Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door lindy 1981 »

International?(merk)
Wat een prachtig model.
(Meer fotos zijn welkom :bow: )
Wens je veel succes,met je project.
Ik ga het zeker op de voet volgen
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door de Jonckheer »

Je mag gewoon in Duitsland rijden wanneer jij dat wilt (doe ik ook) want die zondag beperking geldt, net als de tol, voor het beroepsgoederenvervoer. Tachograaf plicht heb je ook niet, dat is ook alleen voor beroeps. Voor alles wat geen bus is op kenteken en boven de 7,5 ton is rijbewijs C verplicht.
België zit kennelijk vol rare regeltjes voor ombouw, dat kennen wij niet gelukkig, boven 40 jaar (en dat is wél een rare regel) ben je vrij om in te bouwen wat je wilt en is ie belastingvrij. De mijne is omgekeurd naar vrachtwagen maar dat had voor het interieur geen gevolgen omdat de bagageruimten onder de vloer meetellen voor die 50% laadruimte (volgens de RDW). En dus rijd ik met een vrachtwagen met camper interieur. :crazy:
PlanB[us]
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 18:50

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc..



Bericht door PlanB[us] »

lindy 1981 schreef:
vr 16 feb 2018, 10:36
International?(merk)
kampo schreef:
vr 16 feb 2018, 8:36
Meteen hebben we nog meer interesse en vragen.
Welk merk is het ?
Heb je er al mee gereden, wat moeten we ons daarbij voorstellen.
Kan je daarmee verder als 100km geraken of is de bestemming enkel lokaal ?
Wat is de bedoeling van de tent ? Die komt niet tot de grond
In welke staat is het voertuig, is die voldoende goed om een grote, lange en dure kampeer ombouwing te doen ?
Het is een (uiteraard) vol-Amerikaanse bus, Merk chassis International (Harvester) zoals dat toen nog heette. De extra hoge (zeldzaam in USA bussen) opbouw is van Ward Body Works, wat later AmTran werd, en weer later IC corp, en weer later Navistar. Geïmporteerd in 1997. De importeur was een slimmerik, want hij koos specifiek een ex legerbus (goed onderhoud) ver weg van de 'rustbelt' en tevens oldtimer voor onze wegenbelasting. Al is legerbus niet helemaal correct, ik heb sterke aanwijzingen dat het eerst een flatbed type truck was dat onderdeel uit maakte van een konvooi pantser/artillery voertuigen. Er zitten stickers op het dashboard met maximum snelheden voor rupsvoertuigen, en daarnaast blijkbaar een gejatte metalen instructieplaat hoe je een bepaald stuk artillery manueel moet vuren. Tevens is de ombouw naar bus relatief slordig gedaan, je ziet overal sporen van knutselwerk. Blijkbaar was het toen standaard om een nog prima chassis te upgraden met nieuwe motor, V8, automatische transmissie en er een busbody op te plonken. Zeer modulair toen nog in tegenstelling tot de huidige 15 jaar wegwerp voertuigen.

Vanaf plek van aankoop tot de huidige staplek was dwars door het land tuffen. De motor had al lang niet meer heet gelopen dus hij begon steeds beter te draaien. Zeer solide motoren, zonder turbo weliswaar maar ze starten -altijd- ongeacht de temperatuur. Enkele kleine oliedrupjes op bekende plekken. Enige blowby langs de kleppen/of ringen als de boel steenkoud is, maar dit verdwijnt bij opwarmen. Puft alleen wat bij plots veranderen toerental, niet zo vreemd voor mechanische brandstofpompen. De totale staat is zeer goed. Helemaal getectyleerd van onder met een uitstekende laklaag buitenom. Voorbanden wel gaar helaas. Kom nu wel roest op de vloer en wielkappen tegen. Prima plaatwerk bij te popnagelen, is een zelfdragend geheel. De tent is puur om de boel wat droog te houden tijdens ombouw, werkt zoveel prettiger.
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...



Bericht door lindy 1981 »

Prachtig om te zien.
Dat er nog mensen zijn.die zoiets kopen :thumbup:
Terwijl het tegen alle redelijkheid ingaat.
Gewicht/verbruik/ouderdom..etc..blabla.
Gewoon iets mooi vinden..en de stap maken.
Mooi hoor..ik hou daarvan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...



Bericht door de Jonckheer »

Mooi werk toch? Doet je uitsteken boven de grijze (witte) massa. Je bent een liefhebber of je bent het niet. Het is o zo jammer dat door debiel beleid de meeste bussen in Nederland verkocht zijn. De mijne wordt vanzelf 40 al had ik nog een vage hoop dat de huidige regering die idioterie van 40 jaar zou terugbrengen naar 30. Maar aangezien de huidige regering uit nog grotere malloten bestaat dan de vorige denk ik niet dat dat er in zit helaas. :wtf:
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...



Bericht door lindy 1981 »

Breek me de bek niet open..nico
Heb mezelf ook al 2x gesneden
Met afschaffing grijs kenteken voor particulieren
En oldtimer op lpg.
Blijft jammer..het aantal leuke oldtimers op de weg
Is drastisch afgenomen.
Mijn mustang is bijna 50...dus geen mrb (al 9jaar niet)..en bijna apk vrij.
Camper nog 3jaar..dan mrb vrij.
Dat kwarttarief zie ik vandaag of morgen..ook nog wel gaan veranderen.
Komen veel teveel campers...dan ruikt den haag bloed. (Geld)
We gaan het wel zien.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...



Bericht door 1934 »

Prachtige bus,
Mijn buurman heeft er ook zo een,compleet verbouwd als camper met een allison automaat en een V8 zonder intercooler of turbo snort er heerlijk op los en is in topconditie.Zou me verbazen als Kampo hier geen foto van heeft ?
Buiten het erg moeilijk ont luchten van het remsysteem en inderdaad rechts en links wat druppeltjes olie een onverslijtbaar voertuig ,gemaakt voor het leven.
Succes ermee,en plaats eens wat meer foto,s
PlanB[us]
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 18:50

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...



Bericht door PlanB[us] »

lindy 1981 schreef:
di 20 feb 2018, 20:21
Prachtig om te zien.
Dat er nog mensen zijn.die zoiets kopen :thumbup:
Terwijl het tegen alle redelijkheid ingaat.
Gewicht/verbruik/ouderdom..etc..blabla.
Gewoon iets mooi vinden..en de stap maken.
Mooi hoor..ik hou daarvan.
Haha wat 'redelijk' gevonden wordt heeft meestal vrij matig mijn interesse. ;)
Om een bus zoals dit, hoe uniek ook, is eigenlijk niet meer fatsoenlijk te gebruiken voor personenvervoer. De wetgeving is dermate strenger dat je serieus moet gaan hakken en zagen voor oa dakluiken, tachografen, structurele veiligheidseisen aan de banken en meer. Daarnaast uiteraard de emissie eisen voor binnensteden, verbruik, comfort (erg lawaaiig) maken dat dit eigenlijk nog het laatste leuke is wat je met een dergelijke bus kan doen.
de Jonckheer schreef:
di 20 feb 2018, 21:13
Mooi werk toch? Doet je uitsteken boven de grijze (witte) massa. Je bent een liefhebber of je bent het niet. Het is o zo jammer dat door debiel beleid de meeste bussen in Nederland verkocht zijn. De mijne wordt vanzelf 40 al had ik nog een vage hoop dat de huidige regering die idioterie van 40 jaar zou terugbrengen naar 30. Maar aangezien de huidige regering uit nog grotere malloten bestaat dan de vorige denk ik niet dat dat er in zit helaas. :wtf:
Klopt. Veranderende wetgeving is een risico inderdaad. Zo ook verzekeringen. Vroeger kon je nog een bus als privebezit verzekeren, nu heb je geen andere keus dan als camper herkeuren. Hier kunnen we weinig aan veranderen vrees ik. In het uiterste geval, richting Frankrijk of landen met meer ruimte waar handhaving van achterlijke regels makkelijker te ontwijken is..
1934 schreef:
wo 21 feb 2018, 0:12
Prachtige bus,
Mijn buurman heeft er ook zo een,compleet verbouwd als camper met een allison automaat en een V8 zonder intercooler of turbo snort er heerlijk op los en is in topconditie.Zou me verbazen als Kampo hier geen foto van heeft ?
Buiten het erg moeilijk ont luchten van het remsysteem en inderdaad rechts en links wat druppeltjes olie een onverslijtbaar voertuig ,gemaakt voor het leven.
Succes ermee,en plaats eens wat meer foto,s
Goh, ik ben uiteraard gelijk nieuwsgierig naar deze persoon die dit ook gedaan heeft! Mijn remsysteem is trouwens op lucht, goddank niet hydraulisch. Wel wat extra klepperij en leidingen, maar dit spul is redelijk universeel. Wel even wennen aan het licht vertraagd remmen. En verschrikte omstanders die het gebulder van de remleiding bypass niet kennen.
Ik plaats even wat meer foto's:
Bijlagen
3. Roest raamkozijn3.JPG
Vernieuwen raampees
3. Roest raamkozijn3.JPG (98.88 KiB) 442 keer bekeken
DSCN2106.JPG
Cabine
DSCN2106.JPG (101.1 KiB) 442 keer bekeken
P8090078.JPG
Opgeschoond motorruim. Geen klodder schurende slangen meer op de injector leidingen.
P8090078.JPG (122.66 KiB) 442 keer bekeken
PlanB[us]
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 18:50

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...



Bericht door PlanB[us] »

En nog 2 foto's hieronder:
Bijlagen
6. Motorruim opschonen3.jpg
6. Motorruim opschonen3.jpg (147.49 KiB) 440 keer bekeken
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Zelfbouw camper van oldtimer autobus, RDW etc...



Bericht door 1934 »

Mooi om te lezen,overigens de bus waar ik over spreek lijkt me dezelfde in ieder geval de motor zoals ik het op de foto zie.
Ook wat betreft de naam die van de buurman heet PlanB duidelijk zichtbaar op voor en zijkant.
Plaats reactie