Jumpy versus Sprinter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Navigator »

Bokkie,

Belachelijke opmerking over die roestbakken. Gaan we weer.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door WoutvanAken »

Helemaal met Paul eens, de Ducato is door zijn breedte, lage vloer en goede voorziening van camperparts ideaal als camperbasis.
Daarnaast is de Ducato vanaf 2008 verzinkt en de Sprinter/Crafter pas vanaf 2012.
Nu roesten deze laatsten niet zo hard als hier soms genoemd hoor.
Voordeel van de Ducato/Jumper/Boxer is ook dat ze gebruikt toch nog wel wat goedkoper zijn dan een Sprinter.
ik heb 45 Sprinters als taxi rijden met een looptijd van 10 jaar en ben zelf een Jumper aan het inbouwen....
Wout.
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door ronald boekel »

Onzin dat een crafter minder roest dan een sprinter. En ik heb zelf een crafter.
De eerste waren niet zo super, maar ze zijn beter geworden. Als je een nette aanschaft kun je heeel lang vooruit.
Ik vind een crafter/sprinter de fijnst rijdende bus daarom heb ik ervoor gekozen, ook hebben de sprinter en crafter beide motoren die gewoon een half miljoen halen zonder gekkigheid.
Er is niks mis met een ducato, maar het rijd niet als een sprinter/crafter en het zit iets minder verfijnd in elkaar. Voordelen zijn de breedte (dwarsslapen) en de prijs, ook de nieuwprijs is laag, dus gunstig met bpm. Een sprinter of crafter kun je wel langere types van kopen.

Als budget geen rol speelt dan zeker een crafter/sprinter zoeken, maar een ducato is niet slecht.

De opel/renault/nissan's zie je wel weinig hier? De movano interstar etc.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Bas vd laar »

Helaas zijn er veel bussen uit die jaren die roesten, maar als je goed zoekt zijn er roestvrije Sprinters te vinden.

De beste motor die je in de Sprinter kan hebben is de OM 602, geleverd in de Sprinters van 1995 tot 2000 ongeveer.
Een onverwoestbare 5 cilinder Turbo Diesel met 102 of 122 pk, echt een fantastisch blok.
Als je met een ( goede ) Sprinter rijdt dan merk je het verschil wel tussen een Mercedes of een Fiat.
Niet dat Fiat slecht is, ik rij er zelf ook mee, maar in een Mercedes voelt alles wel veel degelijker en gemaakt voor de eeuwigheid.

In welke prijsklasse zoek je iets? Wil je een hele jonge bus, of een wat oudere?
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Niessina »

Ik dacht zelf vanaf 2010 ongeveer. Dan zijn ze nog niet heel oud, maar ook niet meer heel duur. Ik weet ook niet of een dwars slaper perse een voordeel is. Als degene die 'achter' slaapt eruit moet, wordt het klimmen en klauteren. Dat zou je op kunnen vangen met een stapelbed, maar dat gaat weer ten koste van de ruimte onder het bed. Ben er duidelijk nog niet uit.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Toedeledoki

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Toedeledoki »

Oke

Maar ook als je in de lengte wilt slapen blijft nog steeds de vraag waarom je perse een Mercedes Sprinter wilt? In een bredere bus houd je meer ruimte over naast of tussen de bedden als je een langsslaper maakt.

Verkijk je niet op de BPM trouwens. Vanaf 2010 komt er nog even minimaal 1500 Euro overheen als je hem om wilt laten keuren naar camper. Ook hier zijn de Ducato's in het voordeel omdat de nieuwprijs wat lager ligt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door hathi »

Niessina,dan pak je gewoon een maatje langer,want dat kan ook weer bij Mercedes en bouw je langsbedden,zoals in de meeste campers,het is enkel een argument,bij korte campers,omdat er niet meer plek is,terwijl dwars slapen,ook nog eens lastig is ,zoals voorheen reeds aangegeven,dus eigenlijk is het een achterhaalt argument,kijk maar eens naar de nieuwste Hymer bussen,op de sprinter
Hans
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door annoh »

@TS,

Soms is de breedte van de camper de beperkende factor bij het vinden van een geschikt parkeervak. In andere gevallen is juist de lengte de beperkende factor.

De ene bestelauto zit anders dan de andere. Het is strikt persoonlijk welke zit je voorkeur heeft. Om uit te vinden welke bestelauto echt goed zit is een proefrit die wat langer duurt dan een rondje om de kerk noodzakelijk.

Op 23, 24 e 25 maart is er weer de camper expo in Houten. Daar zal je zeker diverse buscampers zien, zowel op basis van Sprinter als op basis van Ducato. Ook zullen er diverse lengtes zijn. Je geeft aan meer leefruimte te willen hebben. Tijdens de camperbeurs kan je heel gemakkelijk de verschillende inrichtingen met elkaar vergelijken.

Succes!
Toedeledoki

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Toedeledoki »

Klopt, wij hebben nu een 5,40 meter bus (L2) die past in een normaal parkeervak en wordt je meestal wel kwijt. Een L3 is 6 meter lang en dat gaat niet meer in een normaal parkeervak. Persoonlijk zou ik voor 2 personen ook genoeg hebben aan een L1, die is 5 meter lang. En met een dwarsbed achterin kun je daar een prima 2 persoonsindeling in realiseren. Zeker als je de voorstoelen draaibaar maakt. De breedte is met parkeren veel minder vaak een probleem. Het scheelt in totaal met een Sprinter ook maar een 10-15 cm. Maar dat maakt net het verschil tussen dwars slapen en net niet... Stapelbed overdwars is ook nog een mogelijkheid. Zeker als het bovenste bed wat korter mag zijn.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Pilha »

Vooral voor lange mensen kan de hogere voorruit van een Sprinter prettig zijn.
Toedeledoki

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Toedeledoki »

Ik kwam deze ook nog tegen. Is een Marge bus dus geen BTW meer:

https://link.marktplaats.nl/m1247407075
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door hathi »

Ja Paul,maar ik geloof niet dat men zo,n bus in het buitenlnland voort duwt,het kan natuurlijk,maar een punt van aandacht zeker waard?
Hans
Toedeledoki

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Toedeledoki »

Ivm de lage kilometerstand bedoel je? Het is inderdaad een importbus. In Duitsland wordt algemeen niet met kilometerstanden geknoeid, dat wordt daar nog strenger bestraft dan hier. En ik zie iets van boekjes erbij. Omdat het bezit van een auto niet zo belachelijk duur is worden daar wel vaker auto's met lage kilometerstand aangeboden. Zo'n bus is vaak van een zelfstandige timmerman of zoiets geweest. Dan zou een kilometrage van ca 10.000 per jaar heel goed kunnen. Kijk je naar de staat van de bestuurdersstoel dan geloof ik de kilometerstand ook wel.

Marge bus is voor een ondernemer minder interessant omdat hij de BTW niet terug kan krijgen. Voor een particulier is het daarom juist extra interessant. Ik kocht mijn Jumper ook als marge auto. Een koopje ;-)
Laatst gewijzigd door Toedeledoki op zo 28 jan 2018, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door L4H3 »

Ik zie dat er een beste deuk in de drempel zit onder de schuifdeur. Kosten reparatie rond de 500 euro. En bijrijdersportier heeft ook schade gehad want die is overgespoten. En wat ik ook een beetje vreemd vind is dat het logo in de grill blauw is. Dit hoord rood te zijn. Mss heeft de grill en wat erachter zit ook schade gehad.
Laatst gewijzigd door L4H3 op zo 28 jan 2018, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie