Autobus ombouwen naar camper/woning

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door de Jonckheer »

Deze kwamen we tegen in Bosnië. Een groep jongeren met begeleiding, die sliepen op het dak. Ik heb niet binnen gekeken dus hoe dat eruit zag weet ik niet. Waarschijnlijk minder geschikt voor winterse tripjes . . :lol: :lol:
Bijlagen
zweedse bus2.jpg
zweedse bus2.jpg (181.53 KiB) 1309 keer bekeken
zweedse bus.jpg
zweedse bus.jpg (221.69 KiB) 1309 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door AadenAnke »

Dan verlang toch een klein beetje terug naar de tijd dat we jong waren en nog geen verplichtingen/verantwoordelijkheden naar en voor (klein) kinderen en andere familie maatschappij en alleen aan onszelf konden/mochten denken. Ik ging gelijk met de Zweden mee!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door Atoz »

@Aad
Gelukkig kan je via het internet een beetje mee reizen.

https://www.scania.com/group/en/touring ... cania-bus/

https://www.rosabussarna.com

En van die grote witte bus met de 24 slaapplaatsen kun je (gratis) een wondermooie brochure aanvragen bij

https://www.rotel.de

Wat meer info over hen in het Nederlands staat hier https://www.demorgen.be/reizen/rotel-ee ... -bb820d78/

Want wie droomt blijft jong!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door Bob Diesel »

Oad had ooit ook zo,n bus. Op bova basis en ook met keuken aanhanger ,reden ze oa mee naar china
Engelse oude stads dubbeldekkers ook ingezet voor studentenreizen
40 jaar geleden kwam je ze regelmatig tegen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
MANbus
Berichten: 16
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 22:09

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door MANbus »

Al eens gekeken naar "korte" bussen, hieronder de Setra 309 (bij Setra staan de laatste 2 cijfers voor het aantal rijen stoelen, de dus 9 rijen) 8m87 lang en voorzien van een 6 cilinder MB OM 401 LA motor.
SETRA-309.jpg
SETRA-309.jpg (91.46 KiB) 730 keer bekeken
Zelf heb ik een tijdje geleden een "korte" (hoge vloer) Andecar MAN gekocht, 8m10 x 2m55 met een 220 kW 6 cilinder MAN D0826 LOH 15 motor. Deze bus wil ik van de winter beginnen om te bouwen.

MAN-ANDECAR.jpg
MAN-ANDECAR.jpg (53.53 KiB) 730 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door kampo »

Proficiat !
Mooie basis en lekker compact.
Klopt het dat carrosseriebouwer Andecar-Farebus uit Andalucia ES niet meer bestaat ?
Opletten met de 2,55cm breedte, als je hem als camper zou willen homologeren ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door de Jonckheer »

Mooi bussie!
Maar die breedte kan een probleem worden. Dit vond ik er over:

Hoogte: maximaal 4.00 meter.
Breedte personenauto’s: 2.50 meter op verharde en 2.20 meter op onverharde wegen.
Breedte aanhangwagens: 2.55 meter, met uitzondering van geconditioneerde voertuigen ( koelwagens), welke 2.60 meter breed mogen zijn.
Onder aanhangwagens mag je ook opleggers zien.

Nergens kan ik vinden dat een bus of camper (= personenauto) breder mag zijn dan 2.50 meter.

Ik zou het wel eerst even grondig navragen of het kan en zo ja dat op papier willen hebben.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door kampo »

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 30&from=DE

Hier staat het, moet het nog lezen.
2550 mm voor M1 en dus waarschijnlijk ook M1-SA
als ik het goed begrijp met 3% tolerantie op de meting
En de luifel en andere aanbouwdelen mogen waarschijnlijk tot 10 cm uitsteken
Lijkt me link...
Maar pas op zoals hierboven al staat want het kan zijn dat er bijkomende (Neder)land specifieke beperkingen zijn.
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door Meine »

Een personenauto mag volgens de wet ook gewoon 2.55 meter zijn vogens artikel 5.2.6:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... _Afdeling1
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door Meine »

[quote=MANbus post_id=1733251 time=1529821491 user_id=44838

Zelf heb ik een tijdje geleden een "korte" (hoge vloer) Andecar MAN gekocht, 8m10 x 2m55 met een 220 kW 6 cilinder MAN D0826 LOH 15 motor. Deze bus wil ik van de winter beginnen om te bouwen.


MAN-ANDECAR.jpg
[/quote]

Klopt dat wel? vanuit mijn bescheiden kennis van bussen en tourwagens meen ik me te herinneren dat de motor 220 pk heeft i.p.v. kilowatts. Dat scheelt een slok op een borrel. Voor deze maat bus ook voldoende kracht overigens.
MANbus
Berichten: 16
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 22:09

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door MANbus »

Dat scheelt inderdaad een slok op een diesel borrel, het is een typo en moet 220 pk zijn uiteraard. Ik heb het busje wel spannend gemaakt, is ook geen 2m55 breed maar 2m50.

Volgens mij is Andecar in 2014 failliet gegaan, zij hebben ook veel korte bussen gebouwd die in spanje populair waren als schoolbus. Na 15 jaar krigen deze schoolbussen geen vergunning meer, dit jaar komen dus de bussen uit 2003 op de markt. Deze "schoolbusjes" hebben dan zo'n 500.000 tot 800.000 km op de klok.
MANbus
Berichten: 16
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 22:09

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door MANbus »

Vergeten te vermelden, deze Andecar MAN busjes hebben een front motor, het zijn geen pushers. In verband met de ombouw tot kampeerauto heeft dit voor mij de doorslag gegeven om voor een Andecar tegaan en niet voor een Setra S 309 HD (pusher). Ook had ik de indruk dat de Setra's meer last hadden van roest aan de kokers van het zelfdragende chassis. Maar ja, wat is wijsheid.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door de Jonckheer »

Elke moderne touringcar is tegenwoordig een pusher en waarom niet? Wat is het voordeel van de motor voorin? Achterin heeft bepaalde voordelen zoals beter toegankelijk en minder motor geluid in het interieur. Wat roesten betreft ben je beter af met een bus met chassis dan met een zelfdrager al zullen de meeste bussen tegenwoordig wel zelfdragend zijn omdat die nu eenmaal lichter te bouwen zijn. Dat een Spaanse bus beter tegen roest behandeld is dan een Setra waag ik te betwijfelen. Zolang ie in Spanje blijft geen probleem natuurlijk maar in deze contreien zal er niet veel verschil zijn. Elke oudere bus moet op roestschade worden geïnspecteerd omdat de roestbescherming minimaal is.
MANbus
Berichten: 16
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 22:09

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning



Bericht door MANbus »

de Jonckheer schreef:
zo 24 jun 2018, 20:14
Elke moderne touringcar is tegenwoordig een pusher en waarom niet? Wat is het voordeel van de motor voorin? Achterin heeft bepaalde voordelen zoals beter toegankelijk en minder motor geluid in het interieur. Wat roesten betreft ben je beter af met een bus met chassis dan met een zelfdrager al zullen de meeste bussen tegenwoordig wel zelfdragend zijn omdat die nu eenmaal lichter te bouwen zijn. Dat een Spaanse bus beter tegen roest behandeld is dan een Setra waag ik te betwijfelen. Zolang ie in Spanje blijft geen probleem natuurlijk maar in deze contreien zal er niet veel verschil zijn. Elke oudere bus moet op roestschade worden geïnspecteerd omdat de roestbescherming minimaal is.
Dus volgens u is deze bus niet modern..? okay, geen probleem. Motor voorin, geen motor onder mijn bed..!! Na zo'n 30 jaar ombouwen van bussen voor mij geen bus meer met een chassis, bergruimte is voor mij belangrijker. Ik heb in die 30 jaar denk ik zo'n halve kilometer 30x30, 40x40, 40x60 koker vervangen, beetje ervaring kan mij niet ontzegd worden.
Plaats reactie