Ombouw DAF YA-4440

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

20171110 Robert Oosterbroek Daf 006.jpg
20171110 Robert Oosterbroek Daf 006.jpg (213.98 KiB) 13671 keer bekeken
20171110 Robert Oosterbroek Daf 008.jpg
20171110 Robert Oosterbroek Daf 008.jpg (144.07 KiB) 13671 keer bekeken
20171110 Robert Oosterbroek Daf 010.jpg
20171110 Robert Oosterbroek Daf 010.jpg (239.37 KiB) 13671 keer bekeken
Hallo beste mensen!

Onlangs kocht ik een DAF YA-4440. De truck komt uit het Nederlandse leger en is daarna gebruikt als assistentie voertuig bij een rally team. De komende tijd zal in het teken staan van het ombouwen van het voertuig naar volwaardige woning op wielen. Doel is om vanaf halverwege 2018 in de truck te gaan wonen. De tweede helft van 2018 zal ik nog in Nederland blijven werken en begin 2019 wil de wijde wereld intrekken!

Gelukkig kan ik een heleboel zelf. Mijn vader heeft een installatiebedrijf en daardoor heb ik de beschikking over een loods met de nodige gereedschappen.

De truck is sinds september in mijn bezit. De komende twee maanden zullen er nog weinig ingrijpende verbouwingen plaatsvinden. Dit omdat ik na het halen van mijn C rijbewijs, en de aanschaf van de truck even tijd nodig heb om weer wat financiële ademruimte te krijgen. Tot die tijd zal ik me toeleggen op het uitvoeren van kleine klusjes en me verdiepen in de theorie van het verbouwen van het voertuig.
Omdat ik een vrachtwagen heb met meer dan voldoende laadvermogen hoef ik niet op een kilo meer of minder te kijken. Uitgangspunt is om alles goed, degelijk en goedkoop te bouwen. Zoveel mogelijk met tweedehands producten. Naast camperspul kijk ik ook naar spullen uit de maritieme wereld of standaard huis- tuin- en keukenoplossingen. Bij de truck zaten al een aantal accessoires die ik weer ga gebruiken.
Hieronder een uiteenzetting in deelonderwerpen. Per onderwerp staan ook de producten die reeds in mijn bezit zijn. Onderaan elk deelonderwerp een aantal concrete vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden. Input is meer dan welkom. Als bijlage een aantal foto’s en tekeningen zodat jullie een idee hebben van de truck en mijn ideeën over de ombouw. Ik mis in de opsomming nog een heel aantal onderwerpen. Als er nieuwe inzichten/vorderingen met verbouwen zijn ga ik jullie vanzelfsprekend laten meegenieten. Als er vragen of opmerkingen zijn verneem ik dat natuurlijk ook graag.

Vooraf een aantal specificaties van het voertuig:
Merk: DAF
Brandstof: Diesel
Uitvoering: YA 4440 DT 405 4x4
Km. stand:91.000km
Vermogen motor:203 PK (149 kW)
Aantal cilinders:6
Maximaal gewicht:11.300 kg
Bouwjaar: februari 1983
Gewicht (leeg):9.480 kg
Opbouw:
Afmeting 480x230x203 lxbxh
Dak verstevigd en imperiaal over hele dak
Dak via vaste/opklapbare ladder
Webasto heteluchtkachel Airtop 2000
Waeco Compressor koelkast 12/24V 115ltr


Opbouw

Het voertuig heeft een zeer mooie en professioneel gebouwde gesloten bak. Helaas heeft deze opbouw nog geen geïsoleerde wanden. Ik wil het stalen skelet behouden en de wanden en het dak (laten) vervangen door geïsoleerde sandwichpanelen. De achter- en voorwand wil ik isoleren met X-trem of Armacell (dit in verband met de reeds aanwezige deur aan de achterkant en bij de voorwand de dragende stalen constructie voor het reservewiel) De koudebruggen die ontstaan door de stalen constructiebalken zal ik van binnenuit isoleren. Hierdoor ontstaat er een koof met tevens voldoende ruimte voor het wegwerken van bekabeling. De stalen balken hebben een dikte van 50 mm. De sandwichpanelen hebben idealiter ook deze dikte. Ik ben geen isolatie expert dus ik kan moeilijk inschatten of de isolatiewaarde hiermee voldoende is voor mijn gebruiksdoel.
In het voorpaneel links (achter de bestuurder) wil ik een groot luik waarachter de garage voor mijn fietsen zal komen: 1800 x 1200 In de opbouw zullen in totaal vier ramen en een groot dakluik (80x80 reeds in mijn bezit) komen.

Vragen:
Welke dikte voor de sandwichpanelen is gewenst voor mijn gebruiksdoel?
Met welke prijs per m2 voor sandwichpanelen moet ik rekenen?


Deur:
Aan de achterkant van de opbouw zit een mooie deur hier wil ik een andere vergrendeling in zetten en van binnenuit isoleren met x-trem / Armaflex maar verder in de huidig staat behouden.

Dakluik:
Van mijn vrienden heb ik voor mijn verjaardag een prachtig dakluik van Vetus gekregen. Het is een groot luik van 80x80cm Dit luik zal aan het voeteneind van het bed komen. Het luik zorgt voor veel lichtinval en is een doorgang naar het dak terras. Ook kan het in geval van nood dienen als uitgang.

Ramen:
Hier ben ik nog niet over uit, er zijn een aantal opties.

Seitz S4:
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... uren/ramen

Voordelen:
Met standaard rollo/verduistering
Enigszins betaalbaar (via stichter import)
Onderdelen makkelijk verkrijgbaar

Nadelen:
Kunststof
Veiligheid/degelijkheid

Vraag:
Via https://www.destigter.nu/campers/onderdelen/ zijn deze ramen ver onder de marktprijs verkrijgbaar. Iemand een idee of er hier een adder onder het gras zit?

Scheepsbeglazing (http://www.hora.nl / http://www.vetus.nl / http://www.gebo.nl)
Voordelen:
2e hands verkrijgbaar (goedkoop)
Degelijk
Sluit qua stijl aan bij dakluik

Nadelen:
Moeilijk te vinden met dubbel glas en mogelijkheid tot openen.
Vaak enkel glas
Geen rollo/verduisteringsoptie standaard.

Outbound http://www.outbound.eu/nl/
Voordelen:
Degelijk
Verkrijgbaar met optionele horren

Nadelen:
Onbetaalbaar


Water/sanitair
Watertanks:
-Onlangs heb ik via marktplaats een 250 liter schoonwatertank gekocht. Deze zal onder het bed gemonteerd worden.
-Onder het voertuig is reeds een 100 liter tank aanwezig. Deze wil ik gebruiken als grijswater tank. Dit water zal gebruikt worden voor het spoelen van het toilet. Ook wil ik dit water middels een drukpomp gebruiken voor de buitenkraan (tuinslang met sproeikop tbv schoonmaken fietsen/voertuig)
-Voor het toilet wil ik nog een tank voor zwartwater aanschaffen. Is 50 of 70 liter hierin toereikend?
Toilet:
Via marktplaats wil ik een elektrisch scheepstoilet met vermaler aanschaffen, bijvoorbeeld deze:
http://www.spxflow.com/en/johnson-pump- ... c-toilets/
Douche:
Dit zal een standaard douche met mengkraan worden.
Warm water:

Truma B10/B14 boiler:
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... ravan.html

Voordelen:
Bewezen systeem/veilig
Relatief groot volume (14l)
Ook te verwarmen met elektriciteit bij vast staan

Nadelen:
Afhankelijk van andere brandstof dan diesel (gas/lpg) Niet ‘onbeperkt’ water Duur Afvoer noodzakelijk

Elgena Nautic compact Air:
https://www.elgena.de/collections/boile ... mpact-luft

Voordelen:
Maakt gebruik van bestaande luchtverwarming (webasto airtop, diesel) dus geen aparte brandstof nodig.
Ook te verwarmen met elektriciteit bij vast staan.
Redelijk goedkoop.
Geen aparte afvoer

Nadelen:
In de zomer verlies van warmte/rendement door uitblazen warme lucht Extra kleppen nodig Beperkte capaciteit


Cointra COB 10:
https://www.cointra.nl/cointranl/nl/web ... i-cointra/

Voordelen:
‘Onbeperkt water’ (zolang de tank vol is) Goedkoop

Nadelen:
Afhankelijk van andere brandstof (gas/lpg) Afvoer noodzakelijk Vorstgevoelig bij plaatsing buitenkant voertuig.
Veiligheid?
Niet mogelijk te verwarmen met elektriciteit bij vast staan.

