Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Bij deze toch maar een eigen "bouwverslag" maar voornamelijk V&A draadje aangemaakt, waar bij de meeste vragen van mij zullen komen en hopelijk een heleboel antwoorden van jullie om mij op weg te helpen :)
Dit om te voorkomen dat ik dus andermands topics vervuil met vragen hoe ze bepaalde dingen hebben gedaan, en om te voorkomen dat ik voor elke vraag weer een nieuw topic moet opstarten.

Ik heb al verschillende bouwverslagen doorgelezen en daar al veel informatie opgedaan. Echter kan het zijn dat ik dus met vragen kom die in die topics al beantwoord worden, dan ben ik dat domweg gewoon vergeten. Ik vind het dan ook geen probleem als ik naar die topics doorverwezen wordt.

Last but not least, ik weet dat sommige vragen veel stof kunnen doen opwaaien, discussies kunnen hier ontstaan, zeer direct geformuleerde meningen en aanwijzingen zullen gegeven worden en uiteindelijk zal ik er mee moeten doen wat ik denk dat juist is :)

Ik waardeer in ieder geval bij voorbaat al iedereen zijn input!

Dit is hem dus
Afbeelding
- Opel Movano L2H2 2005. Als er nog andere specs van belang zijn hoor ik dat graag
- Budget is altijd een beetje tricky, het zal low budget zijn waar mogelijk maar op bepaalde dingen hoef ik niet per se het allergoedkoopste te hebben. In ieder geval nergens het allerbeste van het beste maar gewoon wat voltstaat. Daarnaast vind ik het leuk om zelf een wasbak in elkaar te knutselen, heeft niet per se te maken met geldbesparing.
- Deel van het materiaal is al beschikbaar
- Ik heb nu de tijd om zo lang over de ombouw te doen als ik wil, al denk ik niet dat het een maanden project gaat zijn. Afwerking tot op zekere hoogte, de zaagsneden van multiplex die zichtbaar zijn worden bijvoorbeeld niet afgeplakt.
- Van plan om alles zelf te doen, waar nodig uitbesteden.
- Het zal woon werk zijn. Hoeveel km ik ga afleggen, geen idee. Nooit eerder met de wagen op pad geweest.
- Zo veel mogelijk vrij staan, al zal dat niet overal kunnen.


Zolang de geldvoorraad strekt en hoe veel er onderweg binnenkomt zal bepalend zijn hoe lang we op weg zijn. Proberen minstens een jaar op pad te gaan.
Laatst gewijzigd door Bringamosa op vr 19 jan 2018, 9:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Na het stukje inleiding maar gelijk de eerste vraag, eens kijken of het zo werkt hier, of dat het toch handiger is om een eigen topic voor dit soort dingetjes te maken.

IK wil graag ook wat usb aansluitingen achter in het busje hebben waar mijn bed komt te staan straks. Nu zijn deze mooi kant en klaar te koop. 11 euro voor bijvoorbeeld dit modelletje:
Afbeelding

Nu zit ik ook een beetje in de modelbouw hobby en vraag ik mij af waarom zo iets 11 euro kost. Een 12v naar 5v regelaar wordt veel gebruikt in de hobby om ontvangers en servo's van 5 volt te voorzien. Dit kost 2,50 euro per stuk, en kan 3 amp leveren.
Afbeelding

De knutselaar die ik ben vraagt zich dan af, is dit niet een mogelijkheid, ik heb nog wel een lading female usb connectors liggen hier. Wat is jullie gedachte hierover?
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Audiofiel »

Ik denk dat je appels met peren vergelijkt. De afgebeelde convertor kost waarschijnlijk €2,50 op aliexpress en de ronde USB aansluiting €11 in Nederland?

Maar het antwoord is ja, dat kan. Met female USB er bij zal het prijsverschil wel verdwenen zijn. :clap:
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

De appel van 11 euro komt uit Nederland, maar ik gok geproduceerd in china ook ja. De peer van 2,50 komt ook uit Nederland, waarschijnlijk ook geproduceerd in china ;)

De female usb heb ik nog liggen, een 20 tal :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door kampo »

Haha proficiat met je draadje !! We zullen graag deelnemen aan de discussies. Meteen beginnen.
Mijn ervaring met verschillende van die USB stopcontacten is dat er veel brol tussen zit.
Ze doen niet wat erop staat. Spanning stort in elkaar en stroom kunnen ze niet leveren wat er staat.
Je ziet het pas als je gaat monitoren. Of na een tijdje merk je dat laden trager gaat als op een andere manier.
Daar heb je snel last van als je zware verbruikers zoals een tablet of dikke smartfoon gaat aansluiten.
Als je helemaal geen fotocamera hebt en enkel een oude kleine gps zal het vermogen minder uitmaken als met al die snelle grote toestellen van vandaag
2,5 € of 11 € maakt mij niet uit. Ik ken een goede voor 19,9 € waar opstaat 2 x 2,5A.
Let ook een beetje op de kwaliteit van de USB kabel.



