Hoe streng is de keuring?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Hoe streng is de keuring?



Bericht door Bringamosa »

De RDW zegt het volgende:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen

Code: Selecteer alles

De Regeling Voertuigen stelt de volgende eisen aan een kampeerwagen:

In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.
De belastingdienst zet het volgende:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Code: Selecteer alles

De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:

minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
een vaste tafel
De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.
Nu heb ik wat vragen hierover en hopelijk kunnen sommige van jullie jullie ervaringen delen.

Er staat niets over de grootte van de zitplaatsen. Onze twee kleine kontjes kunnen best op een bankje van 30 cm breed. Maar is dit genoeg voor de keuring? Vaste zitplaatsen, houdt dit in dat ik ook niet een scharnier systeem mag maken voor mijn bankje, (al dan niet 30 cm of breeder als nodig) om het weg te klappen? (de vraag dus of dit gezien wordt als vast of niet. Aan de ene kant wel want kan niet schuiven tijdens het rijden, maar van de andere kant kan je ook zeggen het is niet vast want het kan inklappen.

Zo zijn er ook geen verdere specificaties voor de tafel. Hoe breed, hoe lang hoe hoog? Moeten er twee borden op kunnen staan of is twee theekopjes ook genoeg (niet dat ik daar vanuit ga) of moet het tafeltje minstens goed te dekken zijn met borden en pannen en bekers en waterkannen....

Ik baal een beetje van een bed dat 180 cm lang moet zijn. Dat wil zeggen dat ik het in de lengte moet gaan maken in de opel movano, OF een deel van de bus niet isoleren om aan de 180 cm te komen. In de breedte is hij van metalen rib naar metalen rid 178 cm breed. Dus als ik BOVEN deze ribben mijn bedje leg kom ik wel boven de 180 cm. Ik neem aan dat het meetlint tepas komt bij de keuring en ik er dus niet tussenuit kom met een bed van 178?

Ik hoop dat jullie misschien wat ervaringen kunnen delen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe streng is de Keuring?



Bericht door Dafluc »

Zolang het binnen het redelijke is zal er ook redelijk naar gekeken worden.
Ga je het randje opzoeken of er overheen, dat hebben ze natuurlijk ook al vaker gezien.
Maar wil je het precies weten zou ik gewoon even bellen. Ze geven voor zover ik weet altijd netjes antwoord.
Meestal weet je dan precies waar je aan toe bent. Voorkomt teleurstelling.
De belastingdienst is strenger maar deze dienst kent het kwarttarief toe (of niet als je niet aan de eisen voldoet).
Afbeelding
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Hoe streng is de Keuring?



Bericht door Bringamosa »

Tnx voor het snelle antwoord. Ik zal zeker even bellen voordat ik dingen ga installeren waar ik mijn vragen over heb zoals hierboven. En ik snap ook wel dat het in het redelijke moet blijven maar, is een bankje van 30 cm breed over de lengte van een 140cm breed bed redelijk? Daarvoor dus precies moet ik even bellen maar wie weet is er iemand die mij kan vertellen vergeet dat maar ik heb dat al gevraagd en 30cm is niet genoeg minstens 40 of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe streng is de Keuring?



Bericht door annoh »

@TS,

Ik ken voorbeelden dat er echt gemeten gaat worden.

Er worden geen afmetingen van de opbergmogelijkheden. Een vak met een klep tussen de voorstoelen en een kluis in de console van 1 van de voorstoelen zijn voorbeelden van afsluitbare ruimten. Een sleutel en slot is niet nodig.

Een tafel kan je integreren in je keuken als je een zogenaamde apothekerslade maakt.

Succes met ombouw en keuring.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe streng is de Keuring?



Bericht door gsm »

Wat als je provisorisch een indeling gaat maken met een dwarsbed op de ribben waardoor het bed meer dan 180 lang wordt ?
Isolatie en bekleding is geen eis van de RDW en Belastingsdienst
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Bringamosa »

Annoh, handige tips van die opbergruimtes.

gsm, je bedoeld bed bouwen op de ribben, de 180cm keuren, later definitief bed 178 cm inbouwen? Ook over nagedacht maar wil niet later dan in de problemen komen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Kroppie »

krik tussen de ribben en deze 2cm uitelkaar drukken. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Bringamosa »

Dat kan ook nog altijd jos. Of misschien zo ----> :bang: en de andere kant natuurlijk ook dan. :crazy:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door gsm »

Met het wetboekje in de hand haal je het blijkbaar niet dus dan om later problemen te voorkomen een langsbed maken maar ik heb nog nooit meegemaakt dat bij controle het bed werd opgemeten.
Maar 178 is tussen de ribben en waarom de ribben niet met hout weg werken en dan het bed op het hout daarvan maken, hou je voldoende ruimte over om de wanden t.p.v. het bed nog te isoleren.
Zo wordt het velen gedaan en zo heb ik het ook gedaan zoals je aan de kopkanten van ons bed op de foto kan zien
Wij hebben een schuifbed gemaakt om een breder bed te hebben en meer leefruimte overdag te creëren.
Zoals op de foto zo is die naar de keuring gegaan en goed gekeurd

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Bringamosa »

Top dat is een mooie setup. En inderdaad ook daar heb ik aan zitten denken, de wanden langs het bed iets dunner isoleren dan de rest.


En hoeft er nog geen matras in te liggen bij de keuring?

(edit is zie de bank rechts op de foto nu pas)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door gsm »

Ik had er geen matras in liggen want dat is, voor zover ik het wet, niet vereist en bij mij geen probleem.
Wel had ik in het linker kastje 2 plastic tanks in staan, één voor de afvoer en één met dompelpompje voor schoonwater maar zonder water en geen HH-accu
Na de keuring weer gelijk foto´s genomen voor de belasting voor het kwart tarief en verder afgemaakt zoals die nu is
De wanden heb ik met 8cm schapenwol geïsoleerd en t.p.v. het bed is dat 5cm dik
Ik weet niet hoe oud je bus is maar ik had bij de keuring het bankje naast de bestuurders stoel voorin nog staan en een langsbank gemaakt waardoor ik 7 zitplaatsen kon krijgen maar heb er 6 laten noteren, de lengte van het bankje werd wel opgemeten om te bepalen hoeveel zitplaatsen er op konden. Het bankje was bijna 2 meter lang en daar werden 4 zitplaatsen voor gerekend.
Er zijn vele topics waar je je voordeel mee kan doen maar dit is die van mijn ombouw met foto´s, misschien heb je er wat aan :wink: :cheers:
viewtopic.php?f=7&t=8458214
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Bringamosa »

Super bedankt voor de uitleg. Ik ga even je topic doorlezen en naar je bankjes kijken. Ik ben allemaal ideeën aan het opdoen overal en kijk verlekkerd rond naar alle mooie ombouw/zelfbouw projecten :) :cheers:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door gsm »

Graag gedaan maar zo zijn er veel meer topics met weer andere ideeën dus succes en ik lees jouw topic verder mee.
Wie wet zie ik hier weer wat :cheers:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Toedeledoki »

Een zitplaats is ongeveer 40 cm breed.

Ik zou wel zorgen dat ook na de keuring mijn auto aan de minimale eisen voor kwarttarief blijft voldoen. Bij een eventuele controle van de belastingdienst krijg je anders een dikke naheffing. Je krijgt dan een boete en mag nog even vol tarief betalen over de tijd dat je de camper op naam hebt. Er wordt echt wel gecontroleerd hoor. En daar komt de meetlat aan te pas.

Bij de RDW zijn ze niet zo streng. Die hebben bij mij tot nu toe niks opgemeten. En keuren het al heel snel als camper goed.

Matrassen en kussens zijn niet verplicht.
Plaats reactie