Ombouw DAF YA-4440

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door gjvonk »

Wat tips voor het rijden (zowel verhard als in zwaar terrein) weet myway vast veel meer dan ik. Maar ik kreeg hem ook met volle belading over de mulle tankbanen van het Artillerie schietkamp in Oldebroek.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 866
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Veebee »

@Myway, waar en wanneer heb jij les gegeven ?
Heb op de RTS in Eindhoven begin jaren 80 les gegeven op de YA 4440 , YA 328 en YA 126
Heb ook samen met DAF test werk gedaan
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Dan moeten wij elkaar kennen en ben ik misschien wel jou instructeur geweest.
Ik zat op de RTS van 75 tm. 84 als instructeur bij de roimm opleiding en daarna tot 92 instructeur bij de imme opleiding.



Sent from my iPad using Tapatalk HD
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

@MrKoek
Bij een niet gesynchroniseerde eerst versnelling moet je er op letten dat je na het intrappen van de koppeling 6 tellen moet wachten voor je hem in zijn versnelling zet, anders ga je een stilstaand tandwiel in een draaiend plaatsen en dat gaat niet.
Als je 6 tellen wacht staan beide tandwielen stil en vallen ze meestal in elkaar.
Wil het dan in een enkel geval niet lukken om in te schakelen kun je de koppeling weer oplaten komen weer 6 tellen wachten en opnieuw proberen, wat meestal sneller gaat is de tandwielen strak tegen elkaar te houden en dan de koppeling oplaten komen, daardoor gaat er een tandwiel verdraaien en vallen ze in elkaar.
Wil je rijdend terugschakelen naar de eerste versnelling moet je dubbelklutsen en ja dat wordt andere koek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door gjvonk »

Rijdend terug naar 1 hoeft bij de ya4440 niet, dat is alleen een weg rij overbrenging. Bij onze terrein rijles kregen we zelfs de instructie om met de tussenbak in 4x4 laag (te bedienen met de draaiknop op het schuine voorblad van de motorruimte tussen de stoelen) in 2 weg te rijden en het toerental op ongeveer 2.000 rpm te houden.

De synchromesh van de overige versnellingen van de ZF 5 bak zijn overigens zo dat je hem zelfs zonder ontkoppelen kunt op- en terugschakelen (opschakelen bij 2.200 rpm, pook in vrij tegen de hogere versnelling aan, gas los en bij 1.600 rpm valt de hogere versnelling er vanzelf in. Terugschakelen: toerental terug laten lopen tot 1.600 pook in vrij tegen de lagere versnelling aan, gas bij geven tot ongeveer 2.200, dan 'valt' de lagere versnelling er van zelf in.

De banden op de foto lijken overigens de standaard goedkope banden die Defensie uit bezuiniging liet monteren. Volgens mij zijn ze ooit getest met veel duurdere Michelin all terrain banden met een soort diagonaal blokprofiel en een breder loopvlak. Daarmee waren de terrein eigenschappen van deze 4 tonner veel beter dan met deze standaard banden. Veedee en Myway weten daar vast meer van, omdat zij ook getest hebben.

Defensie plaatste overigens zelf ook shelters/containers op speciale 'skids' met tui kabels bovenop de standaard laadbakvloer. Die laatste was midden voor en midden achter met een grote bout aan het chassis bevestigd en rustte midden links en midden rechts op een soort rubberblokken om het torderen van het ladderchassis ten opzichte van de laadbak toe te laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 940
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door LMC591A28JTD »

@MrKoek:

Misschien heb je iets aan deze links (een compleet videoverslag met nieuwe wanden):

http://herrlehmanns-weltreise.de/videop ... au-teil-1/
en
http://herrlehmanns-weltreise.de/videopodcast-37/
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door VAN-tastique »

Mooie truck en nog maar net ingereden!
Je hebt al een mooi plan waar duidelijk veel over is nagedacht, toch heb ik twee opmerkingen:

Als ik boven de put de grijs watertank (afwaswater, keukenwater etc.) leeg laat lopen, dan doe ik graag een paar stappen naar achteren, want dat water ruikt niet echt fris.
Ik zou er niet mijn toilet mee door willen spoelen.

Je kunt een standkachel het best lekker laten branden, zodat hij zichzelf mooi schoon brand, dus beter een kleinere die flink zijn best moet doen dan een grotere die geknepen moet worden.
Maar of de Airtop2000 genoeg vermogen heeft voor die toch flinke opbouw daar heb ik toch wel een beetje twijfels over...

Succes en veel plezier met de bouw!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Nog een andere tip, aan de harpsluitingen onder de voorbumper niets aan vast maken om te trekken.
Daar zijn de punten die er achter zitten niet op berekent, die punten zijn om de wagen aan op te takelen als hij achter een militaire takelwagen moest.
Die harpsluitingen moeten dan wel aan de boven kant gemonteerd worden.
Als ze daar echter zitten en ze liggen achterover en je kantelt de cabine zitten er twee deuken in de gril
De midden pen kun je gebruiken om te trekken of gesleept worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Nog maar een puntje waar je eens naar moet kijken, de laadbak zit op vier punten vast aan het chassis.
Voor en achter een vast punt wat iets kan draaien en links en recht midden zijkant een bout.
Wat gebeurden vaak dat als de wagen geladen was dan zit er speling op die bouten, vaak vond men dat niet normaal en werden die bouten aangedraaid.
Niet doen dat moet zo, als ze nu met lading erop vast zitten klop er iets niet.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door gjvonk »

Als ik het goed zie, is de bodem van de huidige opbouw de originele laadbakvloer. Als dat klopt is het een stalen traanplaat vloer die gelast zit aan het frame van de laadvloer. Dat wordt lastig om te isoleren zonder koudebruggen denk ik....

Nog een tip: onder je stuurwiel zit mogelijk nog een naar rechts wijzende verchroomde, iets gebogen stang (misschien zelfs nog met de ronde zwarte knop). Dat is de onafhankelijke aanhangwagen blokkeerrem (op lucht uiteraard). Als je die naar je toe trekt, wordt er luchtdruk op de commando luchtleiding voor de aanhangwagen gezet. Je remlichten gaan dan echter ook branden.

Ook al ga je niet met een luchtberemde aanhanger rijden, je moet die handel wel naar je toe trekken voor je de cabine gaat kantelen, anders trekt de beugel de onderrand van je instrumentenpaneel stuk. Niet vergeten terug te zetten na het terugkantelen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Als die handel in de juiste stand is gemonteerd gaat hij gewoon langs het dashbord, maar wel handig om ff te kijken of dat zo is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door kampo »

MrKoek schreef: Uitvoering: YA 4440 DT 405 4x4 Km. stand:91.000km
Mooie truck en leuk project, velen hebben het je voorgedaan. Als het een lesvoertuig was dan kan er aardig wat sleet opzitten.
Schaf meteen een set cilinderkoppakkingen aan voor onderweg. Dat is een zwak punt bij deze DAF.

Vragen van mij:
hoe is het hulpraam bevestigd op het vrachtwagenchassis ? strak, met veren, 3punt of 4 punt (trapezium).

Antwoorden:
Isolatie: gebruikelijk voor zo een opbouw is minstens 40mm, dak 60mm.
Maar minstens 30mm isolatie zal je al gelukkig worden. Belangrijk is weinig koudebruggen natuurlijk.
Deur: die staat niet ideaal daar achteraan. Denk erover na om hem op de normale plaats te zetten.
Dakluik: Vetus luik van 80x80cm Dit luik zal aan het voeteneind van het bed komen. Prima.
Ramen: Gezien je budget zal het Seitz S4 worden, de andere opties zijn prijs x2 tot x4

Water sanitair +/- 250 liter is prima
Onder het voertuig is reeds een 100 liter tank aanwezig. Deze wil ik gebruiken als grijswater tank. Dit water zal gebruikt worden voor het spoelen van het toilet. Ook wil ik dit water middels een drukpomp gebruiken voor de buitenkraan (tuinslang met sproeikop tbv schoonmaken fietsen/voertuig)
Dan zal je het moeten filteren, niet leuk, zou ik niet doen.


Toilet:
Voor het toilet wil ik nog een tank voor zwartwater aanschaffen. Is 50 of 70 liter hierin toereikend?
met een “spaarknop” 24V masterflush uit de 8000 reeks vermalertoilet van Dometic hebben we een tank van 95 liter. Bij enkel gebruik van die toilet met 2 personen is die vol na 5 à 6 dagen. Als we het economy doen en af en toe tegen een boom plassen gaat het maximaal 2 weken. En sanibroyeur op 230V verbruikt meer water, tot 3 x meer.

Warm water:
Doe je zoals je budget toelaat maar het meest voorkomende op vrachtwagens is een dieselverwarming+boiler van +/- 20 liter. Dat is niet goedkoop.

Douchen:
Hoe lang kan je in de praktijk douchen met 10 liter warm water (met thermostaatkraan).
Hoeveel water verbruik je per minuut (zowel warm en koud water icm gebruik thermostaatkraan)
Thuis verbruik ik 12 liter water van 38°C per minuut. In de camper verbruiken we 6 liter per minuut.
Het kan met nog minder , ongeveer 4 lpm maar dan is het behelpen.

Stroom:
Het boordnet van de truck is 24v, het huishoud gedeelte 12v. Tussen beide systemen zit een mooie Dometic 40a omvormer van 24 naar 12v
Dat 12V in het huihoudgedeelte is slecht wat mij betreft. Eigenlijk een ramp. Zo werd het heel lang geleden wel eens gedaan. Te veel problemen met laden van de accu. Die omvormer van 40A gaat snel stuk. Dus als het enigszins kan ombouwen naar 24V die handel.
De huishoudaccu is op dit moment een gel batterij van 70ah die nodig aan vervanging toe is.
Die oude HH accu’s zijn altijd stuk. Zal je grootste uitgavepost worden. Ga voor een systeem in balans.
Bv: 2 x 200 à 230Ah semi tractie accu’s + lader van 24V/40A + Inverter van 1600VA + 300 maar liever 400Wp solar.

Verwarming:
In de opbouw van het voertuig is reeds een Webasto Airtop 2000 dieselverwarming aanwezig.
Is deze verwarming (2kw) toereikend voor het verwarmen van de gehele opbouw? Zal voldoende zijn tot omgevingstemperatuur van ongeveer minus 5°C schat ik. De Elgena boiler voor luchtverwarmingen past hier niet op (60mm) Daarvoor heb je een Airtronic D4 nodig (90mm) en 4kW vermogen.

Dak: Een terras op het dak lijkt leuk maar is zo glad en hoog dat ik er amper op durf kruipen…
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Een lesvoertuig is het niet geweest, die hadden een grotere cabine.
Hoe de laadbak aan het chassis zit heb ik een aantal berichten eerder gegeven.
12 volt als spanning in het camperdeel zou ik idd ook adviseren om daar over na te denken, laden middels de voertuig dynamo is wel zo makkelijk.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door VAN-tastique »

Waar ga je die 12/24v allemaal voor gebruiken?
In mijn bus gebruik ik 12 volt alleen maar voor de verlichting (allemaal led) en de dompelpomp, verder heb ik alles via de Victron 12-1200-50 Multiplus op 230v.
's Nachts en op andere momenten dat ik geen 230v nodig heb schakel ik de omvormer uit.
In combinatie met een 165 ah accu, 2 x 80 WP zonnepanelen en tijdens het rijden de dynamo kunnen wij daar alles (oventje, waterkokertje, melkopschuimer, laptop, standkachel etc.) zonder problemen van stroom voorzien.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Plaats reactie