http://www.pro-car.de/en/products/usb-c ... n-sockets/

Ook deze firma doet aan "branding"
Dus de producten worden in Azië betrokken.
Maar ze winnen er wel een award voor.
Dat zal ook te maken hebben met kwaliteitscontrole.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door moosev »

Dat eerste modelletje heb ik er ook in zitten, werken tot nu toe prima. Gekocht op ebay voor €3,50.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

en voor een paar euro verschil ,ga je zelf een mooie behuizing maken?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Atoz »

Ik volg bij Kampo zijn redenering... Ook wat die kabel betreft...
Als zelfs Kroppie het verdacht vindt dan ....

Je kan alles zelf maken en ik let altijd op de prijs, maar er zijn grenzen aan het goedkoopste product.

De goedkoopste camper is een tentje :bang:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Ik heb dus verschillende rapportjes gelezen dat die dingen dus flink in kwaliteit kunnen verschillen, zo'n losse regelaar zit iets beefier spul in en dus minder kans op brownouts.
De link van Kampo geeft aan ---> Cable cross section 0.5 mm2. Ik denk dat ik ook daar liever wat dikkers op het zitten :)

Voor de paar euro zou het mij ook niet al te veel uitmaken, ik zat te denken om dit aan twee kanten van de bus te hebben dan komen we uit op 20 euro vs, 5 euro. En wat knutselwerk, wat ik wel leuk vind. Natuurlijk geen mega verschil maar alle beetjes helpen als we dit bij 10 projectjes zo hebben heb je toch al 150 euro uitgespaard wat dan weer in andere dingen gestoken kan worden denk ik dan :)

In ieder geval bedankt voor de linkjes van de modellen waarvan zeker is dat ze ook daadwerkelijk goed zijn. Als ik mijn keus heb gemaakt dan weet ik in ieder geval zeker dat ik iets heb wat werkt!
Laatst gewijzigd door Bringamosa op do 18 jan 2018, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

omdat ik mechanische stevigheid, ook belangrijk vind , gebruik ik in een camper geen draad dunner dan 2,5mm2, en ik vind die dubbele usb aansluiting niet eens verdacht, maar wel losse componenten ergens achter of in, vandaar mijn opmerking , ga je voor die paar centen zelf een behuizing maken, je kan nog goedkoper kijken of je zoveel aansluitingen wel nodig hebt, je hebt toch nooit al je apparaten gelijktijdig op te laden, als ik s,nachts mijn telefoon oplaad , kan ik de volgende dag andere apparaten opladen, heb zelf 1 usb aansluiting, en daar zit meest van de tijd niets in .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

In ieder geval gaat niets nergens los komen te liggen. Dat is funest. Learned that the hard way met mijn modelvliegtuigjes :P
Dus een behuizing komt er zeker!

Ik heb zeker weten 4 usb poorten nodig dus die zullen er ook wel komen.

Ondertussen bezig met de layout uit te puzzelen. Wasbak en 2 kookpitjes, op een blad van 50cm bij 1m ongeveer wel te doen? Hoe groot hebben jullie dat? Ik heb geen flauw idee namelijk haha
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Atoz »

Anderzijds...
Moet ik ook niet zo negatief wezen!
Als je handig bent en genoeg ervaring hebt dan zou je die lader inderdaad ook zelf kunnen maken.
Je bent dan ook zeker dat hij goed is...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Marius HRL »

Voorzover nodig nog een paar tips:
Meet de doorgeleverde spanning (minimaal 4,75 V DC en maximaal 5,25 Volt DC) terwijl een te voeden/laden apparaat (is aangesloten is onder vier condities, wat betreft de huishoudaccu:
1. zonder externe lading (door draaiende motor of 220 V walstroom)
2. tijdens het starten van de motor
3. tijdens aansluiting walstroom
4. met draaiende motor

Indien de laadspanning binnen de grenzen blijft, kun je kijken of de gewenste/beloofde stroomsterkte geleverd wordt, door USB-gevoede apparatuur aan te sluiten, die een aanzienlijke (niet hoger dan de door de leverancier van de adapter aangegeven) stroomsterkte vraagt. Test dat ook weer onder de vier, bovengenoemde condities.

Sluit bij voorkeur een USB-apparaat aan, dat overbodig of voordelig vervangbaar is. Neem niet het risico dat je een iPad of een navigatieapparaat opblaast!
Ik gebruik dit soort USB-spanning en stroom-meter
Afbeelding

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Dank voor de tips!

Er zal zal geen walstroom aansluiting komen en de hh accu waarschijnlijk niet via de dynamo opgeladen worden.

Ik ga eens zoeken naar zo'n mooi meetinstrumentje.
Plaats reactie