Ombouw DAF YA-4440
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Ombouw DAF YA-4440
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw DAF YA-4440
Ik weet niet of die hier al voorbij is gekomen:
Er staat een leuke foto op de site van de camping in Zwitserland
http://www.camping-aarburg.ch/aarburg_c ... anguage=DE
Er staat een leuke foto op de site van de camping in Zwitserland
http://www.camping-aarburg.ch/aarburg_c ... anguage=DE
Re: Ombouw DAF YA-4440
Fase 1 (comfortabel kunnen verblijven in de truck) is al een hele tijd voltooid. De afgelopen maanden heb ik nog wat finetuning gedaan en een aantal mooie foto's met een drone gemaakt. Deze wil ik jullie niet onthouden.
- Bijlagen
-
- IMG_1473.jpeg (79.1 KiB) 943 keer bekeken
- Marco Polo
- Berichten: 27445
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 684
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Ombouw DAF YA-4440
Na 35 jaar in een Land Rover met Camper-unit en ongeveer 3 x rond de wereld gereden te hebben (op de teller dan ), doet het mij een genoegen, dat ook de 'jonge'-generatie dezelfde aspiraties heeft. Wij waren (toen) 35 en 30 en een 'tikje' eigenwijs.
Zijn nu 70 en 65, maar éénmaal zwerver, altijd zwerver !
Veel succes met jullie prachtige DAF.
En de 'avatar' ? Dat is op het strand van Senegal !
Zijn nu 70 en 65, maar éénmaal zwerver, altijd zwerver !
Veel succes met jullie prachtige DAF.
En de 'avatar' ? Dat is op het strand van Senegal !
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Re: Ombouw DAF YA-4440
Geweldig gedaan!!
Ik hoop dat mijn eindresultaat van het zelfde niveau kan zijn!
Want ik sta in het begin van een gelijkaardig project.
Ik kocht vorige maand een MAN KAT A1.1 van het duitse leger.
Ik zag dat je aerogel gebruikte.
Heb je meer informatie ivm deze isolatie? Is dit echt zo goed als ze beweren? Heb je meer gegevens ivm verschillende diktes en prijs?
De reden voor ons is:
Mijn vriendin is Russisch, we verblijven daar nu ongeveer 6 maanden per jaar en verblijven veel in de natuur, wat daar nog in overvloed is! Wij willen daar nu mobiel gaan rondtrekken, alsook Kazachstan, China en Mongolië bereizen voor langere tijd.
Dus isoleren en heating is topprioriteit!
We zitten nu in de "goed idee en gom" fase. Best interessant!))
Je bent ook niet ver van je vooropgestelde datum uitgekomen! Ook daar felicitaties voor!
Voorlopig hebben wij nog geen datum gemaakt en denk dat dit ook niet zal komen omdat we telkens 6 maanden per jaar fysiek niets kunnen doen. Maar dat heeft mischien ook voordelen!))
Ik wens je in ieder geval mooie en relaxed touring met je prachtige truck !!
Groetjes,
Yvan.
Ik hoop dat mijn eindresultaat van het zelfde niveau kan zijn!
Want ik sta in het begin van een gelijkaardig project.
Ik kocht vorige maand een MAN KAT A1.1 van het duitse leger.
Ik zag dat je aerogel gebruikte.
Heb je meer informatie ivm deze isolatie? Is dit echt zo goed als ze beweren? Heb je meer gegevens ivm verschillende diktes en prijs?
De reden voor ons is:
Mijn vriendin is Russisch, we verblijven daar nu ongeveer 6 maanden per jaar en verblijven veel in de natuur, wat daar nog in overvloed is! Wij willen daar nu mobiel gaan rondtrekken, alsook Kazachstan, China en Mongolië bereizen voor langere tijd.
Dus isoleren en heating is topprioriteit!
We zitten nu in de "goed idee en gom" fase. Best interessant!))
Je bent ook niet ver van je vooropgestelde datum uitgekomen! Ook daar felicitaties voor!
Voorlopig hebben wij nog geen datum gemaakt en denk dat dit ook niet zal komen omdat we telkens 6 maanden per jaar fysiek niets kunnen doen. Maar dat heeft mischien ook voordelen!))
Ik wens je in ieder geval mooie en relaxed touring met je prachtige truck !!
Groetjes,
Yvan.
Re: Ombouw DAF YA-4440
Dank voor de positieve reactie! Ik hoop ook nog vele mooie avonturen met de truck mee te gaan maken (voorlopig reis ik alleen, maar mochten jullie nog een leuke dochter hebben dan schuif ik graag aan bij het kerstdiner om alle reisverhalen in te horen!)Dekker-Haarlem schreef: ↑ma 07 okt 2019, 22:06Na 35 jaar in een Land Rover met Camper-unit en ongeveer 3 x rond de wereld gereden te hebben (op de teller dan ), doet het mij een genoegen, dat ook de 'jonge'-generatie dezelfde aspiraties heeft. Wij waren (toen) 35 en 30 en een 'tikje' eigenwijs.
Zijn nu 70 en 65, maar éénmaal zwerver, altijd zwerver !
Veel succes met jullie prachtige DAF.
En de 'avatar' ? Dat is op het strand van Senegal !
Re: Ombouw DAF YA-4440
Hey Yvan!Vanytoy schreef: ↑za 12 okt 2019, 21:30Geweldig gedaan!!
Ik hoop dat mijn eindresultaat van het zelfde niveau kan zijn!
Want ik sta in het begin van een gelijkaardig project.
Ik kocht vorige maand een MAN KAT A1.1 van het duitse leger.
Ik zag dat je aerogel gebruikte.
Heb je meer informatie ivm deze isolatie? Is dit echt zo goed als ze beweren? Heb je meer gegevens ivm verschillende diktes en prijs?
De reden voor ons is:
Mijn vriendin is Russisch, we verblijven daar nu ongeveer 6 maanden per jaar en verblijven veel in de natuur, wat daar nog in overvloed is! Wij willen daar nu mobiel gaan rondtrekken, alsook Kazachstan, China en Mongolië bereizen voor langere tijd.
Dus isoleren en heating is topprioriteit!
We zitten nu in de "goed idee en gom" fase. Best interessant!))
Je bent ook niet ver van je vooropgestelde datum uitgekomen! Ook daar felicitaties voor!
Voorlopig hebben wij nog geen datum gemaakt en denk dat dit ook niet zal komen omdat we telkens 6 maanden per jaar fysiek niets kunnen doen. Maar dat heeft mischien ook voordelen!))
Ik wens je in ieder geval mooie en relaxed touring met je prachtige truck !!
Groetjes,
Yvan.
Dank voor de complimenten! Een KAT1 dat is zowaar een nog heftigere machine. Nice hoor!
Ik kocht mijn truck in november 2017. Toen was het geld even op en heeft het ding bijna een jaar staan wachten op de verbouwing. Die periode waarin ik gespaard heb kon ik ook benutten om de hele verbouwing minutieus voor te bereiden. Omdat mijn budget niet extreem hoog was heb ik alles zo goedkoop mogelijk proberen te doen. Maar wel op een manier om zo weinig mogelijk concessies aan de kwaliteit te hoeven doen. In dat jaar ben ik heel Nederland afgereden om materialen scherp in te kopen (ook veel tweedehands).
Met betrekking tot de isolatie: De manier van isoleren hangt heel erg af van de constructie van het woongedeelte. Je hebt eigenlijk drie opties:
Optie 1: Een reeds geïsoleerde shelter strippen en ombouwen tot woonunit. Groot voordeel hierbij is dat je mocht je ooit een andere truck kopen alleen de container overgezet hoeft te worden. Nadeel is dat zo'n shelter vaak niet de hele laadvloer beslaat en je daardoor veel ruimte kwijt bent. Ook zijn die dingen doorgaans net te laag om in te staan (ook afhankelijk van je lengte. Ik ben 1.92)
Optie 2: Een woonunit maken geheel uit geïsoleerde sandwichpanelen. Dit heeft als voordeel dat je een perfect geïsoleerd doosje hebt zonder koude bruggen (plekken waar de schil onderbroken is en daardoor condens naar binnen kan komen.) Nadeel is de prijs en de stevigheid. Nu zal dat laatste wel meevallen. Maar een dakterras is dan geen optie.
Optie 3 (de optie die ik gekozen heb): En stalen skelet met daartussen geïsoleerde sandwichpanelen. De keuze hiervoor was vrij pragmatisch. Ik kocht de truck met een opbouw en een prachtig dakrek. Dit wilde ik graag behouden. De wanden waren niet geïsoleerd dus deze heb ik vervangen door geïsoleerde exemplaren. (polyester-hout-xps-hout-polyester 5,5 cm totale dikte) Het stalen skelet was aan de binnenkant nog zichtbaar. Dit heb ik na geïsoleerd met aerogel matten (beplakt en afgewerkt met kunststof profielen. Ook op de vloer waar stahoogte noodzakelijk is heb ik aerogel matten gelegd. Dat aerogel heeft ongeveer een dubbele rd waarde van XPS (10 cm xps isoleert net zo goed als 5 cm aerogel) Nadeel is dat het ook relatief duur is (40 euro per m2 bij een dikte van 1cm geloof ik) Dit moet je dus alleen toepassen op de plekken waar de dikte echt van belang is. Staar je er dus niet blind op.
De manier van bouwen heb ik een beetje afgekeken van blissmobil.com (prahtige voertuigen, maar voor mij onbetaalbaar) de matten heb ik gekocht via bluedec.nl
Jullie zijn trouwens altijd welkom om een kijkje te komen nemen! Mijn ambitie is om ook naar het oosten te reizen. Dus sowieso wel een goed idee om contact te houden.
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 684
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Ombouw DAF YA-4440
Reizen en tegelijkertijd kindjes groot brengen gaat (zeker met een kleine Land Rover) niet echt samen.
Dus . . . ., je zal voor een vriendin andere bronnen moeten activeren
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )