Autobus ombouwen naar camper/woning

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WanderingSouls
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 16:24
Contacteer:

Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door WanderingSouls »

Hallo iedereen,

Daar dit mijn eerste bericht is, en ik het ook belangrijk vind om jullie wat info over ons te verschaffen, ga ik ons kort voorstellen vooraleer mijn "vraag" te stellen... 8-)

Ten eerste, groetjes uit "het zuiden", we zijn namelijk Belgen. (ai ai ai)
Mijn echtgenote en ik zijn 35 jaar en sinds een tiental jaar al bezig met reizen, voornamelijk langdurige reizen.
Even kort schetsen: 3 maanden door Australië (waar we getrouwd zijn) met een Toyota Hiace camper, 1 jaar door Europa, tot Mongolië en dan Centraal Azië met de moto's, 6 maanden door Canada en de VS met een Mercedes Sprinter camper (die we trouwens aan een NL koppel verkocht hebben), 6 maanden met de moto's van de VS naar Panama en nu een jaar met een Mercedes 409D naar Iran en terug. (ik typ dit terwijl ik in Turkije zit trouwens, lekker aan het strand met 17 graden in midden december, het kan slechter... x8) ) We hebben ook al 6 woningen verbouwd, al weet ik wel dat een huis geen camper is natuurlijk, maar het zal wel helpen bij het ombouwen van een bus. (hoop ik :D )
Waarom ik dit even schets en vertel, is omdat we niet aan ons proefstuk toe zijn op reis- en verbouwvlak en ik graag wil geloven dat we al het één en ander denken te weten over een aantal zaken, wat niet wegneemt dat ik toch lekker een hoop vragen ga stellen over wat we nu willen doen.

Het idee is om van zodra ik terug ben we de 409 gaan verkopen en we willen een autobus kopen en deze ombouwen naar een camper. Niet om er een weekendje mee weg te gaan maar om er permanent in te wonen. Na al het reizen hebben we gemerkt dat we op 1 plek wonen na een bepaalde periode steeds beu zijn en dus is het idee om letterlijk ons eigen beweegbaar huis te hebben. Dan kunnen we ergens naartoe, er een tijdje blijven en daarna weer verder naar de volgende plek, al is het maar het volgend dorp bij manier van spreken. Onze werktoekomst zien we dan ook zo dat we of vast werk via internet hebben of we steeds tijdelijke contracten gaan doen, we spreken 5 talen dus dat is wel een plus om elders aan de slag te geraken. We weten ook wel dat je perfect met 5 of 6 meter kan toekomen, maar we willen het toch graag ietsje groter. Wij zien het dus niet als een grote camper maar als een tiny house op wielen. Daarom het idee van een autobus, want dat lijkt ons momenteel voor ons de meest voor de hand liggende keuze.

Nu een aantal vragen of bemerkingen die ik me nu in eerste instantie stel:

- Waarom zie ik op 90% van de foto's en filmpjes etc van omgebouwde bussen dat iedereen alle ramen afdekt en isoleert?
Wij willen namelijk een bus en geen vrachtwagen, omdat we zoveel mogelijk ramen willen om te kunnen genieten van een ruime lichtinval en het gevoel te hebben van buiten te leven, niettegenstaande we in de bus zouden zitten.
Als 1 van ons of beide fulltime zouden werken vanuit de bus, vinden we het toch heel belangrijk om zo veel mogelijk lichtinval te hebben en een zo groot mogelijk ruimtelijk gevoel. Maar ik zie in Europa zo goed als niemand die het merendeel van zijn ramen origineel laat.
Is dit omwille dat alle ramen te koud zijn in de winter en te warm in de zomer? Of is het omdat iedereen graag zijn "bunkertje" heeft en veel opbergruimte wil?

- Het technische aspect van de ombouw; ik bedoel hiermee papierwerk, verzekering, belastingen, rijbewijs etc; is niet relevant daar ik ondertussen heel goed begrepen heb dat de wetgeving in België hiervoor veel gunstiger is als in Nederland (woehoe!!!). Ik kan dus "moeiteloos" (ergens denk ik dat ik ooit spijt ga hebben van dit te typen) een bus in BE omzetten naar een kampeerauto, daar we deze op C rijbewijs mogen besturen en dit bezit ik, dus ik voorzie geen noemenswaardige problemen hieromtrent.

