dan het leeggewicht vooraf, wat inhoud dat ik 5 ton aan laadvermogen over heb, dus tegelijkertijd een overschot aan remvermogen want er is 5 ton minder af te remmen. En dan heb je het over iets waarmee ik wel 130 durf te rijden al zal ik dat niet doen want ik heb geen behoefte aan een draaikolk in mijn tank, 1 op 4 is al mooi genoeg. En daarbij, ik rij ermee voor mijn lol, heb dus geen haast en is 90 snel genoeg.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door Kroppie »

ik vind het ook vreemd dat een bus met een groot aantal mensen er in 100 mag en een vrachtwagen met slechts goederen, die mag maar 80, :crazy:
die in de bus zullen wel haast hebben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Oemoemenoe
Berichten: 91
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 10:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door Oemoemenoe »

Die vrachtwagen weegt tot 50 ton en die bus afgeladen een ton of 20, dus vanzelf een veel langere remweg, vandaar misschien de snelheid.
McLouis Sovereign 74 150PK Gerobotiseerde Schakelbak.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door Marco Polo »

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/T100-bus
Mag blijkbaar niet met elk gebakkie 100 rijden.
En bij omkeuren naar camper is ie officieel niet meer geschikt om zware goederen te vervoeren toch?
(In ieder geval niet meer tot de max van 50 ton.
Plaats reactie