Welk camperraam?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Welk camperraam?



Bericht door campercamper »

Hoi

ik heb een Mercedes bus, met uitsparingen voor ramen achterin. Ik ga binnenkort beginnen met isoleren etc. Ik wil in één deur (de ander heeft een ladder, dus dat wordt wat lastig) een vierkant camperraam (geisoleerd, en te openen) maken. Waar moet ik op letten bij een camperraam? zijn er goede goekope merken? Ik schrik nogal van de prijzen. Het raam mag maximaal 67 breed 72 hoog zijn.

De rechter deur moet hij in:
Bijlagen
achterkant.jpg
achterkant.jpg (641.71 KiB) 1686 keer bekeken
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Welk camperraam



Bericht door L4H3 »

De meeste mensen gebruiken Dometic S4 ramen. Dit zijn ramen met een ingebouwd hor en een verduisterings gordijn. Je kan ze in bijna elk denkbare maat krijgen. Ook simpel zelf in te bouwen. Prijs afhankelijk van de maat 200-400 euro.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welk camperraam



Bericht door Hoofdnoorman »

Als hij niet open hoeft, kun je van een acrylplaat (polycarbonaat kan ook, maar duurder) een ruit maken.
Je neemt de sponningmaat en maakt een mal van de verdieping. Je zaagt de vlakke plaat uit en houdt een randje van 11,5 cm over.
De maat van de mal maak je rondom 6 tot 8 mm kleiner. Leg de mal op de acrylplaat en zaag deze uit. Werk de randen glad af met een klosje met schuurpapier. Maak een schuin randje van ongeveer 1 mm onder 45°aan de buitenzijde. Laat nu het beschermfolie nog zitten.
Teken aan de binnenzijde van de glasplaat 2 cm van de rand. Snijdt heel voorzichtig alleen door de beschermfolie. Haal het buitenste randje er af. Spuit het blootliggende glas aan de binnenzijde met Hi-Temp zwart in hele dunne laagjes dekkend. Ondertussen de zaagrand afgewerkt en bijgelakt van de deur.
Neem nu een patroon MS-Polymeer (zwart) en leg een voldoende dikke rups in het midden van de overgebleven sponning. Druk je ruit er in zodat aan alle kanten er 3-4 mm ruimte zit. Druk net zover tot de ruit vlak is met de buitenkant deur.
Laten drogen. Waarschijnlijk 24 uur.
Na de droging, kun je de voeg tussen de ruit en de deur volmaken en afstrijken.

Zo, dat was de buitenzijde.

Nu naar de binnenkant.

Ga even naar een glasboer en haal een paar meter scheidingsprofiel voor thermopane en een zakje korrels. Zaag het zo dat ze een geheel frame vormen dus waarschijnlijk 4 stukken die dus in de sponning komen.
(Let op dat je het zo doet dat de hele kleine gaatjes aan de binnenzijde komen.
Als je ze allemaal op maat hebt mag je één zijde van elke strip dicht maken met ms polymeer. Laat dat aantrekken. Zet de profielen allemaal rechtop en stort ze vol met de korrels. Even aanstampen, maar niet teveel. Doe daarna de bovenzijde iets ms-polymeer in om af te dichten. Plak nu de profielen op de plaats.Laat in één hoekje een spleet van ongeveer 3mm. Zo groot dat er een pen van een voetbalopblaasventiel er in past.
Plak daarna de binnenruit op het profiel. Weer laten drogen. Daarna de rand tussen plaat en glasplaat geheel dicht maken met MS-Polymeer. alleen bij het 3 mm openingetje mag je even overslaan.
Nu alles een dag laten drogen en het liefst ook bij lage luchtvochtigheid.
Ondertussen kun je op zoek naar zo'n draagbaar gaspatroon fietspompje. Doe de CO2 patronen aan de kant en haal bij Blokker N2O patronen voor de slagroomspuit.
Koppel het voetbalventiel op de fietspomp en spuit de patroon leeg door het spleetje wat je hebt opengehouden.
Die het nogmaals na 10 minuten met een tweede patroon. Haal dan het veniel er uit en dicht de spleet met MS-Polymeer goed af.

Zo, nu heb je een prachtige thermopane ruit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Welk camperraam?



Bericht door campercamper »

Bedankt voor de uitvoerige uitleg, maar ik zou hem wel graag willen openen, zie eerste post :cheers:
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Welk camperraam?



Bericht door javanes »

Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Welk camperraam?



Bericht door Navigator »

Inmiddels heeft Dometic de S5, S6 en S7 ramen beschikbaar. Een andere leverancier is polyplastic.nl.
Forum verlaten.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welk camperraam?



Bericht door myway »

Uh s6


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Welk camperraam?



Bericht door Navigator »

Enuhhhh........... S7. Dusssss........

https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... 7p-_-24855
Forum verlaten.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welk camperraam?



Bericht door myway »

Dat gaf je al aan maar wat zijn s6 ramen.
Ik ken S4-5-7 ramen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Welk camperraam?



Bericht door Camperbassie »

Alubootramen zijn prachtig gestroomlijnd. Maar dan moet je wand wel vlak zijn.
Plaats reactie