Xtrem isolatie vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Xtrem isolatie vragen



Bericht door campercamper »

Ik ga binnenkort beginnen met het isoleren van mijn bus. Ik ga niet winterkamperen ofzo, maar het voor en najaar zullen we wel op pad gaan. Een standkachel wordt nog ingebouwd. De boel zo goed mogelijk isoleren is dus wel prettig. Qua isolatie heb ik twee vragen:

vraag 1: is 1 laag van 19mm Xtrem voldoende? of moet je twee lagen aanbrengen? en moet je ook de spanten inpakken, of kun je deze vrij laten (dus alleen de ruimte tussen de spanten beplakken)? De onbeplakte spant zal een koudebrug vormen als je de wand/plafondplaten er rechtstreeks op vast kit. Maar om daar ook weer 19mm Xtrem omheen te vouwen kost erg veel ruimte in de bus. Is er nog een andere mogelijkheid?

vraag 2: de vloer. Ik kan nu precies rechtop staan binnen, dit wil ik eigenlijk graag zo houden . De vloer van de bus bestaat uit een een plaat betonplex op een frame van kokerbalken. Er zit dus geen metaal onder de betonplex plaat. Ik wil hier dus niet meer dan een zeiltje oid opgooien, als ik de vloer opdik met 2cm isolatie kan ik nét niet meer staan en dat is wel erg irritant. Zal het nut hebben om onder het zeil een laagje alu/noppenfolie te leggen, of heeft dit geen nut?
Gebruikersavatar
Cor Gonny en de kids
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:20
Locatie: de Kempen

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door Cor Gonny en de kids »

Wij hebben ook 19 mm xtrem gebruikt, 1 laag isoleert goed. Wij hebben ook zoveel mogelijk in de
spanten gelijmd. (is wel een heel gepruts maar met goed resultaat). onder de vloerplaat ligt bij ons
dunne isolatie.

Gr. Cor
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door JoopBrekken »

Alu/noppenfolie isoleert alleen als het geen contakt maakt met andere vlakken. Tussen je zeil en de houtenvloer heeft het dus geen nut.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door annoh »

@TS,

Bij vloer isolatie zou ik altijd een materiaal gebruiken dat zowel geluid isoleert als T isoleert. Uit mijn metingen met een dB meter blijkt dat Xtrem op gebied van geluidreductie niets doet.

Indien je Isomat op de vloer legt kan je, gegeven de metingen die ik verricht hebt, een flinke demping verwachten. Zoals bekend, veel rijgeluid is afkomstig van wielkasten en wagenvloer.

Ik heb wat indicatieve metingen verricht waarbij ik de isolerende werking wat betreft T vergelijk tussen Xtrem en Isomat. Het lijkt erop dat ook Isomat T goed isoleert. binnenkort ga ik deze metingen herhalen.

Succes.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door campercamper »

Geluid maakt me niet uit, het gaat om warmte isolatie
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door WoutvanAken »

Campercamper,
De betonplex vloer zou ik eruit halen; erg zwaar. Wanneer je 1 cm kurk op de vloer lijmt met daarop 1 cm dik populierenmultiplex heb je een veel lichtere vloer die goed isoleert. De oude betonplex kun je evt. nog als mal gebruiken.
Door het kurk kun je dan nog evt. gas/water/elektriciteitsleidingen leggen.
Wanneer je interesse hebt kan ik evt. 19 mm Armaflex leveren, zelfklevend dus ideaal te verwerken. € 100,-- voor 6m2.
Goede isolatie voor warmte en geluid.
Wout.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door gsm »

Ik heb binnen de wanden en dak geïsoleerd met schapenwol en de wielbakken met Xtrem en nog extra opgevuld met schapen wol omdat daar het meeste geluid vandaan komt bij het rijden.
De stijlen en kokers heb ik leeg gelaten maar wel een schapenwol vilt tussen de kokers en de betimmering. Kunnen als leidingkokers dienen en voor eventuele condens afvoer zorgen.
Omdat je de vloer niet er uit wil halen denk ik dat kurk een goede oplossing is maar ik zou geen folie of wat dan ook tussen de betonplex en zeil doen.

@Wout, ik denk niet dat je het betonplex kan vervangen door 1cm populierenmultiiplex want er zit geen bodem onder, de betonplex ligt op een frame van kokerbalken en die zullen wel te ver uit elkaar liggen voor een 1cm plaatje.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door campercamper »

dank voor de reacties, de betonplexplaat eruithalen is inderdaad niet heel handig. Kan ik niet gewoon 1cm kurk eropgooien en dit mat aflakken ? een kurken vloer vind ik wel mooi, als je het goed lakt, is het misschien ook wel stevig?

Dat armaflex heb ik misschien wel interesse in
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door gsm »

Ik zou kurk op het betonplex lijmen, is maar een paar mm dik en ook iets isolerend en ja 3 keer in de lak zetten
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door JoopBrekken »

Een paar mm kurk isoleerd bija niets.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door blizard »

Gerekend naar de mm niet, maar kurk is een ideale isolator, zowel geluid als warmte.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door gsm »

Bijna is meer dan niets :P
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door marjasjaak »

Ik ga ook beginnen met isoleren en vraag me af of je de ruimte tussen de spanten helemaal op moet vullen met bijv. xtrem of is 2 cm xtrem genoeg?
Dan komt er dus een laag lucht tussen houten wand en xtrem. Het gaat mij vnl. om vochtproblemen te voorkomen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Xtrem isolatie vragen



Bericht door gsm »

2cm is voldoende en wil je het helemaal opvullen dan kan je schapenwol gebruiken zoals ik gedaan heb op aanraden van Mickel Moen, zie de foto

Afbeelding

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie