Hey, hier stond een vraag over het gebruik van de Raspberry toch? Ik meen me te herinneren dat je vroeg wat het voordeel van een Raspberry was als TV server?
Het grote voordeel is dat je niet gebonden bent aan een kabel en met meerdere apparaten tv kunt kijken (smartphone, tablet, laptop etc.) Daarnaast kan je de Raspberry ook inzetten voor andere taken. In mijn geval als 'videorecorder' voor de dashcam en als server voor opslag. Eventueel in de toekomst ook nog als domotica server.
Maxbet schreef: ↑wo 26 dec 2018, 23:29
Mooi ding zeg, dat gaat wel wat worden zo te zien
Zou je misschien iets verder in kunnen gaan op welke panelen (en waar vandaan) je uiteindelijk hebt gebruikt? Ben zelf in de plannings fase voor mijn beest (maar dan een Mercedes) en ben benieuwd naar alle opties.
Bij aanschaf van de truck had deze al een prima stalen skelet dat als frame kon dienen. Ook de laadvloer is bij de DAF standaard torsievrij gemonteerd (3 punts chassis). Daardoor hoefde ik zelf geen sub frame te bouwen. Ook het mooie imperiaal dat er al op zat (en ik met wat aanpassingen kon hergebruiken) deed mij besluiten het stalen skelet te blijven gebruiken.
Nadeel was dat de panelen die er in zaten niet geisoleerd waren. Hiervoor had ik twee opties: van binnenuit na-isoleren of de panelen vervangen voor geisoleerde exemplaren. Omdat na-isoleren het risico met zich meebracht dat het niet perfect zou aansluiten op de en zodoende vocht in de holle ruimtes kan komen besloot ik de panelen te vervangen door sandwichpanelen. Op een aantal plaatsen heb ik toen prijs opgevraagd maar al snel bleek dat dit een kostbare aangelegenheid ging worden (ongeveer €5000,- voor op maat gemaakte panelen). Via Marktplaats ben ik toen uitgekomen bij een handelaar in Staphorst die sandwichpanelen aanbood die qua opbouw perfect voldeden (polyester-hout-xps-hout-polyester) (
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr ) Het grote nadeel hierbij was dat de panelen niet groot genoeg waren voor mijn 'vakken' in het stalen skelet. Qua prijs scheelde het wel enorm (€450,- voor alles). Voor het prijsverschil kon ik zelf wel een weekje werken
Ik heb toen een lijmframe gebouwd waarop ik de op maat gezaagde panelen perfect op de kopse kant kon verlijmen. Qua lijmkeuze ben ik in overleg met leverancier Sika gekomen tot SikaForce 7710 l35 2-componenten lijm. Met verwerken is het wat gedoe (korte pot open tijd en persen noodzakelijk) Maar het is echt super sterk geworden! Op de naden heb ik een klein gleufje gefreesd dat ik afgekit heb met Sika 521UV kit. Ook rondom alles afgekit met 521. Aan de binnenkant moest ik het zichtbare staal nog wel na-isoleren. Dit heb ik gedaan met Aerogel matten (
http://www.bluedec.nl/) Dit spul isoleert super goed (ongeveer de dubbele RD waarde tov XPS) maar is ook erg kostbaar. Dit heb ik dus alleen toegepast op de plekken waar de dikte van belang is (op het staal en op de vloer waar stahoogte noodzakelijk is).
Nu we het over lijm hebben; al het andere lijmwerk aan de opbouw heb ik gedaan met Sika 252 lijmkit. Ook super spul! (hoef je niet te persen en hecht op bijna alles maar minder goed op XPS)
Als Sika meesleest mogen ze me best een cadeaubon sturen voor al deze reclame
De manier van bouwen (het stalen skelet met sandwich panelen en het na-isoleren van de koudebrugen met aerogel) heb ik afgekeken van de manier waarop Blissmobil bouwt (
www.blissmobil.com). Ook dit italiaanse stel bouwt op dezelfde manier:
www.stepsover.com
De meeste bouwers maken echter gebruik van een doosje compleet gevouwen uit sandwichpanelen.
De voordelen hiervan zijn dat het een stuk lichter is en je geen koudebruggen hebt.
Nadeel is dat het minder stevig is en in mijn geval ook een stuk duurder. (ik had immers al een mooi recht stalen skelet met een torsievrij chassis)
Mochten er nog vragen zijn verneem ik dat graag!