warmte-wisselaar via koelwater

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door myway »

Zoiets ?
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... sqr=Boiler&" onclick="window.open(this.href);return false;



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jansloos »

Water van 15 graden? Heeft totaal geen zin. Bij 15 graden heb je de volledige temp nodig, en is 10 liter beslist te weinig, mede doordat er bijgemengd gaat worden.
Meng je niet bij, heb je minstens 50Ltr. Nodig.
Nog afgezien van legionella.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Vertrokken4 »

Wij hebben het en het bevalt prima, gewoon 15 liter gloeiend heet water bij iedere aankomst, dat maakt in de praktijk tot 40 liter bruikbaar warm/heet water. Extra slijtage is natuurlijk volslagen onnodig, gewoon dat circuit open zetten zodra motor warm, het extra volume is niet meer dan de wisselaar zelf en een paar slangen. Benodigde rijtijd vanaf openen circuit ongeveer een half uur.

JP
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door @3 »

leftlanebandit schreef:Op deze manier loop je het risico dat de motor niet op temperatuur komt omdat de inhoud van het koelsysteem vergroot wordt.
De motorkoelwater thermostaat regelt de motortemperatuur maar daarvoor moet je de WW wel in het secundaire circuit zetten. De motortemperatuur komt dan niet in gevaar.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

[quote="myway"]Zoiets ?
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... sqr=Boiler&" onclick="window.open(this.href);return false;


Dat zou ook kunnen ik heb tekening 3 daar zit een 300L vat die een 37L vat bijvult dan word die 37L verwarmd door de WW dacht ik aan een cv WW.
Dan tap ik uit die 37L ik hoef maar 15-20 graden water gaat niet om drinkwater o.i.d.
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

jansloos schreef:Water van 15 graden? Heeft totaal geen zin. Bij 15 graden heb je de volledige temp nodig, en is 10 liter beslist te weinig, mede doordat er bijgemengd gaat worden.
Meng je niet bij, heb je minstens 50Ltr. Nodig.
Nog afgezien van legionella.
Zoals ik al zei.
Gebruik het niet voor een douche als het water min 15 graden word is dat voldoende om mee te werken. ik weet van legionella heb ik zelf gedaan moest dat verplicht aanpassen voor het zwembad in de gemeente. Daar ben ik wel bekend mee ging mij om kan ik zo redelijk warm water maken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8966
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door kampo »

2 nadelen.
De boiler moet eigenlijk minstens 20 lilter inhoud hebben om in alle omstandigheden voldoende warm water te bufferen.
Zelf ben ik steeds weer ontgoocheld hoe weinig 5 liter warm water is om enkel af te wassen.
Als je het gaat gebruiken, zonder extra verwarmingselement, in combinatie met een douche
is een buffer boiler van 30 of 40 liter het meest gebruikelijk.
Dat heeft zijn gewicht en is niet haalbaar voor een 3,5 ton camper.
Het verleggen van de slangen tussen de motor en de boiler is op zich niet moeilijk maar wel risicovol.
Voor de rest enkel voordelen !
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door AadenAnke »

Als je deze in het koelsysteem zet en het motorblok blijft gewoon voorzien van de thermostaat komt de motor gewoon op temperatuur. Over verhitting door in de bergen met veel toeren en zwaar belasting en weinig snelheid zal veel minder mogelijk zijn. Ik denk dat het niet praktisch is! Neemt redelijk veel ruimte in. Gewoon even een ketel water op gas of de elektrische waterkoker is goedkoper en sneller denk ik. Maat het kan zeker. Hoe luid dat ook al weer.
"Niet om dat het moet maar omdat het kan" bij deze het kan!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Going »

Ik snap niet al de bezwaren van de niet hebbers.

Ik heb een ingebouwde in onze Australische camper, een gewone 2 liter benzine motor.
In onze Ducato is een Alde verwarming ingebouwd. Wat weet je, de warmte wisselaar is hier ook in. De slangen van de radiator zijn geïsoleerd naar de Alde gebracht. Wij zetten het vaak aan als we rijden. Direct bij aankomst heet water. Ook bij ritten in de bergen en met kou, nooit gemerkt aan de motor thermostaat een andere uitslag.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door AadenAnke »

TS je maakt me heel nieuwsgierig! Water temperatuur van minimaal 15 graden? Niet voor douchen of drinken! Waar ga je het dan voor gebruiken?

Gaat me helemaal niets aan maar vraag het me wel af!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Kroppie »

voeten badje voor koude voeten.
of hij gaat de hond wassen. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

Nee je was teiltje is je mini Jos of past die er niet in is je carretje er te krap voor :lol:
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

AadenAnke schreef:TS je maakt me heel nieuwsgierig! Water temperatuur van minimaal 15 graden? Niet voor douchen of drinken! Waar ga je het dan voor gebruiken?

Gaat me helemaal niets aan maar vraag het me wel af!

Gr. Aad
Het is voor dingen schoon te spoelen wat geen hoge tenp nodig heeft wel beter is voor het resultaat.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Kroppie »

mijn carretje is zo krap dat er een watertank van 80 liter inzit een gasboiler van10 liter en een doucheruimte waarin ik mijn (smalle)kontje ruim kan keren. :-B :lol:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie