Jumpy versus Sprinter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Toedeledoki

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Toedeledoki »

Alleen die deuk kost ca 250 (ik had dezelfde deuk). Maar inderdaad er zit wat carrosserie werk aan. Ik zag hem toevallig staan en denk deel hem even. Juiste motor, mooie kilometerstand en een mooie kleur. Daarnaast de juiste lengte om een langsslaper te bouwen.

Bussen die een beetje betaalbaar zijn zit bijna altijd wel een deukje ergens in. Zo'n deuk in de dorpel komt meestal door net even te ver door te rijden met de heftruck.

In mijn zoektocht naar een bus van ca 2010 heb ik er vele bekeken. Goed, het is inmiddels anderhalf jaar geleden. Maar de mooie met lage kilometerstanden vliegen zo richting de 15.000 Euro. En dan moet het nog een camper worden. Het zijn gebruiksvoorwerpen he. En in een jaar of 7-8 wordt er wel eens iets geraakt.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door WoutvanAken »

Mooie bus, zoals Paul aangeeft is het deukje niet zo'n probleem.
Hij heeft alleen geen airco, zeker bij verkoop ooit wel een nadeel.
Daar koop je hem niet voor natuurlijk maar toch....
Wout.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Meine »

paul snip schreef:Ivm de lage kilometerstand bedoel je? Het is inderdaad een importbus. In Duitsland wordt algemeen niet met kilometerstanden geknoeid, dat wordt daar nog strenger bestraft dan hier. En ik zie iets van boekjes erbij. Omdat het bezit van een auto niet zo belachelijk duur is worden daar wel vaker auto's met lage kilometerstand aangeboden. Zo'n bus is vaak van een zelfstandige timmerman of zoiets geweest. Dan zou een kilometrage van ca 10.000 per jaar heel goed kunnen. Kijk je naar de staat van de bestuurdersstoel dan geloof ik de kilometerstand ook wel.

Marge bus is voor een ondernemer minder interessant omdat hij de BTW niet terug kan krijgen. Voor een particulier is het daarom juist extra interessant. Ik kocht mijn Jumper ook als marge auto. Een koopje ;-)
Lage kilometerstanden bij importwagens zijn per definitie verdacht. Het verdienmodel van de handel zit hem in het terug draaien van de teller bij import. Ook boekjes bieden geen enkele garantie. Afblijven van deze wagen is mijn advies. Alleen auto's die je zelf importeert zijn in dat opzicht betrouwbaar.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Niessina »

Bedankt voor het meezoeken, maar het wordt zeker geen L3. Persoonlijk vind ik die te lang. En een must is voor ons toch wel airco. Niet voor de eventuele verkoop :-B maar gewoon voor ons zelf. En het liefst schadevrij, dan maar wat meer kilometers op de teller. Als hij verder goed onderhouden is moet dat niet zo'n probleem zijn.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Toedeledoki

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Toedeledoki »

Als je een L3 te lang vindt, dan wordt een langsslaper lastig. Of je moet de hele bus al vol bed willen hebben. Dan wordt het dus toch een dwarsslaper. En kom je automatisch weer op een Ducato achtige uit.

Persoonlijk vind ik een L3 ook te lang hoor. Een L2 is een mooi compromis. De laadruimte in deze bussen is ongeveer 3 meter lang. Dus met een bed van 2 meter in de lengte blijft er nog een kleine meter over.

Dat er geen airco op die bus zit zag ik later pas. Het boeit mij niet, zeker in zo'n grote bus werkt het toch vaak niet fijn. Maar het is idd wel handig voor eventuele verkoop. Mijn Jumper heeft wel airco en de vorige Ducato had het ook. We gebruiken het alleen in uitzonderlijk warme omstandigheden. Als een bus goed geïsoleerd is kun je prima zonder.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 8:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Jumpy versus Sprinter



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

BOKKIE schreef:
Er is een alternatief, De Crafter, zelfde bus, andere neus en belangrijker: Veel minder roest. Geen sjoemel software!
Hallo Haije,

Het vorige model Crafter en de (nu nog) huidige Sprinter worden bij- en door elkaar gebouwd in de Daimler-Benz fabriek in Düsseldorf. De specifieke VW componenten worden aangeleverd en door dezelfde werknemers en robots in elkaar gezet als de Sprinter.
Roesten doen ze allebei, zeker bepaalde jaargangen. Het is maar net hoe er mee omgegaan is...

Een zwakke plek is vooral (zoals bij meer bussen) die stootstrips, veel camperzelfbouwers halen die dingen eruit en vervangen de klemmetjes voor gemodificeerde, die dan met Dekalin, Sanders vet of Vaseline gemonteerd worden zodat de lak niet (weer) beschadigd en ze waterdicht zitten.

===============

In het algemeen ben ik blij dat onze LT niet zo breed is, en met een zit-/slaapbank maak ik hem toch vierpersoons in een L2. Wij hebben een voormalige servicebus; voordelen zijn de relatief lage kilometerrstand en door de binnenbetimmerig geen/weinig beschadigingen binnenin. Nadelen zijn er ook; schieren, schuifdeurrollen, sloten, etc hebben bij zo'n bus meer lijden.

Als je geïntereseerd bent in Sprinters/Crafters en een beetje Duits kent, steek je licht eens op op sprinter-forum.de

Groeten Jeroen


PS als je geen last hebt van/met milieuzones; een LT35 met 2,5TDI (109pk) rijdt fantastisch en is oerbetrouwbaar. Een goede roestvrije is nu nog wel te vinden, goed conserveren, en je hebt er jaren plezier van. De 2,8 viercilinder (hebben wij) is sterker, maar lust ook een slok meer brandstof ;)
Plaats reactie