- Een groot struikelblok... wat zijn de betere bussen (merk/uitvoering?) en waar best vanaf blijven? Ik besef dat dit een dwaze vraag is misschien, maar goed, ik stel ze toch maar.

- Ik heb een enorme voorliefde voor oldtimers, en er staan er in Europa een paar interessante te koop, maar mijn logica brengt me op het volgende: met een modernere bus (15 a 20 jaar oud) krijg je 12m op 2,55 breed en bagageruimte, met een oldtimer zit je tussen de 10 en de 12m en 2,30 breed, vaak zonder of verwaarloosbare bagageruimte. De uitstraling van een oude bus is een heel zwakke plek in mijn hart, maar de bagage ruimte onder het woongedeelte van een moderne bus is zo gemakkelijk en je kan zo veel meer meenemen of voorzien, dat ik het bezie als kiezen tussen uitstraling en comfort. Thoughts?

- Hoewel ik graag een echte coach (reisbus) zou willen, heb ik een enorme behoefte om ramen te kunnen openen. En dan valt deze categorie bus weg en kom ik op de next best thing uit: streekbussen of de bussen voor het schoolvervoer. Ze hebben toch nog bagageruimte (vind ik super belangrijk voor de watertanks en de gastank, plus extra opbergruimte, het zal tenslotte mijn "kelder" zijn) en op verschillende modellen kan je een aantal ramen openen, al is het maar een stukje bovenaan, daar kan ik perfect mee leven. Voor de rest ga ik wel buiten staan. 8-) Ik zie dat de fransen vooral ook deze bussen verkiezen om om te bouwen, maar de paar BE of NL bussen die ik online kan vinden zijn dan weer van het type volwaardige reisbus... graag jullie input hieromtrent, voor- en nadelen. Zijn de dakramen voldoende om goed en degelijk te verluchten en om een frisse bries te creëren op de warmere zomerdagen aangezien we geen airco willen installeren?

- Wij zijn echte boondockers/wildkampeerders. Dus we willen toch een poosje autonoom kunnen staan. Om jullie een idee te geven bezoeken we gemiddeld 1 camping per 6 maanden... letterlijk! :crazy: (maar die douche was toch o zo zalig!) We werken dan ook op een bijvulbare LPG installatie en geen verwisselbare flessen, volop zonnepanelen en we zouden in de bus willen investeren in:
> compost wc
> tankless water heater
> zitbaddouche ipv een klassieke douche
Iemand ervaringen mee?

- We willen de fietsen liefst achteraan de bus hebben, dus op de trekhaak lijkt mij het gemakkelijkste. Indien er geen trekhaak op de bus aanwezig is, is dit gemakkelijk te voorzien? Ik bedoel maar, als ik op een wagen een trekhaak wil laten zetten kan dit of bij de merkdealer of bij een trekhaken specialist. Zelfde voor een bus?

- Verwarming: Vaak zijn modernere bussen uitgerust met een ringverwarming op diesel. Hebben jullie ze laten steken of uitgebouwd? Goede verwarming? Te veel dieselverbruik? Aftappen vanuit tank of extra aparte diesel tank? Ervaringen?
Indien je de bus hiermee niet genoeg kunt verwarmen, wat gebruiken jullie dan? De klassiekers op gas (Truma....) of houtkachel (vind ik wel super gezellig).

- Ons totaal budget voor aankoop + verbouwingen zou idealiter onder de 30.000€ moeten zijn, waarbij zo goed als alle inrichting door ons zelf gedaan zal worden, met uitzondering van het elektrische verhaal (zonnepanelen, omvormers, batterijen etc). Ik denk dan aan een verdeling 50/50, zijnde 15.000€ aankoop bus en 15.000€ inrichting bus. Realistisch? Kan ik een degelijke 12m autobus vinden voor 15.000€, probleem is dat ik totaal niets van bussen ken en de zwakke punten niet ken van dit vervoermiddel.

Ik denk dat ik goed mijn best gedaan heb om een deftig epistel te schrijven als eerste bericht op dir forum.

Alvast bedankt voor zij die de moeite gedaan hebben om alles te lezen, ik kijk reikhalzend uit naar jullie opmerkingen, bemerkingen en wijsheden. x:DD

Seb & Kim
It is only with the heart that one can see rightly, what is essential is invisible to the eye.
Website:www.wanderingsouls.be
Facebook en Instagram: WanderingSouls.be
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door dedruivenplukker »

Welkom, je hebt een P.B.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door AadenAnke »

Wat een leuk leven denkt deze iets oudere knar als ik dit lees! Voor antwoord op bijna al je vragen denk ik dat je bij forumlid Nico onze "Jonkheer" moet zijn. Als chauffeur op een streekbus weet ik dat deze aan bergruimte onderin niets of heel weinig hebben. Euro 4 of minder bussen worden of zijn al uit de wagenparken verwijderd en zijn er redelijk veel van te koop. Succes en laat ons je vorderingen lezen en zien! Bus merken ik zelf denk je bij de bekende uitkomt zoals DAF, Mercedes, Scania e.d.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door KTManiac »

Welkom!
Ik kan je niet helpen met specifieke info voor ombouw van een bus maar heb je intro en website met plezier (en eerlijk gezegd.... wat jaloezie...) gelezen. :thumbup:
Gebruikersavatar
WanderingSouls
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 16:24
Contacteer:

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door WanderingSouls »

@ dedruivenplukker: Bedankt, heb je geantwoord.

@ Aad: Ja, Mr Nico is de persoon die ik inderdaad graag zou willen spreken, daar ik gelezen heb dat hij het busleven veelvuldig verdedigt in andere onderwerpen... :thumbup:

Wat de bussen betreft, alles wat ik gevonden heb dat binnen mijn prijscategorie valt zijn de kindervervoerbussen van Euro 1/2/3 van een 15 tot 20 jaar oud, eind jaren 90 tot 2005.
Idd, mijn persoonlijke, subjectieve, niet gefundeerde voorkeur gaat uit naar Mercedes, maar wederom, het budget en type voertuig krijg ik veel Renaults (Arcoiris) of Temsa uit mijn zoekopdrachten. Op een Duits bussenforum worden deze "goedkopere" merken afgeschoten wegen te spartaans, maar daar heb ik nu net lak aan, ik ga er geen miljoen kilometer per jaar mee doen, ik ga er in leven en deze om de week of maand verzetten... Maar ja, een beroepschauffeur gaat hier natuurlijk anders op antwoorden dan een kamperaar... :D

Enneuh.... ja, ik heb een redelijk niet conformistisch leven! :cheers:

@KTManiac: :wave: Thx!
Het is of was zeker niet om te pochen ofzo, ik moet er veel andere zaken voor laten vallen, maar ik hoop van bepaalde reacties te vermijden door wat meer achtergrond info te verschaffen over wie we zijn en wat we willen doen.
It is only with the heart that one can see rightly, what is essential is invisible to the eye.
Website:www.wanderingsouls.be
Facebook en Instagram: WanderingSouls.be
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door KTManiac »

Komt ook zeker niet zo (pochen) over, gewoon heel leuk om te lezen. Je maakt een hele bewuste en allesbehalve impulsieve keuze.
M.b.t. het vermijden van bepaalde reakties, je hebt je al wat ingelezen hier dus. :wink: :-B
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door AadenAnke »

Niks pochen gewoon een manier van leven die de meeste van ons hebben willen leven maar niet gedaan hebben om welke reden dan ook. Sommige deden het dan rond hun 50e alsnog dat noemen we dan een mid life crises :-B

Wat betreft een merk 12m bus. De grote bekende tourwagen merken hebben hun kwaliteit bewezen. Meer dan 1.000.000km en nog steeds probleemloos rond rijdend, er zijn er honderden van! Tourboeren kiezen voor zekerheid en willen niet het risico lopen dat een wagen stil komt te staan waar dan ook en zeker niet ver van huis. Als ik hier aan begon zou ik voor DAF, Volvo of Scania gaan. Mercedes is kwalitatief ook goed maar heb ik altijd net niet lekker in kunnen zitten. Is trouwens de enige bus fabrikant die iets aan bots veiligheid doet in de constructie.

Gr. Aad
Uitgeschreven

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door Uitgeschreven »

https://www.youtube.com/watch?v=AT7lxLtgCdE

Touringcar treffen in Nederland .Misschien voor de inspiratie ?
Laatst gewijzigd door Uitgeschreven op wo 20 dec 2017, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door kampo »

Awel hier ga ik nu eens op een ongezouten manier mijn mening over geven. :-B
Waarom zie ik op 90% van de foto's en filmpjes etc van omgebouwde bussen dat iedereen alle ramen afdekt en isoleert?
Wij willen namelijk een bus en geen vrachtwagen, omdat we zoveel mogelijk ramen willen om te kunnen genieten van een ruime lichtinval en het gevoel te hebben van buiten te leven, niettegenstaande we in de bus zouden zitten.
En toch…een geïsoleerde koelwagen opbouw met een paar ramen heeft meer voordelen als nadelen. Ramen in een bus zijn er om dicht te maken en te isoleren. Bij meer dan 70% van je wandoppervlakte is een raam gewoon storend. Ramen zijn zowel voor de zon/warmte als voor de winter een ramp. En al zeker met enkele beglazing. Je wordt gewoon ziek. Als je licht en lucht wil ga je toch gewoon buiten zitten ?
het technische aspect van de ombouw; ik bedoel hiermee papierwerk, verzekering, belastingen, rijbewijs etc; is niet relevant daar ik ondertussen heel goed begrepen heb dat de wetgeving in België hiervoor veel gunstiger is als in Nederland (woehoe!!!). Ik kan dus "moeiteloos" (ergens denk ik dat ik ooit spijt ga hebben van dit te typen) een bus in BE omzetten naar een kampeerauto, daar we deze op C rijbewijs mogen besturen en dit bezit ik, dus ik voorzie geen noemenswaardige problemen hieromtrent.
Klopt maar een administratieve studie moet je echt zelf maken. Gaat altijd gepaard met een (financieel) risico. Daar kruipt wat energie in en het vinden van de juiste informanten is niet éénvoudig. Op een forum weten ze iets maar niets voor jou specifiek BE 12m geval. Met een Belgische bus als basis ga je heel weinig mensen met ervaring vinden, wel veel zeveraars wat kort door de bocht gezegd is, maar gebruikelijk op een NL forum. :-B
Een groot struikelblok... wat zijn de betere bussen (merk/uitvoering?) en waar best vanaf blijven? Ik besef dat dit een dwaze vraag is misschien, maar goed, ik stel ze toch maar.
Ik heb een enorme voorliefde voor oldtimers …
Merkneutraal blijven is de boodschap, geen gevoelens en al zeker niet voor oldtimers. Oldtimers is normaal enkel om naar te kijken , niet om te gebruiken. Zoek gewoon een goed basisvoertuig en de rest is niet belangrijk enkel geldverslindend. Geen voertuig met emotionele waarde, dat kan je niet betalen.
We willen de fietsen liefst achteraan de bus hebben, dus op de trekhaak lijkt mij het gemakkelijkste. Indien er geen trekhaak op de bus aanwezig is, is dit gemakkelijk te voorzien? Ik bedoel maar, als ik op een wagen een trekhaak wil laten zetten kan dit of bij de merkdealer of bij een trekhaken specialist. Zelfde voor een bus?
Fietsen en reservewielen horen niet buiten achteraan op zo een groot voertuig.
Je koopt een 12 meter voertuig. Daarvan 2m techniek, 2 m garage en bergruimte, 2 m sanitair, 2 m slapen. Blijft er 4 meter over als leefruimte. Perfect, de rest doe je buiten.
Verwarming: Vaak zijn modernere bussen uitgerust met een ringverwarming op diesel. Hebben jullie ze laten steken of uitgebouwd? Goede verwarming? Te veel dieselverbruik? Aftappen vanuit tank of extra aparte diesel tank? Ervaringen?
Indien je de bus hiermee niet genoeg kunt verwarmen, wat gebruiken jullie dan? De klassiekers op gas (Truma....) of houtkachel (vind ik wel super gezellig).
De grote standaard bus dieselverwarming kan je meteen weggooien, die dient voor een rij-bus. Wat je nodig hebt is een kleine leef en slaapverwarming. Voor jullie profiel kan een mini hout of diesel stoof. Maar ik zou het niet willen want te weinig comfort en te veel fijn stof.
Ons totaal budget voor aankoop + verbouwingen zou idealiter onder de 30.000€ moeten zijn, waarbij zo goed als alle inrichting door ons zelf gedaan zal worden, met uitzondering van het elektrische verhaal (zonnepanelen, omvormers, batterijen etc). Ik denk dan aan een verdeling 50/50, zijnde 15.000€ aankoop bus en 15.000€ inrichting bus. Realistisch?
Oei dat is krap, meestal is het zo iets als …
20% basisvoertuig
20% restauratie basisvoertuig
20% meubelen en inrichting
20% techniek
20% uitrusting

Zelf zou ik eerder een bestaande 12m camperbus kopen, daar heb je blijkbaar ervaring mee en daar kan je de echte financiële koopjes doen. Eigenaars van camper bussen doen hun 12m voertuig weg wegens te oud, gezondheid, geen zin meer in zoveel onderhoudswerk, opgeven van hobby, enz.
Een 12m camperbus zelf bouwen is eerder iets voor bouwfreaks en niet iets voor reizigers.
Ik denk dat ik goed mijn best gedaan heb om een deftig epistel te schrijven als eerste bericht op dit forum.
Ja proficiat, dat klopt en maak jullie meteen sympathiek! :thumbup:
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door AadenAnke »

Daar wil ik dan weer even op reageren.
Achter op een echte bus wordt vaak een zogenaamde skibox gemonteerd daar kan je makkelijk wat fietsen e.d. in kwijt.
Verwarming. In alle bussen waar ik de laatste 35jaar in heb gereden waren uit gerust met een flinke Webasto dieselverwarming die motor blok en de bus verwarmde via een ring leiding met geforceerde lucht circulatie. Hier kan je zelfs gewone huis radiatoren in opnemen. Het is zeker een besparing als je het motor verwarmingsgedeelte kan uitschakelen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door de Jonckheer »

De meeste mensen hier hebben van een bus geen kaas gegeten en dat is ze niet kwalijk te nemen. Sluit je allereerst aan bij mijn Facebookpagina "Touringcamper", daar vind je vele bus eigenaren rn dus ook veel info en ideeën.

Een touringcar wil je niet schrijf je. En laat dat nu het enige bustype zijn die écht geschikt is voor wat jij wilt? Voor afstanden gebouwd, dus niet voor lokaal verkeer. Veel bagageruimte onderin, niet alleen voor voorzieningen maar ook voor voorraden, gereedschap, noem maar op. Ik zou mij zonder dat geen raad weten!

Mijn bus heeft alle ramen nog dus dat kan prima. Ze moeten uiteraard wel dubbel glas zijn anders valt er niet tegenaan te stoken. Ook de originele Webasto kachel heb ik nog in gebruik. Ideaal om alvorens in de winter weg te rijden de motor even op te warmen. Daarnaast hebben wij 2 Truma gaskachels in gebruik.

Een oldtimer kan maar ga niet verder terug dan 1980 als het even kan. Een bus moet een turbo motor hebben en luchtvering. Het eerste om mee te kunnen komen in het verkeer en het tweede voor comfort.

Merken zijn er genoeg. Best kies je uit Daf, Volvo, MAN, Mercedes. Scania is minder courant hier als het over bussen gaat en dat kan lastig zijn qua onderdelenvoorziening. Temsa komt uit Turkije en heeft bepaald geen goede naam qua koetswerk kwaliteit.

Bussen zijn voor veel minder dan €15000 te koop, te kust en te keur. Die hoeven helemaal niet slecht te zijn. De mijne kocht ik in 2007, 25 jaar oud, voor €6000 en daar mankeerde totaal niets aan, was in uitstekende conditie. De inrichting kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ik heb veel spullen via Marktplaats gekocht. Niet nieuw maar wel goed. Koop geen 12 volt camper spul maar 230 volt apparaten en laat dat werken op een dikke omvormer. Al met al heeft mijn bus een €25000 incl spuiten gekost. Daar rijden wij al bijna 9 jaar mee rond zonder al te hoge kosten dus hebben we dat goed gedaan. En dat voor een prijs waar je nog niet een knappe kleine camper voor kunt kopen.