Vragen:
Hoe lang kan je in de praktijk douchen met 10 liter warm water (met thermostaatkraan).
Hoeveel water verbruik je per minuut (zowel warm en koud water icm gebruik thermostaatkraan)

Keuken:
Bij aanschaf van het voertuig zat een Weaco/Dometic 115l compressorkoelkast. Deze ga ik terug inbouwen.
Koken zal ik (voorlopig) op gas doen. Hiervoor heb ik inmiddels een mooi Smev inbouw plaatje gekocht.
Electra:
Het boordnet van de truck is 24v, het huishoud gedeelte 12v.
Tussen beide systemen zit een mooie Dometic 40a omvormer van 24 naar 12v
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... 40-_-63841
De huishoudaccu is op dit moment een gel batterij van 70ah die nodig aan vervanging toe is.

Op termijn wil ik ook zonnepanelen op het dak leggen (waarschijnlijk 2x 100wp).
Hier heb ik me nog niet verder in verdiept.

Vragen:
Ik overweeg 1 of 2 semi-tractie accu’s met een totale capaciteit van +/- 250ah aan te schaffen (1x 230ah of 2x 140ah
Is het verstandiger om 1 of 2 accu’s te nemen? Ik had bedacht om er twee te nemen zodat ik in geval van nood de huishoud accu’s in serie kan zetten om hierop te kunnen starten.
Is semi-tractie een goede keuze? Het gaat om een 4x4 truck dus er zal ook met enige regelmaat off-road mee gereden gaan worden. Is het in dat licht wellicht niet handiger om voor gel accu’s te gaan?

Verwarming:
In de opbouw van het voertuig is reeds een Webasto Airtop 2000 dieselverwarming aanwezig.
Is deze verwarming (2kw) toereikend voor het verwarmen van de gehele opbouw?

Dak:
Op het dak komen zonnepanelen. Op het achterste gedeelte komen hardhouten vlonderplanken zodat dit gedeelte van het dak bereikbaar via trap aan de achterkant of via het dakluik) gebruikt kan worden als terras.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback/opmerkingen/tips!
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Hierbij nog de tekeningen. Omdat het maximale aantal bijlagen 3 betreft kon dat niet meer in de vorige post ;)
TekeningenTruck.jpg
TekeningenTruck.jpg (46.62 KiB) 13654 keer bekeken
TekeningenTruck2.jpg
TekeningenTruck2.jpg (56.67 KiB) 13654 keer bekeken
TekeningenTruck3.jpg
TekeningenTruck3.jpg (28.51 KiB) 13654 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door AadenAnke »

Mooi man.
Wat vragen aan jou, waarom de zijwanden vervangen? Zien er op de foto goed uit. Vanbinnen goed isoleren is denk ik een veel goedkopere net zo goede oplossing. Waarom maar 2 zonnepanelen? Je hebt boven ruimte zat. Wat je ramen betreft kijk eens rond voor een sloopcamper/caravan. Buiten de ramen ook vast nog andere onderdelen die je kan gebruiken. Je ga er ook mee off the road rijden, dan maakt een krasje op een 2e hands raam ook niet veel uit. Komt er toch wel op toch. Blijf poosten ik blijf volgen en veel foto's aub.


Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door gjvonk »

Over je accu vraag: in zijn defensie tijd had deze vrachtwagen een batterijen met plaats voor 2x2 accu's in serie / parallel. De dubbele accu's werden toegepast bij een shelteropbouw. Dat waren altijd 4 gelijke accu's. Ik weet niet wat het startsysteem nodig heeft. Anders kun je misschien inderdaad kiezen voor semi tractie.
Met een beetje mazzel zitten de aansluitingen nog op zijn plaats. Je beschrijft een hoger motorvermogen dan ik me herinner: in mijn chauffeurstijd was het vermogen begrensd op 165pk.

Kun je ondertussen al uit de voeten met het 4x4 systeem? Is dat nog origineel voor zover je weet?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door PaulBng »

Off topic: @moderator in Tapatalk zie ik de begeleidende tekst niet van de openingspost. In webview wel. Hoe kan da?
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 03 jan 2018, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen idee, omdat ik zelf Tapatalk niet gebruik. Open anders een apart topicje met deze vraag, wellicht kunnen anderen je adviseren!
Apaat
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 20:44

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Apaat »

Kijk eens bij http://Www.overlanders.be

Das een site met meer 4x4 voertuigen

Gr
Gebruikersavatar
Paulie
Berichten: 389
Lid geworden op: di 14 mei 2013, 21:40
Locatie: Het Wilde Westen

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Paulie »

Wanddikte: ik heb een vergelijkbaar voertuig, 2,5cm dikke sandwichpanelen als wand, 4cm dak en 8 of 10cm vloer. Uit ervaring kan ik zeggen: 2,5cm is te dun als je er regelmatig in gaat slapen in onze Europese winters, laat staan elders. 4cm is prima.

Xtrem of een vergelijkbaar materiaal is handig om allerlei moeilijke plekjes mee te isoleren, of wat extra isolatie wilt toevoegen.

Zonnepanelen: gebruik alleen maar semi-flexibele panelen, de gewone zijn niet alleen veel te zwaar maar ook veel te dik.
3,5 a 4cm maar dan ook nog eens een vergelijkbare laag lucht eronder, dus 8cm in totaal. Semi-flexibele zijn slechts millimeters dik. Koop er zoveel als je kwijt kunt op het dak, ik kon er met uiteindelijk met passen en meten 9 van 100Wp elk kwijt. Nooit spijt van gehad.

Stuur me een PB als je meer ervaring wilt uitwisselen!

Groet,

Paulie.
Gebruikersavatar
masterknauser
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door masterknauser »

https://www.amumot.de/

hier valt veel te zien .
dit lid leest alleen nog maar .
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

PaulBng schreef:Off topic: @moderator in Tapatalk zie ik de begeleidende tekst niet van de openingspost. In webview wel. Hoe kan da?
Het lijkt mij dat tapatalk niet met het gigantische verhaal overweg kan.
De antwoorden zullen ook alle kanten opvliegen.

Overigens heb ik jaren les gegeven op zo een en voor hij uitkwamen getest voor DAF in het terrein en dat was in het begin niet zo succesvol.
Ze stonden heel beteuterd te kijken dat het chassis helemaal krom stond.
Zijn opvolger de 4442 was een stuk beter.
Let er ff op dat de eerste versnelling niet gesynchroniseerd is.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door PaulBng »

De antwoorden gaan prima.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door henk en lila »

Als je rondom 4 a 5 cm isoleert, dan moet die Airtop2000 het wel redden, tenzij je naar de Noordpool gaat.
Die combinatie met die Nautic Compact waterverwarmer zie ik dan weer niet zitten. Vooral 's zomers niet want dan brandt die Airtop je de auto uit.

Zonnepanelen: meer is beter en waarom dure plakpanelen? 8 cm extra hoogte en meer kilo's is op deze auto echt geen probleem.
Maak eerst een complete dak tekening om te voorkomen dat bijv straks je dakluik erg in de weg ligt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door de Jonckheer »

Over de geiser: de Cob5 is groot genoeg omdat het hete water wordt gemengd met koud wat ruim voldoende douchewater oplevert. Ik heb deze zelf in gebruik dus ik weet waar ik het over heb. En ook: probeer hem zo dicht mogelijk bij de natte cel te plaatsen en gebruik een thermostaatkraan bij de douche. Samen goed voor veel waterbesparing.
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Dank voor alle reacties! Per bericht even een uiteenzetting met mijn ideeën / afwegingen.

Input/aanvullingen zijn vanzelfsprekend nog steeds zeer welkom!
AadenAnke schreef:Mooi man.

Wat vragen aan jou, waarom de zijwanden vervangen? Zien er op de foto goed uit. Vanbinnen goed isoleren is denk ik een veel goedkopere net zo goede oplossing. Waarom maar 2 zonnepanelen? Je hebt boven ruimte zat. Wat je ramen betreft kijk eens rond voor een sloopcamper/caravan. Buiten de ramen ook vast nog andere onderdelen die je kan gebruiken. Je ga er ook mee off the road rijden, dan maakt een krasje op een 2e hands raam ook niet veel uit. Komt er toch wel op toch. Blijf posten ik blijf volgen en veel foto's aub.

Gr. Aad




Isoleren: aan de zijde die niet op de foto staat is een paneel uitgevoerd als groot klapluik. Dit moet er sowieso uit en vervangen worden door een vast paneel. (zie foto)

Daarnaast ben ik bang dat bij na isoleren ik de zaak niet 100% strak kan isoleren waardoor het risico op condens tussen de isolatie en de wanden kan optreden. Wat zijn je ideeen hierbij? XPS? X-trem / Armaflex?

Zonnepanelen: De hoeveelheid zonnepanelen staat nog niet precies vast. Het achterste gedeelte van het dak/imperiaal wil ik bekleden met vlonderplanken zodat dit als dakterras kan dienen. Het gedeelte tussen de cabine en het dakluik is gereserveerd voor panelen.

Ramen: Een krasje maakt inderdaad niet zoveel uit. Wel wil ik graag alle ramen van hetzelfde merk/type en geïsoleerd (dubbel glas). Dit puur omdat het mooier is. Heb je nog goede adresjes voor tweedehands ramen?


gjvonk schreef:Over je accu vraag: in zijn defensie tijd had deze vrachtwagen een batterijen met plaats voor 2x2 accu's in serie / parallel. De dubbele accu's werden toegepast bij een shelteropbouw. Dat waren altijd 4 gelijke accu's. Ik weet niet wat het startsysteem nodig heeft. Anders kun je misschien inderdaad kiezen voor semi tractie.

Met een beetje mazzel zitten de aansluitingen nog op zijn plaats. Je beschrijft een hoger motorvermogen dan ik me herinner: in mijn chauffeurstijd was het vermogen begrensd op 165pk.



Kun je ondertussen al uit de voeten met het 4x4 systeem? Is dat nog origineel voor zover je weet?




Accu: Op dit moment zitten er 2 startaccu's in serie in de stalen kist onder de opbouw achter de bijrijder (zie foto). Daarna zit er een omvormer van 24v naar 12v met daarachter een enkele 12v huishoudaccu. Deze huishoud accu wil ik dus vervangen door 2 huishoud accu's parallel (12v) voor het campergedeelte. In geval van nood kan ik deze dan eenmalig in serie zetten en gebruiken als startaccu's. Het campergedeelte wil ik 12v houden omdat er een kwalitatief goede omvormer inzit een aantal verbruikers (waaronder de reeds aanwezige stand kachel) niet op 24v werken.

Het 4x4 systeem is origineel. Ik heb nog niet heel veel gespeeld in terrein. Heb ook pas twee maanden mijn C rijbewijs (gehaald op een moderne Euro 6 DAF automaat) Dus eerst maar eens de bediening en het schakelen op de oude dame goed in de vingers krijgen.


Apaat schreef:Kijk eens bij http://Www.overlanders.be



Das een site met meer 4x4 voertuigen



Gr




Dank voor de tip! Ik ben ook zeer te spreken over de website en boek van: https://www.wohnmobil-selbstausbau.com/


Paulie schreef:Wanddikte: ik heb een vergelijkbaar voertuig, 2,5cm dikke sandwichpanelen als wand, 4cm dak en 8 of 10cm vloer. Uit ervaring kan ik zeggen: 2,5cm is te dun als je er regelmatig in gaat slapen in onze Europese winters, laat staan elders. 4cm is prima.



Xtrem of een vergelijkbaar materiaal is handig om allerlei moeilijke plekjes mee te isoleren, of wat extra isolatie wilt toevoegen.



Zonnepanelen: gebruik alleen maar semi-flexibele panelen, de gewone zijn niet alleen veel te zwaar maar ook veel te dik.

3,5 a 4cm maar dan ook nog eens een vergelijkbare laag lucht eronder, dus 8cm in totaal. Semi-flexibele zijn slechts millimeters dik. Koop er zoveel als je kwijt kunt op het dak, ik kon er met uiteindelijk met passen en meten 9 van 100Wp elk kwijt. Nooit spijt van gehad.



Stuur me een PB als je meer ervaring wilt uitwisselen!



Groet,



Paulie.




Dank voor de uitleg.

Isolatie: De wanden ga ik op 5cm houden (de dikte van de stalen balken) Voor de vloer en het plafond zit ik wel een beetje met de hoogte. De opbouw is 203 cm hoog (binnenmaten). Gemeten vanaf de kale laadvloer tot de plafond steunbalkjes. Zelf ben ik 192cm lang. Het zou prettig zijn als ik stahoogte kan behouden.

Over het gewicht/dikte van de panelen maak ik me weinig zorgen de opstaande rand van het imperiaal op het dak is ruim 10cm dus zolang ze niet hoger zijn liggen ze mooi beschermd. De vrachtwagen heeft meer dan voldoende laadvermogen om de paar extra kilo's van normale panelen te kunnen dragen. Het aantal panelen staat nog niet vast. Ik ga later even bekijken hoeveel ik kwijt kan op het voorste gedeelte van het dak.


masterknauser schreef:https://www.amumot.de/



hier valt veel te zien .




Dank voor de tip, ik neem het mee!


myway schreef: Overigens heb ik jaren les gegeven op zo een en voor hij uitkwamen getest voor DAF in het terrein en dat was in het begin niet zo succesvol.

Ze stonden heel beteuterd te kijken dat het chassis helemaal krom stond.

Zijn opvolger de 4442 was een stuk beter.

Let er ff op dat de eerste versnelling niet gesynchroniseerd is.


Leuk! Mocht je het leuk vinden om me een paar lesjes te geven dan houd ik me aanbevolen!

Waar moet ik precies op letten dan bij de niet gesynchroniseerde eerste versnelling?


henk en lila schreef:Als je rondom 4 a 5 cm isoleert, dan moet die Airtop2000 het wel redden, tenzij je naar de Noordpool gaat.

Die combinatie met die Nautic Compact waterverwarmer zie ik dan weer niet zitten. Vooral 's zomers niet want dan brandt die Airtop je de auto uit.



Zonnepanelen: meer is beter en waarom dure plakpanelen? 8 cm extra hoogte en meer kilo's is op deze auto echt geen probleem.

Maak eerst een complete dak tekening om te voorkomen dat bijv straks je dakluik erg in de weg ligt.




Noordpool staat niet op het verlanglijstje. Zoals ik het nu voor me zie wil ik in de zomermaanden richting Rusland/Oekraïne/voormalig Joegoslavië/Balkan en dan in het najaar via Turkije richting Italië/Spanje. 5 cm isolatie lijkt me dan ook voldoende. Dit komt ook mooi overeen met de dikte van de stalen balken.

Indien ik voor de Nautic Compact kies als warmwatervoorziening zal ik werken met een kleppensysteem zodat ik in de zomermaanden de warmte van de Airtop naar buiten uit kan blazen (ik realiseer me dat dit inefficiënt is, maar in de praktijk zal dit dus alleen aan de orde zijn als ik vrij sta in de zomer. Indien ik walstroom heb zal ik het water met stroom verwarmen).

Winter: http://www.venoheatingsystems.nl/wp-con ... winter.jpg

Zomer: http://www.venoheatingsystems.nl/wp-con ... -zomer.jpg

Volgende week heb ik weer nachtdiensten, dan zal ik een tekening van het dak maken.


de Jonckheer schreef:Over de geiser: de Cob5 is groot genoeg omdat het hete water wordt gemengd met koud wat ruim voldoende douchewater oplevert. Ik heb deze zelf in gebruik dus ik weet waar ik het over heb. En ook: probeer hem zo dicht mogelijk bij de natte cel te plaatsen en gebruik een thermostaatkraan bij de douche. Samen goed voor veel waterbesparing.




Goed om te weten. Indien ik voor een gasboiler kies weet ik dat een Cob5 voldoende is. Het idee zou dan zijn om de boiler tegen de achterwand van de opbouw te maken. Precies onder de kist op de foto's. Hier zullen de gas/lpg flessen in komen te staan. De boiler wil ik in een afgesloten ruimte plaatsen met voldoende ventilatie naar buiten en de afvoer door de wand. De afstand tot de mengkraan van de douche zal dan ongeveer 3,5 meter zijn. Bij een warmwaterleiding van 12mm zal het met water verbruik meevallen hoop ik.

Hoeveel liter per minuut verbruik je ongeveer bij het douchen?

Ik zag dat je een vermaler toilet hebt. Hoeveel liter/afval moet ik rekenen per spoelbeurt? Een zwartwatertank van 78liter zou mooi passen, maar ik kan moeilijk inschatten hoe vaak ik dan in de praktijk moet lozen.

---
Hier de foto van het luik/accu's (dit is een oude foto, de hele binnenkant is inmiddels leeg):
$_86 (4).JPG
$_86 (4).JPG (48.68 KiB) 12862 keer bekeken
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door de Jonckheer »

Vermaler toiletten bestaan er in veel soorten en maten. De nieuwere Sani Broyeur heeft 2 standen voor doorspoelen, kleine en grote boodschap. De mijne heeft dat niet maar ik heb dat opgelost door een kogelkraan in de leiding op te nemen die twee standen kent, open en half open en dat werkt prima. Wij kunnen tussen de 2,5 en 3 weken staan zonder aftappen met een 200 liter tank met 2 personen. Dan kun je zelf uitrekenen hoelang je dan kunt staan voordat je weer moet lozen.
Plaats reactie