Ombouw DAF YA-4440

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door kampo »

Gaat goed vooruit :clap:
Hoe ga je de trommel van de wasmachine vastzetten tijdens de verplaatsingen ?
Groeten Kampo
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Dat is wel een goeie, misschien super naïef maar ik heb daar niet aan gedacht. Heb je tips of ideeën?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door kampo »

1. Je kan de trommel gewoon zo loslaten tot hij stuk rammelt...
2. De origineel voorziene transportbouten achteraan iedere keer monteren na gebruik
3. Een gat maken in de kast en een nieuwe beter bereikbare (van de voorkant) transportblokkering maken.
4. Een kussen tussen de deur en de trommel persen.
...
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door veetee »

Meestal moet je aan de achterkant met 2 speciale stangen of lange bouten de trommel vastzetten tbv de transportbeveiliging. Die zitten er bij aankoop in, misschien heb je ze bewaard? Ik zou zeker niet zonder transportbeveiliging gaan rijden, machine gaat geheid kapot, misschien niet de eerste 200 km hier over het asfalt maar ik neem aan dat je truck wat meer gaat 'hobbelen' als de gemiddelde verhuiswagen hier in NL... :wink:
Pesca
Berichten: 54
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 14:07
Locatie: Brabant

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Pesca »

MrKoek schreef:
di 16 apr 2019, 23:20
kampo schreef:
di 16 apr 2019, 22:53
Gaat goed vooruit :clap:
Hoe ga je de trommel van de wasmachine vastzetten tijdens de verplaatsingen ?
Dat is wel een goeie, misschien super naïef maar ik heb daar niet aan gedacht. Heb je tips of ideeën?
Mocht je met die bouten gaan werken, dan is het wellicht een idee om de trommel op een draaiplateau te zetten zodat je er elke keer makkelijk bij kan?

Mooie bouw verder!
Gebruikersavatar
koos de moor
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 23:38

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door koos de moor »

heel simpel hoef je niet vast te zetten
heb ik ook niet in me camper nog nooit problemen mee gehad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door kampo »

Beste Koos de Moor
Is dat ook meteen je advies ?
Dan heb ik toch een paar vragen voor je...
Rij je ook met een oudere 4x4 legertruck op zulke routes waarvoor die bestemd is ?
Heb je ook militaire vrachtwagenvering op je camper ?
Heb je al eens de effecten (bol staande buitenwanden) gezien na verloop van tijd van zo een losstaande trommel?
Welke wasmachine heb je, is het er één met zo een steengewicht van >20kg boven op de trommel die met 4 veren is opgehangen ?
Kan je die trommel met handkracht tot tegen de buitenwanden slaan ?

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
koos de moor
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 23:38

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door koos de moor »

nee
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 01 mei 2019, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door pepon »

Je interieur leent zich zo te zien ook wel als "mobiele operatiekamer". :wink:
Hopelijk komt er nog wat kleur in?

download/file.php?id=12740

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door DonCamillo »

Wat een klus en wat een prachtig resultaat! Heb het met veel plezier gevolgd.
Een vraagje: gezien de vrachtwagen verbaast het me dat er een racefiets in de garage staat en geen mountainbike. Als je de rimboe intrekt heb je toch niets aan een racefiets?

Pepon: ik snap dat wel. Iets zegt mij dat er binnen de kortste keren van alles aan de muren hangt als kaarten ed. En ik durf te wedden, gezien de buitenkant, dat er blauwe kussen en dekbedovertrekken in komen....
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Met betrekking tot het wasmachine vraagstuk:
Heb besloten om voorlopig een kussen tussen de deur en de trommel te klemmen om het schokken tegen te gaan. In de toekomst zal ik een paar gaten in de bedplaat en de bovenkant van de machine maken zodat ik de bouten terug kan draaien als ik het asfalt verlaat.

@pepon De basiskleur is gebroken wit. Heb het licht gehouden omdat de ruimte relatief klein is en met een donkere kleur krijg je snel een benauwend effect. De foto die je aanhaalt is inderdaad vrij klinisch. Eind deze week komen de kussens en dan de week erna nog wat accessoires. Ik zal daarna nog eens wat foto’s maken van het aangeklede resultaat.

@DonCamillo Dank! Leuk om te horen. Op het asfalt ga ik met de fiets. Als ik van het asfalt af ga verkies ik de truck ;) Haha. Nee, racefietsen is een van mijn hobby’s. Mijn ambitie is om ongeveer vijf jaar in de truck te gaan wonen. Ik zal dan lang niet altijd in de rimboe zijn. Terrein rijden is voor mij ook geen doel op zichzelf. Het is heel leuk dat ik met het voertuig door de bergen, over het strand of door de sahara kan maar hoeveel ik daadwerkelijk de 4x4 nodig ga hebben zal wel meevallen gok ik. Als blijkt dat ik toch veelal op plekken kom waar ik niet met de road bike uit de voeten kan ruil ik ooit nog 1 fiets in voor een gravel/mountainbike.
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Beetje kleur!
4mei2.jpeg
4mei2.jpeg (97.94 KiB) 831 keer bekeken
4mei1.jpeg
4mei1.jpeg (78.11 KiB) 831 keer bekeken
4mei3.jpeg
4mei3.jpeg (65.86 KiB) 831 keer bekeken
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
za 20 apr 2019, 8:29
Beste Koos de Moor
Is dat ook meteen je advies ?
Dan heb ik toch een paar vragen voor je...
Rij je ook met een oudere 4x4 legertruck op zulke routes waarvoor die bestemd is ?
Heb je ook militaire vrachtwagenvering op je camper ?
Heb je al eens de effecten (bol staande buitenwanden) gezien na verloop van tijd van zo een losstaande trommel?
Welke wasmachine heb je, is het er één met zo een steengewicht van >20kg boven op de trommel die met 4 veren is opgehangen ?
Kan je die trommel met handkracht tot tegen de buitenwanden slaan ?

Afbeelding

Afbeelding
Is dat weer zo'n zelfde kul verhaal als van die koelkast die niet tegen een camper kan en wat niet waar bleek te zijn? Die verhalen van kan niet kennen we nu wel. Ik ken er wel een paar die een wasmachine in hun camper hebben en daar nimmer problemen mee hebben. Ik zou het gewoon proberen. Een kwestie van niet gebruiken als je rijd maar dat lijkt mij logisch. Gaat ie stuk, nou, dan gaat ie stuk. Een Indesit kost niet veel dus is ie snel vervangen. Meestal zijn de goedkoopste het beste voor dat werk omdat tere elektronica en kwetsbare onderdelen ontbreken omdat het ding goed en goedkoop moet zijn zonder fratsen en tierelantijnen.
Maar misschien is een bovenlader wel de beste optie of anders in ieder geval de machine met de deur in de rijrichting plaatsen.
Gebruikersavatar
Arend
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:59
Locatie: Suwald
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Arend »

Als je naar Afrika gaat en gravel rocks etc gaat rijden kun je maar beter de trommel goed vastzetten.
Een touringcar op asfalt is geen vergelijk!
Mooi gebouwd, veel plezier gewenst.
Plaats reactie