Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Ekua
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 dec 2017, 15:16

Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door Ekua »

Hi allemaal!

Ik wil mijn ford transit heel basic gaan ombouwen zodat ik erin kan slapen tijdens mijn reizen maar ik heb helemaal geen ervaring met dit soort zaken, daarom dat ik mij op dit forum heb aangemeld.

Het plan is om in het achterste gedeelte van de bus een vast bed in te bouwen. Aan weerzijden daarvan boven de wielkasten komen dan twee tri-of multiplex platen met vinyl oid erop geplakt, lekker zacht en oogt ook mooi.

De bus volledige te isoleren met X-treme en/of gedeelte met schapenwol om de koude ruimten boven de wielkasten op te vullen. Ofwel vul ik de hele ruimte op met schapen wol ofwel plak ik zoals ik het nu heb gedaan enkel Xtreme op de wanden en vervolgens laat ik de ruimte 'leeg'.

Het wat betreft het roestgat, laat ik daarvoor het beste van binnen een plaatje ertegen aan lassen, of of?

Alvast grote dank om de tijd en ruimte te nemen om mijn vragen te beantwoorden.
Bijlagen
binnen kant bus.jpg
binnen kant bus.jpg (131.14 KiB) 2042 keer bekeken
gat wielkast buiten.JPG
gat wielkast buitenkant
gat wielkast buiten.JPG (207.75 KiB) 2042 keer bekeken
gat wielkast binnen.jpg
roest gat wielkast
gat wielkast binnen.jpg (210.76 KiB) 2042 keer bekeken
Ekua
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 dec 2017, 15:16

Re: Huisje op wielen : ford transit ombouwen



Bericht door Ekua »

hier nog een fotoke van de achterzijde van de bus waar de koude ruimte goed zichtbaar is.
Bijlagen
koude ruimten.JPG
foto koude ruimte
koude ruimten.JPG (154.87 KiB) 2034 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13178
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Huisje op wielen : ford transit ombouwen



Bericht door AadenAnke »

Wat betreft het roest gat, alles waar roest zit eruit slijpen en nieuw in lassen! Goed beschermen en afwerken. Plaatje erover is verbergen, het komt dan later terug en dan kan je er slecht bij.

Gr. Aad
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Huisje op wielen : ford transit ombouwen



Bericht door de hoekies »

Ik weet niet hoelang je de camper wilt gaan gebruiken maar mocht het lang zijn en je investering volop wil benutten raad ik aan om het roestgedeelte te bewerken zodat je niet over een korte tijd tegen een roestprobleem aan blijft lopen.
Verder kun je wat indeling veel ideeën opdoen bij camper-eigenaars/handelaars.
Heel basic is wel met een kookgelegenheid, stroomvoorziening,verwarming ,water af en aanvoer,koelkast, ectr of je wilt alleen een bed voor het gemak !
S`morgens wakker worden met verwarming en de gelegenheid om alles te doen wat je thuis ook zo`n beetje gewend bent is misschien wel belangrijk in de toekomst daarom misschien er nu al rekening mee houden.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Ekua
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 dec 2017, 15:16

Re: Huisje op wielen : ford transit ombouwen



Bericht door Ekua »

Het is de bedoeling om tenminste 1 of hopelijk twee jaar met de bus te kunnen gaan rondtrekken. Dit na 14 jaar met de rugzak onderweg te zijn geweest. De bus is/wordt mijn thuis :)

Als ik al de prachtige creaties hier op het forum zie dan zinkt de moed mij eigenlijk wel in de schoenen.

Magoed, stapje voor stapje;

Stap 1 - roestgat bewerken en dicht laten lassen.

Stap 2 - de vloer isoleren. Ik heb de standaard houten plaat die er in lag eruit gehaald zodat het isolatie materiaal direct op het metaal gelegd kan worden. Dan plaats ik de originele houten vloer weer terug welke ik ook zal bekleden met een zachtje stofje.

Stap 3 - de wanden verder isoleren en multi-plex platen er tegen plaatsen.

Stap 4 - het 2p zelfbouwen bedframe gaan bouwen die ik redelijk hoog ga plaatsen om bergruimte onder het bed beschikaar te houden.

Stap 5 - de electra en het afwerken van het plafond

Stap 6 - Een gasinstallatie om te koken, watervoorziening is niet nodig.

Stap 7 - ermee de wijde wereld in trekken :))

Ik hoop dit met jullie hulp te kunnen realiseren.
Ekua
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 dec 2017, 15:16

Re: Huisje op wielen : ford transit ombouwen



Bericht door Ekua »

hopelijk kan een vriend van een vriend het laswerk op zich nemen zo niet, misschien dat dan iemand van het forum een adresje weet waar ik dit tegen een sociaal tarief kan laten doen in Belgie?
AadenAnke
Berichten: 13178
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door AadenAnke »

Sociaal tarief? Wat is dat? Even kijken bij een kleine garage die soms wat minder werk heeft en het in de leegloop uren tegen een gereduceerd tarief wil doen. Ander je vrienden kring wat uitbreiden :cheers: in menige buurt kroeg vindt je wel een plaat/ijzer bewerker die kan lassen kost je wat :cheers: :cheers: maar daar geniet jezelf ook van.

Gr. Aad
Ekua
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 dec 2017, 15:16

Re: Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door Ekua »

Dank voor de reacties, bijzonder gewaardeerd.

Ik heb iemand bereid gevonden om dit te gaan lassen :)


Ik denk erover om de vloer te gaan isoleren met thermische kurk(https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 68119.html, heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door WoutvanAken »

Ekua,
Ook ik heb kurk gebruikt voor de vloerisolatie. Verwerkt goed en mijns inziens goed geschikt voor dit doel.
Nadeel is dat het toch nog relatief zwaar is en de isolatie die jij aangeeft is 40- of 50 mm dik....
Kijk eens op Kurk24 bijv. voor kurk van 8- of 10 mm.
Daarop een plaatje licht multiplex van 10 mm en je hebt een mooie, lichte vloer van totaal 18/20 mm.
Wout.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door PaulBng »

Leg de elektra bedrading aan voor je andere dingen gaat doen, want daarna kun je er niet meer bij.
Ekua
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 dec 2017, 15:16

Re: Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door Ekua »

Dank voor de reacties en tips mensen!

Ondertussen is het gat gelast, zelf gedaan met behulp van een ervaren lasser, was eigenlijk heel simpel :)

Nu, op de vloer komt 9mm zelfplakkende armaflex met daarover heen de originele houten vloer en daarop een mooi stukje vinyl.

Voor de wanden heb ik schapenwol besteld bij groenematerialen.nl, iemand ervaring met dit bedrijf?

Ik heb het materiaal 5dagen geleden besteld en tot vandaag niets van ze vernomen, dus contact opgenomen en vertellen ze me dat het wol niet op voorraad is en de productie in Oostenrijk pas vandaag weer is begonnen :( Waarop ik vroeg waarom deze info niet naar voren komt tijdens het bestelproces of direct na de bestelling, dit ivm planning etc waarop ik een geitenwollensokken reactie kreeg over de ratrace van de huidige maatschappij.....

Anyhow, morgen meer nieuws van hen of de bestelling wel/niet komt en wanneer.

Zodra de vloer erin ligt ga ik het achterste gedeelte van de bus waar het vaste bed komt de wanden bedekken met 5mm triplex platen. Deze platen heb ik voor 4e p.s kunnen kopen 110x110cm. Dat lijkt mij dik genoeg?

Ik ben er nog niet over uit hoe ik het vaste bed ga installeren. Iemand tips op basis van de foto's? Niets in deze bus loopt namelijk recht op recht aan.

Als de vloer erin ligt kom ik met foto updates.

Nogmaals dank voor jullie gewaardeerde tips en adviezen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door Kroppie »

lammetjes worden deze tijd pas geboren , dus hopelijk gaat de productie van de wol niet al te lang duren. :-B :D

nu ff serieus ,veel succes :thumbup:

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ekua
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 dec 2017, 15:16

Re: Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door Ekua »

haha, dank je Jos!

Het is een erg leuk proces om zelf zonne bus te verbouwen, heb tools in handen gehad waarvan ik de naam niet eens wist (haakseslijper) :)
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Huisje op wielen: Ford Transit ombouwen



Bericht door intrudy »

Leuk om te volgen. Veel succes met de bouw.

Groet, André

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Plaats reactie