warmte-wisselaar via koelwater
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Zoiets ?
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... sqr=Boiler&" onclick="window.open(this.href);return false;
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... sqr=Boiler&" onclick="window.open(this.href);return false;
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 6878
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Water van 15 graden? Heeft totaal geen zin. Bij 15 graden heb je de volledige temp nodig, en is 10 liter beslist te weinig, mede doordat er bijgemengd gaat worden.
Meng je niet bij, heb je minstens 50Ltr. Nodig.
Nog afgezien van legionella.
Meng je niet bij, heb je minstens 50Ltr. Nodig.
Nog afgezien van legionella.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Wij hebben het en het bevalt prima, gewoon 15 liter gloeiend heet water bij iedere aankomst, dat maakt in de praktijk tot 40 liter bruikbaar warm/heet water. Extra slijtage is natuurlijk volslagen onnodig, gewoon dat circuit open zetten zodra motor warm, het extra volume is niet meer dan de wisselaar zelf en een paar slangen. Benodigde rijtijd vanaf openen circuit ongeveer een half uur.
JP
JP
Re: warmte-wisselaar via koelwater
De motorkoelwater thermostaat regelt de motortemperatuur maar daarvoor moet je de WW wel in het secundaire circuit zetten. De motortemperatuur komt dan niet in gevaar.leftlanebandit schreef:Op deze manier loop je het risico dat de motor niet op temperatuur komt omdat de inhoud van het koelsysteem vergroot wordt.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: warmte-wisselaar via koelwater
[quote="myway"]Zoiets ?
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... sqr=Boiler&" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zou ook kunnen ik heb tekening 3 daar zit een 300L vat die een 37L vat bijvult dan word die 37L verwarmd door de WW dacht ik aan een cv WW.
Dan tap ik uit die 37L ik hoef maar 15-20 graden water gaat niet om drinkwater o.i.d.
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... sqr=Boiler&" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zou ook kunnen ik heb tekening 3 daar zit een 300L vat die een 37L vat bijvult dan word die 37L verwarmd door de WW dacht ik aan een cv WW.
Dan tap ik uit die 37L ik hoef maar 15-20 graden water gaat niet om drinkwater o.i.d.
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Zoals ik al zei.jansloos schreef:Water van 15 graden? Heeft totaal geen zin. Bij 15 graden heb je de volledige temp nodig, en is 10 liter beslist te weinig, mede doordat er bijgemengd gaat worden.
Meng je niet bij, heb je minstens 50Ltr. Nodig.
Nog afgezien van legionella.
Gebruik het niet voor een douche als het water min 15 graden word is dat voldoende om mee te werken. ik weet van legionella heb ik zelf gedaan moest dat verplicht aanpassen voor het zwembad in de gemeente. Daar ben ik wel bekend mee ging mij om kan ik zo redelijk warm water maken.
Re: warmte-wisselaar via koelwater
2 nadelen.
De boiler moet eigenlijk minstens 20 lilter inhoud hebben om in alle omstandigheden voldoende warm water te bufferen.
Zelf ben ik steeds weer ontgoocheld hoe weinig 5 liter warm water is om enkel af te wassen.
Als je het gaat gebruiken, zonder extra verwarmingselement, in combinatie met een douche
is een buffer boiler van 30 of 40 liter het meest gebruikelijk.
Dat heeft zijn gewicht en is niet haalbaar voor een 3,5 ton camper.
Het verleggen van de slangen tussen de motor en de boiler is op zich niet moeilijk maar wel risicovol.
Voor de rest enkel voordelen !
De boiler moet eigenlijk minstens 20 lilter inhoud hebben om in alle omstandigheden voldoende warm water te bufferen.
Zelf ben ik steeds weer ontgoocheld hoe weinig 5 liter warm water is om enkel af te wassen.
Als je het gaat gebruiken, zonder extra verwarmingselement, in combinatie met een douche
is een buffer boiler van 30 of 40 liter het meest gebruikelijk.
Dat heeft zijn gewicht en is niet haalbaar voor een 3,5 ton camper.
Het verleggen van de slangen tussen de motor en de boiler is op zich niet moeilijk maar wel risicovol.
Voor de rest enkel voordelen !
Groeten Kampo
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Als je deze in het koelsysteem zet en het motorblok blijft gewoon voorzien van de thermostaat komt de motor gewoon op temperatuur. Over verhitting door in de bergen met veel toeren en zwaar belasting en weinig snelheid zal veel minder mogelijk zijn. Ik denk dat het niet praktisch is! Neemt redelijk veel ruimte in. Gewoon even een ketel water op gas of de elektrische waterkoker is goedkoper en sneller denk ik. Maat het kan zeker. Hoe luid dat ook al weer.
"Niet om dat het moet maar omdat het kan" bij deze het kan!
Gr. Aad
"Niet om dat het moet maar omdat het kan" bij deze het kan!
Gr. Aad
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Ik snap niet al de bezwaren van de niet hebbers.
Ik heb een ingebouwde in onze Australische camper, een gewone 2 liter benzine motor.
In onze Ducato is een Alde verwarming ingebouwd. Wat weet je, de warmte wisselaar is hier ook in. De slangen van de radiator zijn geïsoleerd naar de Alde gebracht. Wij zetten het vaak aan als we rijden. Direct bij aankomst heet water. Ook bij ritten in de bergen en met kou, nooit gemerkt aan de motor thermostaat een andere uitslag.
Ik heb een ingebouwde in onze Australische camper, een gewone 2 liter benzine motor.
In onze Ducato is een Alde verwarming ingebouwd. Wat weet je, de warmte wisselaar is hier ook in. De slangen van de radiator zijn geïsoleerd naar de Alde gebracht. Wij zetten het vaak aan als we rijden. Direct bij aankomst heet water. Ook bij ritten in de bergen en met kou, nooit gemerkt aan de motor thermostaat een andere uitslag.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: warmte-wisselaar via koelwater
TS je maakt me heel nieuwsgierig! Water temperatuur van minimaal 15 graden? Niet voor douchen of drinken! Waar ga je het dan voor gebruiken?
Gaat me helemaal niets aan maar vraag het me wel af!
Gr. Aad
Gaat me helemaal niets aan maar vraag het me wel af!
Gr. Aad
Re: warmte-wisselaar via koelwater
voeten badje voor koude voeten.
of hij gaat de hond wassen.
jos
of hij gaat de hond wassen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Nee je was teiltje is je mini Jos of past die er niet in is je carretje er te krap voor
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Het is voor dingen schoon te spoelen wat geen hoge tenp nodig heeft wel beter is voor het resultaat.AadenAnke schreef:TS je maakt me heel nieuwsgierig! Water temperatuur van minimaal 15 graden? Niet voor douchen of drinken! Waar ga je het dan voor gebruiken?
Gaat me helemaal niets aan maar vraag het me wel af!
Gr. Aad
Re: warmte-wisselaar via koelwater
mijn carretje is zo krap dat er een watertank van 80 liter inzit een gasboiler van10 liter en een doucheruimte waarin ik mijn (smalle)kontje ruim kan keren.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything