Keuring RDW: tijdelijke ombouw in één dag

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door campercamper »

En hoe werkt dat met importeren? Ik wil hem direct op camperkenteken, als ik daar nog twee maanden op moet wachten betekent dat een behoorlijke smak geld. Of krijg je dat ook met terugwerkende kracht terug? :D
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door BobV »

Vanaf de dag dat de belastingdienst je verzoek in behandeling neemt, stopt de betalingsverplichting voor de belasting.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Bringamosa »

Ik volg dit topic ook even. De 25ste zal ik een bestelwagen op mijn naam hebben staan. Ik zal dus vanaf die dag ook verzekerd moeten zijn. Dat is duidelijk.

Echter kan ik dan niet gelijk die dag of de dag erop alles tot "camper" hebben omgebouwd. Laten we zeggen dat ik er drie dagen over doe voor een door de keuring goed gekeurd geheel te krijgen.

Dan moet ik dus een aanvraag doen bij de belastingdienst met de hele reutemeteut als foto's etc. Dan vanaf het moment dat de belastingdienst dit in behandeling neemt (dezelfde dag of twee dagen later of een week later ik weet het niet) wordt het bedrag dus anders? Hoe gaat dit in zijn werking, wordt het met terugwerkende kracht terug betaald? Als ik een automatische incasso doe dan betaal ik per maand namelijk.

Soortgelijke situatie als topicstarter dus.

Ik moet zeggen dat dit geheel nogal een wirwar is en inlezen wel wat duidelijkheid geeft over de eisen waar je aan moet voldoen en waar je wat moet aanvragen maar hoe het allemaal elkaar opvolgt.......
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door EasyBee »

Dus voor dit voertuig even geen automatische incasso. Rest van het antwoord staat vlak boven jouw vraag.
Als je hem kunt verbouwen op een plek die niet onderdeel uitmaakt van de openbare weg (eigen erf of in een schuur) kun je hem ook schorsen van de wegenbelasting en de uitslag rustig afwachten (in de tussentijd dan uiteraard niet op de openbare weg komen/staan). Als je op de openbare weg komt/staat en de Benlastigdienst keurt je aanvraag af, moet je alles alsnog betalen.
Denk er om dat de keuring van de RDW tot kampeerwagen niets betekent voor de Benlastigdienst.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Bringamosa »

EasyBee schreef:Dus voor dit voertuig even geen automatische incasso. Rest van het antwoord staat vlak boven jouw vraag.
Als je hem kunt verbouwen op een plek die niet onderdeel uitmaakt van de openbare weg (eigen erf of in een schuur) kun je hem ook schorsen van de wegenbelasting en de uitslag rustig afwachten (in de tussentijd dan uiteraard niet op de openbare weg komen/staan). Als je op de openbare weg komt/staat en de Benlastigdienst keurt je aanvraag af, moet je alles alsnog betalen.
Denk er om dat de keuring van de RDW tot kampeerwagen niets betekent voor de Benlastigdienst.
Ik neem aan dat je dit antwoord bedoeld:
BobV schreef:Vanaf de dag dat de belastingdienst je verzoek in behandeling neemt, stopt de betalingsverplichting voor de belasting.
Als jij zegt even geen automatische incasso voor dit voertuig dan wordt het een kwartaal betaling. Dat is dan weer meer dan twee maanden wachten op de keuring en een maandelijkse betaling via de incasso te hebben.

Wat ik niet helemaal door heb in het antwoord van BobV, de betalingsverplichting voor de belasting stopt? Houdt dat in dat je die twee maanden waarin je wacht op deze keuring je niet hoeft te betalen? (ik denk dus dat je in die wachttijd gewoon het normale tarief belasting betaald) Zo niet, mag je gedurende deze tijd dan wel of niet rijden met je wagen?

Ik moet namelijk dan wel nog materiaal voor afbouwen gaan halen.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door leftlanebandit »

Zodra je aanvraag bij de belastingdienst is ontvangen wordt de mrb bevroren en na goedkeuring wordt er met terugwerkende kracht het nieuwe tarief verrekend

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door leftlanebandit »

Als je camper verzekerd is mag je er gewoon mee rijden want je aanvraag is dan in behandeling en staat als zodanig geregistreerd

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Bringamosa »

Dank voor de hulp, ik hoop dat het de topic starter ook een handje heeft geholpen :)
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door BobV »

leftlanebandit schreef:Zodra je aanvraag bij de belastingdienst is ontvangen wordt de mrb bevroren en na goedkeuring wordt er met terugwerkende kracht het nieuwe tarief verrekend
Hier zit nog wel een addertje onder het gras.
Het nieuwe tarief gaat nl niet met terugwerkende kracht in vanaf datum indienen verzoek, maar vanaf de datum van 'de nieuwe periode'. Ik ben er nog niet achter wanneer die periodes beginnen.
Het kan dus zijn dat die datum 2 weken na indienen ligt, maar kan ook 2 maanden zijn. In het laatste geval moet je dus na de beslissing nog 2 maanden voor grijs kenteken betalen en daarna het kwarttarrief. En dat bedrag wordt in 1 keer geïncasseerd.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door WdePundert »

Mijn ervaring is dat, wanneer je de aanvraag voor het kwarttarief binnen een lopende periode doet, die gehele periode het kwarttarief geldt.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Cee Pee »

Volgens mij heb jij helemaal gelijk Willem.
Maar als je het zeker wil weten BelastingTelefoon Auto: 0800 - 0749 (gratis)
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door EasyBee »

Wij hebben dezelfde ervaring als Wim, die hele periode werd aangemerkt als kampeerauto tarief.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door BobV »

Zal even uitleggen hoe het bij mij ging vorig jaar;

15-3 op naam gesteld
Belasting betaald t/m 4-4. Hierna ging de nieuwe belastingperiode in.
Op 21-4 de bus laten omkeuren en verzoek ingediend.
Half juni beschikking voor kwarttarrief gekregen miv 5-7. Tevens 3 maanden belasting voor grijs kenteken afgeschreven.
Periode liep dus van 4-4 t/m 4-7.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door pwhooftman »

BobV schreef:Zal even uitleggen hoe het bij mij ging vorig jaar;

15-3 op naam gesteld
Belasting betaald t/m 4-4. Hierna ging de nieuwe belastingperiode in.
Op 21-4 de bus laten omkeuren en verzoek ingediend.
Half juni beschikking voor kwarttarrief gekregen miv 5-7. Tevens 3 maanden belasting voor grijs kenteken afgeschreven.
Periode liep dus van 4-4 t/m 4-7.
Daarom heb ik de mijne geschorst zodra ik het kenteken binnen had, ik heb 1 dag grijs kentekentarief moeten betalen.Tijdens de schorsing kun je natuurlijk niet op de openbare weg rijden.
Plaats reactie