Foto's: nu en toen.
Bijlagen
Zijkant.JPG
Zijkant.JPG (67.21 KiB) 5023 keer bekeken
buspag17.jpg
buspag17.jpg (52.83 KiB) 5023 keer bekeken
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door Arie55 »

En door Nico's verhalen over zijn bus, ben ik dermate 'beschadigd', dat ik bijna elke touringcar aanzie voor een camper of een camper in spe. ;;-)

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door de Jonckheer »

Een kleine aanvulling: Laat je bus er uitzien als een bus. Iets wat niet lukt als je alle ramen eruit slaat, platen er op zet en hier en daar een camper raampje. Ten eerste ziet het er niet uit en ten tweede, als ie er als een bus uit ziet kun je ook overal gebruik maken van bus parkeerplaatsen zonder dat je wordt weggestuurd. Zo stonden wij in Zandvoort aan het einde van de boulevard bij het dorp op een busparking geparkeerd. Naast ons kwam een Duitser staan met een camper. Dat duurde 10 minuten, toen kwamen er twee agenten die hem weg stuurden. Naar ons keken ze niet eens! Ook in Portugal is het gebeurt dat alles, behalve wij, werden weggestuurd. En zo heb ik nog veel meer voorbeelden van het voordeel van met een bus rond te rijden.

Dan nog dit: zoek een bus met een vlakke vloer (zie de foto van mijn lege bus). Veel bussen hebben een z.g. loopgoot. Dat beperkt je inbouw mogelijkheden enorm of je moet de vloer ingrijpend verbouwen.
Bussen zijn meestal niet zo best tegen roest beschermd. Het is daarom niet slecht om in zuidelijke landen te kijken naar een geschikte. Koop je er een in Spanje, Portugal of Italië zal er of helemaal geen of erg weinig roestschade aan zitten. Als je al moet beginnen met veel laswerk is dat geen pretje. In Portugal heb ik een ruim 20 jaar oude dubbeldekker voor iemand van Lissabon naar de Algarve gereden en daar zat totaal geen roest aan, ik bedoel maar.
Er zijn er genoeg te koop overal, je kunt er een vakantie van maken en tegelijk naar bussen kijken.

Nog een toilet tip: bedenk dat je beter een (scheeps) vermaler toilet kunt inbouwen dan een cassettetoilet. Die zijn bedoeld voor caravans en campers met een ruimte / gewichtsprobleem. Met een flinke tank van bv 200 liter of meer kun je het een paar weken uitzingen, met een cassette moet je om de dag uitvogelen waar je dat kreng kunt legen.

Je hebt met een bus van 12 meter ong. 10 meter effectieve ruimte omdat je met de cabine voorin niet veel anders kunt dan je schoenen neerzetten. Onze indeling is als volgt: achterin 2.75 m slaapkamer met een bed in het midden van 1.40 x 2.00. Daardoor kun je langs beide zijden er langs lopen. De gangen heb ik allemaal op 75 cm, smaller is niet aan te raden. De badcel is 1.60 x 1.60 met daarin het toilet, kastje met wastafel (bovenkast bevat de geiser) en halfronde douchebak van 90x90.
Je wilt er in wonen dus moet het geen behelpen zijn zoals in de meeste campers het geval is.
Dan de L vormige keuken met daarin o.a. mini vaatwasser en combi magnetron en 325 liter dubbeldeurs koelkast. Tegenover het keukenblok de 4 persoons dinette. En als laatste de woonkamer met 3 zits bank. Tussen de woonruimte en de cabine een dik gordijn om de warmte binnen te houden anders vliegt het zo weg door dat enorme voorruit en de enkele zijruiten.
Bijlagen
buspag11.jpg
buspag11.jpg (50.98 KiB) 4912 keer bekeken
Gebruikersavatar
WanderingSouls
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 16:24
Contacteer:

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door WanderingSouls »

Awel hier ga ik nu eens op een ongezouten manier mijn mening over geven
Dat is de bedoeling... :-B
En toch…een geïsoleerde koelwagen opbouw met een paar ramen heeft meer voordelen als nadelen. Ramen in een bus zijn er om dicht te maken en te isoleren. Bij meer dan 70% van je wandoppervlakte is een raam gewoon storend. Ramen zijn zowel voor de zon/warmte als voor de winter een ramp. En al zeker met enkele beglazing. Je wordt gewoon ziek. Als je licht en lucht wil ga je toch gewoon buiten zitten ?
Ja en nee. Je kan niet altijd buiten zitten (koud, nat, ...) en we hebben in ons appartement in Antwerpen ramen van de vloer tot aan het plafond, dat vinden we zalig! Maar idd, in de zomer is het een broeikas en in de winter altijd kouder dan we graag zouden hebben. Maar je kan niet alles hebben...
Fietsen en reservewielen horen niet buiten achteraan op zo een groot voertuig.
Achter op een echte bus wordt vaak een zogenaamde skibox gemonteerd daar kan je makkelijk wat fietsen e.d. in kwijt.
Ik denk er anders over, want een garage inbouwen in een bus, lijkt me voor mij niet haalbaar. Ik kan niet lassen of ken amper iets van carrosseriewerk, dus dat moet ik volledig uitbesteden en gaat me dus een bom geld kosten... voor 2 fietsen... :crazy:
Ik heb een fransman gezien die een garage achteraan in zijn bus gebouwd heeft en er een oude mini in vervoert... ongelooflijk wijs maar als ik zie naar zijn verbouwingen, dat gaat mijn kennis (en budget) te boven.
Wat je nodig hebt is een kleine leef en slaapverwarming
Dat zowiezo, maar ik wil maar vermijden van én de dieselverwarming te hebben, én gasverwarming (én hout voor de gezelligheid)
Zelf zou ik eerder een bestaande 12m camperbus kopen, daar heb je blijkbaar ervaring mee en daar kan je de echte financiële koopjes doen. Eigenaars van camper bussen doen hun 12m voertuig weg wegens te oud, gezondheid, geen zin meer in zoveel onderhoudswerk, opgeven van hobby, enz.
Een 12m camperbus zelf bouwen is eerder iets voor bouwfreaks en niet iets voor reizigers.
Ja daar heb ik ook aan gedacht, maar er is niet veel soeps te vinden. Er is er eentje dat ons mogelijks aanstaat en dan hebben we nog budget over om hem aan te passen aan onze noden, maar vanaf 0 beginnen lijkt me best interessant.
Zeker nu ik De Jonckheer zijn berichten lees... :clap:
In alle bussen waar ik de laatste 35jaar in heb gereden waren uit gerust met een flinke Webasto dieselverwarming die motor blok en de bus verwarmde via een ring leiding met geforceerde lucht circulatie. Hier kan je zelfs gewone huis radiatoren in opnemen. Het is zeker een besparing als je het motor verwarmingsgedeelte kan uitschakelen
De dieselverwarming vh motorblok is nu net iets dat me ook wel héél interessant lijkt. Ik heb enkele weken geleden -16 op mijn dak gehad en het heeft me toch een paar grootmoederstrucken gekost om mijn Camper gestart te krijgen. (en door de 30cm sneeuw te loodsen... :wtf: ) Het tegengaan van de kristalisering vd diesel bij negatieve temperaturen is wel heel interessant als je naar koude gebieden trekt. (niet meteen mijn topfavoriet, maar ik kom er wel)
De meeste mensen hier hebben van een bus geen kaas gegeten en dat is ze niet kwalijk te nemen. Sluit je allereerst aan bij mijn Facebookpagina "Touringcamper", daar vind je vele bus eigenaren rn dus ook veel info en ideeën.
Ga ik zeker doen, maar werk via prepaid simkaartjes en facebook is een gigantische verbruiker van mobiele data, dus van zodra ik wifi heb, ga je me zeker zien verschijnen!
Een touringcar wil je niet schrijf je. En laat dat nu het enige bustype zijn die écht geschikt is voor wat jij wilt? Voor afstanden gebouwd, dus niet voor lokaal verkeer. Veel bagageruimte onderin, niet alleen voor voorzieningen maar ook voor voorraden, gereedschap, noem maar op. Ik zou mij zonder dat geen raad weten!
Ja, de enige reden is het niet kunnen openen vd ramen, maar daar heb ik me ondertussen al over gezet. Omdat er andere zaken zijn die belangrijker zijn, waaronder dat O zo groot volume onder de vloer.
Mijn bus heeft alle ramen nog dus dat kan prima. Ze moeten uiteraard wel dubbel glas zijn anders valt er niet tegenaan te stoken. Ook de originele Webasto kachel heb ik nog in gebruik. Ideaal om alvorens in de winter weg te rijden de motor even op te warmen. Daarnaast hebben wij 2 Truma gaskachels in gebruik.
Top, bedankt hiervoor!!!!!! Dan weet ik dat het geen compleet idioot idee is!
Een oldtimer kan maar ga niet verder terug dan 1980 als het even kan. Een bus moet een turbo motor hebben en luchtvering. Het eerste om mee te kunnen komen in het verkeer en het tweede voor comfort. Merken zijn er genoeg. Best kies je uit Daf, Volvo, MAN, Mercedes. Scania is minder courant hier als het over bussen gaat en dat kan lastig zijn qua onderdelenvoorziening. Temsa komt uit Turkije en heeft bepaald geen goede naam qua koetswerk kwaliteit.
:thumbup:
Koop geen 12 volt camper spul maar 230 volt apparaten en laat dat werken op een dikke omvormer. Al met al heeft mijn bus een €25000 incl spuiten gekost. Daar rijden wij al bijna 9 jaar mee rond zonder al te hoge kosten dus hebben we dat goed gedaan. En dat voor een prijs waar je nog niet een knappe kleine camper voor kunt kopen.
Bedankt voor deze info, super interessant! Ik ben een 12v "freak", maar ik besef dat het een stuk eenvoudiger en universeler is om alles op 230v te hebben, kan je (bijna) overal in de wereld aanpassen als er iets stuk gaat.
Laat je bus er uitzien als een bus
Net waarom mijn voorkeur uitgaat naar een bus en geen vrachtwagen, en al helemaal niet naar een overladen camper op B rijbewijs... niet slecht bedoeld voor zij die met dat laatste rondtuffen he! Ik wil een verplaatsbare woning.
zoek een bus met een vlakke vloer (zie de foto van mijn lege bus). Veel bussen hebben een z.g. loopgoot. Dat beperkt je inbouw mogelijkheden enorm of je moet de vloer ingrijpend verbouwen.
Verschillende bussen die ik gezien heb, hebben inderdaad die loopgoot. Maar deze is maar 15 cm lager dan de zijkanten. Als ik die gewoon ophoog (super eenvoudig) dan heb je toch nog voldoende hoofdruimte. Als de gegeven hoogtes correct zijn natuurlijk. Als de binnenruimte bv 2.13m is en ik trek er 15 cm af, min een paar cm voor de isolatie, dan heb ik nog altijd 1.90 over. Zelf ben ik 1.78 en mijn vrouw 1.75 dus zouden we ons geen blauwe plekken mogen lopen. Maar toegegeven, als het even kan, een vlakke vloer ja!
Bussen zijn meestal niet zo best tegen roest beschermd. Het is daarom niet slecht om in zuidelijke landen te kijken naar een geschikte.
Had ik al ondervonden bij de internetzoektocht.
Nog een toilet tip: bedenk dat je beter een (scheeps) vermaler toilet kunt inbouwen dan een cassettetoilet. Die zijn bedoeld voor caravans en campers met een ruimte / gewichtsprobleem. Met een flinke tank van bv 200 liter of meer kun je het een paar weken uitzingen, met een cassette moet je om de dag uitvogelen waar je dat kreng kunt legen.
Thx, zal het eens bekijken. Maar voorlopig gaan we uit van een compost wc. Niks water meer en geen cassettes die uren in de wind (of in de bus) stinken. Een compost wc heeft enkel 12v nodig en een verluchtings kanaaltje. Ze zijn wel niet goedkoop in aankoop.
Je hebt met een bus van 12 meter ong. 10 meter effectieve ruimte omdat je met de cabine voorin niet veel anders kunt dan je schoenen neerzetten (...) Je wilt er in wonen dus moet het geen behelpen zijn zoals in de meeste campers het geval is.
Dat is exact waar we vanuit gegaan zijn.
En dan nu waarom we zo zot staan van een eigen bus te bouwen, omdat we op gerekend hebben op 10m lengte en 2.40m binnenbreedte en we daarop onze "ideale" woningconfiguratie uitgetekend hebben.
Ineens lijkt al de rest dat je maar eender waar kan vinden gewoon te klein of voor ons verkeerd ingericht of... Maar ik wil echt niet boven ons budget gaan...

Hoeveel km's had jouw bus?
Er staat er in BE een interessante (denk ik) voor 6900€ met 700.000km en een DAF motor van 1998. Echte reisbus. Maar er moeten ook al nieuwe banden op en moet zowiezo herspoten worden.
Enig idee wat banden en/of spuitwerk kost? Jij hebt de jouwe laten spuiten?
It is only with the heart that one can see rightly, what is essential is invisible to the eye.
Website:www.wanderingsouls.be
Facebook en Instagram: WanderingSouls.be
Plaats reactie