Keuring RDW: tijdelijke ombouw in één dag

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door BOKKIE »

simple simon schreef:
wo 22 aug 2018, 21:11
Ff een late nabrander, stel je bouwt ff om voor keuren dan aanvragen met fotos van je (ikea) binnenkant, maar je ben dan veel lichter van gewicht dan later na het echte verbouwen, kan dat nog een probleem zijn?
André
Zolang er NIETS gebeurt, en ik bedoel een ongeluk met ZWAAR gewonden, zal het nimmer een probleem zijn.
MAAR,............. (en ik ben daarvoor gewaarschuwd) ALS er zwaar gewonden zijn gevallen bij een ongeluk met de op het kenteken vermelde en veel lichtere gewicht van de camper zal er echt wel iemand op het idee komen dat je camper veel zwaarder zou kunnen zijn dan zoals dat is genoteerd en bekend is. Gegarandeerd dat ze het "wrak" vervolgens gaan wegen.
Als het gewicht vele malen hoger is denk ik dat je een uitdaging hebt.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80407
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Dafluc »

En wat doen ze dan als je in je camper lading meeneemt en hij daardoor een stuk zwaarder is?
Afbeelding
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Maar wat is het probleem?
Wij hebben gewoon 3maanden wegenbelasting voor grijs kenteken bus, á 575,00euro/3mnd, in gecalculeerd.
Voordeel hiervan is dat je de bus ook uit kan proberen, wij hebben in deze maanden 7000km gereden.
Daarna even "HARD WERKEN" en de bus binnen 4maanden camper keuring gereed gebouwd.
Dit moest ook wel want we wilden al wel met deze nieuwe bus op vakantie. (half afgebouwd)
Vervolgens aangeboden voor de camper keuring bij de RDW, (BPM had ik al betaald bij aanschaf: jonger dan 5jaar) en als camper goedgekeurd.
Daarna de kleine dingetjes afgebouwd.
Vervolgens aanvraag kwarttarief zonder foto's en OK.
Rijden al weer ruim 4 jaar rond met onze heerlijke VW Crafter L4H2bj 2010, 2,5ltr, 80kW.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13432
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door hathi »

raket5 schreef:
do 23 aug 2018, 9:53
Hoofdnoorman schreef:
wo 22 aug 2018, 22:21
Oei,

Zover ik weet, en het zal vast ergens te vinden zijn, mag het leeggewicht niet meer afwijken dan 1 belastinggroep. Ga je, door spijker en nagelvaste inrichting, over de grens, ben je verplicht om het leeggewicht aan te passen.
Ik weet niet of er nu nog op gehandhaafd wordt.

Kijk, een personenauto die omgebouwd word op LPG. De RDW telt gelijk bij het leeggewicht 0,8 x de inhoud van de tank bij het wagengewicht. De belastingdienst wordt hiervan in kennis gesteld.
Heb het vorige maand aan de keurmeester bij de RDW nagevraagd omdat ook ik een (deels) tijdelijke inrichting voor mijn Crafter heb gebruikt. Was geen probleem omdat het eigenlijk ook amper te controleren is.
Zoiets moet je ook niet,aan een keurmeester vragen,die verder ook geen gezag of functie heeft,alleen maar controleert,wat hij op de cursus,heeft geleerd ,met een pennenstreek,is die gewichtcontrole ,simpel te regelen als controlelepunt,bij de APK,net als de remproef,wacht maar af?
Hans
Toedeledoki

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Toedeledoki »

Het gewichtsprobleem is een heel groot grijs gebied volgens mij. Bijna alle bedrijfsauto's rijden met een vaste inrichting rond. Die Sortimo kastjes en multiplex betimmering zijn ook best zwaar. Toch hoeven deze niet op nieuw gewogen te worden en betaalt de eigenaar geen wegenbelasting over de kastjes etc... Zit er toch echt vast in.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Cee Pee »

En als er al een gewicht controle komt bij de apk dan zal dat waarschijnlijk gaan of je niet over de Maximaal Toegestane Massa komt.
Om het leeggewicht te kunnen checken zou de camper helemaal leeggehaald moeten worden en dat lijkt mij wat overdreven voor een veiligheids en milieu inspectie wat de apk toch is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13432
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door hathi »

Klopt Cor,maar dat leeghalen,gaat vanzelf,als de gebruiker ,weet er iets mee te verdienen,maar verder is het dan wel meer,in lijn met de praktijk,en nu moet ik stoppen,anders breng ik ze Weer op een nieuw idee,als alternatief voor afschaffing v/d Dividend belasting :lolno:
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Kroppie »

er zitten al een heleboel weeglussen in de wegen, dus :?: , belasting per kg, in de spits en met een oude diesel, nou maak je borst maar nat. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door simple simon »

Ik voel wel eigenlijk we voor het idee om ff te betalen voor 3 maanden en dan (evt eerder al) schorsen
Dan heb je ruimte om isolatie en hout te halen etc
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door simple simon »

henk en lila schreef:
vr 29 dec 2017, 8:05
Ook die van ons is met een provisorische inrichting gekeurd, bijv. een tweezits slaapbankje met bloemetjes stof. Voordeel van snel keuren is dat je blijft rijden en dus makkelijk plaatmateriaal enzo kunt halen (met je eigen bus). En inderdaad, overdag sleutelen op straat maar elke avond voldeed hij nog steeds aan de camper eisen.
Beetje late reactie wellicht maar zit al dat tijdelijke spul goed vast aan en of door de vloer heen geschroeft met bouten
want ik mag aannemen dat ze ook kijken of de hele reut niet tijdens hard remmen of botsing in je nek terecht komt? Of kijken ze daar niet naar, dit vraag ik omdat mijn oude camper destijds uit duitsland was geeimporteerd en daar was best wat technisch mee mis, de gordels van de dinette bank zaten met stukjes triplex en schroefjes m4 vast......
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door henk en lila »

Goed vast aan de B-stijl en aan oude gordelpunten en aan de vloerplaat van betonplex. Niet extra door de busvloer.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Paula en Niek »

BOKKIE schreef:
do 23 aug 2018, 10:18
Hoi,

Maar wat is het probleem?
Wij hebben gewoon 3maanden wegenbelasting voor grijs kenteken bus, á 575,00euro/3mnd, in gecalculeerd.
Voordeel hiervan is dat je de bus ook uit kan proberen, wij hebben in deze maanden 7000km gereden.
Daarna even "HARD WERKEN" en de bus binnen 4maanden camper keuring gereed gebouwd.
Dit moest ook wel want we wilden al wel met deze nieuwe bus op vakantie. (half afgebouwd)
Vervolgens aangeboden voor de camper keuring bij de RDW, (BPM had ik al betaald bij aanschaf: jonger dan 5jaar) en als camper goedgekeurd.
Daarna de kleine dingetjes afgebouwd.
Vervolgens aanvraag kwarttarief zonder foto's en OK.
Rijden al weer ruim 4 jaar rond met onze heerlijke VW Crafter L4H2bj 2010, 2,5ltr, 80kW.

Haije.
Haije, wij hebben ook een bus jonger dan 5 jaar gekocht en 4000 euro bpm betaald. Binnen 1 weekend omgebouwd tot camper voor rdw en nu moesten we weer aangifte bpm doen voor personenauto/Kampeerauto. Weer bijna 4000 euro betaald. Ik lees dat jij maar 1x bpm betaald hebt hoe heb je dat gedaan?

Groet, Paula
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door BOKKIE »

Hallo Paula en Niek,

Dan is er bij jullie wat verkeerd gegaan.
Als jullie 4000Euro hebben betaald is de bus dus ca. 4,5jaar oud?
Als jullie eenmaal de BPM hebben afgedragen hoeven jullie NIET NOG EEN KEER BPM te betalen, ook niet na omkeuring naar camper.
Tenzij de belastingdienst dit in tweemaal wil vangen en de 8000Euro de juiste BPM is voor een veel jongere bus.

Wat zegt de RDW site over jullie bus?
Hebben jullie een verkeerd formulier in gevuld?
Trouwens je moet wel twee formulieren opsturen.
Wat zegt de belastingdienst tegenwoordig over de BPM regeling?

Ik zou toch even navraag doen.

Laat even weten of het probleem is opgelost.

Succes,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door AadenAnke »

Beetje late reactie wellicht maar zit al dat tijdelijke spul goed vast aan en of door de vloer heen geschroeft met bouten
want ik mag aannemen dat ze ook kijken of de hele reut niet tijdens hard remmen of botsing in je nek terecht komt? Of kijken ze daar niet naar, dit vraag ik omdat mijn oude camper destijds uit duitsland was geeimporteerd en daar was best wat technisch mee mis, de gordels van de dinette bank zaten met stukjes triplex en schroefjes m4 vast......
[/quote]
Ik heb een nieuwe fabriekscamper als je ziet hoe vast (los is eigenlijk beter gezegd) zit dan schrik je.

Gr. Aad
Plaats reactie